Paardenmoeder en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Paardenmoeder en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 15:27

Heel vroeger heb ik ooit paard gereden ( een jaar of 5), maar na een akelige situatie was de liefde aardig bekoeld. Mijn dochters eerste woordje wat geloof ik "paard". Als 4 jarige heeft ze een tijdje op shetlanders gereden maar na de zoveelste vliegles was het ook wel even klaar en heb ik niets meer gestimuleerd.

Mijn dochter bleek goed in een andere sport en heeft daar aardig in gepresteerd. Dus was ze vooral bezig met andere dingen. Vorig jaar is ze met een vriendin weer eens meegegaan naar de manege en de liefde is er helemaal opgevlamd.

Ze zegt zelf dat ze haar passie heeft gevonden. Omdat ik altijd ben van het stimuleren van passie heeft ze nu sinds maart een leasepony. Ze is pas 11 en de pony is nog heel speels dus ik help haar vaak met dingen.

Maar ik merk dat ik gewoon kennis en ervaring mis. En soms dingen ook een Beetje eng vindt. Uiteraard investeer ik in lessen en kan ik stalgenoten altijd om hulp vragen maar ik voel me zo'n noob. Zijn er ergens cursussen die je kan volgen om omgang met paarden te leren? Ik ben niet van plan om ooit nog te rijden maar het gaat echt om verzorgingskwesties en lichaamstaal lezen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paardenmoeder en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:30

Ik denk niet dat zoiets in een cursus te leren is. Als een instructrice en stadgenoten helpen is al top! Misschien filmpjes en info bekijken online? Of ouderwets een boek kopen?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paardenmoeder en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:32

Boeken genoeg in de Bieb en anders in de leer bij een oude rot, het meeste leer je door gewoon doen. Laat je dochter maar schuiven, de heeft het snel genoeg door en goed dat je haar les laat nemen.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paardenmoeder en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:43

Op sommige maneges heb je poets/verzorgingslessen en grondwerklessen. Misschien kunnen ze je daar mee helpen. Voor de rest is het veel doen, vragen, fouten maken en daarvan leren.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paardenmoeder en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:45

Net als met rijden geldt hier: kilometers maken. Veel met de pony van je dochter doen, (wandelen, petsen, longeren, in en uit de wei halen, wassen, opzadelen) ervaar het, doe het, maak fouten, herstel. Kortom: leer door te doen.
Veel plezier!

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 15:51

rien10 schreef:
Net als met rijden geldt hier: kilometers maken. Veel met de pony van je dochter doen, (wandelen, petsen, longeren, in en uit de wei halen, wassen, opzadelen) ervaar het, doe het, maak fouten, herstel. Kortom: leer door te doen.
Veel plezier!


Het meeste van dat lijstje doe ik wel. Ik zadel, haal hem uit de paddock, poets en knuffel heel wat af, maar ik had van de week echt een traumatische was-ervaring . Met een pony die echt niet wilde, en stalgenoot die zei dat hij nu moest omdat hij anders leerde dat het niet hoefde en een kilo appels om hem om te kopen. Dat doorpakken dat zit er nog niet in. En mijn dochter kan echt doorpakken tijdens het rijden maar aan de hand denkt zij soms ook uhhhhh wat nu ;)

En ik ben ergens ook bang dat ik straks die pony verpest ofzo :D

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paardenmoeder en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:59

Er zijn horsemanshiplessen genoeg te volgen. Is het niet met eigen paard, dan wel als kijker; dat is ook bijzonder leerzaam. Ik ga bij gelegenheid ook als kijker bij sommige clinics en sleep mijn paard niet overal mee naar toe ;)
https://www.horseinmind.nl/natural-hors ... tructeurs/

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:00

Goed dat je hulp zoekt, welke regio?

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:02

"lees een boek" vind ik, zeker als het om zo'n vraag gaat niet zo behulpzaam. TS heeft veel meer aan een paar grondwerklessen waar je net even die tips krijgt om je op te starten. Daarna is een boek misschien voldoende, maar wie weet, vindt TS grondwerk wel erg leuk. Grondwerk gaat altijd uit van lichaamshouding, paardentaal begrijpen en van respect van het paard voor jouw ruimte.
Ik ben zelf jaren geleden vanuit het zuiden naar Drenthe afgereisd om mee te doen aan een ouder-kind dag grondwerken en dat is me erg goed bevallen. Ik zie dat ze dat nu als weekend aanbieden, maar wie weet ook nog wel als dag. Je kunt daar zelfs je pony meenemen zodat je heel gericht voor jullie pony tips krijgt. Ik vond het heel leerzaam (en leuk) en mijn dochter is naderhand nog heel wat keren daarheen geweest voor de jongerenweken in de zomer.
zie http://equixantos.com/?page_id=41

Veel succes!

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 16:03

Zam_Cas schreef:
Goed dat je hulp zoekt, welke regio?

Brabant

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:04

Sjong schreef:
rien10 schreef:
Net als met rijden geldt hier: kilometers maken. Veel met de pony van je dochter doen, (wandelen, petsen, longeren, in en uit de wei halen, wassen, opzadelen) ervaar het, doe het, maak fouten, herstel. Kortom: leer door te doen.
Veel plezier!


Het meeste van dat lijstje doe ik wel. Ik zadel, haal hem uit de paddock, poets en knuffel heel wat af, maar ik had van de week echt een traumatische was-ervaring . Met een pony die echt niet wilde, en stalgenoot die zei dat hij nu moest omdat hij anders leerde dat het niet hoefde en een kilo appels om hem om te kopen. Dat doorpakken dat zit er nog niet in. En mijn dochter kan echt doorpakken tijdens het rijden maar aan de hand denkt zij soms ook uhhhhh wat nu ;)

En ik ben ergens ook bang dat ik straks die pony verpest ofzo :D

"verpesten" doe je niet zo snel hoor. Eerder verwennen door om te kopen met appels. Appels zijn leuk, als hij in stal staat, helemaal klaar is met alles. Dan een appel in zijn voerbak. Anders is het riedeltje Pony doet wat fout-wordt daardoor beloond met een appel- pony blijft het fout doen snel gemaakt.
Geen snoep, tenzij je dat echt goed weet te gebruiken (lees timen). Snoep is voor op stal als hij echt helemaal klaar is met alles. Althans, in dit stadium van zijn opvoeding, en jouw leerproces.
Lees, kijk filmpjes, praat met anderen, blijf doen.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 16:05

Bedankt allemaal al voor de tips

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 16:08

rien10 schreef:
Sjong schreef:


Het meeste van dat lijstje doe ik wel. Ik zadel, haal hem uit de paddock, poets en knuffel heel wat af, maar ik had van de week echt een traumatische was-ervaring . Met een pony die echt niet wilde, en stalgenoot die zei dat hij nu moest omdat hij anders leerde dat het niet hoefde en een kilo appels om hem om te kopen. Dat doorpakken dat zit er nog niet in. En mijn dochter kan echt doorpakken tijdens het rijden maar aan de hand denkt zij soms ook uhhhhh wat nu ;)

En ik ben ergens ook bang dat ik straks die pony verpest ofzo :D

"verpesten" doe je niet zo snel hoor. Eerder verwennen door om te kopen met appels. Appels zijn leuk, als hij in stal staat, helemaal klaar is met alles. Dan een appel in zijn voerbak. Anders is het riedeltje Pony doet wat fout-wordt daardoor beloond met een appel- pony blijft het fout doen snel gemaakt.
Geen snoep, tenzij je dat echt goed weet te gebruiken (lees timen). Snoep is voor op stal als hij echt helemaal klaar is met alles. Althans, in dit stadium van zijn opvoeding, en jouw leerproces.
Lees, kijk filmpjes, praat met anderen, blijf doen.


Hij kreeg pas een appel als hij stil stond. Maar inderdaad in weet ook wel dat dat niet echt handig is. Maar ik wist ook niet wat ik dan moest doen. Daarom denk ik dat les wel handig is :D. Ik behandel hem nu eigenlijk zo als een hond een dat zijn toch wel andere dieren

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Paardenmoeder en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:11

Een grondwerkles volgen, met de pony waar het om gaat, lijkt mij het beste.
Dan wel een les waarin zowel jij als je dochter worden betrokken zodat jullie het samen kunnen leren.

En verder is het inderdaad een stukje ervaring