Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koekie73
Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-19 10:21



IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:29

Ach TS, wat een naar bericht over je werk zo ineens (neem ik aan?) Hopelijk vind je snel iets anders wat je ook nog leuk vindt.
Draakje en treinen gaat dus prima. Gelukkig wennen alle dieren daar vrij snel aan. Zo'n trein wijkt lekker nooit uit of laat z'n remmen vlak naast je ontluchten :+
Fijn dat dochter en pony vooruitgang boeken. Ze moet 'm maar beschouwen als een knap maar brutaal jochie in de klas ofzo ;)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:07

Goed nieuws over de pony en slecht nieuws over je werk. Ik hoop dat je snel ander werk vindt.

Als pony naast het spoor woont, is ie gauw genoeg gewend aan alle verschillende treingeluiden. Vooral als je ze zelf negeert en er niets bijzonders van vindt.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Ninx
Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:00

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar ik ga mee mee Aleeneh:
Geef het dier veel meer tijd.
Zoveel als dit dier al doet terwijl hij nog maar zo kort onder het zadel is, en met een onervaren baasje.

Juist voor kinderen zo zinvol direct te leren genieten van paarden, communiceren, lol hebben, rare dingen doen waar ze beiden plezier in hebben.

Wanneer ik zinnen lees als: thuis heeft ze hem er even doorheen geschopt... daar word ik erg treurig van.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:07

Ninx schreef:
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar ik ga mee mee Aleeneh:
Geef het dier veel meer tijd.
Zoveel als dit dier al doet terwijl hij nog maar zo kort onder het zadel is, en met een onervaren baasje.

Juist voor kinderen zo zinvol direct te leren genieten van paarden, communiceren, lol hebben, rare dingen doen waar ze beiden plezier in hebben.

Wanneer ik zinnen lees als: thuis heeft ze hem er even doorheen geschopt... daar word ik erg treurig van.

Volgens mij is moeder totaal onervaren in dit avontuur van pony voor dochter kopen gestapt. Ze is er verstandig mee bezig, ziet duidelijk in dat de vorige begeleiding totaal niet matcht en zoekt een oplossing. Die heeft ze nu gevonden en het lijkt goed. Ts wil leren, dochter wil leren en op deze manier komen ze er wel. En ja, wie heeft in zijn beginjaren geen bokken geschoten en de meesten gaan daar nogal lang mee door i.p.v. de oorzaak bij zichzelf te zoeken of in een niet passend zadel bvb .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Koekie73
Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 07:43

@ninx wij geven 'het dier' alle tijd. We hebben maanden niets anders gedaan dan andere dingen dan rijden.
Dochter heeft nog nooit haar pony er doorheen geschopt!! Ja dat advies geven mensen op stal waar wij staan, maar dat betekent niet dat wij dat doen.

Overigens; dat ik zelf niet opgegroeid ben met paarden betekent niet dat ik momenteel nog volslagen onervaren ben he? Het is niet onze eerste pony en ook dochter is geen beginner, alleen waren haar pony's hiervoor een automaatje, dus is een jonge pony inderdaad nieuw. Dat is waarom ik o.a. J oalanthe S Schretlen heb ingeschakeld en als er iemand het zou zeggen als we te snel zouden gaan is zij het wel.

Ik snap dat dit internet is en dat dit maar een klein (!) kijkje geeft in waar we mee bezig zijn. Ik weet prima waar we mee bezig zijn. Pony is inmiddels een jaar geleden zadelmak gemaakt en kan prima aan waar wij nu mee bezig zijn.
Degene die dochter nu begeleidt is ontzettend kundig en weet als geen ander waar ze mee bezig is.
Pony wordt nog steeds niet dagelijks uren gereden, meestal is het met een kwartiertje al prima op het moment en heeft hij minimaal 3 dagen vrij.

Maar goed, waarom zit ik mezelf eigenlijk te verdedigen 8)7

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:10

Mijn post was geen aanval en je hoeft je zeker niet te verdedigen , denk dat jullie goed bezig zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Chapeau2002
Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:15

Je hoeft jezelf ook niet te verdedigen hoor ts... Ik lees al een tijdje mee en moet zeggen dat je het super aanpakt. Jullie pony mag blij zijn met zijn plekje bij jullie. Jullie leren van elkaar. Helemaal top! Ook voor je dochter is dit een super leerschool.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Ninx
Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:24

Niet nodig jezelf te verdedigen, wel goed te lezen dat je nu op deze manier bezig bent....
Een paard/ pony is een waanzinnig cadeau voor kinderen. Als kind heb ik daar zo ontzettend veel van geleerd.
Maar met name alle lol kan ik me het beste herinneren. Ik deed wel eens een wedstrijdje. Maar het zijn de andere zaken die ik me herinner, en die hebben me geleerd hoe belangrijk het is dat je dingen zoekt waar ruiter EN paard echt blij van worden. Daar ontstaat de band en het onderling vertrouwen. Veel MOETEN eindigt vaak in frustratie.

Onder veel ruiters is het belangrijk dat de ruiter er lol in heeft, hoe het paard het ervaart is vaak bijzaak.
En dat is zo jammer.

Mooi dat jullie hier nu oog voor hebben. Daar gaat je dochter de vruchten nog van plukken!

Succes en vooral: heel veel plezier!!!

Koekie73
Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 10:28

Dank voor de lieve woorden. Ik schiet een beetje in de verdediging omdat het een beetje een rotperiode is denk ik; mijn vader onlangs verloren en mijn baan nu totaal onverwacht kwijt. Als alleenstaand moeder soms lastig dat je die zorgen dan toch een soort van alleen draagt.

Anyway; @ninx de wedstrijdjes die mijn dochter doet, doet ze alleen maar omdat ze dat zelf wil. Van mij hoeft dat totaal niet. Zolang ze goed voor hem is (en dan vind ik het dus wel belangrijk dat ze hem goed leert rijden, vanwege goed ruggebruik ed) vind ik alles best. Ik vind het ontzettend gezellig om zo met z'n 3en op pad te gaan, maar of dat op cc is of lekker naar het bos ofzo maakt natuurlijk niets uit.

Gelukkig doen ze ook vooral veel andere dingen. Mijn dochter verzint altijd schriktrainingen, maakt wortelkettingen voor hem, doet veel vrijheidsdressuur. Komt best goed. Van moeten is dus weinig sprake, buiten dat ik het wel belangrijk vind dat ze eerlijk naar hem is en dat is ze. Hij is haar grootste vriendje en betekent voor haar veel meer dan alleen maar een pony. Mijn dochter heeft een vorm van autisme en heeft een scheiding meegemaakt en bij de pony is 1 van de weinige plekken waar ze helemaal kan ontspannen. Dat is uiteindelijk de reden dat ik een pony heb gekocht :o

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:46

Het is dat we een eindje uit de buurt zitten ;) , anders zou ik zeggen: wees welkom mocht je wat onbetaalde hulp nodig hebben. Je verdedigen hoeft absoluut niet. Op Bokt krijg je altijd kritiek :j
Een pony is een duur en tijdrovend bezit. Als je dochter er fijn mee kan gaan rijden is het doel bereikt, mooi dat het nu de goede kant op lijkt te gaan! Dagelijks 'normaal' rijden vind ik beslist niet teveel voor jullie pony. Vooral een kind met ASS kan heel veel hebben aan een dierenkameraad, zowel mentaal als fysiek.

hagelslag
Berichten: 8993
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:32

Als ik het mij gied herrinner was dit een pony die in het begin veel aan het hoesten was toch?
Dan heeft de pony toen echt haar rust en gewenningperiode gehad.

Ik vind sowieso dat jullie het momenteel goed doen! Gewoon lekker doen wat goed voelt.
Succes met het vinden van een nieuwe baan

Anoniem

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:08

Wat mooi om te lezen wat deze pony voor je dochter betekent. En fijn dat jullie weer op het goede spoor zitten.

Ik hoop dat je snel een andere baan vindt!

Koekie73
Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 18:44

@Isabelle wat lief :o Ze heeft er inderdaad heel veel aan. Heerlijk puur zo'n pony ;-) en een wandelen dagboek voor haar LOL

@hagelslag dat heb je goed onthouden :D Hij bleek uiteindelijk inderdaad droes te hebben dus hij is van december tot april niet gereden. Pas weer toen uit de kweek van de luchtzakspoeling bleek dat de droes weg was hebben we hem weer heel rustig opgepakt. Zowel dochter als ik hebben die periode ook als best waardevol ervaren want we hebben juist het gevoel dat we hem goed hebben leren kennen. We zien inmiddels meteen als hij zich niet lekker voelt, als hij happy is etc.

Vandaag is hij voor het laatst gereden door de trainingsstal en vanaf maandag gaat dochter het onder hun begeleiding weer oppakken. Ze heeft er zoveel zin in. Deze trainster begint ook echt rustig zodat ze zeker weet dat dochter goed begrijpt wat ze moet doen én wat zij de afgelopen weken hebben gedaan. We hebben veel meegekeken dus dat was al leerzaam. En omdat ze 3 a 4 keer les krijgt nu per week, is daar ook alle ruimte voor. Dat gun ik ze zo.

Ik moet zeggen het is ook een fijne stal. We hebben echt wel even overwogen om hem hier te laten staan op pension, maar ze gaan maar een uur of 3 naar buiten dan (nu in het trainingsgedeelte meer, want dat is een apart gedeelte dat zij huurt) en dat is natuurlijk helemaal niet ok. Zal straks wel wennen zijn ,want dochter heeft het er ook erg gezellig ;-) Goed, we komen nog 1x per week straks om te lessen.

Koekie73
Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-19 15:54

Dochter is met juf en ander meisje op de pony naar het bos geweest. Ging super. Hij was echt heel braaf.
Weer een stapje vooruit in het vertrouwen in elkaar. Zo leuk ook dat ze dat doen met mijn dochter.
Ze hebben hartstikke goed gewerkt in de les en dan is het voor de pony ook zo leuk om lekker ontspannen het bos in te gaan.

We hebben inmiddels besloten dat we pony hier toch blijft staan en de 'oude' stal gaan we opzeggen. Meer naar buiten was gewoon te overleggen en helemaal geen probleem. Ik ben erg blij, want pony is hier zo happy en ontspannen. Zo is hulp altijd aanwezig, dat is ook wel erg fijn.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:07

Mooie oplossing. Hoop dat je ook snel weer een baan vind.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:14

Happy paard, happy kind, happy moeder. Klinkt helemaal leuk.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Koekie73
Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-19 16:24

pfff ja die baan. Het komt dan wel allemaal tegelijk. Bah, weer helemaal opnieuw beginnen. Maar goed, volgende maand maar eens brieven gaan versturen. Heb ontzettend weinig energie na het verlies van mijn vader (lang voor hem gezorgd) en contract loopt per 31/10 af. Ben nu op mijn gemakje mijn cv en linkedin aan het bijwerken.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:27

:(:)

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

darkadia
Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:34

Fijne update betreft de pony! Super!

Qua werk, welke branche en regio zoek je iets en hoeveel uur? Misschien kunnen we je op weg helpen?

Ladyson
Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:14

Wat een fijn topic, super de stappen die jullie maken! <3 *\o/*

Eline_Charly
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-09-19
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:47

Ik zou het ook nog wat de tijd geven. Dat ze pas een paar maanden samen aan het werk zijn betekent nog een hele hoop mogelijkheid tot groei. Verder lijkt het alsof je dochter heel duidelijk is naar hem dus daar zal het niet aan liggen. Daar kan je zeker trots op zijn!

Koekie73
Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 16:15

Nou, het blijft eigenlijk goed gaan :D
Hij is niet ineens meer niet ondeugend :+ , maar dochter leert zoveel bij. Het bokken en steigeren is sinds hij hier is echt verleden tijd. Hij heeft wel af en toe de neiging om door haar been de andere kant op te rennen. Maar dat komt omdat hij dochter's twijfel voelt op zo'n moment. Gaat stapje voor stapje beter. Ze oefenen veel met balkjes, want dan wil hij er vaak langs lopen en zo heeft ze enorm goed geleerd vooral streng te zijn met haar benen en in plaats van allerlei gerommel aan de voorkant. Daar reageert de pony ook heel goed op natuurlijk.
Deze instructrice is ook gewoon geweldig goed. Continu erg naar de basis; rijden vanuit je zit, sturen met je benen en zo min mogelijk gerommel aan de voorkant.
Als het even een lastiger dagje is, dan stapt na de les (dochter krijgt nog steeds 3x pw les) de ervaren stalruiter er nog even op en daar hebben we echt profijt van.

Gister gingen dochter en pony springen en toen weigerde hij voor het eerst helemaal niets. Geen poging ergens langs te rennen. Laatst hadden ze een crosslesje en dat vond hij duidelijk ook helemaal geweldig.
Aanstaande zaterdag is het dan ook zover; ze gaan de Broekelo cross rijden. Samen met een ouder meisje van onze oude stal. Ze kunnen de lage hindernissen pakken of er langs dus het wordt vooral genieten. Waterbak is sowieso geen probleem; het ergste dat er kan gebeuren is dat hij daar te enthousiast wordt haha, maar er in lopen doet hij sowieso wel.

Ook bij de hoefsmid deze week, was hij voor het eerst heel goed te doen op de poetsplaats. Zo zie je maar dat tijd geven en hem de kans geven te oefenen en wennen, echt werkt. Over een week of 2 de volgende uitdaging; scheren. Dat vindt hij echt niet chill. Ik laat het door iemand doen die heel ervaren is met paarden die dat spannend vinden. We kunnen hem nu al uitwringen na 20 minuten rijden en daarna uren wachten tot hij droog genoeg is voor een regendekentje.
Vorig jaar liet hij het aardig toe, maar toen was hij zo mak als een lammetje omdat hij ziek was (wat we toen nog niet wisten) Ben benieuwd!

Ben wel echt trots op mijn dochter. Pony maakt het haar echt niet altijd even makkelijk (niet bewust, is ook gewoon zijn leeftijd) maar ze heeft er nog steeds zo'n plezier in. Ze houdt echt zielsveel van 'm. Mooi om te zien.

Marije_jiplover
Berichten: 25303
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:02

Wat een fijne update!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:08

*\o/* *\o/* *\o/*

Veel lol met je knol op een goede manier. Super om te lezen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers