Chagrijnige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjo
Berichten: 37206
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Chagrijnige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 11:27

Hallo allemaal!

Ik zit met een klein probleempje. En ik hoop dat jullie wat tips hebben voor mij.
Lessen is geen optie, ik kan (en wil) geen geld meer investeren in deze merrie.

Situatie: Ik verzorg een 15 jarige Gelderse merrie Aranca. Zij heeft de eerste 10/11 jaar op een weiland doorgebracht en is amper in handen geweest. Ze is niet de makkelijkste in de omgang. Mannen moet ze over het algemeen niet, het heeft ook lang geduurd voordat ze de hoefsmid bijvoorbeeld accepteerde.
Dit ging allemaal eigenlijk supergoed hoor uiteindelijk. We konden zowat alles bij haar. Maar vorig jaar bleek ze een blessure te hebben waar ze niet meer overheen komt. Ze heeft artrose in de hals en een beknelde zenuw. Zonder arbeid loopt ze prima, als je haar zo in het land ziet lopen loopt ze niet kreupel ofzo maar zodra je erop gaat en wat gaat vragen gaat ze kreupelen.
Enfin, hierop hebben de eigenaren besloten haar te laten dekken. Sinds 17 juni loopt daar de kleine Odin naast <3 .

In het begin was ze erg beschermend om het veulen en dat we de tweede dag merrie hebben moeten platspuiten om het veulen een infuus te geven hielp ook allemaal niet. Daarna ging het allemaal eigenlijk wel steeds beter. Ze kwam weer naar ons toe voor kriebels en ze is gewoon rustiger en liever.

Nu de laatste tijd wordt ze weer chagrijniger. In stal is ze nooit echt de liefste geweest, maar bijten ofzo heeft ze nooit gedaan (op het moment dat het veulen een infuus moest krijgen na. Dat was echt naar, ze had de arm van de eigenaresse echt GOED vast). Nu doe ik altijd het halster om voordat de stallen open gaan. Op stal staat nog een pony en een shetlander en we gooien eigenlijk altijd de deuren open zodat ze zelf het paddock in lopen. Vanaf het paddock pakken we ze aan de lijn om ze tegelijk naar het land te brengen.

Maargoed. Ze is dus chaggie. En niet een dag chaggie, maar op bepaalde momenten. Met name als je het halster om doet. Oren gaan plat, en als je niet uitkijkt gaan de mondhoeken omhoog. Ik begrijp niet goed waar dit gedrag vandaan komt en ik straf het niet af (tenzij ze een poging tot bijten doet). Ik probeer haar juist positief te benaderen door te kriebelen op de plekjes die ze fijn vindt of snoepjes te geven enzo. Bij het veulen mogen we alles doen, daar wordt ze absoluut niet boos van. Odin vindt het ook heerlijk om geknuffeld te worden.

Heeft iemand tips? Je zou denken dat zolang ze niet bijt er niks aan de hand is, maar de verandering in gedrag vind ik vreemd en inmiddels moet ze met halster in het land blijven staan omdat ze bij de eigenaren dus lastiger te vangen is (geen idee wat hier werkelijk aan de hand is hoor want ik spreek ze alleen via de app). Zelf had ik nog niet echt moeite met het vangen in het land, maar als dit gedrag van kwaad tot erger gaat...

De reden dat ik niet kan en wil investeren in les is het feit dat merrie hoogstwaarschijnlijk weg gaat zodra het veulen gespeend kan worden en ik simpelweg geen geld over heb.
Moeten we meer met haar werken? Is ze chaggie omdat ze niks meer doet? Of zijn er andere dingen die ik kan proberen?


Femke_Tweety
Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:32

Artrose en zenuwbeklemming in hals kan erg pijnlijk zijn.

Pijn kan zorgen voor chagrijn.


Halster omdoen kan net druk geven op die pijnlijke plek, dus ik snap dat ze daar op kan reageren.


Vind het nogal wat, een paard met zo'n blessure en dan zo'n jong springding aan de voet.

EmptyWords
Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Chagrijnige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:42

ik denk ook aan pijn.

beknelde zenuw doet goed zeer. osteopaat kan misschien iets, duivelsklauw kan misschien iets... en misschien is het voor deze merrie gewoon klaar.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Chagrijnige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:50

Ik ga mee met mijn voorgangers en zeg pijn. Maar ook om dat uit te vogelen en eventueel te behandelen is geld nodig, dus het enige wat je kan doen volgens mij is zorgen voor een eerlijke verkoop van de merrie.

Marjo
Berichten: 37206
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Chagrijnige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 12:07

Hmm de pijn van de artrose/beknelde zenuw zou lager moeten zitten, dus als dat gerelateerd is aan het halster omdoen vraag ik me af waarom ze daar nu pas op reageert? Dat zit er namelijk al veel langer dan de laatste tijd.
Het is ook alleen het omdoen van het halster, het leiden geeft geen problemen. Ook niet als ik druk zet op het touw (omdat ze haar hoofd naar beneden doet om te grazen bijvoorbeeld)

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:42

Hmm oliebol hee..

Waar ik aan moet denken is het verhaal van een paard dat bij ons op stal staat. Merrie is altijd al een pittig dier geweest, en sinds haar veulens is het echt een kreng geworden. Zodra ze veel bezig is, en elke dag beweging krijgt en er mee gewerkt wordt is alles prima en is ze braaf. Zodra ze stilstaat begint haar onacceptabele gedrag weer.

Wellicht zou je kunnen proberen om elke dag even wat met haar te doen in de vorm van longeren, wandelen, vrijheidsdressuur. Iets waarbij ze even ergens anders op kan focussen.

En vraag jezelf ook af of ze wel echt pijnvrij is...

Heel veel sterkte en succes!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Marjo
Berichten: 37206
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Chagrijnige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 17:28

Elke dag gaat lastig worden, maar ik was inderdaad al wel van plan om de dagen dat ik er ben wat met haar te gaan doen.

Qua verdere besluiten etc kan ik natuurlijk niets over zeggen omdat het een verzorgpaard is :)

Marjo
Berichten: 37206
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 19:49

Nou zojuist stond ze op haar achterbenen -O-

Wilde haar halster omdoen in het weiland (vanmorgen vergeten om te laten) en met dat ik het klipje vast wil maken probeert ze te bijten en komt ze zo omhoog... heb dr een schreeuw gegeven.

Ik begrijp gewoon niet waar dit vandaan komt. Zo heftig heb ik haar nog nooit zien reageren... lopen aan het halster is geen probleem, halster afdoen ook niet. Dan mag ik ook gewoon bij de kaak komen waar het klipje zit.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:57

Tja ik snap dat je er niet in wilt investeren gezien de situatie. Ik denk dat ik met het dier zou stoppen. Wat voor reden ze ook heeft voor haar gedrag, er is weinig lol aan om te ‘werken’ met een dier dat er totaal geen lol in heeft..

Marjo
Berichten: 37206
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 20:07

troi schreef:
Tja ik snap dat je er niet in wilt investeren gezien de situatie. Ik denk dat ik met het dier zou stoppen. Wat voor reden ze ook heeft voor haar gedrag, er is weinig lol aan om te ‘werken’ met een dier dat er totaal geen lol in heeft..


Ja stoppen is een optie maar ik geniet er zelf nog wel van om daar een paar keer per week met de paarden bezig te zijn. Zeker met een klein veulen erbij. Ik heb het verder wel naar mijn zin namelijk.

Werken doen we al niet met haar. Maar ze moet wel aan het halster mee naar en van het land momenteel..

Absolem
Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Chagrijnige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:17

Ik denk ook de atrose en zenuwbeklemming. Hoe is ze als je gewoon een halstertouw om haar hals slaat en die losjes vast houd? Kan dat met haar? Of peert ze hem dan? Als ze dat wel toestaat dan maar zo meenemen?

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Marjo
Berichten: 37206
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 20:31

Absolem schreef:
Ik denk ook de atrose en zenuwbeklemming. Hoe is ze als je gewoon een halstertouw om haar hals slaat en die losjes vast houd? Kan dat met haar? Of peert ze hem dan? Als ze dat wel toestaat dan maar zo meenemen?


Heb ik nog niet geprobeerd. Ik denk enerzijds dat ze meekomt aangezien ze enorm gehecht is aan de pony.
Anderzijds ben ik bang dat ze gaat staan grazen of dat ze met het veulen achterblijft omdat die niet gelijk meeloopt.

josien_m_
Berichten: 2402
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Chagrijnige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:39

Het wordt kouder en natter, de artrose kan verergeren. Het lijkt och erg op pijn als het zo uit het niets komt. Ik heb zelf momenteel ook iets met een zenuw en ja, dat is erg pijnlijk in bepaalde houdingen.

MyWishMax
Berichten: 25248
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Chagrijnige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:44

Mijn vorige paard had ook atrose in de hals en daardoor zenuwschade. Dit weer van de afgelopen tijd zorgde er altijd voor dat hij last/pijn kreeg. Hij stond dus al vrij snel met een dekentje, maar vooral een halsstuk was voor hem heel erg nodig.

Nu lijkt dat me niet zo handig met een veulen, maar dit weer kan wel iets zijn waardoor de atrose en zenuw extra opspelen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Marjo
Berichten: 37206
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 20:48

MyWishMax schreef:
Mijn vorige paard had ook atrose in de hals en daardoor zenuwschade. Dit weer van de afgelopen tijd zorgde er altijd voor dat hij last/pijn kreeg. Hij stond dus al vrij snel met een dekentje, maar vooral een halsstuk was voor hem heel erg nodig.

Nu lijkt dat me niet zo handig met een veulen, maar dit weer kan wel iets zijn waardoor de atrose en zenuw extra opspelen.


Deed jouw paard dan ook zo lelijk bij het halster omdoen? Want dat vind ik het gekke eraan. Zodra het halster om is is er niks meer aan de hand...

Maar dit weer zal zeker een aanslag zijn op de artrose. Ze staan overdag buiten dus ze zal veel koude buien te verduren hebben.

MyWishMax
Berichten: 25248
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Chagrijnige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:53

Nee, maar hij kreeg wel andere trekjes die hij normaal niet had. Korter lontje, niet perse naar ons, maar naar andere paarden bijvoorbeeld. Gevoeliger/alerter ook. En op het laatst zich afzonderen. Dat is het lastige, het zijn wel zelfde soort aandoeningen, maar waarop ze het uiten kan zo enorm verschillen.

Hij kon wel heel heftig reageren op halster, maar niet met omdoen. Wel met vaststaan, terwijl hij dat daarvoor altijd normaal kon en deed.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:05

In elk geval een weidehalster omdoen, zodat ze niet ergens aan kan blijven hangen. Aangezien ze het halster omdoen blijkbaar associeert met ongemak, zou je haar kunnen trainen met clickertraining, zodat het omdoen een andere associatie krijgt.

Over de IJssel

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:15

Ik weet niet of dit met het halster/ de artrose te maken heeft, het klinkt eigenlijk ook wel als een dominante merrie.

Ik zou toch even "waarschuwen" met je stem als de oren naar achteren gaan of de lippen omhoog, pijn of geen pijn..dat is gewoon onacceptabel gedrag en daar in zal ze wel opgevoed moeten worden.

Je kan wel kijken inderdaad of er een patroon in te herkennen is wbt het weer.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Chagrijnige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:17

Juist omdat ze het alleen doet bij het halster omdoen, denk ik toch aan een ongemak/pijn. Als het echt haar karakter/dominantie is dan zou je dat in alle aspecten van de omgang met haar moeten terugzien.


siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Chagrijnige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:31

Het is in dit geval niet werken aan de oorzaak, maar misschien wel aan een oplossing, met een klein beetje target-training kan je soms al veel bereiken.
Heb mijn merrie geleerd op commando mijn hand aan te raken, en vervolgens hand+halster, en zo stapje voor stapje door.
Wát is precies het moment dat ze escaleert? Soms kan het helpen juist eerst een touw om de hals te leggen en zo het dier op te sluiten.
Bij mijn merrie was het enkel het probleem dat ik niet bij haar hoofd kon komen, maar zodra ik daar was en met mijn schouder bij haar neus stond was er al niets meer aan de hand. (in dit geval "gelukkig" vluchtgedrag, geen aanvallen)

Ik ga zeker mee met het verhaal dat je iets als (associatie met )pijn een oorzaak kan zijn, maar ik heb het in dit geval even over het zoeken naar een oplossing

Niet alle dwalers bennen verdwaald


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 34 bezoekers