Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:10

DreamGuide schreef:
Nou, ik heb al dik 3 weken geen buitenrit gemaakt, en mijn paard is het bakwerk inmiddels meer dan zat.

Als het nou even één dag niet regent. :'(

Vandaag gaan we in ieder geval op cross, dat is een soort luxe buitenrit toch?

Smelt je paard van regen dan? :D :o

Zelf een goede regenjas aan een gaan met die banaan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:19

Gizeppie schreef:
Weer een leuk topic om eens over na te denken. Is een paard gelukkig wanneer het niet/tot weinig op buitenrit gaat? Ik vond dit een leuk onderwerp, omdat er veel stallen zijn waarbij er geen bos in de buurt is.. En niet iedereen over een trailer beschikt..

Bij mijn huidige stal kan je wel een rondje buiten rijden langs de akkers en kleine stukjes bos.. Maar echte 'ren' galop paden zijn er niet.. Daar zijn simpelweg de paden te kort voor en te hard voor.. Maar hij is wel regelmatig mee geweest met de trailer om een rondje over de heiden te maken..

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierin staan..? Ik ken wel mensen die weinig tot niet op buitenrit gaan.. Denken jullie dat deze paarden ongelukkig zijn?


Ligt er aan of ze het kennen denk ik, als ze het niet kennen dan weten ze sowieso niet wat ze missen. Als ze het wel kennen dan denk ik wel dat de meeste paarden in ieder geval gelukkiger worden als ze wel naar buiten/ bos kunnen. Op wat uitzonderingen na, maar zelfs als ze het spannend vinden dan vinden ze het vaak wel leuk en meestal is dat een kwestie van gewoon veel gaan doen en km's maken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:26

Dat hangt van je paard af
Eentje spande de kroon Smoky onze konik die wilde alleen maar buiten en dan onder het zadel maar ook aangespannen, fietsend wandelend...En zwemmen op het strand dat vond ze te gek!
Bij het bakwerk een heel ander dier....echt je kende ze niet terug, je moest haar echt aan het werk zetten anders ging ze klieren,stilstaan of gewoon liggen.
Tenzij je ging springen....echt daar had ze alles voor over, maar dat deden we in de wei

onze andere dieren lijken ook te genieten,die zijn ook bomproof omdat ze vaak buiten komen. Maar die vinden het bakwerk niet erg en dus kun je wel heel variabel met ze bezig zijn
Voltige en rijden doen de kinderen altijd in de bak, mennen, fietsen en wandelen/stapritjes ook buiten.
De paarden en ponys zijn altijd vrolijk als we komen al hinnikend komen ze naar voren...ik denk dat dat de beste graadmeter is!

DianaWinnie
Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-12
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:29

“Geluk” is een menselijke emotie.
Voor de algehele lichamelijke gezondheid is afwisseling in het werk erg goed.
Elke dag hetzelfde doen stompt wat af.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:33

Qimm schreef:
Ik zou zelf wel heel ongelukkig worden van geen buitenritten :P over het paard weet ik het niet

Ja dat heb ik ook :D

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:50

Sintara schreef:
Qimm schreef:
Ik zou zelf wel heel ongelukkig worden van geen buitenritten :P over het paard weet ik het niet

Ja dat heb ik ook :D


Same here :j

Lijkt mij echt verschrikkelijk om geen buitenritten te maken.

miicchhellee

Berichten: 1340
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:52

Mijn paard vind buiten rijden echt niet leuk. Terwijl ze met alles een blij paard is, is ze met buitenrijden absoluut nooit blij. Waarom? Geen idee?
Ze is niet bang van dingen en ook niet van groot verkeer of niks dus dat lijkt het me niet te kunnen zijn.

Al moet ik zeggen dat onze trainingen wel afwisselend zijn, maar wat de echte reden is. Totaal geen idee

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:10

Ik denk dat het per paard verschilt, angstig paard alleen op buitenrit zorgt misschien juist voor meer stress in plaats van ontspanning. Paarden die buiten lekker nieuwsgierig om zich heen kijken zullen op hun eigen manier ervan kunnen genieten.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:15

Mijn ene paard vind alles ok maar afwisseling is een MUST. Elke dag bakwerk hetzelfde rondje rijden wordt ie aardig vervelend van.

De Haflinger LEEFT voor buitenritten. Bakwerk maximum 30min en dan moeten we naar buiten :) Een simpel drafje is in de bak met veel meer tegenzin dan buiten.

Beide paarden staan 24/7 op 7500m2 weiland met hun tweetjes dus loop genoeg :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:48

DianaWinnie schreef:
“Geluk” is een menselijke emotie.
Voor de algehele lichamelijke gezondheid is afwisseling in het werk erg goed.
Elke dag hetzelfde doen stompt wat af.

Als de knol zijn hersenen in staat zijn om endorfines aan te maken, istie instaat om gelukkig te zijn.

Ik denk niet dat een paard ongelukkig wordt van geen buitenritten. Hier zijn tijden dat ze veel mee op buitenritten gaan, er zijn ook tijden dat ze een jaar lang bakwerk doen als ze werken. Ze zijn voor mij niet anders als ik ze veel mee naar buiten neem dan als ik dat niet doe eigenlijk.

Wanneer een paard een hekel heeft aan iets (eender wat.) vrees ik dat je dat toch echt bij je eigen aanpak moet gaan zoeken. :)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 10:54

Bernoe schreef:
Ik denk niet dat een paard direct gelukkig of ongelukkig wordt.
Wel denk ik dat buitenrijden voor de meeste paarden bijdraagt aan een goede mentale gezondheid. Als je enigzins regelmatig gaat leren ze omgaan met verschillende situaties. En dan niet alleen verkeer of 'spannende' dingen maar ook bruggetjes, heuveltjes, door water, smalle doorgangen etc.
Ook denk ik dat het goed is voor een paardenlijf om lange stukken rechtuit te kunnen draven en galopperen, vanuit ontspanning lekker voorwaarts.

Een geschikte omgeving voor buitenrijden is hierbij wel fijn. En voor sommige paarden kan een maatje ook heel essentieel zijn :)

Ts, ik weet niet waar je woont maar als je een keer een mooie buitenrit zonder verkeer en drukte wil maken nodig ik je uit om een keer aan te sluiten bij de ritten die ik maak met mn gelderse vriendinnetje!


Klopt, ik heb t geluk dat die van mij super braaf is ook met wat drukte en verkeer, maar merk dat t wel minder fijn is. Je bent toch meer aan het opletten dan.

Ik woon in het midden van t land.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:47

Ik ben zelf een bos klosser. En mis het best wel om samen met het paard de bossen in te trekken. Maar mijn paard vindt het ongelooflijk spannend. Nog steeds. Koeien op 100 met afstand is gewoon :wow: . Ze blaast zich helemaal op en het minste wat dan gebeurt is gewoon te veel en ze is weg.

Ik heb wel het idee dat ze wil ze is ook nieuwsgierig en ziet graag alles. Maar ze kan haar spanning gewoon niet de baas. Ook in de bak heeft het een eeuwigheid geduurd voor er ontspanning tot zover is dat je wat kan vragen zonder dat ze eigenlijk als een kip zonder kop de bak rond gaat en nergens voor open staat. Maar ik denk niet dat ze ooit echt helemaal betrouwbaar gaat worden buiten. Soms dan verbaast ze je door hoe rustig ze kan blijven. En op een ander moment is iets heel simpels voor haar net of de wereld vergaat.
Soms vraag ik me ook wel af of ik er goed aan doe om te blijven proberen. Als ik zie hoe moeilijk ze het nu nog vindt om het erf af te gaan. Maar ik denk dat het op lange termijn goed is dat we beide leren om haar zo ontspannen mogelijk te krijgen zodat het voor haar fijner is niet alleen op buitenrit maar eigenlijk alle situaties.

Ik denk dat het voor de meeste paarden wel fijn is om eens iets anders te doen, andere omgevingen en misschien wat minder gefocust op wat de ruiter "vraagt".

Wij hebben hier ook een pony staan die het bos geweldig vindt. Als hij een bospad ziet, gaan de oren naar voren en gaan met die banaan. En dat is ook echt zo'n pony die graag rond kijkt en alles in de gaten houdt. Geweldig gewoon.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:58

Het ligt er geheel aan hoe gelukkig het paard is in het bakwerk en hoeveel afwisseling je kan bieden in het rijden buiten het bos/buiten om.

Hier:
2 die het buiten werkelijk fantastisch vinden en die nergens voor terugdeinzen
1 die het nog niet kent (fokmerrie, wordt nu gereden) en het daardoor nog erg spannend vindt...

En dan 1 die letterlijk kapot gaat van de stress (extreme autist, snel over de zeik én atactisch). We proberen het wel, maar het is een grote uitdaging voor hem en het is nooit leuk rijden voor mij. Hij vindt het zo erg dat hij soms niet meer van het erf af wil, omdat hij bang is voor een bosrit. We moeten dezelfde kant op voor de rijvereniging en dat vindt hij prima, maar na een bosrit is het vertrouwen weg. Inmiddels gaat het een fractie beter, maar ik ben al eens bang geweest voor een hartaanval en ik zat er niet eens op. Het zweet liep er in straaltjes af en hij tolde met zijn ogen. Hij is het eerste en enige paard dat ik ken dat liever naar de clubbak gaat dan naar het bos. :+

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:12

Ik heb ook zo'n grote autist,weet graag waar hij aan toe is; rust ritme en regelmaat zijn heel belangrijk voor hem! Heb wel bosritten gemaakt met hem maar dat was meer spanning dan ontspanning, vaak hetzelfde rondje hielp, maar voor wie doe je het.. is het onstpanning van het paard of van de ruiter? In de bak vindt hij prachtig! Hoe moeilijker hoe beter, met publiek doet hij er graag een stapje bij! Maar plassen in het bos of ritselende blaadjes.. doodeng! (Gaat overigens ook na een paar uur buiten in zijn box staan, zo fijn als ze zelf kunnen kiezen)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:12

Ik heb het nu andersom :D
Sinds 1,5 jaar woon ik op de Veluwe en heb bij mijn stal geen bak tot mijn beschikking. Daarvoor stond ik in Flevoland op een stal waar we eigenlijk niet echt naar buiten konden.
Van heel veel trainen in de bak naar volledig buiten dus.
Mijn paard vindt buitenrijden echt leuk, het liefst met een ander paard maar ook alleen gaat het heel goed.
Maar ze is inmiddels 19 en wordt wat stijf dus ben ik in de buurt op zoek gegaan naar een buitenbak en daar ben ik nu twee keer met haar geweest ( een keer per week) En ze vindt het geweldig, rekken en strekken en alle oefeningen die we vroeger zo vaak deden, ze gooit ze er zo uit, wordt helemaal heet en is echt een blij ei.
Echt ik had het nooit verwacht maar wat is dat leuk zeg.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:19

Volgens mij staat een paard het liefst de hele dag in de wei grasjes te eten met vriendjes.

Als je rijdt, dan heeft een paard volgens mij het meest aan een concequente en eerlijke ruiter. Je moet het dier op een juiste manier trainen (zodat de spieren goed worden getraind voor het werk) en respect hebben voor de grenzen van het dier (vraag enkel aan het dier wat binnen zijn/haar mogelijkheden is). Goed tuig is volgens mij ook belangrijk. Afwisseling in het werk ook.