Angstig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bkeu
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-09-19

Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 17:17

Ik heb een hele tijd een eigen pony gehad die inmiddels overleden is. Deze pony was echt boomproof. Ik heb hier ooit nooit echt wat aan hoeven te doen. Sinds de zomervakantie heb ik een paard dat ik doe bijrijden. Hij heeft altijd bij de mensen thuis gestaan, en reden daar maar heel af en toe op. Toen hij naar de manege verhuisde was hij al heel angstig, maar het grootste gedeelte gaat nu wel goed. De eigenaren rijden amper, misschien 1 keer in de week. De rest van de week heb ik de tijd om hem te rijden. Er zijn echter een aantal dingen waar ik tegenaan loop.

1. Hij is bang voor de zweep. Ik heb tijdens het rijden absoluut geen zweep nodig, aangezien hij erg voorwaarts is. Echter, bij het longeren heb ik dit wel nodig. Hij loop alleen met de klok mee, maar valt dan ook regelmatig naar binnen. Tegen de klok in, doet hij het helemaal niet. Volgens de eigenaar werkt een zweep averechts bij hem en zal hij niet meer vooruit komen.

2. Hij kan niet uitrijden. Ik ben laatst eens met een vriendin naar buiten gegaan, het bos in. De eerste vijf minuten gaat dat goed, maar op een gegeven moment blijft hij stil staan, draait hij zich om en springt met vier benen tegelijkertijd de bosjes in. Dit is gewoon gevaarlijk. Ik krijg hem dan ook niet meer vooruit.

Het is een schat van een paard, maar wil graag dit soort dingen oplossen, omdat ik ook graag met hem naar buiten zou kunnen. Hoe moet ik dit doen?


Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:25

Staat het paard nog wel voldoende buiten, of meest op stal? Na lang bij iemand aan huis te hebben gestaan zal hij nog lang niet gewend zijn aan de nieuwe omgeving. Dan is ver van 'huis' weggaan helemaal moeilijk, en dit moet rustig opgebouwd worden. Buitenrijden moet hij ook leren, en zodra hij omdraait ben je eigenlijk al over zijn grens gegaan. Hij voelt zich onveilig zo ver weg en wil terug. Rustig opbouwen, op pad gaan, niet over zijn grens, belonen en weer teruggaan. Dag erna iets verder gaan. Als hij aan de hand wel braaf is, dan kun je ook iets verder wandelen, belonen en opstappen en terugkeren.

Over de IJssel

NienkeV1994
Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:45

Ik zou buiten inderdaad ook aan de hand beginnen, gewoon wandelen zodat hij wat meer steun aan jou heeft. Pas als dat goed gaat weer onder het zadel proberen. Wat betreft de zweep, dat kun je vaak wel oefenen met bijvoorbeeld clickertraining. Laat hem rustig kijken naar de zweep, als dat goed gaat rustig bij zijn lichaam houden, er tegen aan, aaien met de zweep etc, en steeds belonen als hij ontspant. Het is geen garantie dat je het daarmee oplost, maar misschien werkt het. Als de eigenaren niet willen dat je een zweep gebruikt houdt het op natuurlijk

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:19

Een paard word onzeker en bouwt spanning op als hij bv geen leiding krijgt, of zoals in jouw geval gdat hij geen balans heeft. Rechtrichten zal hem helpen ik kan je hierbij helpen helpen.

Amor Fati Equine. Begeleiding bij vrijheidswerk, grondwerk, trauma training, gedragsproblemen, natuurlijk paardrijden, versterken innerlijke kracht mens en paard.http://amorfatiequine.wixsite.com/amor-fati-equine

Britta31
Berichten: 13066
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:19

Met onze angstige ruin hebben we het ook rustig met wandelen opgebouwd buiten en natuurlijk onze bomproof nieuwe ruin erbij.Ons paard voorop en als hij iets spannend vond een tijdje het bomproof paard voorop.En met kleine stukjes beginnen.Eerst door het buitengebied en toen dat goed ging aan de hand het bos in.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Leo
Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:27

Bied hem een basis. Neem eventueel een paar lessen in grondwerk, gericht op lichaamshouding en positie. Ook kun je in grondwerk werken aan angst voor de zweep, een zweep is een verlengstuk van je arm dus zo moet hij het ook gaan zien. De intentie van hoe je je zweep hanteert voor aanwijzingen zou het verschil moeten maken voor welke reactie hij er op moet geven (bijvoorbeeld voorwaarts gaan, sneller in tempo of juist stilstaan en hem overal en zonder spanning kunnen aanraken met de zweep: jouw intentie is dan heel anders).

Een basis in grondwerk geeft vertrouwen omdat het jullie onderlinge verhoudingen bevestigd. En dat zou weer doorwerken in het rijden.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Amber812
Berichten: 80
Geregistreerd: 19-06-19
Woonplaats: ————-

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:40

Misschien kan je een paar keer iemand naast hem laten lopen bij het longeren? En het longeren kan je ook eerst oefenen door hem kleine rondjes om je heen te laten lopen.
Voor zijn angst voor de zweep zou ik hem bijv. aaien met de zweep en zodra hij ontspant belonen.
Voor het wandelen: Gewoon een klein stukje wandelen, net voordat hij het eng gaat vinden belonen en dan weer terug.
Een grondwerkles is ook handig.


bkeu
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-09-19

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 15:42

Ik heb hem geprobeerd te longeren met een zweep, en dat ging eigenlijk wel prima, dus dat is al een punt weggewerkt. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majabeestje en 7 bezoekers