Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:17


janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:27

@elcid. Ik denk niet dat het overdreven is om de training en omgang aan te passen bij het ras van het paard. Een Haflinger is nu eenmaal jarenlang voor een heel ander gebruik gefokt dan bijvoorbeeld Engelse volbloed. Dat zie je terug in de bouw van het paard, opbouw van bespiering, temperament, reactie vermogen, etc.
Ik vind zelf dat daar soms juist te weinig rekening mee gehouden wordt.

Er wordt soms dingen gevraagd van een paard dat daar lichamelijk niet geschikt voor is. Je loopt bijv in de dressuur tegen andere dingen aan dan bij een meer opwaarts gefokt paard is. Daar zal je in de opbouw van de training rekening moeten houden.

Om een extreem voorbeeld te geven: Hoe je en haflinger ook traint, voert, dwingt of motiveert, het zal nooit een geschikt racepaard voor Duindigt worden. :D
Of na veel training zal je een Belgisch trekpaard ook geen 1.60m springparcours kunnen laten springen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 23-10-19 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:27

Ik vind het gewoon mishandeling om een ruim of hengst op zijn kleine jongen te meppen. Zet ze aan het werk dan is het zo over.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:30

pien_2010: onze andere hengst is ook nog nooit op zijn piemel getikt. Die heeft een ruinenpersoonlijkheid. Maar het ene paard is het andere niet. We moeten dikwijls inrijden tussen merries, dicht op elkaar, en hij laat elke gedachte maar uit zijn hoofd voor ieders veiligheid. Op het moment dat hij uitschacht staat zijn hoofd niet naar werk, was het maar zo simpel.
Maar misschien is ts haar topic niet de plaats voor dergelijke discussie :)

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:34

Ruinen kunnen wel degelijk een stijve krijgen hoor, waarom niet? :) Uitschachten kunnen ze allemaal, maar "buik kloppen" zie ik toch echt regelmatig bij ruinen. En dat zijn echt niet allemaal klophengsten. Sterker nog, een poosje geleden werd een ruintje ingeschaard in onze ruinen groep en het was gewoon opvallend: nieuwe ruintje stond met een stijve achter zijn draadje en onze ruinen ook bijna allemaal omstebeurt. Alsof ze alvast over de draad heen aan het bepalen waren wie de grootste had ;) mijn ruin is met ruim 4 gecastreerd maar er deden ook ruinen mee die al veel jonger hun ballen zijn kwijtgeraakt.

Het is overigens wel offtopic in zekere zin, sorry TS. Zoals ik het altijd begrepen heb is het hebben van een stijve door een hengst/ruin lang niet altijd gerelateerd aan voortplanting maar zitten er meerdere gedragsmatige "functies" aan. Waaronder inderdaad imponeren / de baas spelen over elkaar.
Het kan met werken idd ook geconditioneerd zijn, zoals het voorbeeld met de pony van Eva. Dan heeft het geen verdere functie dan dat het ding er is.

Wel heb ik onlangs ook een trainer horen zeggen dat een stijve met werken een slecht teken is omdat het paard een dominante rol probeert over te nemen. Of dat echt zo is, geen idee... Wel heb ik hengsten gereden zien worden die echt niet leuk waren op zo'n moment en bijna op het gevaarlijke af; geen respect meer voor de ruiter. Bij ruinen heb ik dat dan weer nog nooit gezien op die manier (maar zeg daarmee niet dat het niet kan).
Zeker dus niet sexueel die stijve, er zijn veel stukjes "paardentaal" die daarmee te maken hebben.

Afstraffing vind ik dus ook weer zo wat... Zou ik nooit voor kiezen. Ik zou eerder dieper gaan kijken wat de oorzaak is van dat het paard zich zo toont en dat aanpakken.

Ontopic:

TS: hier ook een voormalig haflinger eigenaar die draak werd in het najaar :+ De haflinger dus. Niet dat dat rasgebonden is. Ik had het gevoel dat het te maken had met dat niet meer alle energie naar de vacht hoefde, die was al zo goed als klaar. Spijsvertering is weer anders omdat ze op hooi ging ipv gras. Fitter wegens de lagere temperaturen en allicht ook een stukje zin in actie omdat ze niet meer de hele dag druk was met vreten op de wei maar gewoon op de zand uitloop stond.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 18:52

Zou het dan toch een haflinger kwaal zijn?

Overigens ga ik hem echt niet op zijn piezelewiet slaan..kom op zeg.
En ja hij is echt ruin

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 18:52


AnnieHorsie

Berichten: 9
Geregistreerd: 15-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:54

In de winter zijn de meeste paarden/pony's nou eenmaal wat frisser:-(. Ik zou hem eerst gewoon voordat je gaat rijden: Buiten in de paddock zetten (halfuurtje), daarna evt longeren. Groetjes!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:02

Cinnepin schreef:
Zou het dan toch een haflinger kwaal zijn?

Overigens ga ik hem echt niet op zijn piezelewiet slaan..kom op zeg.
En ja hij is echt ruin



Goed gezegd TS mensen die dat wel doen moeten imo zichzelf na laten kijken. Wellicht Kun je Eva, een e-mail sturen met de vragen die je hebt over Niels.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:08

Vraag me toch af wat die mensen doen met een hengstige merrie die "knipoogt", ook maar een rats met de zweep onder de staart... %)
Of is deze twijfelachtige correctie voorbehouden aan dieren van het mannelijk geslacht?
Geeft toch te denken...

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 19:17

Anoniemk2 schreef:
Cinnepin schreef:
Zou het dan toch een haflinger kwaal zijn?

Overigens ga ik hem echt niet op zijn piezelewiet slaan..kom op zeg.
En ja hij is echt ruin



Goed gezegd TS mensen die dat wel doen moeten imo zichzelf na laten kijken. Wellicht Kun je Eva, een e-mail sturen met de vragen die je hebt over Niels.



Ik ben haar site iniedergeval ff aan het bekijken :P En wie weet ga ik een mail doen! Dankjewel

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:29

Kuggur schreef:
Vraag me toch af wat die mensen doen met een hengstige merrie die "knipoogt", ook maar een rats met de zweep onder de staart... %)
Of is deze twijfelachtige correctie voorbehouden aan dieren van het mannelijk geslacht?
Geeft toch te denken...

Als mijn hengstige merrie meer kuren verkoopt onder het zadel of gaat lopen piepen krijgt ze een por ja. Als ze op weide normaal kan doen dan ook in het werk. :?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:46

Mijn opmerking was specifiek op het slaan op geslachtsdelen gericht, Ayasha.
Ik heb de indruk dat dat een beetje aan je voorbij ging.
Maar wellicht wat té off topic.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:14

Op het geslachtsdeel slaan kan ik idd ook niet goedkeuren. Maar ik zou er toch ook niet heel blij mee zijn. Heb eigenlijk ook nooit dat ‘probleem’ gehad en ik heb toch heel wat ruinen en hengsten gereden.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:58

Ik herken het gedrag wat je beschrijft niet als typische haflinger-eigen.
Mijn ene haflinger, van bijna 32, is al bijna 28 jaar in mijn leven en de ander, van 9, nu ruim 5 jaar.

Wat ze beiden wel zeer zeker nodig hebben, is duidelijk leiderschap.
Maar bij de een bestaat de duidelijkheid uit vooral begrenzen wat ik niet wil en pas na afloop uitgebreid de hemel in prijzen wat hij goed gedaan heeft.
Als ik dat meteen doe als die iets goeds doet, dan denkt hij, mooi, ik doe het goed dus ik ben klaar...

De ander daarentegen, moet ik juist duidelijk het positieve bekrachtigen door hem de hemel in te prijzen. Daar groeit hij van, wil hij meer van en daardoor blijft evt ongewenst gedrag vanzelf weg.
Ga ik met hem om zoals ik met de senior doe, dan wordt hij onzeker en zet hij zich niet half zo enthousiast in.

2 haflingers, elk met een volkomen ander karakter.
Maar beiden gebaat bij duidelijk leiderschap.

Net zoals de warmbloed merrie van m'n stalgenoot haar eigenares kan overrulen op het moment dat die zelf onzeker is en geen duidelijke leider is voor haar merrie. En wanneer je die merrie die duidelijkheid wel geeft, het gedrag ook weer veranderd.

Mijns inziens is dat niet rasgebonden.
Elk paard heeft behoefte aan duidelijkheid.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 23:02

Mooi gezegd.

pien_2010

Berichten: 43138
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:50

Elk paard heeft behoefte aan duidelijkheid, net zoals elke hond. Bij honden erkennen we wel rastypische kenmerken en karakters. Ik denk dat het bij paarden ook zo is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:01

pien_2010 schreef:
Elk paard heeft behoefte aan duidelijkheid, net zoals elke hond. Bij honden erkennen we wel rastypische kenmerken en karakters. Ik denk dat het bij paarden ook zo is.


