Paard wild met opzadelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 20:25

Ik heb een paard van 5 jaar dat net onder het zadel is. In het begin ben ik begonnen met zadelmak maken en hij vond het zadel super leuk en interessant, maar opeens sloeg de knop om. Als ik met het zadel kom aanlopen staat hij al tegen de muur zodat het niet gaat of hij begint te trappen. Hij vindt het rijden super leuk en geeft niks aan van dat hij last heeft van zijn rug ofzo en osteo is ook al langs geweest. Kan iemand hier meer over vertellen wat ik hiermee moet doen?


NienkeV1994
Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:35

Is het zadel door een zadelmaker aangemeten? Kan het zijn dat hij in spieren gegroeid is waardoor het zadel niet meer goed ligt?

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 20:52

NienkeV1994 schreef:
Is het zadel door een zadelmaker aangemeten? Kan het zijn dat hij in spieren gegroeid is waardoor het zadel niet meer goed ligt?


Ja en niet zo lang geleden dus daar kan het ook niet aan liggen. Maar hij is soms een klier en doet ook vervelend met het hoofdstel dus k weet niet of het gewoon iets is tussen zijn oren en zo ja, hoe ik daarmee om moet gaan

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:54

Inderdaad, daar denk ik ook gelijk aan. Heb een zadel op mijn paard voor het beleren laten maken en aantal maanden later kwam zadelmaker weer, omdat paard wat zuur werd, en bleek het zadel alweer enorm aangepast te moeten worden. Andere boom erin en achter aangepast. Zo zie je maar hoe snel dat kan gaan.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:56

Misschien heeft hij ook "gewoon" spierpijn en kan daardoor even minder hebben.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 21:12

manubres schreef:
Misschien heeft hij ook "gewoon" spierpijn en kan daardoor even minder hebben.


Hij doet bijna niks en heeft super veel rust dus dat dnek ik ook niet, maar misschien toch meer weer zadelmaker laten langskomen voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:15

Vanaf een scherm is hier 0,0 zinnigs over te zeggen. Er zijn wel 101 redenen te bedenken waarom je paard zo doet.

Wat je het beste kan doen is iemand met veel verstand en ervaring laten meekijken. Sta je privé of op een grote stal?

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 21:16

Gloa schreef:
Vanaf een scherm is hier 0,0 zinnigs over te zeggen. Er zijn wel 101 redenen te bedenken waarom je paard zo doet.

Wat je het beste kan doen is iemand met veel verstand en ervaring laten meekijken. Sta je privé of op een grote stal?


Ik sta op een privé stalling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:32

Zijn er andere mensen op stal die mee kunnen kijken?

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 21:36

Gloa schreef:
Zijn er andere mensen op stal die mee kunnen kijken?


Ja, staleigenaar en ook hoefsmid zeggen dat het gewoon een klier is soms.

pien_2010
Berichten: 43120
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:00

Ach gossie, je bent een peuter, net beleerd dat goed ging en nu niet meer goed, dat je laat merken als peuter, en dan ben je een klier.

Ts kijk kritisch naar je peuter, je zelf met zadelen en rijden. Zoek waar het probleem kan zitten en neem je paard serieus. Waarschijnlijk vertelt hij je iets.

Hij is nog zo jong en pril. Benader hem met compassie.


BuDaBel schreef:
Gloa schreef:
Zijn er andere mensen op stal die mee kunnen kijken?


Ja, staleigenaar en ook hoefsmid zeggen dat het gewoon een klier is soms.

_willemijn
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-19
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:08

Ik zal inderdaad eerst de zadelmaker langs laten komen, een jong paard kan in zo'n korte tijd enorm veranderen.
Het belangrijkste is om eerst uit te sluiten of hij ergens pijn heeft. Het kan natuurlijk best zijn dat hij met z'n leeftijd
lekker aan het puberen is maar voordat je conclusies trek zou ik eerst even alles checken.

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:13

Kun je het eens filmen?hij vind iets duidelijk niet leuk...omdat nou klieren te noemen.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 22:13

_willemijn schreef:
Ik zal inderdaad eerst de zadelmaker langs laten komen, een jong paard kan in zo'n korte tijd enorm veranderen.
Het belangrijkste is om eerst uit te sluiten of hij ergens pijn heeft. Het kan natuurlijk best zijn dat hij met z'n leeftijd
lekker aan het puberen is maar voordat je conclusies trek zou ik eerst even alles checken.


Zadelmaker ga ik laten komen!

geerke schreef:
Kun je het eens filmen?hij vind iets duidelijk niet leuk...omdat nou klieren te noemen.


Hij gaat gewoon tegen de muur aan staan en trappen als je komt aanlopen. Als je hem losmaakt van de muur beukt ie je om en loopt weg.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 20-10-19 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:19

Hmm respect voor de mens heeft ie dan duidelijk niet.
Hoe is hij verder in de omgang?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

hamsterfan
Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:25

Misschien grondwerk gaan doen ook? Leren dat hij jou in de omgang kan vertrouwen & dat hij graagbij jou wilt zijn. Paarden denken niet van: Oh ik ga nu even lekker klieren om de baas te pesten. Als hij zo duidelijk aangeeft dat er iets is, luister daar dan naar. Ga inderdaad goed te raden wat er bij jou fout gaat & laat het filmen, dan zie je ook beter wat er precies gebeurd

pien_2010
Berichten: 43120
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:35

Dat is heftig respectloos gedrag. Voordat je hem gaat zadelen zal eerst het respect terug moeten komen en waarschijnlijk heb je daar hulp bij nodig van een deskundige, want dit is al veel te ver gegaan.

