HELP! Super vieze vlas stal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sonraffie
Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

HELP! Super vieze vlas stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 12:52

zoals de titel al omschrijft, help! super vieze stal...

de paarden staan bij ons s'nachts op stal (boxen van 3,5m bij 4,5m)
nu is mijn Fjord is super vies in zijn stal, heb al van alles geprobeerd maar niets lijkt te helpen.
ze staan op vlas, en dus echt alleen de nachten binnen.
we doen altijd elke dag drollen eruit en 1x per week de natte plekken, heb inmiddels van alles geprobeerd maar zijn stal blijft mega vies,
hij poept en plast in de voorkant van zijn stal en loopt er vervolgens dwars doorheen, en het liefst gaat hij er dan snachts middenin liggen....
hij heeft express al een slowfeeder, om hem een beetje bezig te houden :')

iemand een idee wat ik nog kan proberen?? wellicht iemand met zo'n zelfde viespeuk? (heb ook al geprobeerd om een drol van een ander paard achterin zijn stal te leggen, maar dat doet hem niets)

✨Sonante 25/05/1999-22/08/2019 (Lancet X Saluut) ✨
Ravello 04/06/2015 (Almglimt X Haugguten)


Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:03

Hoe veel nieuw vlas doe je er in?

Hier maken we een soort bodem van 20 cm welke weinig vernieuwd wordt (drollen wel altijd er uit en de heel natte plekken wel maar niet overdreven). Dat wordt dan een soort vaste laag met beige (niet bruin en niet nat!) gekleurd vlas waarboven er dan altijd schoon vlas op ligt. Daarna blijven de drollen en de heel natte plekken eruit te halen, maar het ietwat vochtige niet zo precies en gewoon een halve tot een hele zak per week bijstrooien.

Werkt veruit het beste bij onze viespeuk hier. Staat altijd droog en zacht! Ook een fjord trouwens :+

Oh: we maken de stallen na de winter altijd leeg en beginnen voor het volgende winterseizoen opnieuw met 4 pakken voor 3x3.5m

Paardengek in hart en nieren!

Sonraffie
Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 13:09

Poekkie schreef:
Hoe veel nieuw vlas doe je er in?

Hier maken we een soort bodem van 20 cm welke weinig vernieuwd wordt (drollen wel altijd er uit en de heel natte plekken wel maar niet overdreven). Dat wordt dan een soort vaste laag met beige (niet bruin en niet nat!) gekleurd vlas waarboven er dan altijd schoon vlas op ligt. Daarna blijven de drollen en de heel natte plekken eruit te halen, maar het ietwat vochtige niet zo precies en gewoon een halve tot een hele zak per week bijstrooien.

Werkt veruit het beste bij onze viespeuk hier. Staat altijd droog en zacht! Ook een fjord trouwens :+

Oh: we maken de stallen na de winter altijd leeg en beginnen voor het volgende winterseizoen opnieuw met 4 pakken voor 3x3.5m


nieuwe bodem maken we met ongeveer 4 zakken, en dan elke week 1 zak erbij, nu moet die van mij er meestal 2 bij omdat het zo nat en vies is dus er meer uit gaat...
wij halen alleen het echt natte eruit.

✨Sonante 25/05/1999-22/08/2019 (Lancet X Saluut) ✨
Ravello 04/06/2015 (Almglimt X Haugguten)

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:11

Maar haal je alleen er uit wat echt nat is of ook alles wat een beetje vochtig is? Je moet namelijk ook even zo'n onderlaag kunnen vormen.

2 zakken per week a 5.50 euro per zak is toch niet te betalen? Misschien ben je dan beter met een andere bodembedekking?
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 02-10-19 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardengek in hart en nieren!

Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:11

Nog meer gaan potten is wat hier meestal werkt. Dus niet elke week het nat eruit halen, maar nog meer vlas erop.
Ik haal effectief 1x in de 4 tot 6 weken natte plekken weg omdat ze dan echt gaan open breken en dan gooi ik er nog een extra pak bij.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:14

Zou er gewoon een potstal van maken. Alleen drollen eraf, niet erin wroeten dus geen natte plekken eruit halen maar elke dag gewoon een nieuwe laag droog vlas erop. En dan 1x per maand alles eruit en opnieuw beginnen.

Grappig, was dit aan het tikken en mijn voorganger zegt precies hetzelfde. Gewoon laten liggen, dik genoege laag erop dat het droog is voor 1 nacht en dan gewoon volgende dag drollen eraf harken en nieuwe laag erop.

Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:20

pvdbosch schreef:
Zou er gewoon een potstal van maken. Alleen drollen eraf, niet erin wroeten dus geen natte plekken eruit halen maar elke dag gewoon een nieuwe laag droog vlas erop. En dan 1x per maand alles eruit en opnieuw beginnen.

Grappig, was dit aan het tikken en mijn voorganger zegt precies hetzelfde. Gewoon laten liggen, dik genoege laag erop dat het droog is voor 1 nacht en dan gewoon volgende dag drollen eraf harken en nieuwe laag erop.


Precies. :j Wanneer ik een nieuw pak in de stal gooi, gaat daar zeker de helft van in de 2 voorste hoeken op een bultje. In 5-7 dagen tijd (gemiddeld) verspreid ik dit dan weer verder door de stal heen. En dan 1x in de 4-6 weken schraap ik al het droge vlas (wat dus niet meer mooi wit is, maar wel droog) aan de kant, en haal ik echt alleen maar het natte eruit. Vervolgens maak ik dan weer een rechte bodem en gooi ik er schoon vlas overheen. Mijn ervaring is dat het wat oudere vlas een stabielere onderlaag geeft dan volledig schoon vlas als onderlaag. 1x per jaar haal ik de hele stal leeg, en dat is echt grafwerk. :')

Ik adviseer dit trouwens ook altijd aan mijn stalgenoten als ze moeite hebben met het schoonhouden van hun vlas stal, en tot nog toe hebben ze allemaal gezegd dat dit inderdaad het beste werkt.
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 02-10-19 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Sonraffie
Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 13:21

pvdbosch schreef:
Zou er gewoon een potstal van maken. Alleen drollen eraf, niet erin wroeten dus geen natte plekken eruit halen maar elke dag gewoon een nieuwe laag droog vlas erop. En dan 1x per maand alles eruit en opnieuw beginnen.

Grappig, was dit aan het tikken en mijn voorganger zegt precies hetzelfde. Gewoon laten liggen, dik genoege laag erop dat het droog is voor 1 nacht en dan gewoon volgende dag drollen eraf harken en nieuwe laag erop.



denk dat ik dit inderdaad maar eens ga proberen..... kijken wat dat doet, en dan idd 1 maand anders vind mijn rug het niet meer leuk denk ik...

✨Sonante 25/05/1999-22/08/2019 (Lancet X Saluut) ✨
Ravello 04/06/2015 (Almglimt X Haugguten)

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:27

Viespeuk hier. De staltijd is gelukkig al heel lang verleden tijd want het was altijd best drama, merrie mestte de hele stal door en lag bij een dunne laag altijd in de urine. Mijn ervaring is ook dat het het beste werkt om echt te potten, ik deed het dan met stro maar had echt wel 30 à 40 cm potlaag (liet het ook echt het hele stalseizoen liggen, niet na een maand er weer uit dat is echt zonde, wel de natte plekken die tot boven reikten eruit). Hielp uiteraard niet tegen de mest die door de hele stal lag maar ze had dan wel een droge en zachte plek om te liggen.

koeien op de weg...

Sabbientje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:33

wij hebben dit probleem ook gehad met onze ruin.

We hadden vorig jaar November/december een fout gemaakt door er teveel uit te halen en te weinig bij te gooien. Een zeiknatte stal tot gevolg.
Wij hebben afgelopen winter vooral opgepot, ondanks dat we alles eruit wilde trekken.
Maar onze stalhoudster gaf als advies er alleen vlas uit te halen dat rood was, de rest te laten liggen.
En dan flinke hoeveelheden schoon vlas eroverheen te gooien.
Op een gegeven moment stond hij echt zo'n 30/40cm hoog, maar uiteindelijk wel droog.

Bij ons op stal halen ze de stallen nooit helemaal niet leeg, alleen een of twee keer in de week de natte plek eruit (het rode, het andere natte verplaatsten we meestal naar een droge hoek. )
En iedere dag de drollen.

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: HELP! Super vieze vlas stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:20

Wij doen het tegenwoordig heel anders. Voorwaarde is wel dat je stal ruim genoeg is, maar voor een fjord in een stal van 3,5 x 4,5 m moet dat makkelijk kunnen.

We maken een flink eiland van zacht materiaal; dat kan vlas zijn, is bij ons een onderlaag van hempbed en daarop een flinke laag stro. Dat eiland van ca. 2 x 2,5 ligt in een hoek van de stal, meestal naast de deur aan de voorkant. Achterin strooien we een dunne strook tegen de muur. De eerste tijd blijft alles een zooitje, maar dagelijks gooien we alle mest op de smalle strook, dus tegen de muur of in een hoek. Kies als dat kan een plek waar ze toch al een deel van de mest deponeren. Na een poosje (hoogstens een paar weken) gaat het paard/de pony zelf daar zijn behoefte doen, zoals ze ook in het land daarvoor een vaste plek hebben.
Plassen doen ze nog wel waar ze liggen, maar omdat het nauwelijks wordt omgewoeld is dat heel gemakkelijk uit te mesten. We hebben deze techniek nu bij 2 paarden (ruinen) en 3 pony's (1 ruin, 2 merries) toegepast en het werkt bij allemaal prima.
Het scheelt ons veel werk en ze liggen altijd droog.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:33

Kaitlyn schreef:
pvdbosch schreef:
Zou er gewoon een potstal van maken. Alleen drollen eraf, niet erin wroeten dus geen natte plekken eruit halen maar elke dag gewoon een nieuwe laag droog vlas erop. En dan 1x per maand alles eruit en opnieuw beginnen.

Grappig, was dit aan het tikken en mijn voorganger zegt precies hetzelfde. Gewoon laten liggen, dik genoege laag erop dat het droog is voor 1 nacht en dan gewoon volgende dag drollen eraf harken en nieuwe laag erop.


Precies. :j Wanneer ik een nieuw pak in de stal gooi, gaat daar zeker de helft van in de 2 voorste hoeken op een bultje. In 5-7 dagen tijd (gemiddeld) verspreid ik dit dan weer verder door de stal heen. En dan 1x in de 4-6 weken schraap ik al het droge vlas (wat dus niet meer mooi wit is, maar wel droog) aan de kant, en haal ik echt alleen maar het natte eruit. Vervolgens maak ik dan weer een rechte bodem en gooi ik er schoon vlas overheen. Mijn ervaring is dat het wat oudere vlas een stabielere onderlaag geeft dan volledig schoon vlas als onderlaag. 1x per jaar haal ik de hele stal leeg, en dat is echt grafwerk. :')

Ik adviseer dit trouwens ook altijd aan mijn stalgenoten als ze moeite hebben met het schoonhouden van hun vlas stal, en tot nog toe hebben ze allemaal gezegd dat dit inderdaad het beste werkt.



Dit dus ongeveer.... zo gaat hier ook ongeveer. Nieuw vlas schuift veels te veel en je hebt wel eens slechte kwaliteit vlas die geen of nauwelijks vocht opneemt en eeuwig blijft drijven op de pies, die gaat sowieso niet werken.
Om te voorkomen dat je vlas vreselijk gaat schuiven als het nieuw is kan het handig zijn je vloer beetje nat te maken met wat water en daar vlas over te strooien eventueel met nog wat water uit gieter of plantensproeier, is het ook meteen minder glad. (dat hoef ik nooit te doen, maar kan handig zijn)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Fangio
Berichten: 2554
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:07

Hevonen schreef:
Wij doen het tegenwoordig heel anders. Voorwaarde is wel dat je stal ruim genoeg is, maar voor een fjord in een stal van 3,5 x 4,5 m moet dat makkelijk kunnen.

We maken een flink eiland van zacht materiaal; dat kan vlas zijn, is bij ons een onderlaag van hempbed en daarop een flinke laag stro. Dat eiland van ca. 2 x 2,5 ligt in een hoek van de stal, meestal naast de deur aan de voorkant. Achterin strooien we een dunne strook tegen de muur. De eerste tijd blijft alles een zooitje, maar dagelijks gooien we alle mest op de smalle strook, dus tegen de muur of in een hoek. Kies als dat kan een plek waar ze toch al een deel van de mest deponeren. Na een poosje (hoogstens een paar weken) gaat het paard/de pony zelf daar zijn behoefte doen, zoals ze ook in het land daarvoor een vaste plek hebben.
Plassen doen ze nog wel waar ze liggen, maar omdat het nauwelijks wordt omgewoeld is dat heel gemakkelijk uit te mesten. We hebben deze techniek nu bij 2 paarden (ruinen) en 3 pony's (1 ruin, 2 merries) toegepast en het werkt bij allemaal prima.
Het scheelt ons veel werk en ze liggen altijd droog.


Hier hetzelfde, in het begin even volhouden, maar nu issie bijna zindelijk zou je zeggen. De achterste meter stal blijft hier ook leeg en daar poept hij keurig netjes, plassen doet hij wel in het midden, maar dat is goed schoon te houden. Ik vind het ideaal.

Sonraffie
Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 16:06

ik ga nu een tijdje potten, kijken hoe dat gaat, om te beginnen eerst een maand.
als het bevalt laat ik het denk ik gewoon langer liggen.
hij staat er nu een week in en heb er gister een nieuwe baal bij gegooid en denk zondag weer.
ik haal nu alleen de mest eruit, en daarna even kantjes beetje naar binnen.

ik hou jullie op de hoogte! :#

✨Sonante 25/05/1999-22/08/2019 (Lancet X Saluut) ✨
Ravello 04/06/2015 (Almglimt X Haugguten)

tamary
Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:21

Sonraffie schreef:
Poekkie schreef:
Hoe veel nieuw vlas doe je er in?

Hier maken we een soort bodem van 20 cm welke weinig vernieuwd wordt (drollen wel altijd er uit en de heel natte plekken wel maar niet overdreven). Dat wordt dan een soort vaste laag met beige (niet bruin en niet nat!) gekleurd vlas waarboven er dan altijd schoon vlas op ligt. Daarna blijven de drollen en de heel natte plekken eruit te halen, maar het ietwat vochtige niet zo precies en gewoon een halve tot een hele zak per week bijstrooien.

Werkt veruit het beste bij onze viespeuk hier. Staat altijd droog en zacht! Ook een fjord trouwens :+

Oh: we maken de stallen na de winter altijd leeg en beginnen voor het volgende winterseizoen opnieuw met 4 pakken voor 3x3.5m


nieuwe bodem maken we met ongeveer 4 zakken, en dan elke week 1 zak erbij, nu moet die van mij er meestal 2 bij omdat het zo nat en vies is dus er meer uit gaat...
wij halen alleen het echt natte eruit.

ik had destijds al een natte stal met 4 zakken in een net an 3x3 box, begin maar met minimaal 6 zakken, starthoeveelheid hangt af van hoe vies het paard is (ruinen/hengsten erger ivm midden in de stal plassen) en hoe groot de box is, aantal zakken gaat nl ook naar oppervlak, niet elke box is even groot. Wat is het advies van de fabrikant?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tienus63
Berichten: 11735
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:08

Sonraffie schreef:
pvdbosch schreef:
Zou er gewoon een potstal van maken. Alleen drollen eraf, niet erin wroeten dus geen natte plekken eruit halen maar elke dag gewoon een nieuwe laag droog vlas erop. En dan 1x per maand alles eruit en opnieuw beginnen.

Grappig, was dit aan het tikken en mijn voorganger zegt precies hetzelfde. Gewoon laten liggen, dik genoege laag erop dat het droog is voor 1 nacht en dan gewoon volgende dag drollen eraf harken en nieuwe laag erop.



denk dat ik dit inderdaad maar eens ga proberen..... kijken wat dat doet, en dan idd 1 maand anders vind mijn rug het niet meer leuk denk ik...

Ik pot de stal van mijn viespeuk op met Equibedding strokorrels.
Hiervoor stond ze op vlas, dat vind ik veel zwaarder uitmesten dan een opgepotte stal met Equibedding.

Haal wel iedere dag de drollen eruit. Onderlaag laat ik met rust.
Als de onderlaag erg dik wordt, is het tijd om dat deel van de stal leeg te halen.
Korrels die in de stal blijven liggen even beetje op schudden en eventueel aanvullen met schone korrels.
Gebruik ongeveer 100 kg korrels in stal van 10 m2.

#trotsoponzeboeren

Nadiine__x
Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: HELP! Super vieze vlas stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:22

Heeft je fjord een liksteen?
Sommige paarden hebben een tik door. Veel daaraan te likken waardoor ze veel gaan drinken en plassen.

Het kan ook door. Sublieme ten door het voer komen, of nattig ruwvoer

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Sonraffie
Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-19 05:16

Nadiine__x schreef:
Heeft je fjord een liksteen?
Sommige paarden hebben een tik door. Veel daaraan te likken waardoor ze veel gaan drinken en plassen.

Het kan ook door. Sublieme ten door het voer komen, of nattig ruwvoer



Die heeft hij wel gehad maar was idd geen succes, hij likte er veel aan, dus eruit gehaald

✨Sonante 25/05/1999-22/08/2019 (Lancet X Saluut) ✨
Ravello 04/06/2015 (Almglimt X Haugguten)

YoniB
Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Re: HELP! Super vieze vlas stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 07:03

Mijn paard staat op stro ipv vlas, maar is idd ook zo'n viespeuk.
Ik heb me er inmiddels bij neergelegd..

cissy
Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: HELP! Super vieze vlas stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:45

Mijn paard is zindelijk en poept/piest achterin, maar ze tilt nooit dr voeten op als ze achteruit loopt om te mesten. Dus alle stro/vlas etc uit het midden verdwijnt vanzelf als een richel naar achteren waar ze dus op mest/piest. Dus ze maakt altijd een soort zitkuil in het midden. Iemand nog tips voor zo'n soort paard?
Vlas blijft niet liggen, stro ook niet, heb al van alles geprobeerd.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: HELP! Super vieze vlas stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:51

Rubber matten en maar een dunne laag bodembedekking?
Die strokorrels die je wat moet nat maken en dan verpulveren? (Wel een hel om uit te mesten)

Paardengek in hart en nieren!


moos1984
Berichten: 115
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Bollenstreek

Re: HELP! Super vieze vlas stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:08

Wij hebben ook eerst met potstal geprobeerd maar bleef drama met 2 pakken per week opstrooien. Uiteindelijk gegaan voor rubbermatten en met opstrooien 1 pak vlas en 1 pak easymix (soort fijn zaagsel) mengen. Hiermee doe ik dan gemiddeld 1,5 week. Dan haal ik elke dag de mest weg en waar het nat is. Scheelt aanzienlijk in de kosten en blijft een stuk frisser zo! En de easymix zorgt voor een mooi luchtig bedje waarin ze graag liggen. Ze staan bij ons ook overdag buiten en de nachten binnen.

Kerstmuts


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers