Hoe kun je dit gedrag nu noemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Hoe kun je dit gedrag nu noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 19:47

Hey lieve bokkers,

Jaja, ik blijf het leuk vinden, die shets! Zo hebben wij er ook een op stal waar ik nog regelmatig mee aan de hand werk. Alleen loop ik al een tijdje tegen iets aan wat ik niet helemaal kan verklaren. Ik kan meestal goed in vrijheid met hem werken, maar het gekke is dat hij het helemaal niet fijn lijkt te vinden. In alle vrijheid loopt hij dan bij me, maar als ik iets van hem vraagt reageert hij al gauw erg nukkig, met de oren in de nek en een beetje drammerig. Dit vind ik heel gek, want als hij het zo erg vindt kan hij gewoon kiezen om te stoppen of om weg te lopen. Toch blijft hij me volgen, maar het straalt van zijn hele uiterlijk af dat hij boos is.

Ja, aan de basis valt dus nog te werken, maar herkennen jullie dit? Hoe zouden jullie dit gedrag verklaren?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe kun je dit gedrag nu noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:51

Mijn stalgenootje en ik clickeren af en toe met haar Shet. Ze weet dan wat we gaan doen, doet kneiterhard haar best en wordt bozig fanatiek. Zou het niet zoiets kunnen zijn? Dat de pony vooral heel geconcentreerd en gefocust is op wat jij vraagt of gaat vragen?

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Hoe kun je dit gedrag nu noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 19:53

Dat herken ik zeker!! Hij lijkt inderdaad heel opdringerig en hapt echt toe wanneer hij beloont wordt met de snoepjes. Dat lijkt op gedrag dat gecorrigeerd moet worden, maar het lastige is dat hij al snel erg schrikt wanneer hij achteruit wordt gezet o.i.d., en het duurt vervolgens lang voor hij weer toenadering durft te zoeken.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:54

Klinkt voor mij als pure onzekerheid. Hij wil graag maar weet niet goed hoe. Dat is stressvol.
Misschien zijn je hulpen te groot of te weinig constant/ duidelijk.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:03

Misschien ziet hij jou als "leider van de kudde" als je in vrijheid werkt maar is hij het daar nog niet geheel mee eens en daarom wat chagrijnig?? En zou hij graag het leiderschap overnemen?? En de snoepjes weglaten! Worden ze ook opdringerig en chagrijnig van.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Hoe kun je dit gedrag nu noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 07:57

@Sizzle, hij is inderdaad wel onzeker. Maar het tegenstrijdige vind ik dan dat hij bij me blijft en opdringerig wordt. Maar misschien heeft dat juist met elkaar te maken.

mlskuipers
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:46

Ik heb totaal geen verstand van gedrag...

Maar op horse event keek ik naar een man met Eem aantal paarden, die hij los door de bak dirigeerde en kunstjes liet doen

Wat mij toen opviel, dat de paarden allen de oren in de nek hadden

Ik zou er bang van worden, als een paard zo op me af zou vliegen met platte oren

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Hoe kun je dit gedrag nu noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:57

Je hebt oren plat en oren plat. Paarden kunnen enorm veel aangeven met paardentaal en zijn daar heel subtiel in. Niet alle oren plat betekent: ik ben agressief en ik vlieg je aan.
Heel veel paarden doen hun oren naar achteren als ze onzeker zijn en het gewoonweg heel erg moeilijk vinden. Misschien kost het hem al heel veel concentratie om in vrijheid bij je te blijven en mee te lopen, en zijn alle dingen die je dan nog extra van hem vraagt gewoon heel moeilijk dan, waardoor hij met zichzelf gefrustreerd raakt. Wat doet hij als je er wel een lijntje aan vast klikt?

Wat je daarnaast ook zou kunnen doen is heel expliciet aangeven welk gedrag je wél graag van hem ziet, dus heel uitgebreid met stem en kriebeltjes belonen ook. Het drammerige zou ik niet in meegaan, niet meteen lomp in zijn maar ook niet belonen. Maar moeilijk vinden mag en dan kun je hem best een beetje extra helpen. Wat je kan doen is hem belonen zodra hij wél zijn oren weer ontspant, dat hij beseft dat dat gefrustreerde gedrag niet is wat je graag ziet.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:01

Je hebt 'oren plat' en 'oren plat'. Mijn merrie wil in fanatiek spel ook haar oren wel plat leggen. Kan best dreigend tonen als je haar niet kent. Dat is bij haar puur fanatisme/ concentratie. Sta je stil, is het ook gelijk weer over.

Mijn merrie, fanatiek aan het spelen - we deden hier 'tikkertje' en dan wordt ze héét. Twee tellen later waren de oortjes weer naar voren en het fanatisme weg.
Afbeelding

Mijn vorige paard deed zijn oren ook plat met volgen, maar die trok zijn neusvleugels er ook flink bij op, liet zijn tanden zien en ja, die beet of steigerde daar graag bij. Dat was géén spel meer voor mij - en niet meer enkel concentratie voor hem.

Bij mijn huidige paard kan ik een kind met haar laten spelen. Bij mijn vorige paard was het voor een volwassene niet veilig.

Het komt vaak heel nauw wat ze ermee bedoelen en zonder beeldmateriaal valt er niet zo veel zinnigs over te zeggen voor jouw specifieke situatie.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:01

Neem les! En dan van iemand die echt op emotie let ook :)

Mijn paard kan ook overenthousiast worden en bij beweging (lopen/draven) ook nukkig worden als oren naar achter, neusvleugels optrekken ed. en hij verliest de rust. Bij stilstaand niet echt dit probleem, maar ook hier kan ik naar meer ontspanning werken.
Alleen oren wilt niet per se wat zeggen, maar je kunt aan het gezicht wel zien en lichaamshouding, tempo ed of er meer tekenen van spanning zijn.
Ik vind het belangrijk dat hij het leuk blijft vinden, en dat zijn enthousiasme niet omslaat in spanning. Voedsel is een héle grote motivator voor hem, maar als hij teveel spanning opbouwt kan hij zich ook niet meer focussen. Ik ben helemaal back to basic, geen focus op de oefeningen (of dat nu vrijheidsdressuur is, of werk aan de hand waar ik extra voor wil belonen), focus op ontspanning en dáárvoor belonen. Op het moment ben ik op 1 stapje ontspannen voorwaarts, belonen! Niet 5 stappen, niet 3, 1tje maar. Bij de 1e stap bouwde hij al gelijk spanning op, gingen al gelijk die oren naar achter, gespannen gezicht en neus. Als ik hiervoor blijf belonen (ook al loopt hij wel braaf zijn rondje, maar wel met enorme spanning) zal hij niet anders leren ook. Vandaag heb ik heel veel keer 1 stapje ontspannen kunnen doen!

Ik heb les van Suzy Deurinck, ze geeft ook online les mocht het ver zijn, of misschien weet ze een collega bij jou in de buurt. Ze kijkt goed naar je paard en zijn emotie en heeft veel handige tips voor verschillende problemen.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoe kun je dit gedrag nu noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:11

Mijn ene shetlander had gisteravond in de menles ook extreem zijn oren n naar achteren. Nu weet ik dat hij extreem enthousiast was en er nog moeite mee heeft +onzeker is. En hij is bovendien ook nog erg jong. Dus bij hem was het puur concentratie en focus op wat ik wilde van hem. Maar die had zijn oren dus nog platter dan de Haflinger hierboven, dus leek ook erg nukkig.