In vele gevallen vind ik de nadruk op rastypische kenmerken bij honden ook (zwaar) overdreven, zéker omdat het gros van de honden als gebruiksdoel "huisdier" hebben en niet meer gefokt worden voor specifieke werktaken.

Ik heb werkende bordercollies, maar hoewel de drijftraining een specifieke aanpak nodig heeft is het opvoeden van pup naar volwassen hetzelfde als bij wat voor hond dan ook.

Ik denk dat individuele karaktereigenschappen een véél grotere rol spelen, en denk dat dat bij paarden ook zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:35

Eens met Kuggur.

TS op je openingspost, paarden staan veel dichter bij de natuur nog dan je denkt. Het kan ook gewoon zijn dat "het vallen van het blad" al genoeg is voor een gedragsverandering. Net zoals paarden reageren op onweer, wind,...
Of misschien wordt er wel op wild gejaagd in de buurt? Het kan vanalles zijn.

Neem het gewoon voor lief en begeleid hem erin :) (maar dat doe je vast al)

En over hengstigheid wilde ik ook wel even reageren, ondanks offtopic :o
Vroeger pikte ik ook geen hengstig gedrag onder het zadel. Maar sinds ik een merrie heb met echt een uitgesproken cyclus hou ik toch echt meer rekening met haar hormonen. Ik speel in op hoe ze zich voelt. Als ze zwaar hengstig is en dus ook 0 concentratie, dan is de training meestal korter en stoppen we als ze iets echt heel goed heeft gedaan. De dagen voor haar hengstigheid moet ik meer in mijn kracht staan en haar echt elke minuut in de gaten houden, dat zijn moeilijke dagen. Ik vind het net heel interessant om mee te gaan in hoe je paard zich voelt, het vertrouwen is alleen maar groter geworden en frustraties onder het rijden kennen we niet meer :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:45

Kortere trainingen, rustigere trainingen (dus geen nieuwe dingen doen of dingen die ze moeilijk vindt maar juist dingen waar ze al goed mee weg is.) doe ik ook op de zwaarste dagen. Als ik merk dat ze écht last heeft (dat zie je dan vaak op weide ook al aan de manier waarop ze beweegt. ) dan wil ik haar zelfs wel eens laten staan of gewoon een stap training doen omdat bekken een beetje los te stappen maar meer niet. Is ze wat "lamlendig" en "plakkerig" dan pas ik me daar op aan. Dat zijn uitingen van ongemak zonder "kwaadwil"

Maar een bok of naar mijn been trappen of ander semi-agressief gedrag krijgt ze gewoon een correctie op. Is nergens voor nodig en potentieel gevaarlijk. Het kan nl. bij een keertje blijven maar als je het laat gaan kan het ook een gewoonte worden en dat soort gewoontes heb ik liever niet. Dat gedrag houd ze dus maar voor in haar vrije tijd. Als ik me niet lekker voel geef ik haar ook geen klap voor der kop elke keer dat ze aan me komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:57

Helemaal mee akkoord :)

pien_2010

Berichten: 43138
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:20

Wat opvoeden betreft mee eens Kuggur en ook met Ayasha helemaal mee eens.
Toch denk ik serieus dat paarden als ijslanders, haflingers, merens nog dichter bij de natuur staan en dat je die beter wat anders kan houden en benaderen als de gefokte KWPN-ers e.a rassen. Maar verschillend denken maakt de discussie ook wel leuk.

TS als het om het najaar gaat nog een kleine aanvulling. Kijk ook eens hoe je zelf reageert als je paard wat hittepetitterig is. Zonet onze nieuwe merens buiten gereden (hij is 2,5 week bij ons en erg braaf). Toen ik met hem terug liep van de wei om hem te gaan zadelen, begon het behoorlijk te waaien, maar niet gevaarlijk en ik vond het geen reden om hem niet mee te nemen en weer terug in de wei te zetten, ook al werd hij wat zenuwachtig ervan.

Wel vond ik hem met rijden duidelijk hittepetitteriger als dat we reden zonder wind. Maar ik vond en vind hem braaf genoeg. Zelf word ik daar niet koud of warm van. Hij mag rustig kijken naar de schapen (hij komt uit een akker gebied waar weinig of geen veeteelt is) en de koeien. Hij is tenslotte jong.
We gingen onze vriend de boer goedendag zeggen die op de wei met de tractor aan het werken was. Daar mag hij gerust naar kijken, briesen en aangeven dat hij het spannend vind→ NIET terugdeinzen. Met losse teugeltje laat ik hem alle indrukken verwerken.

