Help! Paard verbouwd de stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 20:44

Misschien een beetje een aparte titel maar ik zit een beetje met mn handen in het haar op dit moment..

Sinds kort staat er een paard van een kennis bij mij op stal en kort gezegd hij verbouwd de hele stal..
Ze staan hier in het 'deel' van de boerderij en het is dus heel goed te horen(we zitten te trillen op de bank en in bed, zo hard gaat het..) Heb er ook een camera op en hij bokt en trapt echt verschrikkelijk en is ook echt boos.


Paarden staan overdag buiten en s avonds/s nachts op stal, hebben onbeperkt hooi. Er is rust en regelmaat.


Herkent iemand dit? Het paard heeft best wel last van stalbenen, zou het iets medisch kunnen zijn?


Ik ben benieuwd of iemand het herkend. Het is overigens niet zo dat hij voernijd heeft. En het is ook niet naar het buurpaard gericht..

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi


har166
Berichten: 2034
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:45

Is hij wel gewend om op stal te staan?

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 20:49

Heeft vd zomer wel 24/7 in de wei gelopen, maar gaat elke winter 'op stal'. Het is de eigenaar niet bekend dat hij dit voorgaande jaren ook deed. Maar toen stond hij op een stal waar het ook niet hoor en zichtbaar was

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

simongek
Berichten: 5335
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:51

har166 schreef:
Is hij wel gewend om op stal te staan?



.mijn 1e vraag ook

Rubberen matten een optie. Dempt wat misschien.

Mijn paard heeft dit ook gedaan op een pensionstal. Hij was daar gewoon niet tevreden. Stond s nachts tegen de muren te slaan etc.

Hij was thuis en het was over.

Lindsey_99
Berichten: 2473
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:00

Paard niet meer op stal zetten maar buiten in een paddock. Je gaat toch geen rubbermatten ophangen als een paard zo duidelijk aangeeft niet op stal te willen staan? Ook bij stalbenen, die heten trouwens niet voor niets zo, paard niet opsluiten op een postzegel. Dat is het slechtste wat je bij zo'n kwaal kunt doen.

Over de IJssel

soesie
Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:03

Heb je de mogelijkheid om hem in een andere stal te zetten? Kennis van mij had een paard dat ook de stal verbouwde, het bleek te gaan om aardstralen of een waterader (een "wel").
Nadat het paard in een andere stal stond, in dit geval aan de overkant van zijn oorspronkelijke stal, was er niets meer aan een hand. Sommige dieren ( en mensen) zijn daar gevoelig voor.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 21:04

Rubber matten zijn idd een optie om het geluid wat te dempen maar neemt niet de oorzaak weg..
Persoonlijk vind ik het een fijner idee om een paard in het algemeen s nachts op stal te hebben maar misschien is dat bij dit paard gewoon echt een no go..

@soesie ja dat zou ik wel kunnen proberen!

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:07

Probeer voor de gein eens een andere stal.

sunny43
Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:21

toen ik mijn pony kocht, kwam hij ook van een stal waar ie 's-nachts op stal moest en had hele wonden achter zijn oren van het heen en weer slaan met zijn kop in het weefrooster. Bij mij kan ie altijd naar buiten en nu 4 jaar later... lijkt ie het steeds fijner te vinden om gewoon binnen in de inloopstal te staan, maar daar zijn jaren overheen gegaan. Luister naar het paard... zijn manier van communiceren

Lindsey_99
Berichten: 2473
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:37

Brigitte_D schreef:
Persoonlijk vind ik het een fijner idee om een paard in het algemeen s nachts op stal te hebben maar misschien is dat bij dit paard gewoon echt een no go..


Voor paarden maakt het niet uit of het dag of nacht is; hun dag- en nachtritme is niet zoals mensen. Wij vinden het misschien prettiger, maar paarden slapen niet zoals wij 's nachts; die doen tukjes tussendoor, lopen rond, eten, slapen, eten, lopen rond...ik heb een camera hangen, en ze doen overdag en 's nachts hetzelfde.

Over de IJssel

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 22:03

Lindsey ik bedoel meer in de zin van rare figuren die er rond lopen..

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

smurffie
Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:35

Toevallig wat kale plekjes op zn benen? Mok, mijt of luizen?

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 06:50

Brigitte_D schreef:
Lindsey ik bedoel meer in de zin van rare figuren die er rond lopen..


Die lopen er overdag ook ...

ellepel
Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:26

kan ook zijn dat het schopt vanwege het paard er naast.
meer ruimte er tussen en onbeperkt voeren in de stal kan helpen.

Anoniem

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:29

Als een paard stalbenen op stal krijgt, misschien beter niet meer op stal zetten?
Hij lijkt vrij duidelijk aan te geven wat ie (vooral niet) wil..

_Lobke_
Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:35

Jeetje wat lastig. Ja ik begrijp heel goed dat je ze niet buiten wil nachts. Overdag heb je er toch meer zicht op en dan is de kans minder groot dat rare figuren iets gaan doen dan nachts wanneer niemand iets ziet. Hoe lang staat het paard er nu ongeveer?

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:39

Brigitte_D schreef:
Heeft vd zomer wel 24/7 in de wei gelopen, maar gaat elke winter 'op stal'. Het is de eigenaar niet bekend dat hij dit voorgaande jaren ook deed. Maar toen stond hij op een stal waar het ook niet hoor en zichtbaar was


Was die winterstal dan niet een soort groepsstal? Ik denk dat de kans groot is dat het paard gewoon ongemak ervaart door het gebrek aan de mogelijkheid tot echt bewegen in de nacht. Wie weet ervaart dit paard wel gewoon de paardenvariant van restless legs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:40

Kan het paard vanuit zijn box andere paarden zien en/of neuzen? Heb je al eens van box gewisseld? Is er een mogelijkheid hem binnen meer ruimte te geven?

En anders; de kans dat hij beschadigd raakt door zijn gedrag in de stal lijkt me een heel stuk groter dan de kans dat er een mafkees buiten rondloopt die hem iets aandoet. Als je dan toch een risico moet nemen zou ik hem buiten laten.

Pareltjes
Berichten: 2208
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:46

Rubbermatten doen meer dan alleen geluid dempen. Ze absorberen een deel van de krachten die vrijkomen bij het slaan tegen de muur. Ooit een hengst gehad die voortdurend tegen de muren stond te slaan. Op advies van de dierenarts de matten 5 cm van de wand gemonteerd. Als ze dan slaan beweegt de mat en dat vinden ze niet leuk. Bovendien heeft het dan minder impact op het paard zelf.

Er hoeft niet altijd een medisch probleem te zijn als een paard dit gedrag laat zien. Sommige paarden zijn heftiger dan andere en laten hun ongenoegen duidelijker zien en horen.

Zolang het paard lekker heel de dag naar buiten kan heeft ie snachts de stal maar voor lief te nemen.
Zo te horen ontbreekt het hem aan niets. En zal een medisch aspect al wel zijn uitgesloten. Soms moet je ze stalgedrag aanleren. Beter dan buiten 24/7 in de blubber...

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:49

Als hij het trekt om alleen buiten te staan en het daar fijn vindt zou ik hem buiten laten (liever nog met een ander paard erbij uiteraard). Het is in elk geval duidelijk dat hij het mentaal én fysiek niet trekt op stal (bokken en stalbenen), dus zet je hem niet buiten dan grotere stal en waarschijnlijk ook op een andere plek (naast ander paard/juist niet direct naast een ander paard/...).

Geen mijten trouwens?

koeien op de weg...

Princesj
Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:03

Heeft hij andere paarden naast zich die hij kan zien?

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:07

Pareltjes schreef:
Rubbermatten doen meer dan alleen geluid dempen. Ze absorberen een deel van de krachten die vrijkomen bij het slaan tegen de muur. Ooit een hengst gehad die voortdurend tegen de muren stond te slaan. Op advies van de dierenarts de matten 5 cm van de wand gemonteerd. Als ze dan slaan beweegt de mat en dat vinden ze niet leuk. Bovendien heeft het dan minder impact op het paard zelf.

