Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 10:00

Dit vraag ik mij nu al een tijdje af..

Mijn KWPNer van inmiddels 8 is onbeleerd. Als driejarige ben ik begonnen met longeren incl. zadel en hoofdstel. Daar ben ik gestopt. Er is nooit gehangen of wat dan ook.

Hij is nogal gecompliceerd, of althans voor mij. Hij is erg angstig en wat 10x goed gaat kan de 11e keer resulteren in totale paniek. Als hij dan in die paniekmodus zit is er geen kans meer op contact. Hij is "weg". Dit kan zelfs in vrijheid gebeuren. Zo onstnapte vorig jaar zijn beste vriend en hij ging mee. Ze stonden samen op een stuk weide waar zij eigenlijk niet mochten staan en dit was voldoende voor een totale overprikkeling. Hij is een keer of 10? kort langs mij gestormd en de 11e keer zag hij mij staan. Meteen totale rust. Ik heb hem aan zijn manen gepakt en rustig in de goede weide gezet. Hij ziet je gewoon niet meer in zo'n bui.

Ik ben niet zo handig en niet zo stoer meer als vroeger. Daarom wil ik hem sowieso niet zelf beleren. Maar al een tijdje twijfel ik of beleren wel verstandig is. Er zal ongetwijfeld een ruiter te vinden zijn die blijft plakken. Maar wordt dit ooit een fijn rijpaard? Ik heb geen ambities om wedstrijden te rijden. Ik wil samen met mijn vriend het bos in.

Vriend vindt dat wij het moeten proberen. Misschien is het een leuk rijpaard en als je het niet probeert dan weet je het nooit. Klopt. Maar veel geld investeren in een paard dat ik nooit kan rijden vind ik zonde. Overigens hebben een aantal trainers aangegeven niet aan hem te willen beginnen. Het is niet zo dat mijn gedachten onredelijk zijn. De dame die hem vorig jaar heeft geladen had meteen een klik en ziet er wel wat in. Ik heb eventueel wel iemand die ik kan vragen hem te beleren.

Wat zou Bokt doen? Proberen en zien waar het schip strand? Lekker laten staan?

Iemand hier een succesverhaal van een paard dat veranderde onder het zadel?


Ik vermoed dat als hij een duidelijke taak heeft hij in positieve zin kan veranderen. Het is een paard met een enorme will to please. Hij doet alles voor zijn mens totdat hij in zijn vluchtmodus schiet. Hierdoor is hij wel eenkennig. Wat ik met hem kan is voor anderen niet mogelijk.

Overige info:
- staat 24/7 buiten in stabiele kudde met onbeperkt voer
- opsluiten maakt hem enorm instabiel en nerveus
- fysiek gezond; op de foto en bij verschillende 'paten' geweest
- gaat niet weg, het is mijn vriend en ik heb er nog 2 om te rijden

Wie veegt mijn twijfels van tafel? Ik ben klaar met mijn besluiteloosheid. :)

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:05

Misschien naar featherlight horsemanship?
Maar vraag jezelf eerst af of je nog perse een rijpaard wil? Is het voor jou belangrijk dat je er op gaat rijden? Of wil je hem gereden verkopen?

Als het antwoord op bovenstaande vragen nee is, dan zou ik niet perse zoveel geld uitgeven enkel omdat een paard van 8 gereden hoort te zijn.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:06

Als hij jou verder niet in de weg staat, zou ik 'm gewoon lekker zo laten staan.. :)

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:07

Equinologica eens vragen, stukken goedkoper dan featherlight, en in mijn ogen ook beter.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:08

Wat maakte dat je er na het longeren met zadel nooit op bent gaan zitten? Bleef hij onbetrouwbaar?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 10:14

Featherlight kwam mijn hoefsmid ook mee. Ik ga eens googlen, ook naar Equinologica.

Jessix, verkopen doe ik dit paard niet. Ik wil niet dat een ander verongelukt. In de kudde doet hij het leuk en het is een schat van een paard.

Gypsy, ja. Een half uur lang heb ik het perfecte paard, mooie tempowisselingen, keurig in te stellen en dan uit het niets POEF. Of althans ik en wat trainers konden niet zien wat er is. Er zal wellicht wel iets zijn.

Het is nooit dominantie echt oprecht angst. Grote ogen, grote neusgaten en weg is ie.

Jullie hebben geen ervaring met een paard dat onder het zadel anders wordt?

Edit: Equinologica, is de dame die hem geladen heeft en met wie hij een klik had en vice versa. Zij is ook de enige waar ik hem zo naartoe zou durven brengen :) Ik kan haar alleen als Suzanne haha

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:17

Selka schreef:
Featherlight kwam mijn hoefsmid ook mee. Ik ga eens googlen, ook naar Equinologica.

Jessix, verkopen doe ik dit paard niet. Ik wil niet dat een ander verongelukt. In de kudde doet hij het leuk en het is een schat van een paard.

Gypsy, ja. Een half uur lang heb ik het perfecte paard, mooie tempowisselingen, keurig in te stellen en dan uit het niets POEF. Of althans ik en wat trainers konden niet zien wat er is. Er zal wellicht wel iets zijn.

Het is nooit dominantie echt oprecht angst. Grote ogen, grote neusgaten en weg is ie.

Jullie hebben geen ervaring met een paard dat onder het zadel anders wordt?

Edit: Equinologica, is de dame die hem geladen heeft en met wie hij een klik had en vice versa. Zij is ook de enige waar ik hem zo naartoe zou durven brengen :)


Nee dat snap ik, ik bedoel ook verkopen als hij wel goed zou komen onder het zadel. Ik heb geen persoonlijke ervaring, maar genoeg gezien. Als je een goede trainer kan vinden dan is heel veel mogelijk. En blijkbaar heb je die al gevonden in Equinologica. Vraag haar naar een plan. En het daarbij horende kostenplaatje. Dan kun je een afweging maken.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:18

Als je twee andere paarden hebt om te rijden zou ik deze lekker laten staan :)
Stel het inrijden lukt door een trainer, heb je dan zelf voldoende vertrouwen in je paard om er mee naar buiten te kunnen?

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:19

Annemarie zegt altijd dat Suzanne bijna zelf een paard is :-) ik vind haar een van de fijnste docenten van de opleiding. Helaas is ze daarmee gestopt. Maar ik zou m'n paarden ook zo naar haar brengen. En ik ben heel erg kritisch haha! Yvette van FL ook aantal keer aan het werk gezien. Dus kan wel een vergelijk maken. En dan vind ik Suzanne prettiger omgaan en trainen met de paarden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:20

Mail Via Equestra eens. Is mijn trainer. Krijgt de meest staatsgevaarlijke paarden weer op de rit. En stukken betaalbaarder dan Featherlight.
Hele fijne dame, doet alles van zadelmak maken tot herscholen en op een super paardvriendelijke manier. Haar eigen merrie (een van de drie) was er eentje waar mensen van zeiden 'daar ga je mee verongelukken'. Zij rijdt er bosritten mee, dressuurt en doet vrijheidsdressuur.

Als je zelf een andere in je hoofd hebt en daar vol vertrouwen in hebt: doen! In elk geval NIET wegbrengen naar een hele traditionele trainer 'hij moet gewoon luisteren'. Werkt met zo een toch niet.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:23

Ik dacht ook meteen aan Featherlight, maar zij heeft wel een wachtlijst van een paar jaar.
Alle namen die tot nu toe genoemd zijn ken ik en vind ik kundig, dus ik denk dat je met allen goed zou zitten. Ik sluit me aan bij het zoeken in deze richting en niet in dat van de traditionele trainers.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 10:24

Jessix, dat geeft hoop bedankt.

Niece, goede vraag. Ik ben geen angstige ruiter en een bok of een keer omhoog komen vind ik niet zo'n probleem. Alleen hij is vliegensvlug en wat hij op de grond laat zien hoef ik niet zo nodig onder het zadel te beleven. Het ligt er dus sterk aan hoe hij het doet bij de trainer en ik wil sowieso in eerste instantie lessen bij diezelfde trainer.

MyChoice, ja kritisch ben ik ook. Suzanne is een leuke dame en dit paard wat niemand kon laden stond er bij haar in 10 minuten rustig in.

Skippy01, zet ik ook op het lijstje. Hij gaat inderdaad niet naar zomaar iemand. Dan laat ik hem liever staan. Breken of wat dan ook werkt bij een angstig dier niet. Ik hoef hem ook niet in 4 weken wedstrijdklaar bijv.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:25

Vooral dat stuk van de "poef" ook op bijvoorbeeld de wei, dan vraag ik me af, áls hij beleerd is, word het dan uberhaupt een paard waar je op stapt?! Zeker als je de reactie niet aan voelt komen, tenminste dat lijk ik te lezen, als ik het persoonlijk aan zou voelen komen zou ik het aandurven, dan is het heel makkelijk, op het moment dat je hem "kwijt" bent stap je af en zorg je dat het veilig is. Maar je moet wel voorstadia hebben van de ontploffing al word het heel moeilijk.
Het aanleren van een goede noodrem e.d. kan enorm helpen, maar dan moet je wel weten dat die écht werkt.

Als hij met longeren dat heeft, wat gebeurd er precies(of uberhaupt wanneer je iets met hem doet)
Het is wel zo, er zit nogal een verschil tussen blind overal overheen/doorheen, bokken/steigeren, optoming kapot trekken enz. of "gewoon heel hard"

Het klinkt sowieso wel als een paard dat eerst minimaal 3 maanden maar liever nog een half jaar/jaar nodig heeft om écht goed streetwise te worden, daarin ga je dan waarschijnlijk deze reacties vaker tegenkomen en dán kan je zien of je er mee kan werken, of er een "foefje" is waardoor je hem weer op aarde kan krijgen, of misschien van te voren kan voelen dat de spanning oploopt.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:26

Heb je het toevallig met de fokker al eens over hem gehad?
Wat ik mij kan herinneren van de tijd met de moeder van dit paard is dat t geen makkelijke was onder het zadel. Maar misschien herkent hij het gedrag van deze in zn moeder terug? Hij heeft zn moeder vanaf veulen gehad.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:26

Voordeel van Suzanne dat zij ook de opleiding van Karin Leibbrandt volgt en je paard dus direct in balans kan longeren en rijden. Wat van angstige paarden ook minder angstige paarden maakt. Is mijn ervaring iig.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:27

Als je 'm niet zadelmak gaat laten maken blijf je je dit altijd afvragen: "Wat zou hij doen onder het zadel? Hoe zou het zijn om in wederzijds vertrouwen lekker samen te rijden, het bos in te gaan etc.?"
Je spreekt je vertrouwen in Equinologica hier al uit. Wat is er mis mee om haar te vragen om je paard zadelmak te maken "en te zien waar het schip strandt"? Misschien strandt het schip wel niet en misschien kom je de haven niet eens uit. Allebei prima toch, dan heb je het geprobeerd en dan weet je hoe het zit.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:32

Maflinger_S schreef:
Als je 'm niet zadelmak gaat laten maken blijf je je dit altijd afvragen: "Wat zou hij doen onder het zadel? Hoe zou het zijn om in wederzijds vertrouwen lekker samen te rijden, het bos in te gaan etc.?"
Je spreekt je vertrouwen in Equinologica hier al uit. Wat is er mis mee om haar te vragen om je paard zadelmak te maken "en te zien waar het schip strandt"? Misschien strandt het schip wel niet en misschien kom je de haven niet eens uit. Allebei prima toch, dan heb je het geprobeerd en dan weet je hoe het zit.


Precies ja. Ervan uitgaande dat het beestje wel fysiek gezond is natuurlijk, en geen afwijkend gedrag uit pijn geeft. Lijkt mij het 'proberen' een goede route. Bij iemand die kundig is en waarin jij vertrouwen hebt.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:33

Selka schreef:
Gypsy, ja. Een half uur lang heb ik het perfecte paard, mooie tempowisselingen, keurig in te stellen en dan uit het niets POEF. Of althans ik en wat trainers konden niet zien wat er is. Er zal wellicht wel iets zijn.

Het is nooit dominantie echt oprecht angst. Grote ogen, grote neusgaten en weg is ie.

Hoe vaak heb je hem gereden, en is het standaard na een halfuur oid dat hij plots weg is?

Dit lijkt me als een binnenvetter die alles ophoopt, en als het emmertje te vol is plots heel erg reageert op een kleine prikkel.
Mijn 5 jarige is ook wel wat zo, doet alles ogenschijnlijk rustig en braaf, maar bouwt binnenin spanning p. als er dan iets komt dat ze op dat moment niet goed snapt, kan ze op een hele lichte prikkel (touwtje van de zweep tegen haar bil bv) plotseling een kleine rodeo geven, terwijl ze anders op die prikkel normaal reageert.
De truc is om alles in hele kleine stapjes en hapjes te breken, en heel weinig per keer te doen, ook al bieden ze meer aan. Sessie's ook kort houden, grondwerk doe ik vaak maar 10-15 minuten per keer. Rijden incl instappen rij ik meestal maar een halfuurtje.

Bij dergelijke paarden kan een one-rein-stop erop zetten ook enorm helpen, dit wordt een reflex en vaak geeft dit hun net genoeg tijd om even na te denken en te beseffen dat jij er ook nog staat. Maar proberen vooral te stoppen voor hij in de stress gaat. Ook al zijn dit in het begin maar sessies van 5 minuten.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:34

Wat je ook doet, eerst bij jezelf nagaan of je hem inderdaad gaat rijden. Andere ruiter is vaak ander gedrag . Als financiën om hem mooi te laten lopen geen probleem is waarom zou je dan dat traject ingaan. Ken er wel meer die gewoon niet in de wieg gelegd zijn als rijpaard , hoor je vaak niets van want die gaan de kroketten in.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:37

Is er in de tijd dat je hem hebt iets in positieve zin veranderd in zijn zelfvertrouwen? Heeft hij meer zelfvertrouwen gekregen door de dingen die je met hem doet en zie je daar echt een stijgende lijn in? Zo ja, dan heb je een kansje en zo niet dan wordt het waarschijnlijk nooit een betrouwbaar rijpaard die genoeg zelfvertrouwen en zelfbeheersing heeft om het veilig te houden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 10:40

siskeh, dat durf ik niet te zeggen. Ik zie het niet en de mensen die ik tot nu toe erbij gehad heb ook niet.

kiwiwitje, klopt helemaal. Zijn moeder heb ik een tijdje gelongeerd want daar stapte ook niemand op. Ik heb het besproken en hij herkent het gedrag heel erg. Hij zag dit al bij hem als jaarling en daarom heb ik hem gehad. Zodat hij niet 'hij moet gewoon luisteren' zoals Skippy01 mooi schreef maar de tijd zou krijgen. Hij wil mij ook helpen maar ik durf het zelf niet aan.

Maflinger_S, daar heb jij helemaal gelijk in en dat is precies wat vriend zegt. Maar het stemmetje in mijn hoofd zegt dan weer 'en wat nou als zij naar ten val komt'. Dat is erg oneerlijk naar het paard toe want hij heeft nog nooit iemand aangevallen of eraf gegooid natuurlijk. Die blokkade zit puur en alleen in mijn hoofd.

Skippy01, er is fysiek niets gevonden wat een beperking kan zijn. Ik heb foto's van hem en hij komt door de klinische keuring heen. Is nog nooit een stap kreupel geweest en zit volgens de fysio goed in zijn lijf.

Duhelo, hij is alleen nog gelongeerd. Het varieert. Ik kan gerust 5x zonder problemen longeren en de 6e keer doet hij het wel. Het gedrag is erg onvoorspelbaar. Het maakt ook niet uit of het winter of zomer is (gras of hooi). Eergister was alles te veel. Ik had een bom aan mijn touwtje en de lijn zelf was opeens eng. Een dag eerder liep hij nog probleemloos met 2 lijnen op zijn rug omdat ik een andere wei ging opengooien en hem de lijnen liet dragen.

bigone, en daar zit de twijfel. Ik weet het oprecht niet en denk dat ik het pas weet als ik er een ander op zie zitten.

Pipodipo, hij is extreem in positieve zin verandert. Dit komt voornamelijk door zijn will to please en daarom vraag ik mij af of het zelfvertrouwen is of de behoefte om iets goed te doen. 24/7 buiten staan heeft hem enorm geholpen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:42

Ik vind dat altijd zo'n dooddoener. Het betekend natuurlijk niet dat als jij er niet veel mee kan dat het een ander dan ook niet zou lukken. Ik heb zo'n zelfde type paard als jou en die heb ik binnen een halfjaar weer helemaal goed gekregen. Het paniekerige en het vluchtgedrag is volledig verdwenen. Tuurlijk als ik een kluns erop zet dan kan ik weer van vooraf aan beginnen maar dat heeft imo niks te maken met paard, maar met die diegene die met het paard omgaat. Nu kan ik er gerust een klein kind erop zetten zonder dat daarbij ongelukken gebeuren. (Natuurlijk niet los maar door middel van ernaast te lopen aan de hand.) Dit soort paard hebben een rustig en kundig iemand nodig die niet snel onder de indruk is van vluchtgedrag of van bijzonder gedrag. Waar het meestal fout gaat is dat wanneer dit soort paard weleens vluchtneigingen krijgen ze weer op stal worden gezet omdat de eigenaar dan onzeker is. Ik ga zelf net zolang door totdat het paard weer zijn aandacht bij mij heeft zodat de dag goed wordt afgesloten zonder nare ervaringen.

Ik zou als ik jou was, jouw paard alleen oppakken als jezelf daadwerkelijk je paard kunt verbeteren in zijn gedrag omdat het anders averechts gaat werken. Het gedrag is zeker wel te corrigeren en als je het op de goede manier aanpakt dan zul je er een heel fijn paard aan overhouden die mensgericht wordt en zijn vluchtneigingen achterwege laat omdat het dier zich comfortabel voelt bij jou:

Waar een wil is is een weg :D

Edit: hoe reageert jouw paard op kinderen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:47

@maria1990 wat is een 'dooddoener': paard staat goed, mag daar blijven, mag paard zijn en er wordt over nagedacht... of iemand er wel of niet op gaat zitten is uiteindelijk een keuze...

Dat gezegd hebbende: mijn vorige paard heb ik verkocht omdat hij bij mij en mijn stalgenoten staatsgevaarlijk werd. Heb zelfs over inslapen gesproken met mijn dierenarts. Is verkocht naar een echte stoere tante die hem véél meer werk gegeven heeft dan ik deed (ik werk fulltime, ben er elke dag , maar ga niet elke dag volle bak trainen). En toen werd hij brááf. ECHT braaf. Die had bij mij teveel tijd om handen om klierdingen te bedenken... (en dus niet alleen bokjes en huppeltjes, maar gericht aanvallen). DUIDELIJKE mismatch dus. Hij nu een gelukkiger paard, en ik een gelukkiger mens met mijn huidige paard.

Dus ik snap beide kanten: een paard kan in andere handen enorm veranderen. Maar dit paard is niet gevaarlijk 'als paard' in de zin dat hij aanvalt of gericht vervelend is. En hij staat niet in de weg... TS ergert zich ook niet aan het gedrag, maar vraagt zich af wat bokt zou doen en wat wij mogelijk achten of niet.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:49

Ik heb een paard gehad die ook zo in de paniek kon schieten, ontploffen en dan geen idee meer had wat er om hem heen gebeurde of was. Bijna een keer door een raam heen gegaan met ontploffen, als ik er af viel moest ik maken dat ik weg was, want hij zag gewoon niks. Als ik hem vast had moest ik ook een flinke ruk geven voordat hij weer op de wereld kwam. Je zag het aan zijn ogen ook, ineens weer focus en dan contact zoeken, terwijl hij daarvoor bijvoorbeeld bijna op je geland was een aantal keer. Mijn enige 'voordeel' was dat die paniek eigenlijk vooral gebeurde bij dingen op zijn lijf. Maar heel zelden door van buitenaf om het zo te beschrijven, maar als dat gebeurde liet hij hetzelfde zien. Hij was al wel ingereden toen wij hem kochten en we wisten dat dat niet makkelijk geweest was. In de 1e jaren is dat ontploffen regelmatig gebeurd, maar bij hem hielp het als er regelmaat was en alles dus voorspelbaar in kleine stapjes. Maar een nieuw zadel, een andere deken, andere singel, dekje wat niet goed lag of later een keer corrigeren toen hij iets spannend vond en ongemerkt veel spanning opbouwde zorgde wel voor ontploffingen. :=

Ik ben wel hele kleine signalen gaan herkennen, waardoor ik het of voor kon zijn of hem de ruimte kon geven in veilige omgeving om te ontploffen. Dat betekende dus dat ik hem heel lang een paar minuten aan de longe gegooid heb voordat ik opstapte of zelfs het opzadelen in de bak deed. Want als hij ontplofte kon dat daar veilig, maar je wist binnen 1 minuut ook wel of het veilig was om op te stappen. Daarnaast wende hij dus aan steeds meer dingen en werd in de gehele omgang stabieler. Het stomste was dat hij daarbuiten eigenlijk heel braaf was, buitenritten was geen enkel probleem. Hoewel ik dat nooit alleen geprobeerd heb, altijd met een ander paard erbij. Maar op buitenrit is hij dus nooit ontploft. Op wedstrijd wel eens met inrijden, ook wel eens met de wasplaats in lopen wat ineens doodeng was. Maar over alle jaren is het tijdens het rijden maar 2 keer gebeurd, denk ik. Verder altijd aan de hand, tijdens opzadelen of opstappen. Het was ook niet zijn normale schrikreactie, maar echte paniek. Een normale schrikreactie was een sprong opzij of half door benen zakken.

Bij hem was het een gedeelte ook een emmertje wat vol liep. Als het druk was op stal, dus heel onrustig met veel mensen, was het opzadelen en opstijgen eigenlijk 10 stappen te ver. Soms gewoon uit de stal halen al. Maar ik weet niet of ik doorgezet had als hij van mij was geweest voor het inrijden. Ik was dus erg blij dat hij al ingereden was, want ik heb jaren veel plezier van hem gehad, van alles gedaan en ja er ook afgevallen, maar door het herkennen van de signalen niet eens zo heel vaak. Ik sprong er soms wel eens in 1 keer vanaf als ik een bepaalde reactie voelde.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:52

Maria1990, er zijn heel veel paarden die eroverheen groeien door gewoon te doen en je niks aan te trekken van getrut, maar er zijn ook paarden die nooit zover komen dat ze het ook kunnen met iemand op hun rug. Gedrag en keuzes die een paard daarin maakt, kun je corrigeren, ombuigen en sturen. Maar reflexen die een paard heeft die van nature wat scherper staan afgesteld, is een heel ander verhaal. Soms helpt het om dat soort paarden heel veel te laten werken zodat ze hun ei kwijt kunnen, maar dat is als hobbyist bijna niet te doen. En soms is het gewoon beter om er niet op te gaan zitten.