Ga je daar in mee, omdat je het zelf eng vindt en er door gespannen wordt, dan geef je jouw haflinger (ik mijn merens) niet het kader waarin hij gewoon zichzelf kan zijn en zichzelf weer rustig kan maken.
Dus hem ook lekker laten draven waarmee hij fijn zijn spanning kan laten afvloeien en dat werkte perfect. Het is gewoon eventjes zoeken wat werkt bij jouw haflinger.

Ik ben er 2x afgemoeten→ 1x om een koeiendraad te verwijderen die te strak geknoopt was om hem vanaf het paard los te trekken en 1x toen hij opeens erg angstig werd en ik zag dat er een bos pik takken aan zijn staart hingen die pikte in zijn achterbenen. Toen wilde hij weg.
Hij reageerde perfect op het "HO"→ veel aandacht aan besteed gelijk na aankomst :Y) en dat werkte en hij liet me voorzichtig de piekels uit zijn staart verwijderen.

Over en weer dus elkaar vertrouwen gegeven. Ik hem door op het juiste moment hem te helpen met die takken en het kader te scheppen dat hij zich zelf kon blijven → het is een braaf zeker paard. Hij gaf mij vertrouwen, want ik had echte klauterpaadjes uitgekozen waarvan ik weet van onze andere merens (→ bergpaarden) dat zij dat fantastisch vinden en vonden om te doen. Ik moet dan af en toe helemaal plat liggen op de rug, anders krijg ik teveel takken in mijn gezicht en Chico stopte perfect waar het nodig was.

Altijd moet je een beetje geluk hebben met jonge paarden. Hier is weinig of geen verkeer dus ik kan hem gewoon mee nemen en hem laten leren.
Maar kijk eens hoe zit je op je paard, rijd je hem nog met los teugeltje zodra dat kan (doe ik wel) of grijp je hem in de houtgreep (vinden ze zeer eng als je dat doet want is een fout signaal), of rijd je met lichte contact teugel (doe ik als ik wat spanning voel en ik merk aan Chico dat hij dat erg prettig vindt op dat moment).
Kijk daar eens naar en kijk of je misschien een bevestigd braaf paard erbij mee naar buiten kan nemen, iets dat ik niet kan want die zijn er niet hier.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:56

Er zit imo toch wel een verschil in per ras of het nu een paard of hond is qua ermee omgaan en grenzen stelllen plus opvoeden. Wat voor paard (A) goed werkt qua grenzen stelllen daar kan Paard (B) lak aan hebben en die zullen dan ook op een andere manier benaderd moeten worden. Koudbloeden gaan wel effe langer door met drammen om een grasspriet uit de berm te kunnen pakken dan een warmbloed.

Het kan toeval zijn of niet? De koudbloeden kunnen zichzelf regelmatig oost indisch doof gedragen terwijl ze donders goed weten wat wel en niet mag. Zo zullen de warmbloeden nadat dat ze gisteren gecorrigeerd zijn op hun gedrag in de omgang het de volgende dag niet weer proberen en de koudbloeden hebben daar meer lak aan om hetzelfde gedrag wel weer te vertonnen de volgende dag.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:32

pien_2010; ik heb nog wel wat anders gereden dan KWPN'ers en hoewel er inderdaad een zeker verschil is in temperament moet ik toch echt met Kuggur mee gaan. Die verschillen zijn niet van dien aard dat ze zich nu inmens onderscheiden en dan is er individueel ook nog eens geen echte lijn op te trekken, ik heb een PRE gereden die schrikkeriger was dan mijn drama-arabier. Ik heb haflingers, Tinkers en fjorden gereden die overal doorheen banjerde maar ook types waar de warmbloeden die nogthans hoog in de sport liepen (denk: internationaal young riders en junioren dus die zogenaamde "gekkenhuizen" waar "de amateur" niks mee kan..) nuchter tegen waren... Geloof het of niet, 'T zijn net paarden. :j

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:38

:D

Een paard is een paard.

Helemaal mee eens. Ook mee eens dat er soms 'rastypische' kenmerken in het karakter kunnen zijn, maar uiteindelijk is ieder paard een paard en daarnaast een individu met eigen eigenaardigheden.