Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 15:39

Weer een leuk topic om eens over na te denken. Is een paard gelukkig wanneer het niet/tot weinig op buitenrit gaat? Ik vond dit een leuk onderwerp, omdat er veel stallen zijn waarbij er geen bos in de buurt is.. En niet iedereen over een trailer beschikt..

Bij mijn huidige stal kan je wel een rondje buiten rijden langs de akkers en kleine stukjes bos.. Maar echte 'ren' galop paden zijn er niet.. Daar zijn simpelweg de paden te kort voor en te hard voor.. Maar hij is wel regelmatig mee geweest met de trailer om een rondje over de heiden te maken..

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierin staan..? Ik ken wel mensen die weinig tot niet op buitenrit gaan.. Denken jullie dat deze paarden ongelukkig zijn?

Lukasje
Berichten: 11248
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:46

We kunnen het hen niet vragen he?!

Wanneer een paard ontspant, leid ik daaruit af dat hij het leuk vindt. Blijft hij gestresst, is dat voor mij een teken dat hij het ritje toch niet zo aangenaam vindt. Maja, dat is mijn vermenselijking ...

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:49

Mijn paard zou doodongelukkig zijn als geen buitenritten in zou houden dat hij rondjes mag gaan lopen in de bak; daar vindt hij niets aan. Hij gaat staken zodra hij het wel heeft gehad. We rijden eigenlijk alleen maar buiten, en hij vindt dat prachtig. Op de oprit briest ie al. We doen wel bakwerk, maar dan leuke parcoursjes met balkjes, trailoefeningen, clickeren etc. Het scheelt uiteraard dat ik een paard heb gekocht specifiek voor dat doel ;)

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:50

Denk dat je dat aan de paarden niet direct zult merken, ze weten niet beter. Wel is het natuurlijk fijn en goed om afwisseling te bieden aan je paard. Altijd maar trainen voor wedstrijden bijvoorbeeld lijkt me voor de ruiter ook niet leuk meer op een gegeven moment, dus af en toe een buitenritje kan dan natuurlijk wel heel goed zijn om ze fris in hun koppie te houden. Moet het paard daar ook wel geschikt voor zijn natuurlijk. :j

Ik heb de eerste jaren dat ik mijn paard had ook geen buitenritten gemaakt, omdat dat niet kon op mijn oude stal en ik had nog geen trailer. Toen ik een trailer heb gekocht gingen we zo om de 2 weken naar het bos en weekendjes weg. Nu sta ik op stapafstand van het bos en proberen we toch wel 1 keer per week te gaan, afhankelijk van het weer en jaargetijde, omdat het nu weer vroeger donker is natuurlijk en dan lukt het door de week niet meer.

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:51

Het ene paard zou dood ongelukkig worden van alleen bakwerk en het andere paard zou dood ongelukkig worden van alleen buiten rijden

Skessa_
Berichten: 10625
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:51

Mijn IJslander vind het het leukste om naar het bos/buiten te gaan. Dus alleen bak/baan werk maak ik haar niet gelukkig mee. Dat is echt terug te merken aan haar humeur en gedrag.


Overigens doe ik niet aan rengalop hoor. Gewoon rustig aan vind ik ook prima :=


Denk dat het per paard verschillend is en het is natuurlijk ook maar net wat ze gewend zijn!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:52

Gizeppie schreef:
Weer een leuk topic om eens over na te denken. Is een paard gelukkig wanneer het niet/tot weinig op buitenrit gaat? Ik vond dit een leuk onderwerp, omdat er veel stallen zijn waarbij er geen bos in de buurt is.. En niet iedereen over een trailer beschikt..

Bij mijn huidige stal kan je wel een rondje buiten rijden langs de akkers en kleine stukjes bos.. Maar echte 'ren' galop paden zijn er niet.. Daar zijn simpelweg de paden te kort voor en te hard voor.. Maar hij is wel regelmatig mee geweest met de trailer om een rondje over de heiden te maken..

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierin staan..? Ik ken wel mensen die weinig tot niet op buitenrit gaan.. Denken jullie dat deze paarden ongelukkig zijn?


Misschien wanneer een paard elke dag heel veel vrije beweging heeft op een flink stuk met andere paarden, dan vermaakt ie zich wel.

Maar hier zijn zelfs stallen waar ze vanuit de stallen de binnenbak in kunnen en direct weer terug naar stal zonder buiten te hoeven komen.
En die vrouwen maar kirren hoe geweldig dat is, en die dieren zijn overduidelijk niet blij.... gelukkig valt het de eigenaren niet op.