BuDaBel schreef:
geerke schreef:
Kun je het eens filmen?hij vind iets duidelijk niet leuk...omdat nou klieren te noemen.


Hij gaat gewoon tegen de muur aan staan en trappen als je komt aanlopen. Als je hem losmaakt van de muur beukt ie je om en loopt weg.

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:09

Ik denk dat er toch eerst andere dingen uitgesloten moeten zijn voordat je kan praten over respectloos gedrag. Niet naar een paard luisteren is ook respectloos. En misschien wil dit paard wel iets duidelijk maken en wordt er (nog) niet naar hem geluisterd. Het is vreemd dat hij dit gedrag ineens gaat vertonen. Ik geloof best dat een paard een karakter heeft, maar dit gedrag lijkt toch door iets uitgelokt te worden....

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:18

BuDaBel schreef:
Hij gaat gewoon tegen de muur aan staan en trappen als je komt aanlopen. Als je hem losmaakt van de muur beukt ie je om en loopt weg.


De kans is groot dat jij dan in de omgang niet duidelijk genoeg bent.
Het is dan ook lastig te zeggen of hij nu ergens last van heeft, of dat het te maken heeft met de opvoeding die je hem geeft.

Neem goede les, en niet alleen rijden. Maar ook vanaf de grond.

Kijk eens of het gedrag beter wordt als een ervaren persoon met hem werkt.

En, leer hem vaststaan tussen twee touwen (cross-tie) dan kan je hem makkelijk van twee kanten benaderen.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:22

BuDaBel schreef:
Ja, staleigenaar en ook hoefsmid zeggen dat het gewoon een klier is soms.


Weet je waarom mensen dat zeggen? Omdat dat de gemakkelijkste oplossing is, je hoeft namelijk zelf helemaal niks te doen. Je paard is een klier, kan jij niets aan doen. En hup, weg kritisch denken, het is gewoon een klier. Laat je niet meeslepen hierin. Paard probeert iets aan te geven, aan jou de taak om te achterhalen wat.

Nikass
Berichten: 16672
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:33

Heel eerlijk, niet als aanval bedoeld, heb ik er mijn bedenkingen bij dat "iedereen" tegenwoordig zelf zijn paard zadelmak maakt en opvoedt. Alsof het niks is. Volgens mij gewoon hetzelfde als met legio honden die niet luisteren, vervelend zijn, slopen en niet alleen thuis kunnen zijn. Meestal (nee niet altijd, er zijn uitzonderingen) een kwestie van onkunde van de eigenaar.

Vervolgens wordt het probleem bij het paard (of de hond) gezocht; torenhoge rekeningen betaald omdat het dier eerst door de hele medische molen moet en vervolgens nog naar de gedragsdeskundige.

Zou allemaal waarschijnlijk niet nodig zijn als mensen zichzelf wat minder zouden overschatten.

In jouw geval ts, denk ik: iemand erbij halen die bereid en staat is je paard een stukje heropvoeding te geven.

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 18:13

Nikass schreef:
Heel eerlijk, niet als aanval bedoeld, heb ik er mijn bedenkingen bij dat "iedereen" tegenwoordig zelf zijn paard zadelmak maakt en opvoedt. Alsof het niks is. Volgens mij gewoon hetzelfde als met legio honden die niet luisteren, vervelend zijn, slopen en niet alleen thuis kunnen zijn. Meestal (nee niet altijd, er zijn uitzonderingen) een kwestie van onkunde van de eigenaar.

Vervolgens wordt het probleem bij het paard (of de hond) gezocht; torenhoge rekeningen betaald omdat het dier eerst door de hele medische molen moet en vervolgens nog naar de gedragsdeskundige.

Zou allemaal waarschijnlijk niet nodig zijn als mensen zichzelf wat minder zouden overschatten.

In jouw geval ts, denk ik: iemand erbij halen die bereid en staat is je paard een stukje heropvoeding te geven.


Ik heb het paard met een ervaren iemand zadelmak gemaakt! ;)

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 18:16

hamsterfan schreef:
Misschien grondwerk gaan doen ook? Leren dat hij jou in de omgang kan vertrouwen & dat hij graagbij jou wilt zijn. Paarden denken niet van: Oh ik ga nu even lekker klieren om de baas te pesten. Als hij zo duidelijk aangeeft dat er iets is, luister daar dan naar. Ga inderdaad goed te raden wat er bij jou fout gaat & laat het filmen, dan zie je ook beter wat er precies gebeurd


Ja ik doe veel grondwerk en daarin gaat alles super goed en dat vindt ie erg leuk etc

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:18

Raar dat grondwerk super goed gaat, maar hij je wel omver loopt bij het opzadelen. Dat klopt niet bij elkaar.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 18:20

Ineke2 schreef:
Raar dat grondwerk super goed gaat, maar hij je wel omver loopt bij het opzadelen. Dat klopt niet bij elkaar.


Ja klopt, met grondwerk super veel respect en ook met het rijden, alleen het opzadelen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers