Manieren om je paard gemotiveerd te houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Manieren om je paard gemotiveerd te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 11:27

Hej allemaal,

Ik heb mijn paardje nu een dik half jaar en vanwege haar leeftijd en nog jonge bouw,
ben ik in het begin van start gegaan met veel grondwerk, wandelen aan de hand en wat longewerk.
Als ik haar fysiek zag ontwikkelen en sterker worden, ben ik ook heel rustig aan begonnen met rijden (ze was echt juist zadelmak toen ik haar kocht), dus begonnen met 1x per week er 10min op aan de longe en zo langzaam opgebouwd. Door aanpassingen van een nieuw zadel heeft het rijden dan weer 2 maanden stil gelegen en heb ik weer verder gebouwd op het grondwerk, schriktraining, gaan wandelen, en ook vrijheidswerk begonnen. Begin Juni rijden terug opgepakt en langzaam opgebouwd.
Ondertussen rij ik 2-3x in de week een halfuurtje. ik ben een beetje aan het "doorpakken" op de basis omdat ik deze winter graag aansluit bij de lokale rij-vereniging om in een binnenpiste te kunnen rijden.

Mijn paardje, Jenara is echter liever lui dan moe en ik krijg de indruk dat haar plezier in werken
wat aan het afnemen is, nu ik wat meer van haar begin te vragen. Buiten voldoende afwisseling,
vroeg ik mij dus af hoe andere mensen hun paarden gemotiveerd houden?
En dan voornamelijk de liever luie types :p

Nog tips & trics of ideeën, want ik wil uiteraard dat het voor ons beiden leuk blijft.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Manieren om je paard gemotiveerd te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:35

Zoek eens op flegmatiek paard....

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:40

Jenara, klinkt echt alsof je een prima schema hebt en je aanpak is ook heel goed voor een jong paard. Je voorbereiding is ook echt goed en je biedt haar genoeg afwisseling zoals je het hierboven vertelt. Elk paard vindt het leuk om beloond en geprezen te worden, dat geeft ze een reden om iets nog een keertje te doen. Bij het opleiden van je paard ben je dus altijd op zoek naar een reden om te belonen,maar soms moet je er wel spaarzaam mee zijn. Je geeft aan dat je paard wat lui is in het lopen, merk je dat alleen onder het zadel, of is ze met grondwerk of aan de longe ook wat weinig voorwaarts? Het is belangrijk om soms door te vragen tot je krijgt wat je wil hebben. In jouw geval zou je dus reactie op je drijvende hulp moeten blijven vragen totdat je krijgt waar je naar op zoek was en dan kan je belonen. Niet al tevreden zijn met 'een beetje', maar doorzetten totdat je de inzet van je paard voelt. Zo maak je helder wat je wil en is het voor je paard begrijpelijk, ze wil vast liever met je meewerken dan dwars liggen.
Daarbij is het belangrijk om te kijken naar de conditie van je paard en te bedenken of je misschien met ander voer iets meer energie toe kan voegen. Maar als hij verder wel alert en fris is, ligt je taak meer bij het vragen om de juiste reactie.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:43

Wat is voor jou 'doorpakken op de basis'...?

Voor mij is dat werken aan balans en daar doet mijn jonkie het goed op. (En van alles wat er gebeurt maken we een oefening/spelletje, ze wil graag van mij weten wat ze moet doen.)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Manieren om je paard gemotiveerd te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:47

Vind het motivatiepunt. Klinkt simpel, is het soms niet. Mijn jonge merrie is geen snelle beweger, wel een snelle denker. Die wordt dus diep ongelukkig van rondjes aan de longe draven. Maar heel gelukkig van oefeningen die iets vragen van haar denkvermogen, zoals spaanse pas, wijken schoudervoor, en ook van voetballen, tikkertje... En ze doet álles voor haar beloning: ons codewoord is 'juist' en levert een kriebel of een snoepje op. Voor beide doet ze alles.

