Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 12:11

Ik rijd Niels nu 6 jaar. Ik rijd eigenlijk altijd in het bos en doen ook gronwerkoefeningen tussendoor ( academische rijkunst ).
Niels is een heel gevoelige haflinger met een zeer uitgesproken mening. Als jij met een houding erop gaat zitten van * ik ben de baas * vlieg je er gegarandeerd af. Het heeft ook ff geduurd voor dat Niels en ik elkaar begrepen en ik kon doen met hem wat ik nu kan. Ook is hij een paard dat niet zomaar door vreemden te benaderen is, dan kan hij nog wel eens erg boos doen.

Nu is het zo dat Nielsje in de zomer heerlijk te rijden is, lekker in het bos met een lang teugeltje, niks aan de hand. Maar zodra net najaar begint ( zoals nu ) is het een totaal ander paard. Met rijden dan. Hij schrikt van alles en is een bom dat op ontploffen staat. Dit kan soms voor gevaarlijke tafarelen zorgen, dat ik er wel eens goed vanaf vlieg. Hij draait ineens om enzo en vliegt letterlijk weg. Ook in de bak is dit zo, maar wij houden eigenlijk allebei niet van in de bak rijden. Ik rijd hem zoals al gezegd 6 jaar en dit is ook al zolang aan de orde ( en voor die tijd ook ).

Niels is een haflinger van bijna 18 jaar.

Iemand die tips heeft?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:17

Waarschijnlijk reageert hij op de wind?

Je zou hem kunnen longeren van te voren, wellicht helpt een oornetje ook qua geluid/ geritsel. Terug zetten in het krachtvoer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:22

Is hij geschoren? Ik had ook zo'n paard dat van een doodbraaf paard opeens in een bloedbeest veranderde zodra de vacht eraf ging :+

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:25

Cayenne schreef:
Is hij geschoren? Ik had ook zo'n paard dat van een doodbraaf paard opeens in een bloedbeest veranderde zodra de vacht eraf ging :+


En als dit zo is, zeker even testen of het beter gaat met inrijdeken (kan je ook doen als hij niet geschoren is).
Dat helpt natuurlijk enkel als het de koude is en niet de wind of voer of iets dergelijk.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:34

Krijgt hij in het najaar ander of meer voer dan in de zomer, omdat ze vaak dan vaak weer op stal komen. En kan hij daardoor zijn energie minder goed kwijt. Terwijl hij in de zomer lekker lang buiten komt.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:36

Lekker 24/7 buiten zetten, daar knappen de meeste paarden enorm van op.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:41

Stel jezelf eens een paar vragen:

Is zijn huisvesting in de herfst anders dan in de zomer? Bijv meer op stal of in de paddock en 's zomers juist langer op de wei?
Krijgt hij ander voer in deze tijd van het jaar? Meer ruwvoer? En wat heeft dat voor samenstelling? Hoe heb je een eventuele voerovergang doorgevoerd?
Hoe is hij qua rijden in de winter en in het voorjaar?
Rijd je nu minder vaak dan in de zomer, of juist vaker? Is je training anders ingericht?
Wat voor invloed heeft het weer op zijn gedrag?

Verder snap ik best dat je niet van rijden in de bak houdt, maar daar leg je wel de basis voor het buiten rijden. Academisch werk is een mooie aanvulling, maar m.i. kun je er ook te lang in blijven hangen, in dat hele rustige. En misschien is dat wel te saai voor je paard. Ga eens kijken of je je paard wat actiever aan het werk kan zetten in de bak zodat hij meer uitgedaagd wordt en meer energie kwijt kan. Denk aan agility, vrijspringen, balkjes draven, maar ook gewoon eens een actieve dressuursessie waarbij je op een positieve manier consequent bent en echt van achter naar voor rijdt, met impuls.

Mijn persoonlijke streven is bij de training van mijn paarden dat er zo weinig mogelijk verschil is in hoe ze in de rijbak zijn en hoe ze buiten zijn. Dus niet sloom in de bak en buiten een kanonskogel (dat is nog weleens het geval bij IJslanders, en ik kan me voorstellen dat dit ook bij haffies kan spelen), maar in beide gevallen lekker actief maar ook met de aandacht bij mij, nageeflijk en afwachtend op de hulpen.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:53

troi schreef:
Lekker 24/7 buiten zetten, daar knappen de meeste paarden enorm van op.


Moet ook maar kunnen natuurlijk.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 13:00

Hij kan dag en nacht naar buiten en binnen, wat ie zelf wil, dit is altijd zo. Voer is hetzelfde. Niet geschoren.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 13:01

Oja krachtvoer krijgt hij nauwelijks

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:20

waarschijnlijk houdt die van frisser weer ipv warmte in de zomer en krijgt die daar energie van. Zou regelmatig longeren zodat die momenten heeft waarop die echt zijn energie kwijt kan. Mijn paard doet dit ook, maar zal in de paddock niet uit haar plaatje gaan ook al heeft ze dan meer ruimte dan in de longeercirkel.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:21

Vaak is het dan de omslag naar winderig en nat weer waar ze drukker van worden. Van te voren al even laten rennen in de bak of longeren wil dan wel eens helpen en verder gewoon vaak blijven doen. Of met dit soort weer er naast wandelen als je hem dan beter de baas kunt of in de bak blijven als je het te spannend vind

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:22

Mijn paard heeft hier ook last van. Ik longeer haar soms een keer extra, en rijd altijd met een uitrijdeken warm. Overigens scheer ik haar wel in de wintermaanden. Nu is ze nog braaf, na woensdag moet ik weer wat meer rekening ermee houden. O:)

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 13:32

Ja ff in de bak laten lopen kan ik wel ff doen inderdaad :)

Betty62

Berichten: 69
Geregistreerd: 06-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:37

In het najaar, doordat het gras veranderd, een Magnesium tekort misschien?

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:46

Die van mij kan dan meer energie hebben door de nattigheid, waarschijnlijk loopt/speelt hij dan net even wat minder gok ik.
En dat het in de zomer warm is net als winter + mammoet vacht te warm is en daarom 'slomer' is met wandelen, grondwerk etc.

Hier veranderd er ook weinig kwa huisvesting e.d. Behalve dat ze niet meer op het gras gaan en alleen op de track staan. Maar zat ruimte om goed de benen te kunnen strekken hoor. :j
Of hij moet last hebben van zijn spieren door de pssm1, maar dat is gelukkig ondertussen stukken minder. Alleen met heel wisselvallig weer wilt hij wat last krijgen. Maar hoeft niet altijd in 'schrikkerig en rennerig' te uiten.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 14:01

Betty62 schreef:
In het najaar, doordat het gras veranderd, een Magnesium tekort misschien?



Krijt hij ook, maar helpt niet echt

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:09

Kan het zijn dat hij druk wordt, omdat hij zijn rust niet pakt. Omdat de ondergrond nu nat is door de regen, waardoor hij minder gaat liggen.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 15:22

Liggen doet ie in zijn stal ;)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:26


Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:37

Op basis van wat ik lees krijg ik vooral het ide dat jij nul overwicht hebt en dat dat in de zomer goed gaat omdat hij het dan warm heeft. Nu is hij fris en wat ondeugender en komt dat gebrek aan leiding geven tot uiting. Daar zal dus ook de oplossing liggen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:41

Cinnepin schreef:
Niels is een heel gevoelige haflinger met een zeer uitgesproken mening. Als jij met een houding erop gaat zitten van * ik ben de baas * vlieg je er gegarandeerd af. Het heeft ook ff geduurd voor dat Niels en ik elkaar begrepen en ik kon doen met hem wat ik nu kan. Ook is hij een paard dat niet zomaar door vreemden te benaderen is, dan kan hij nog wel eens erg boos doen.


Klinkt eigenlijk vooral als een paard dat geleerd heeft dat hij het voor het zeggen heeft. Alleen wanneer zijn hoofd er naar staat laat die je benaderen en berijden, zijn regels in acht genomen natuurlijk, anders kan je vliegen.
Ik denk dat opvoeding hier aan de orde is. Een paard mag niet onterecht boos worden wanneer iemand hem benadert.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:46

Ik heb er ook zo een gehad, KWPN merrie. Maar bij haar was wel het meer op stal de reden. Als ze daar weer aan gewend was zo eind november ging het weer over. Maar stal is bij jou geen reden. Gaat het wel ook weer over? Ik ben er nooit achter gekomen wat het nu was en het maar geaccepteerd als zijnde hefstdepressie.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:52

De mijne was ook zo, enige wat werkt is niet soebatten en flink aan het werk zetten 5 a 6 x per week, longeren en in de bak of in het bos.

Als ze moe zijn en bezig gehouden worden in het koppie dan hebben ze geen tijd voor zulke spatjes.
En bakwerk niet leuk vinden....jammer dan, hoort er ook bij, daar leren ze juist luisteren.

Was altijd een paar dagen flink lef verzamelen en doorzetten,
maar daarna was het gestuiter en gevlieg snel over.
Paard deed in de zomer ook normaal.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 15:52

Het heeft niet met temperatuur te maken, ook in het voorjaar of zo rond februari kan ik hem gewoon rijden ( heb last van fibromyalgie dus dan is het vaak te koud voor mijzelf op de spieren dus rijd ik minder ). Maar het is echt het najaar....in oktober gaat het vaak beginnen ( ook al is september koud geweest, kan ik gewoon rijden ). Meestal rond feb/maaft verdwijnt het weer.

Dat hij de baas is wat betreft zijn regels, is ook niet zo. Hij is heel gevoelig en sporen en geruk in zijn bek pikt ie gewoon niet, Als ik rustig met hem kleine stapjes doe, doet hij het prima.Het is niet echt een paard waar iedereen zo mee wegrijdt, Hij moet je echt kennen en begrijpen. Begrijpt hij iets niet uit hij dit in een erectie,,van de spanning. Als ik een * moeilijke * oefening aan hem vraagt heeft ie gelijk een erectie ook. Maar hij doet het wel, dus hij gaat niet tegen me in. Maar wil het goed doet, alleen uit dit in spanning omdat hij hete erg moeilijk vind.