Het paard is een nomade.... die trekt altijd verder als het gras op is. Paarden vinden op ontdekkingstocht gaan geweldig. Ik denk dat het dus een enorme meerwaarde is om lekker naar buiten te gaan!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:52

Ik vind een buitenrit een hele waardevolle aanvulling als je een paard hebt. Bijna een must.
Helaas steken veel mensen veel te weinig tijd in het aanleren van de vaardigheden voor buitenrijden aan het paard en zeggen vervolgens dat het paard het niet leuk vindt omdat hij onrustig is of het erf niet af wilt.
Nogal logisch als het dier nooit een solide basis daarin meegekregen heeft.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:56

Voor een paard is afwisseling wel leuk, ik kan merken aan mijn paarden dat ze genieten van buiten rijden.
Maar wandelen zou ook kunnen, rengalop vind ik niet zo noodzakelijk, dat kunnen ze op de wei wel doen.
Paarden die 24/7 in een binnenstal staan en gereden worden in een binnenbak zien wel erg weinig, wat mij betreft is een paard toch wel echt een buitendier.
Mijn hondje vind buiten wandelen ook wel echt leuk, het leven zou anders wel echt saai zijn.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 15:57

hagelslag schreef:
Het ene paard zou dood ongelukkig worden van alleen bakwerk en het andere paard zou dood ongelukkig worden van alleen buiten rijden


Denk dat die van mij er tussen in zit hahaa..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 15:58

Sunnda schreef:
Ik vind een buitenrit een hele waardevolle aanvulling als je een paard hebt. Bijna een must.
Helaas steken veel mensen veel te weinig tijd in het aanleren van de vaardigheden voor buitenrijden aan het paard en zeggen vervolgens dat het paard het niet leuk vindt omdat hij onrustig is of het erf niet af wilt.
Nogal logisch als het dier nooit een solide basis daarin meegekregen heeft.


Die van mij vind in z’n eentje oppad gaan ook niet leuk. Maar met een voorganger vindt hij t prachtig..

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:59

Gelukkig ja of nee licht er ook een beetje aan. Of ik die van mij gelukkig maak door elke keer maar in de bak te werken, nee. Dat is in elk geval een ding wat zeker is.. Vooral als het langer dan een kwartier is en +/- hetzelfde is.. Meestal staat hij ook echt te kijken van ' ik heb dit rondje al gelopen? Wat moet je nou?' :')

Terwijl met buiten wandelen, fietsen en rijden hij helemaal enthousiast kan worden. Soms iets te. Heb ik meer vlieger dan paard naast mij. :))
Maar heb hier wel verschillende wandel/rijmogelijkheden en vanaf moment 1 eigenlijk al buiten bezig met hem. Aangezien we heel lang geen bak hebben gehad.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:03

Afwisseling is altijd goed, maar ik denk niet dat we kunnen spreken van gelukkig of niet. Een paard weet niet beter en zal niet denken "goh, we zijn toch al een tijdje niet naar het bos geweest". Zo lang een paard zijn dagelijkse levensbehoeften heeft zal een buitenrit meer of minder geen ongelukkig paard maken. Bovendien projecteren we vaak onze emoties op paarden, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde.

Ik ben met Joy nog nooit op buitenrit geweest en ik heb niet het idee dat ze ongelukkig is :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:11

Gimme_Joy schreef:
Afwisseling is altijd goed, maar ik denk niet dat we kunnen spreken van gelukkig of niet. Een paard weet niet beter en zal niet denken "goh, we zijn toch al een tijdje niet naar het bos geweest". Zo lang een paard zijn dagelijkse levensbehoeften heeft zal een buitenrit meer of minder geen ongelukkig paard maken. Bovendien projecteren we vaak onze emoties op paarden, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde.

Ik ben met Joy nog nooit op buitenrit geweest en ik heb niet het idee dat ze ongelukkig is :)

Een varken denkt ook niet: goh, ik ben nog nooit naar buiten geweest om in de wei of de modder te spelen, die krijgt ook genoeg om in leven te blijven zodat ie uiteindelijk geslacht kan worden. Maar de vraag of het leuk is en het dier gelukkig maakt is een tweede.

