Discussie: in vrijheid werken vereist als basis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:25

Kabayo schreef:
Ik vind paarden die in vrijheid worden getraind altijd zo ontzettend zuur kijken. Nee niet geconcentreerd, echt boos

Dus ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.. als ik mijn paard rij ,of op buitenrit ga ,of ik span haar in. Staan de oortjes recht vooruit en briest ze alleen maar.

Definieer vrijheid.

Als je je paard los kunt longeren in 3ha weiland in elke gang en hij houdt dat langer dan twee rondjes vol, dan denk ik dat je wel mag stellen dat het paard dat geheel vrijwillig doet; zeker wanneer je een Welsh-Cob bent }>

In mijn optiek is wederzijds respect en vertrouwen vele malen belangrijker dan vrijheid.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:04

Kabayo
Sorry hoor maar wat is dat nou voor onzin dat paarden die in vrijheid getraind worden altijd zuur kijken en oren in de nek hebben.
Een generalisatie die nergens op slaat.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Discussie: in vrijheid werken vereist als basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:18

Wat me opvalt is dat mensen het 'in vrijheid' noemen, maar dat het wel in een afgesloten ruimte gebeurt.
Imo is dat een contradictie.

Jessix
Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:04

Sclimpre schreef:
Wat me opvalt is dat mensen het 'in vrijheid' noemen, maar dat het wel in een afgesloten ruimte gebeurt.
Imo is dat een contradictie.

In vrijheid moet je misschien niet zo letterlijk nemen. Een beter woord zou zijn zonder tuig (touw of teugel)? Je houd een paard niet vast. Ik vermoed dat het van het Engelse "at liberty" komt, wat een normale term is in de NH en dus bovenstaande inhoud.

Ik zelf vind het vrijheid omdat mijn paarden op deze manier extra goed aan kunnen geven wat ze er van vinden. Als ik maar iets te sterk overkom met mijn hulp dan is mijn paard namelijk foetsie. :D De volgende test is dan natuurlijk of hij weer terug wil komen en met me mee wil doen. Wanneer mijn paard echt niet mee wil werken houdt het voor mij ook gewoon op. Meestal vraag ik dan nog wel of hij naar me toe komt en dan beloon ik en stop ik ermee. Ik speel meestal gewoon in de wei, met de andere paarden erbij. Ik vind Nederland te klein en druk om hem los te laten zonder omheining. Ik breng mijn paarden en andere mensen liever niet in gevaar.

Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Discussie: in vrijheid werken vereist als basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:28

Eigenlij maakt het ook gewoon niet uit wat een ander vind, als het voor jou maar goed voeld.
Zo zal ik nooit met voedselbeloning uit de hand werken en clickeren is ook niet zo mijn dingetje. Voor een ander is dat wellicht juist de enige en beste weg.

pien_2010
Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:59

ikke schreef:
In mijn optiek is wederzijds respect en vertrouwen vele malen belangrijker dan vrijheid.
Dat vind ik ook. En dat je gewoon plezier hebt met elkaar en geniet van wat je met elkaar doet. Of het nu een Grand prix proef rijden is, of lekker de berg op spetteren hier. Maakt niet uit.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:04

Jessix schreef:
Sclimpre schreef:
Wat me opvalt is dat mensen het 'in vrijheid' noemen, maar dat het wel in een afgesloten ruimte gebeurt.
Imo is dat een contradictie.

In vrijheid moet je misschien niet zo letterlijk nemen. Een beter woord zou zijn zonder tuig (touw of teugel)? Je houd een paard niet vast. Ik vermoed dat het van het Engelse "at liberty" komt, wat een normale term is in de NH en dus bovenstaande inhoud.

Ik zelf vind het vrijheid omdat mijn paarden op deze manier extra goed aan kunnen geven wat ze er van vinden. Als ik maar iets te sterk overkom met mijn hulp dan is mijn paard namelijk foetsie. :D De volgende test is dan natuurlijk of hij weer terug wil komen en met me mee wil doen. Wanneer mijn paard echt niet mee wil werken houdt het voor mij ook gewoon op. Meestal vraag ik dan nog wel of hij naar me toe komt en dan beloon ik en stop ik ermee. Ik speel meestal gewoon in de wei, met de andere paarden erbij. Ik vind Nederland te klein en druk om hem los te laten zonder omheining. Ik breng mijn paarden en andere mensen liever niet in gevaar.

Als het bv. in een grote weide gebeurt vind ik het wel 'vrijheid', paard kan immers weglopen en rustig gaan grazen.
In een rijpiste of longeercirkel vind ik het dan weer dan het eigenlijk niet uitmaakt of je wel of niet een longe gebruikt, paard heeft toch al geen keuze. Waarmee ik niet bedoel dat het qua training niet goed is om in een omheinde ruimte te werken.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:59

Wat houd vrijheid dan in, in Nederland, wel te verstaan?
Is dat alleen maar ruimte, of is dat ook aangeven wat je wel of niet aan staat.
Is vrijheid fysiek of juist iets mentaals?

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:03

Zonder touw of tuig werken is kan een een test zijn of hulpen net zo goed werken zonder controle aan het hoofd. Het is namelijk heel makkelijk om met een beetje (of veel) druk aan het hoofd je paard te controleren, maar dat verbloemt soms dat je paard de hulp eigenlijk niet goed begrijpt.

Verder vind ik in vrijheid werken mooi om te zien hoe graag het paard bij je is, hoeveel interesse hij heeft in wat je doet. Dingen in vrijheid aanleren is dan weer leuk om te kijken wat je paard doet als hij iets niet begrijpt, rent hij heel hard weg of zoekt hij hulp bij het vinden van de oplossing?
De meeste dingen kan je trouwens prima met een touw eraan doen, maar soms kan het toch een eyeopener zijn om het zonder te doen. Genoeg paarden die extreem braaf zijn aan een touw, maar zonder toch aan de andere kant van de bak staan.

Ik denk dat het uiteindelijk om mentale vrijheid gaat. Als je extreem goed omgaat met al je tuig en je hulpen, hoef je niet in vrijheid te werken om mentale vrijheid te hebben. Aan de andere kant heb ik ook mensen gezien die met enorme mentale druk werken, op een zeer paardonvriendelijke manier, maar die wel zo goed zijn in het op de "juiste" manier gebruiken van die druk, dat het paard in een groot weiland in "vrijheid" alles braaf doet, maar als je de manier ziet waarop dat aangeleerd is |o Je kan je paard zo trainen dat het net lijkt alsof hij graag bij je is, alleen maar omdat het alternatief (weglopen) zo veel erger is.

Dit zijn wel de extremen. Voor de meeste mensen is het een verrijking om in vrijheid te werken, je ziet soms dingen over je paard die je nog niet wist, vaak zie je dingen over je eigen gedrag of hulpgeving, die je nog niet wist of waar je even met je neus op de feiten gedrukt wordt :D Voor de meeste mensen is het dus gewoon een fijn leermiddel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers