Nieuw paard in de kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 16:58

Hallo iedereen!

Mijn 2 jarige merrie staat sinds 2 maand in een nieuwe kudde. Het is een privé-stalling met 2 kuddes, een met de “wildere paarden” en een met de onderdanige paarden. Mijn kudde is die met de onderdanige. Ze staat 24/24 buiten en ze hebben een uitloopstal. Er zijn 2 ruinen en 2 merries. Alles verliep zeer goed. Mijn merrie is heel lief, sociaal en onderdanig naar andere paarden toe. Ze komt ook altijd als ik haar roep. Nu is er sinds eergisteren een wissel gebeurd, er is een ruin weg en een nieuwe ruin(20jaar) bijgekomen. Die nieuwe ruin stond eerst in de andere kudde maar het klikte daar totaal niet, hij werd uitgesloten en hij at niet meer. Die nieuwe ruin plakt nu echt enorm aan mijn merrie. Ik kan ze niet meer uit de weide halen, ze komt niet meer als ik ze roep. Die nieuwe ruin komt tussen ons als ik haar wil uithalen. Het is heel moeilijk om uit de weide te gaan met mijn merrie want hij dringt hem zodanig op. Als het mij toch gelukt is loopt die ruin constant weg en weer en roept hij constant naar haar. Ik ben bang dat mijn merrie zijn slecht gedrag gaat overnemen. De mijne laat haar ook compleet doen, ze mag niet meer bij de andere 2 paarden en hij laat haar ook niet meer in de schuilstal. Alles ging nu zo goed.. iemand advies? Waarom doet die ruin zo naar mijn merrie? De eigenaresse van die ruin zegt dat hij dat op de vorige stal ook deed met een onderdanige merrie en dat het alleen maar zal verslechteren.


Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:23

Praten met de stal houder of hoe vervelend ook. Toch zelf verkassen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 17:26

Absolem schreef:
Praten met de stal houder of hoe vervelend ook. Toch zelf verkassen.


Stalhouder wil niet meer verwisselen aangezien dat ander paard niet at in de andere kudde versta hem langs de ene kant wel maar nu zit ik wel in de problemen met mijn paard..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:26

Ik verplaats dit topic naar omgang en paardengedrag.

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 17:27

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar omgang en paardengedrag.


Oh oke bedankt had dit niet meteen zien staan!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:32

Geen probleem :)

Zelda_Link
Berichten: 214
Geregistreerd: 04-06-19

Re: Nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:42

Het is net twee dagen dus ik zou het nog even de kans geven. Wel zou ik duidelijk zijn naar het andere paard wat betreft tussen jou en je merrie inkomen /achter aan lopen. Je merrie mag dan alles best vinden, jij hoeft hem niet in je personal space te laten komen :Y) Zou hem daar echt uit weg sturen.

Hoe is je merrie als je haar uit het land hebt gehaald? Trekt ze zich dan nog iets van hem aan? Roept ze terug naar hem bijvoorbeeld ?

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 17:44

Zelda_Link schreef:
Het is net twee dagen dus ik zou het nog even de kans geven. Wel zou ik duidelijk zijn naar het andere paard wat betreft tussen jou en je merrie inkomen /achter aan lopen. Je merrie mag dan alles best vinden, jij hoeft hem niet in je personal space te laten komen :Y) Zou hem daar echt uit weg sturen.

Hoe is je merrie als je haar uit het land hebt gehaald? Trekt ze zich dan nog iets van hem aan? Roept ze terug naar hem bijvoorbeeld ?



Als ik dan met haar alleen ben doet ze wel normaal, en ze roept er ook niet naar. Inderdaad nog maar 2 dagen maar ik panikeer snel moet het inderdaad nog wat tijd geven en afwachten!

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:54

Zoals bovenstaande. Duidelijk weg sturen als je jou merrie wilt hebben. Wil je het hek door duidelijk weg sturen en verder gewoon met je merrie doen wat je altijd deed. Je hebt kans dat je merrie met na de eerste verliefdheid het ook wel zat raakt en hem toch zelf ook weg gaat sturen

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 18:00

Luf_Midnight schreef:
Zoals bovenstaande. Duidelijk weg sturen als je jou merrie wilt hebben. Wil je het hek door duidelijk weg sturen en verder gewoon met je merrie doen wat je altijd deed. Je hebt kans dat je merrie met na de eerste verliefdheid het ook wel zat raakt en hem toch zelf ook weg gaat sturen



Zal ik proberen! Vandaag had ik dan wel het probleem dat z’n 2 dan weglopen. Normaal deed ze dit nooit maar de ruin begint te lopen en ze loopt mee, en zo heb ik er vandaag een uur over gedaan om ze te nemen

SBravour
Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:36

Komt denk ik wel goed hoor. Mijn merrie was de eerste dagen in de kudde ook 'anders'. Maar na enkele dagen/weken was het normaal en zodoende werd zij ook weer zichzelf!

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 18:51

SBravour schreef:
Komt denk ik wel goed hoor. Mijn merrie was de eerste dagen in de kudde ook 'anders'. Maar na enkele dagen/weken was het normaal en zodoende werd zij ook weer zichzelf!



Oef! Hopelijk komt het ook goed!

Zelda_Link
Berichten: 214
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:50

Bellewelle schreef:
Oef! Hopelijk komt het ook goed!


