Stil staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 16:18

Hallo allemaal, ik zit met een dingetje, weet niet of het hier thuis hoort maargoed hopelijk heeft iemand tips voor mij. Ik heb een fries van 13 jaar en die heeft sinds 4 maanden een peesblessure. Nu zijn we heel erg veel aan het stappen maar vind hij de rondjes rondom stal erg saai we stappen nu ook vaker rondjes buiten stal met andere paarden en dit gaat super goed, maar ik wil niet afhankelijk zijn van andere dus ben nu aan het oefenen om alleen te gaan. Het probleem is alleen dat meneer na elke paar stappen stil gaat staan en vervolgens lekker om zich been gaat kijken, ik krijg hem voor geen mogelijkheid mee en soms zet hij weer 3 stappen en staat hij weer stil. Soms doet hij net alsof hij jeuk heeft en gaat ook weer stil staan. En als we terug naar stal lopen geen probleem, dan loopt hij flink door nou heb ik hem gister aardig op zn flikker gegeven omdat mijn geduld op was en ik niet lekker was (hard tegen hem geschreeuwd) en toen liep hij wel door, maar ik wil zeg maar niet dat dit de oplossing is want zo'n persoon ben ik niet. Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen? Ik wil ook graag grondlessen volgen maar hoe ver kan ik gaan met een peesblessure ik hoop dat iemand mij kan helpen! Of misschien iemand die in de buurt van Gorinchem die mij wilt helpen!


JoleinT
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:06

Ik kwam op Facebook iemand tegen waar ik erg fan van ben, zij doet veel aan gedragstraining (trailerladen en paarden met verlatingsangst). Op Facebook heet haar pagina Natural HorseMo, misschien dat je haar kan benaderen?

myk_en_shant
Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:20

Blijkbaar geef je te weinig leiding, duidelijkheid en komt ie ermee weg als hij gaat stilstaan.
En na die donderpreek voelde he paard duidelijker aan dat er op dat moment geen ruimte meer was voor stilstaan.

Ik weet niet hoe jouw paard reageert op een zweepje, vaak is een zweepje vasthouden al voldoende begrenzing voor een paard.
Luistert je paard alsnog niet, dan kun je een zwaaibeweging maken met je zweepje. Hierbij raak je je paard niet.

Nog geen reactie, vaak zit er aan het uiteinde van een zweep een kwastje, daarmee ga je kriebelen op de flank richting de lies, daar zijn ze erg gevoelig.

Als uiterste optie is, als er nog geen reactie is, een tikje geven.

Ten alle tijde probeer het tot stilstand komen te vermijden, dit kost veel timing en aanvoelen van jou uit.

evaval
Berichten: 70
Geregistreerd: 25-02-19

Re: Stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:28

ik weet niet hoe je het nu doet, maar als je als hij een stap zet hem erg beloont en niet gespannen hem mee naar voor trekt, dan zal het voor hem duidelijker worden. Als je een zweepje erbij pakt gaat het uiteindelijk niet meer zonder, dus dat zou ik zelf niet zo gauw doen.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:07

Hoe gaat het nu met de peesblessure?
Wat krijgt hij verder voor beweging?
Alleen nog maar stappen of staat hij ook op de wei? Natuurlijke beweging is namelijk heel goed voor herstel van peesblessures.

Dat heeft bij ons paard heel goed geholpen.
Ook Ice-vibes helpen goed.

Verder raad ik je aan om grondwerklessen te nemen.


dianaw33
Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:50

Frysian90 schreef:
Ik wil ook graag grondlessen volgen maar hoe ver kan ik gaan met een peesblessure ik hoop dat iemand mij kan helpen! Of misschien iemand die in de buurt van Gorinchem die mij wilt helpen!


Ik ben gedragstherapeut voor paarden en aanstaande zondagochtend ben ik redelijk in de buurt voor een andere afspraak en zou ik je op weg kunnen helpen, dan delen jullie de reiskosten. Stuur maar pb als je interesse hebt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers