paard word boos als je zelf springt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fj_024
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-05-19

paard word boos als je zelf springt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 20:15

hoihoi,

ik weet niet of het goed staat, kon het niet precies vinden
igg, ik heb een 6 jarige pony die ik nu 10? maanden heb. als sinds ik haar heb mag je gewoon niet naast haar springen. ze doet haar oren plat en gaat in de lucht, soms naar jou happen. als je haar nog springend aan raakt word het erger. een tijdje ging het goed en was ik even vergeten dat ze hier kast van had, dus ik probeerde op haar te komen zonder zadel en krukje (doe dit echt nooit, was een keer!!!) maar toen gaf ze er ook nog een bok bij, meteen gestopt natuurlijk! ze is nagekeken door de osteo maar die heeft niks gevonden. met zadel op stappen etc is allemaal geen probleem. met haar damen rennen gaat ook goed, maar huppelend komt het ook al weer. is dit iets wat ik er uit moet proberen te krijgen? of wat denken jullie..

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: paard word boos als je zelf springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:20

Aangeleerd gedrag? Wellicht een steiger commando geweest wat uit ze hand is gelopen?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: paard word boos als je zelf springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:22

Grote kans dat ze je gewoon een beetje eng vindt als je zo doet. Als je vlak naast haar springt maak je misschien voor haar onbekende en onverwachte bewegingen, je raakt misschien eens wat uit balans, die bij haar min of meer paniek veroorzaken omdat ze je niet snapt.

fj_024
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 20:34

Pluttersput schreef:
Aangeleerd gedrag? Wellicht een steiger commando geweest wat uit ze hand is gelopen?


ze is voor mij nooit echt in de hand geweest, dus lijkt me sterk haha

fj_024
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 20:35

Maflinger_S schreef:
Grote kans dat ze je gewoon een beetje eng vindt als je zo doet. Als je vlak naast haar springt maak je misschien voor haar onbekende en onverwachte bewegingen, je raakt misschien eens wat uit balans, die bij haar min of meer paniek veroorzaken omdat ze je niet snapt.


dus ik moet het accepteren/laten zien dat er niks is om bang voor te zijn?

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: paard word boos als je zelf springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:37

Waarom zou je moeten springen naast je pony? Ik zou het niet een prioriteit vinden om dit aan te leren om eerlijk te zeggen.
Als jij springt is het een onverwachte manouvre, dus ik snap wel dat je pony het niet leuk vind. Of ik snap niet helemaal wat je bedoeld haha

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:41

Je pony voelt zich bedreigd. En misschien ook wel aangevallen. In mensentaal zou ik zeggen dat je haar pest door zo te doen. Laat haar lekker met rust, waarom zou je je zo naar haar toe gedragen.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:42

Mijn merrie wordt daar ook helemaal kriegel van maar die kan sws niet tegen herrie en drukte. Als er een vrachtwagen langsrijd gaan d'r oren in d'r nek en gaat ze staan stampen.
En als je naast dr gaat staan springen kan je eerst een waarschuwing krijgen en daarna een knauw of trap.

En daar heb ik gewoon respect voor. Ik vind het ook vervelend als er iemand druk gaat staan doen naast me.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:45

Als iets wilt met dat gespring, bijvoorbeeld op haar rijden zonder zadel en opstappen zonder krukje, moet je dat met kleine(re) stapjes opbouwen, zodat ze snapt dat je niet ineens een eng roofdier bent dat haar op wil eten als je zo "raar" doet. Raar tussen haakjes omdat jij voor een mens hele normale bewegingen maakt, maar voor een paard niet.

Kleinere stapjes zijn dan bijvoorbeeld iets verder van haar vandaan beginnen met huppeltjes en als dat goed gaat steeds iets dichterbij komen. Steeds een korte tijd achter elkaar zodat ze eraan kan wennen en tijd krijgt om er over na te denken.

Is het je eerste eigen pony? Hoeveel ervaring met paarden heb je?

Edit: mijn arabierig typje kreeg de kriebels van mij toen ik bij het los grondwerken een huppeltje mee deed om haar in galop bij te kunnen houden. Ze liet duidelijk merken dat ze dit niet kende. Prima, doe ik dat even niet meer.

fj_024
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 20:47

Cioccolato schreef:
Waarom zou je moeten springen naast je pony? Ik zou het niet een prioriteit vinden om dit aan te leren om eerlijk te zeggen.
Als jij springt is het een onverwachte manouvre, dus ik snap wel dat je pony het niet leuk vind. Of ik snap niet helemaal wat je bedoeld haha


ik heb wel eens van die momenten dat ik even een blijdschap sprongetje wil maken, of als ik struikel etc. zulk soort momenten word ze ook al snel boos! soms maak je zelf onverwacht zo’n soort beweging en het is voor ons beide niet fijn als ze zo heftig reageerd :o

fj_024
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 20:50

kamille schreef:
Je pony voelt zich bedreigd. En misschien ook wel aangevallen. In mensentaal zou ik zeggen dat je haar pest door zo te doen. Laat haar lekker met rust, waarom zou je je zo naar haar toe gedragen.


ik doe dit niet expres, en ook niet vaak. het valt me alleen op als ik een springde beweging maak ze dan mteen zo reageerd. toch bedankt, ik zal erop letten:)

fj_024
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 20:53

Maflinger_S schreef:
Als iets wilt met dat gespring, bijvoorbeeld op haar rijden zonder zadel en opstappen zonder krukje, moet je dat met kleine(re) stapjes opbouwen, zodat ze snapt dat je niet ineens een eng roofdier bent dat haar op wil eten als je zo "raar" doet. Raar tussen haakjes omdat jij voor een mens hele normale bewegingen maakt, maar voor een paard niet.

Kleinere stapjes zijn dan bijvoorbeeld iets verder van haar vandaan beginnen met huppeltjes en als dat goed gaat steeds iets dichterbij komen. Steeds een korte tijd achter elkaar zodat ze eraan kan wennen en tijd krijgt om er over na te denken.

Is het je eerste eigen pony? Hoeveel ervaring met paarden heb je?

Edit: mijn arabierig typje kreeg de kriebels van mij toen ik bij het los grondwerken een huppeltje mee deed om haar in galop bij te kunnen houden. Ze liet duidelijk merken dat ze dit niet kende. Prima, doe ik dat even niet meer.


hier was ik idd al mee bezig! is ook mijn eerste pony en ik vind dat ik wel mag zeggen dat ik veel ervaring met paarden heb. al vanaf jongs af aan bij de paarden, heb altijd verzorgpaarden gehad waar ik ook voor moest zorgen etc :)