Geluk is zowieso een vreemde term bij paarden, maar ik denk dat een buitenrit veel meer bij de natuur van een paard ligt dan in een bak rondjes lopen met een ruiter op je rug.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:15

Eén van onze ruinen doe je er absoluut geen plezier mee, geef hem maar zijn rondjes door de bak, rijdend of longerend. Hij blijft overal boskabouters zien, wind door de bomen is eng, ritselende blaadjes zijn eng, schaduwen zijn eng, mensen in de verte zijn eng, kortom alles wat we tegen komen is eng, of er nu een ander paard bij is of een hele groep die allemaal even braaf zijn het maakt hem niet uit. Door alle spanning is hij met een half uur compleet leeg en dan hebben we alleen nog maar gestapt. Ik heb het ruim een jaar geprobeerd, elke week weer maar het werd niet beter dus ik ben maar met de buitenritjes gestopt terwijl ik het bos aan de overkant van de weg heb...

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:24

Sunnda schreef:
Ik vind een buitenrit een hele waardevolle aanvulling als je een paard hebt. Bijna een must.
Helaas steken veel mensen veel te weinig tijd in het aanleren van de vaardigheden voor buitenrijden aan het paard en zeggen vervolgens dat het paard het niet leuk vindt omdat hij onrustig is of het erf niet af wilt.
Nogal logisch als het dier nooit een solide basis daarin meegekregen heeft.


Dit wel een beetje inderdaad. Ik heb heel lang niet met met mijn Haf naar buiten gekund. Dat kon eigenlijk alleen in een groep waar het gewoon prima was. Ik heb zelf heel lang ook niet alleen gedurft, ivm een kleine trauma met mijn eerste pony. Uiteindelijk mijzelf eens een schop onder de kont gegeven en met Wilco alleen naar buiten gegaan om uit te stappen. Eerste stuk was wat lastig, allebei gespannen, maar naarmate we langer stapten ontspanden we steeds meer. Met een weekje was de spanning weg en nu kunnen we heerlijk lange ritten doen samen. Sterker nog, we zijn lekker naar wedstrijden enkele km verderop gereden. Dat vond hij heerlijk en op de wedstrijd zelf was hij dan zo fijn! Voor hem is het een must, oortjes erop en gaan! En uiteindelijk worden ze er alleen maar makkelijker van.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:24

Wat ze niet kennen, kunnen ze niet missen.

Al heb ik een lease pony die juist helemaal gelukkig is als ze voor de wagen mag en onder het zadel niet te genieten. Merk je echt in haar gedrag.

Heb in het verleden een paard gereden die echt niet grappig vond om naar buiten te gaan. Zat op een passage, piaffe stress beest en als er niet mensen voor mij en naast mij hadden gereden waren we volledig aan de kletter gegaan.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:31

Al die dingen over angst en stress op buitenrit heeft negen van de tien keer gewoon te maken met een ruiter die niet genoeg inzicht en stabiliteit geeft en 0 voorbereiding.

Je hebt 5% die totaal verkeersmak geboren zijn en 5% die gewoon om diverse redenen beter niet op buitenrit kunnen. De overige 90% kan prima aangeleerd worden, maar dan vraagt dat een goede investering. Net zoals je geen Z proef start zonder de tussenliggende klasses te doen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:32

Sunnda schreef:
Gimme_Joy schreef:
Afwisseling is altijd goed, maar ik denk niet dat we kunnen spreken van gelukkig of niet. Een paard weet niet beter en zal niet denken "goh, we zijn toch al een tijdje niet naar het bos geweest". Zo lang een paard zijn dagelijkse levensbehoeften heeft zal een buitenrit meer of minder geen ongelukkig paard maken. Bovendien projecteren we vaak onze emoties op paarden, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde.

Ik ben met Joy nog nooit op buitenrit geweest en ik heb niet het idee dat ze ongelukkig is :)

Een varken denkt ook niet: goh, ik ben nog nooit naar buiten geweest om in de wei of de modder te spelen, die krijgt ook genoeg om in leven te blijven zodat ie uiteindelijk geslacht kan worden. Maar de vraag of het leuk is en het dier gelukkig maakt is een tweede.

Geluk is zowieso een vreemde term bij paarden, maar ik denk dat een buitenrit veel meer bij de natuur van een paard ligt dan in een bak rondjes lopen met een ruiter op je rug.


Interessante visie. Maar wat ik bedoel, als een paard (varken, koe, hond, kat enz) krijgt wat bij zijn natuur hoort (en dat is dus voor een paard genoeg beweging met soortgenoten, ruwvoer, enz enz) dan zal het dier "gelukkig" zijn. Daar is een buitenrit niet van invloed op.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:35

Sunnda schreef:
Al die dingen over angst en stress op buitenrit heeft negen van de tien keer gewoon te maken met een ruiter die niet genoeg inzicht en stabiliteit geeft en 0 voorbereiding.