Er hoeft niet altijd een medisch probleem te zijn als een paard dit gedrag laat zien. Sommige paarden zijn heftiger dan andere en laten hun ongenoegen duidelijker zien en horen.

Zolang het paard lekker heel de dag naar buiten kan heeft ie snachts de stal maar voor lief te nemen.
Zo te horen ontbreekt het hem aan niets. En zal een medisch aspect al wel zijn uitgesloten. Soms moet je ze stalgedrag aanleren. Beter dan buiten 24/7 in de blubber...

Oh wauw. Het paard schreeuwt uit ongenoegen en je oplossing is om het maar te smoren ipv iets aan het ongenoegen te doen. Wauw.

En het ontbreekt hem aan niets? Kom op zeg.

koeien op de weg...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Help! Paard verbouwd de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:12

Zijn er misschien muizen in de stal?
Of rolt hij zich niet vast?
Je zou bv een wildcamera kunnen plaatsen om te zien wat er juist aan de hand is, die dingen kosten echt geen fortuin.

Pareltjes
Berichten: 2208
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:36

GDG schreef:
Pareltjes schreef:
Rubbermatten doen meer dan alleen geluid dempen. Ze absorberen een deel van de krachten die vrijkomen bij het slaan tegen de muur. Ooit een hengst gehad die voortdurend tegen de muren stond te slaan. Op advies van de dierenarts de matten 5 cm van de wand gemonteerd. Als ze dan slaan beweegt de mat en dat vinden ze niet leuk. Bovendien heeft het dan minder impact op het paard zelf.

Er hoeft niet altijd een medisch probleem te zijn als een paard dit gedrag laat zien. Sommige paarden zijn heftiger dan andere en laten hun ongenoegen duidelijker zien en horen.

Zolang het paard lekker heel de dag naar buiten kan heeft ie snachts de stal maar voor lief te nemen.
Zo te horen ontbreekt het hem aan niets. En zal een medisch aspect al wel zijn uitgesloten. Soms moet je ze stalgedrag aanleren. Beter dan buiten 24/7 in de blubber...

Oh wauw. Het paard schreeuwt uit ongenoegen en je oplossing is om het maar te smoren ipv iets aan het ongenoegen te doen. Wauw.

En het ontbreekt hem aan niets? Kom op zeg.


Je kunt op 2 manieren naar dit probleem kijken:
1 het op te lossen
2 er om heen te werken.

Paard zijn zin geven lost het probleem niet op
Paard trainen en aanpassen hopelijk wel.

Heel dubbel de reacties hier allemaal. Arm,arm, paard het schreeuwt, slaat en bokt van ongenoegen. Wat een slecht mens om daar niets aan te doen. Als we dat allemaal zouden doen had niemand meer een paard om op te rijden! Want wat doen ( de meeste ) paarden tijdens het beleren...? Precies, bokken, slaan hun ongenoegen uiten...

Zolang het paard niets mankeert, heel de dag buiten komt, zijn goede verzorging krijgt, heeft het zich te gedragen...punt. En opgevoede paarden hebben rust! Die weten waar ze aan toe zijn.

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:39

Pareltjes schreef:
Heel dubbel de reacties hier allemaal. Arm,arm, paard het schreeuwt, slaat en bokt van ongenoegen. Wat een slecht mens om daar niets aan te doen. Als we dat allemaal zouden doen had niemand meer een paard om op te rijden! Want wat doen ( de meeste ) paarden tijdens het beleren...? Precies, bokken, slaan hun ongenoegen uiten....

Onzin, die manier is helemaal niet nodig, het kan prima zonder breken maar men wil het meestal snel snel want tijd is geld.


Pareltjes schreef:
Zolang het paard niets mankeert, heel de dag buiten komt, zijn goede verzorging krijgt, heeft het zich te gedragen...punt. En opgevoede paarden hebben rust! Die weten waar ze aan toe zijn.

Het heeft nota bene last van stalbenen.

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Colinda20, Dieyar, Facebook, vierhoef en 58 bezoekers