Ik werk véél met clickertraining, en mijn merrie doet eigenlijk altijd haar best. Maar het vergt wel acceptatie van het feit dat ze fysiek niet de snelste is en de uitdaging met name in het mentale gezocht moet worden. Uiteindelijk komen we wel overal vooralsnog en doet ze echt alles.

Zoek eens een fijne clickertrainer in jouw buurt, en zoek de materie van Inge Teblick eens op, dat helpt je vast ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:49

Ik dacht in het begin dat ik ook een flegmatiek paard had gekocht, echter blijkt mijn paard gewoon heel duidelijk aan te geven wanneer zij moe is of iets niet heel boeiend vind.

Ik maak heel erg gebruik van de nieuwsgierigheid die zij van nature bezit, we wisselen heel veel af en ik werk eigenlijk maar hooguit 20 minuutjes ´gewoon´ in de bak. Daarbuiten doen wij veel aan oefeningen in vrijheid, werken aan de hand, wandelen, korte buitenritjes, veel spelen (met ballen bijvoorbeeld) en kroelen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:50

Robijntjah schreef:
Ik dacht in het begin dat ik ook een flegmatiek paard had gekocht, echter blijkt mijn paard gewoon heel duidelijk aan te geven wanneer zij moe is of iets niet heel boeiend vind.

Ik maak heel erg gebruik van de nieuwsgierigheid die zij van nature bezit, we wisselen heel veel af en ik werk eigenlijk maar hooguit 20 minuutjes ´gewoon´ in de bak. Daarbuiten doen wij veel aan oefeningen in vrijheid, werken aan de hand, wandelen, korte buitenritjes, veel spelen (met ballen bijvoorbeeld) en kroelen.


Precies ja! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:54

Wou ik over jouw post zeggen skippy!

M.i. heb ik een heel slim paard die bizar snel leert en dus van 1000en keren herhalen niet blijer wordt.
Dat uit zich eerst in flegmatiek gedrag, daarna raakt zij zelfs wat geërgerd (wat zij dan laat zien in zeer subtiele signalen) en een beetje ´geestdood´.
Gezien haar leeftijd, bouw en nieuwgsierigheid maak ik daar gebruik van en doen wij echt hele gekke penny dingen, gewoon omdat zij dat fantastisch vind en ik haar wil beschermen tegen haarzelf.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Manieren om je paard gemotiveerd te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:05

Ja, gekke penny dingen, en af en toe ook eens een weekje lekker vrij, daar zijn ze paard voor en zeker jonge paarden hebben die behoefte heel sterk. Toen ik vorige maand een weekje niet geweest was ivm vakantie, had ik daarna een extra gemotiveerd paard die in draf mee de wei uit wilde, recht de rijbaan in...

Anoniem

Re: Manieren om je paard gemotiveerd te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:06

Hahaha dat ook ja. Mijn jonkie kan echt jaloers zijn als mijn oudere merrie regelmatig mee mag. Dan breng ik haar daarna terug en staat ze me echt zo aan te kijken van ´ja, hallo, en ik dan?!´ :+

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Manieren om je paard gemotiveerd te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:36

die van mij is flegmatiek. nu hij leert zijn bekken te kantelen ben ik opeens de rem kwijt. hij leert hoe hij kan bewegen en het flegmatieke is weg.

het is dus ook heel erg zoeken naar de reden van het flegmatieke. verveelt het paard zich, blokkeert het lijf de voorwaartse beweging, doe je misschien zelfs teveel?

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 12:43

Oh wauw, wat snel al zo veel boeiende reacties! Bedankt!

@MarliesV, heb het opgezocht en ik herken haar er wel wat in, ze is inderdaad over het algemeen niet snel onder de indruk, ik kan het plastic zeil letterlijk over haar heen gooien en ze geeft geen kick.
Daarnaast kan ze wel echt enorm omslaan als we iets doen wat ze dan wel echt spannend vind,
bv. als we lama's tegenkomen op de wandeling :+ dan verandert ze plots in een energiebommetje,
dat is dan weer iets dat ik niet teruglees. Als ik haar pas had, was ze ook vaker energieker, maar uiteraard
was dan ook net heel haar situatie veranderd, bij haar vorige eigenaar was ze ook altijd heel rustig en kalm. Als ik dan weer vrijheidswerk doe met haar, kan ze wat overenthousiast worden op de voedselbeloning :p, aan die beleefdheid werk ik ook nog.

@Pipodipo, Dankjewel :) Met grondwerk en longewerk is ze over het algemeen ook aan de luie kant, maar zoals in mijn reactie naar Marlies al vermeld, kan ze dus wél enthousiast worden van voedselbeloningen. Eerst wou ik daar niet mee werken, maar aangezien dat toch duidelijk een enorme motivator is, heb ik het wel geïntegreerd, met dus een aantal beleefdheidstrainingen vooraf.
Is alleen met het rijden wat moeilijker te gebruiken, aangezien ik haar echt niet na elke goede cirkel een koekje ga toestoppen :p
Ik neem nu terug wat vaker les en we hebben op iets meer dan een week al heel wat meer "peper in haar gat" gekregen en ze loopt al beter voorwaarts. Op zich doet ze echt super haar best en is ze echt superbraaf, hier en daar wat protest als er wat meer gevraagd wordt, maar dat neemt echt per keer enorm af (vb. 1e keer galop vragen eindigde in opkroppen en protestbokjes, ondertussen moet ik amper mijn buitenbeen naar achter leggen en ze is wel bijna weg, ze leert dus wel heel snel)
Ga het voer wel eens bekijken in ieder geval!

@Janneke2, wel precies dat :) balans in stap, draf en galop, zowel op rechte lijn als op cirkel. Ze heeft nog wel wat typische balansprobleempjes, dus daar werken we nu aan en dat wil ik graag op orde hebben voor we dus op verplaatsing gaan lessen (ik heb nu les op de eigen stal, zonder binnenpiste)
Er wordt bij het lrv wel verwacht dat je je paard wat onder controle hebt, dus die basis vind ik noodzakelijk voor ik kan meedraaien in die groepslessen.

@Skippy01, Haha, dat klinkt inderdaad simpel! En ben ik dus volop naar op zoek! Jenara herken ik wel wat in je merrie, voor een voedselbeloning gaat ze zelfs dingen zelf proberen verzinnen, ik heb aan die beloning ook al wel een woord gekoppeld, dat kent ze ook wel heel goed bij het grondwerk en vrijheidswerk. Dat gebruik ik ook bij het longeren en rijden. En zoals hiervoor gezegd, ze doet altijd echt wel haar best, maar ik vraag me oprecht af hoeveel plezier ze er in heeft. Die relatie van "ik doe mijn best, dan krijg ik mijn wortels, maar verder vind ik jou niet leuk/boeiend" vind ik gewoon niet zo fijn. Liefst zou ik ook hebben dat ze die dingen ook wil doen voor een kriebel en wat aandacht. Wie weet is het zo wel helemaal niet en kan ik haar gewoon nog steeds niet 100% goed lezen en zie ik haar rust en "mellowness" wel verkeerdelijk als desinteresse. Ga wel zeker Inge Treblick eens opzoeken, altijd boeiend om nieuwe dingen te lezen en leren.

@Robijntjah, Die afwisseling moet ik er zeker inhouden, dat is nu de laatste paar weken ietsje minder geweest omdat ik zo graag klaar wil zijn voor dat winterseizoen en omdat gaan wandelen in het donker ook een pak lastiger is :p Ook in het rijden wil ik graag afwisseling inbrengen, maar dan moet die basis toch eerst nog wel wat beter. Heb helaas ook wat pech gehad met een ongelukje waardoor ik 2 weken niet kon rijden net toen ik van plan was om ook eens op buitenrit te gaan voor het eerst en nu is het er geen weer meer voor :/ Maar als ik jouw reactie zo lees, komen we er wel uit en moet ik inderdaad die afwisseling in ons schema goed bewaren.

Ze heeft dus begin september nog net 1 week volledig vrij gehad en de week erna weer alleen wat vrijheidswerk, dus daar kijk ik ook wel naar, komende weekend ben ik er even tussenuit met mijn vriend, dus heeft ze ook weer 4-5 dagen gewoon vrij op de weide met haar vriendjes :)
Jenara volgt me echt wel alleen maar uit de weide omdat ze dan eten krijgt, en als we te ver weg gaan van de andere paarden, loopt ze toch nog makkelijk naar hen terug, neem ik haar wel niet kwalijk hoor. Ik haal haar ook niet vaak alleen uit de weide, want we hebben zo 1tje staan die dan stikjaloers wordt en Jenara begint op te jagen, waardoor we gewoon in een gevaarlijke situatie komen. Als ik de weide inga, komt Jenara wel dag zeggen, dus dat is dan wel weer fijn :)

@EmptyWords, ja daar ben ik dus volop naar op zoek :) En ook naar wat haar dan dus wel enthusiast maakt. Ik denk dat ik in ieder geval vanavond eens wat anders ga doen dan rijden. Er staat ook binnenkort eens een osteopaat bezoekje op de planning, liever zekerheid over hoe haar lijf momenteel zit.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:48

"Ook in het rijden wil ik graag afwisseling inbrengen, maar dan moet die basis toch eerst nog wel wat beter."

Als je gas, stuur en rem werken, kun je afwisseling toevoegen hoor, geen probleem!
Dat zal nog niet echt technische afwisseling zijn, maar bijv over een balkje of plaat op de grond heen stappen, slalom om pionnen in stap, achter een grote bal aan, rijden met een vlag in je hand... mentale prikkeling zeg maar :)

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 14:40

Skippy01 schreef:
"Ook in het rijden wil ik graag afwisseling inbrengen, maar dan moet die basis toch eerst nog wel wat beter."

Als je gas, stuur en rem werken, kun je afwisseling toevoegen hoor, geen probleem!
Dat zal nog niet echt technische afwisseling zijn, maar bijv over een balkje of plaat op de grond heen stappen, slalom om pionnen in stap, achter een grote bal aan, rijden met een vlag in je hand... mentale prikkeling zeg maar :)


Dat zijn wel goeie suggesties! Ga er zeker mee aan de slag :)

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Manieren om je paard gemotiveerd te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:20

Wat ook wel leuk is trouwens, een vierkant van springbalken op de grond (dus een groot vierkant maken).
Die kan je gebruiken om overheen te rijden, middenin te stoppen of juist met 2 benen er in en 2 er uit, omheen rijden en dan goede hoeken qua stelling en buiging, rechtstellen, paar passen en weer een hoek enz.

Dan ben je zelf vaak ook wat bewuster en actiever aan het rijden en daag je de boel uit.

Flegmatiek paard is altijd lastig, die moet je niet teveel ondersteunen qua been want dan wordt het later een waar je op moet trappen, dat wil niemand. Uitnodigen tot zelf denken en doen werkt vaak erg goed.

Ik herken heel veel van je beschrijving in die van mij.
Spook is grote ogen en energie (maar niet aan de haal gelukkig),
enthousiast is heel blij en enthousiast.
Maar wordt het saai, mhaw, laat maar baas, ik slof wel een beetje er bij.

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Manieren om je paard gemotiveerd te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:10

Je kunt honderden figuren rijden en dan bedoel ik dus niet altijd maar diezelfde saaie rijbaan figuren, maar kap de lijn ook eens een keer af en rij de andere kant uit. Daarbij veel overgangen, die kun je echt niet te veel rijden!