Vast wel hoor :j
Maar het is goed van je dat je het in de gaten houdt +:)+

dieseltje09
Berichten: 1849
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:56

Ook ik zou het zeker nog de tijd geven, die van mij veranderde in de ruin die jij nu omschrijft toen de kudde samen kwam met een jong dier erbij, hij werd over beschermend naar het jonkie toe, brullen, irritant etc. Na 2 weken was het weg en jonkie heeft er niets van gekregen ;)

Ook ik heb toen tegen iedereen gezegd, zeker wegsturen als hij te dichtbij komt en opdringerig wordt.
Nu is het nog steeds wel "zijn" vriendje(jonkie speelt ook gewoon met andere, gaat zijn eigen weg etc maar eten bv doen ze nog steeds naast elkaar net als slapen haha) maar zwaan kleef aan is het zeker niet meer, kan zonder gebrul die van mij meenemen en aan het werk gaan etc. En hij is helemaal niet meer raar(ijsberen, hysterisch bij het hek staan etc) als het jonkie de kudde uit gaat.

Echt het komt goed, en andersom wees blij dat die 2 het zó goed kunnen vinden! Liever zo als dat ze het licht uit elkaars ogen trappen ;)

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 10:41

dieseltje09 schreef:
Ook ik zou het zeker nog de tijd geven, die van mij veranderde in de ruin die jij nu omschrijft toen de kudde samen kwam met een jong dier erbij, hij werd over beschermend naar het jonkie toe, brullen, irritant etc. Na 2 weken was het weg en jonkie heeft er niets van gekregen ;)

Ook ik heb toen tegen iedereen gezegd, zeker wegsturen als hij te dichtbij komt en opdringerig wordt.
Nu is het nog steeds wel "zijn" vriendje(jonkie speelt ook gewoon met andere, gaat zijn eigen weg etc maar eten bv doen ze nog steeds naast elkaar net als slapen haha) maar zwaan kleef aan is het zeker niet meer, kan zonder gebrul die van mij meenemen en aan het werk gaan etc. En hij is helemaal niet meer raar(ijsberen, hysterisch bij het hek staan etc) als het jonkie de kudde uit gaat.

Echt het komt goed, en andersom wees blij dat die 2 het zó goed kunnen vinden! Liever zo als dat ze het licht uit elkaars ogen trappen ;)


Super om te horen! Zal nog wat geduld moeten hebben en hopelijk komt alles ook goed, bedankt!

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:02

Hoe gaat het nu? Je paard blijft wel wie ze is, het nieuwe paard moet nu hij een vriendin heeft er nog achter komen dat ze ook weer terug komt. Buitengesloten worden in een groep zal hem geen goed hebben gedaan., zoiets heeft altijd even tijd nodig,

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-19 17:14

Jis_ schreef:
Hoe gaat het nu? Je paard blijft wel wie ze is, het nieuwe paard moet nu hij een vriendin heeft er nog achter komen dat ze ook weer terug komt. Buitengesloten worden in een groep zal hem geen goed hebben gedaan., zoiets heeft altijd even tijd nodig,



Ondertussen al beter. We nemen de paarden elke dag een uur of 2 apart. Hij roept wel nog naar mijn paard en probeert wel nog mee te gaan met haar als ik uit de weide ga. Maar zie wel aan mijn merrie dat ze het hem ook al eens durft duidelijk te maken als hij te dicht komt dus dat is wel fijn. Het zal goedkomen! :-D

Zelda_Link
Berichten: 214
Geregistreerd: 04-06-19

Re: Nieuw paard in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:31

Fijn dat het beter gaat :) Loopt het andere paard ook niet meer over jouw persoonlijke grenzen? Kan je hem ondertussen al wel goed wegsturen als hij probeert mee de weide uit te gaan?
Doet hij het echt alleen bij jou paard of bij meerdere?

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-19 21:30

Zelda_Link schreef:
Fijn dat het beter gaat :) Loopt het andere paard ook niet meer over jouw persoonlijke grenzen? Kan je hem ondertussen al wel goed wegsturen als hij probeert mee de weide uit te gaan?
Doet hij het echt alleen bij jou paard of bij meerdere?


Het andere paard komt wel nog behoorlijk dicht bij mij als ik bij mijn merrie ben. Maar lukt al beter om hem weg te sturen. En ja hij doet het echt enkel bij mijn merrie. Ik ben blijkbaar de enige met een onderdanige merrie :-p

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:39

Fijn! Hij voelt zich duidelijk erg op zijn gemak bij jouw merrie, en dat is okè zolang hij jou niet omver loopt om bij haar te kunnen blijven....ik neem vaak even een stick mee als de kudde waar mijn paard onrustig is, zo kan ik goed mijn ruimte ruim houden.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama


Zelda_Link
Berichten: 214
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:04

Bellewelle schreef:
Zelda_Link schreef:
Fijn dat het beter gaat :) Loopt het andere paard ook niet meer over jouw persoonlijke grenzen? Kan je hem ondertussen al wel goed wegsturen als hij probeert mee de weide uit te gaan?
Doet hij het echt alleen bij jou paard of bij meerdere?


Het andere paard komt wel nog behoorlijk dicht bij mij als ik bij mijn merrie ben. Maar lukt al beter om hem weg te sturen. En ja hij doet het echt enkel bij mijn merrie. Ik ben blijkbaar de enige met een onderdanige merrie :-p


Of jij hebt gewoon de allerleukste merrie, natuurlijk *\o/* :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers