Paarden onrustig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lommer
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-09-19

Paarden onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-19 15:17

We hebben sinds enkele maanden een paard (kwpn/vos) en een D pony (arabier/vliegenschimmel). Ze hebben eerst 2,5 maand op de manege gestaan om aan elkaar en aan ons te wennen. Ze zijn ontzettend lief en op elkaar gericht. Nu zijn ze sinds een week thuis (stal én weidegang) en we kennen ze niet meer terug. Ze willen onafscheidelijk zijn. Als er een in de wei is en de ander op stal, dan gaan ze over en weer te keer (hinnikken, ongecontroleerd draven/galopperen of draaien in de stal). Ik maak me daar zorgen over. Ik wil bijvoorbeeld ook met één paard rustig kunnen longeren of mijn kleindochter alleen op de pony kunnen laten rijden. Dat ging op de manege prima, maar dat zou ik nu (nog) niet durven met het oog op hun gedrag. Wie herkent dit, heeft dezelfde ervaring, of goede tips. Mogelijk zijn we gewoon te ongeduldig?


lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:19

Ik denk dat je het de tijd moet geven. Ze voelen zich waarschijnlijk allebei nog niet helemaal op hun gemak. Wij hebben ook 2 paarden die ontzettend aan elkaar hangen. Dit gaf ook regelmatig problemen wanneer we 1 van beide wilde gaan rijden, maar door veel apart mee te nemen kregen ze het vertrouwen dat hun maatje weer terug zou komen.

Soms heel vermoeiend en stressvol maar komt goed.

meggiemeg
Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paarden onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:28

Op de manege waren er nog meer paarden waardoor ze zich niet alleen voelden. Thuis is dat anders. Ze moeten aan dat ritme gewend raken, dat ze samen zijn maar soms ook even niet als je gaat poetsen-longeren-rijden of wat dan ook. Sommige kunnen dat prima, sommige kunnen dat niet.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:37

Is gewoon wennen, kan een paar weken tot maanden duren en dan zijn ze aan het nieuwe huis gewend. Rustig aan, komt goed. Soms wil er eentje echt niet alleen blijven en dan kan een kleine gezelschapspony soms uitkomst bieden. Mijn shet deed ik de eerste weken in de stal met een zak hooi als ik ging rijden, en na een tijdje wist ze dat hij weer terugkwam en bleef op de paddock wachten. Leuk vond ze het niet maar ze wist dat hij weer terugkwam. En andersom ook; als ik met haar ging mennen stond hij te wachten, maar zonder paniek.

Over de IJssel

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Re: Paarden onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:12

Je kunt er nu inderdaad nog niets over zeggen hoe dit gaat lopen. Het is heel herkenbaar voor mij. Wij gingen ook verhuizen vanuit een pensionstal naar paarden aan huis. Op de pensionstal liepen ze al bij elkaar maar toch was het geen enkel probleem om alleen op pad te gaan. Eenmaal thuis hadden ze alleen elkaar en plakten ze ongelooflijk aan elkaar. Wij kochten inderdaad een gezelfschaps pony erbij en bij het ene paard was het meteen prima. Die bleef gewoon met de pony alleen als de ander wegging, maar het andere paard heeft het in feite nooit helemaal geleerd. Die bleef onrustig als de ander weg was, ondanks de pony. Het werd wel steeds minder in de loop der jaren, maar dan moest ze wel buiten staan. Op stal ging het niet. Het is dus zo afhankelijk van de paarden.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Paarden onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:34

Geef het tijd (echt tijd) een paard heeft een half jaar nodig om te wennen dus verwacht geen wonderen binnen een maand. Het gaat vast goed komen, maar geef het echt de tijd.

Lommer
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-09-19

Re: Paarden onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-19 16:43

Fijn dat er al meteen een aantal reacties zijn. Erg bedankt tot nu toe. Het lijkt vooralsnog een kwestie van geduld te zijn, maar ook om beetje bij beetje te volharden in hen te "scheiden".

Blackberry28
Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:48

2 paarden is natuurlijk niet ideaal, omdat er dan altijd 1 achter blijft als je met de ander gaat rijden. Het worden dan vaak van die kleefpaarden. Of ze er aan gaan wennen om alleen te kunnen blijven is de vraag natuurlijk, sommige paarden kunnen dat gewoon niet en blijven onrustig.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:51

Als ze een beetje gewend zijn kan je daar rustig aan gaan werken, heeft mij ook wat moeite gekost maar het is zeker te doen bij de meeste paarden.


amoebje
Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Paarden onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 17:02

Meestal zie je met een week of 3 de paarden wat settelen en wat meer op hun gemak. Voor die tijd zet ik ze ook niet zo aan t werk zoals normaal maar vooral rustig aan de hand de omgeving verkennen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sjafrane en 48 bezoekers