Onrustige eter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Onrustige eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 22:16

Mijn quarter jaarling is een super chill ventje. Hij maakt zich nergens druk om...

Maar als hij eten krijgt, niet zijn ruwvoer maar zijn krachtvoer, nja hij kan geen seconde stil staan.
Hij draait, neemt een hap, maakt nog eens een toertje, nog eens een hap... hij draait steeds met zijn achterhand dan naar links, paar happen, dan weer naar rechts, weer naar links... schrapen met de voorbenen, je ziet ook dat zijn hoefjes hierdoor wat sneller slijten. Hij hapt ook heel hevig in zijn voer (maak er slobber van) en dan propt hij zijn mond zo vol dat hij erg knoeit. Tandjes zijn goed, hij propt gewoon zijn mond zo vol dat de helft er gewoon weer uitvalt, als hij dan boven zijn emmer zou blijven... Maar omdat hij niet stil staat gaat er dus veel voer verloren.
Zijn halve snuit/hoofd hangt na het eten vol omdat hij zo hevig doet.
En in de buurt sta je niet veilig want hij eet zo wild dat t eten in t rond spettert :o
Buiten krijgt hij in zo, n emmer die je kunt haken, maar die gaat geregeld tegen de grond omdat hij zo ruw doet, hij wipt hem eruit zal k maar zeggen.

Hij krijgt appart eten, kunnen elkaar wel zien maar kan dus in alle "rust" eten.
Hij doet er kwa tijd wel lang over voor zijn emmer leeg is, door zijn gedraai en gekeer.

Kan ik hem meer rust laten vinden tijdens het eten? Of negeer ik het best gewoon?

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Onrustige eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:14

Ik heb hier hetzelfde probleem met mijn 9-jarige ruin. Ik heb hem nog maar 2 maanden, maar ik vond het gedrag niet normaal. Hij rent soms bokkend de stal uit om terug naar stal te sprinten en een paar happen te nemen. Hij schept ook heel erg en laat de helft uit zijn mond vallen (ligt niet aan de tanden).
Ik heb het met de DA overlegd en we denken beide aan maagontsteking/maagzweren. Hij is nu onmiddellijk van het krachtvoer af gehaald en krijgt enkel bietenpulp met een kruidengrasmix voor de smaak. Ook ben ik nu 2 dagen met medicatie bezig en ik moet zeggen dat hij al veel rustiger eet. Soms loopt hij de stal nog eens uit, maar niet meer zo explosief als eerst.

Misschien moet je daar eens naar kijken? :o

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Onrustige eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 17:57

Bedankt voor je reactie Jazzie03.

Ja hier krijgt hij graanvrij voer. Het is dus ook pulp, grasbrok, kruiden enz. Echt krachtvoer mag ik het dus eigenlijk niet noemen...is eerder een gewoonte ruwvoer en krachtvoer :o
Plus hij krijgt lijnzaadolie.
Bokken en rennen doet die van mij niet. Hij is echt een beetje zo n kom ik er vandaag niet, dan kom ik er morgen wel, typje :+
Hij kan gewoon niet stilstaan tijdens het eten...

Ik was laatst zelfs aan t denken dat het misschien juist door de slobber komt, slobber plekt meer aan elkaar, het koekt ook zo wat samen waardoor hij t moeilijker krijgt gepakt... misschien frustreerd dat hem wat.
Ik maak t dan af en toe wat los met een lepel en haal het wat uit de hoeken (Is geen ronde emmer) en dat is dan juist t moment waarop hij haast in zijn emmer vliegt om dan zijn mond veel te vol te proppen.
Maak ik t niet los, nja dan begint hij met het wild doen om zo zijn emmer uit die haakjes tegen de grond te flikkeren.

Firano
Berichten: 26
Geregistreerd: 05-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:09

Heb je al verschillende soorten voer geprobeerd? En wanneer is het gebit voor het laatst behandeld en op wat voor een manier?

Het is een beetje vreemd gedrag toch, en je zou verwachten dat er een bepaalde trigger voor is... Konden ze maar praten he...