Je hebt 5% die totaal verkeersmak geboren zijn en 5% die gewoon om diverse redenen beter niet op buitenrit kunnen. De overige 90% kan prima aangeleerd worden, maar dan vraagt dat een goede investering. Net zoals je geen Z proef start zonder de tussenliggende klasses te doen.


Dat slaat de spijker wel op de kop....

Angst speelt een grote rol. En dat is ook niet zo vreemd eigenlijk...
Maar wel een mooi werkpunt.
Voor het paard is het heerlijk om op 'excursie' te gaan :-) Alleen in de bak rijden is fysiek ook best belastend...

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:38

Nu ik met mijn paard wel buitenritten maakt, ben ik ervan overtuigd dat hij dit een fantastische aanvulling op zijn leven vindt. Maar hij heeft het daarvoor natuurlijk nooit gemist, hij wist niet beter. Was daardoor niet perse ongelukkig. Denk wel dat hij nu oprecht wel gelukkiger is dan daarvoor. Het is nu een blijer paard. Maar dat is niet enkel door de buitenritten. Zijn hele management is veranderd wat beter bij hem past.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:13

Ik vraag me af of een paard wel echt zo'n nomade is? Is het niet meer noodzaak om verder te trekken omdat het voedsel gewoon op is of om water te gaan drinken? Ik geloof best dat ze een heel groot leefgebied prefereren en graag bewegen, maar ik geloof dat veiligheid ook wel hoog op hun lijstje staat. Als je de kuddes in Amerika bekijkt dan kunnen ze gerust maanden op een gebied blijven mits er genoeg eten is en water in de buurt. Ze trekken dan niet zomaar weg omdat ze zin hebben in een andere omgeving. Helemaal niet als er veulens zijn.

Maar terug naar ons gehouden paard. :) Die hebben meestal niet tientallen hectaren tot hun beschikking dus ik denk dat buitenritten wel een gezonde manier van paardrijden is, voor lichaam en geest. Je hebt natuurlijk paarden die het echt super spannend blijven vinden. Die doe je er volgens mij geen plezier mee. Toch zou ik die wel graag een klein blokje om mee blijven nemen. Gewoon om even anders te kunnen bewegen dan in een bak, goed voor warm up of cooling down.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:31

Als ik kijk naar mij eigen paard wel, die kan dr echt van genieten. Heerlijk rondje polder. Maar ook met de trailer naar het bos en strand geniet ze van. Vooral het bos hier in de buurt maak je haar blij mee. Staan nl hindernissen.

Alleen bakwerk wordt ze dood ongelukkig van.
Maar zeker afwisseling is bij haar het toverwoord

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:32

Mijn pony vindt het leuk om op pad te gaan, heeft er ook echt de pas in als we het erf af rijden.

We staan nog niet zo lang op de huidige stal, maar het valt me op dat ie regelmatig een voor hem onbekende weg in wil, echt de omgeving willen verkennen.

Hij is braaf maar voorwaarts buiten en kijkt eigenlijk nergens van op.
Nu doet hij graag dapper en heeft eigenlijk een klein hartje, dus als er te veel speelt raakt hij wat overprikkeld en kan van iets kleins wel over de rooie raken. Kwestie van aanvoelen en er op aanpassen.
Maar nooit blinde paniek of rare fratsen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 17:43

puppy1128 schreef:
Gelukkig ja of nee licht er ook een beetje aan. Of ik die van mij gelukkig maak door elke keer maar in de bak te werken, nee. Dat is in elk geval een ding wat zeker is.. Vooral als het langer dan een kwartier is en +/- hetzelfde is.. Meestal staat hij ook echt te kijken van ' ik heb dit rondje al gelopen? Wat moet je nou?' :')

Terwijl met buiten wandelen, fietsen en rijden hij helemaal enthousiast kan worden. Soms iets te. Heb ik meer vlieger dan paard naast mij. :))
Maar heb hier wel verschillende wandel/rijmogelijkheden en vanaf moment 1 eigenlijk al buiten bezig met hem. Aangezien we heel lang geen bak hebben gehad.


HAhaha ik doe nooit een kwartier t zelfde in de bak.. Dan heb je helemaal geen goede training..