Paard plast niet op concours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elodie
Berichten: 102
Geregistreerd: 02-09-18

Paard plast niet op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 16:39

Beste Bokkers,

Mijn paard plast niet op concours/elders dan thuis. Wellicht dat ik via Bokt wat handige tips en trucjes kan inwinnen, het zou fijn zijn als ik hem kan stimuleren wel te plassen wanneer we lange tijd van huis zijn :) Ik weet dat het iets is waar meerdere paarden moeite mee hebben.

Het je paard plassen met fluiten leren associƫren kwam ik net tegen toen ik wat rond zocht. Mijn paard gaat regelmatig plassen nadat ik heb gereden als hij in de stal staat dus dat is iets wat ik kan gaan proberen. Ik denk dat hij wel gewoon in de wei plast en niet alleen op stal, hij staat vaak dag en nacht in de wei. Gaat hier om een vijfjarig paard, hij drinkt en eet wel als we op pad zijn en hij staat relaxed op de trailer.

You can catch a lot of flies with honey, but you can catch more honeys being fly


Zeepsop
Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Paard plast niet op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:42

Ligt er iets van zaagsel in de trailer? Als er niks ligt dan spat het op en zijn paarden minder geneigd om te plassen.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard plast niet op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:51

Mijn ruin plast als ik hem in hoog gras parkeer of in een berm met blad. Vooral dat laatste gebruik ik op buitenrit en als we met de trailer ergens heen gaan.

Oy with the poodles, already

Nwktje
Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Paard plast niet op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:56

Na het rijden laten we onze pony aan het halster touw in de bak lopen totdat die moet plassen / poging tot plassen heeft gedaan. Zodra jij heeft geplast krijgt hij zijn eten (biks). Dit had hij heel snel door en nu is het vrij wel direct wanneer hij in de bak even mag lopen slurf uit en plassen.

Als die niet moet dan probeert die het alsnog. Dan staat die in plas houding en spant die aan. Wellicht een goede tip voor jou om hem aan halster te laten plassen? En daarna heel goed belonen? En van daaruit steeds verder bouwen?

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard plast niet op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:04

Dat doe ik trouwens ook, belonen met voer als ie plast.

Oy with the poodles, already

Elodie
Berichten: 102
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 17:18

Op dit moment geen zaagsel/vlas/stro, eerder wel een tijdje toen we weleens een merrie en veulen vervoerden met dezelfde trailer. Dan plaste hij ook niet in de trailer maar ik geloof ook niet dat we hem toen lang mee op pad hebben gehad, dus dat kan ik weleens gaan proberen. :)

Stukje wandelen met hem doe ik wel na het rijden, ik zet hem eigenlijk altijd met hoofdstel aan in de trailer, wandelen in het gras of de berm en hem laten grazen ga ik eens doen om te kijken of dat helpt.

Belonen met voer kwam ik inderdaad tegen!

Fijn, dankjulliewel, hopelijk gaat het helpen :)

You can catch a lot of flies with honey, but you can catch more honeys being fly

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:42

Bodembedekking in de trailer kan helpen idd, vaak houden ze niet van gespetter :o :') fluiten koppelen aan plassen kan ook helpen inderdaad, misschien lukt het dan de blaas leeg te krijgen voordat jullie op pad gaan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers