Merrie met veulen valt oudere zoon aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
belletjhee
Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Merrie met veulen valt oudere zoon aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 07:25

Hoi Bokkers!

Sinds een week is mijn merrie bevallen van een merrieveulen. Haar zoon van 3 staat normaal ook in de kudde en is zwaar kleef aan. Ze eten samen, slapen samen etc. Maar nu kan ze hem niet luchten of zien. Wanneer mijn merrieveulen bij hem in de buurt komt dan valt ze echt aan. Naar de andere merries heeft ze dit niet. Merrie met veulen staan nog apart hoor maar ben benieuwd of dat aanvallen minder gaat worden. Over een tijdje wil ik de kudde weer samenvoegen. Dit is met haar vorige veulen ook goed gegaan en het is dezelfde kudde, alleen nu dan met haar 3 jarige zoon erbij. Iemand hier ervaring mee? Wordt dit gedrag minder?

Juist dat wat moeite kost, blijkt achteraf de moeite waard..

[EJL-ITP] "A devil doesn't become an angel in just one day"


ellepel
Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 07:32

Is wel normaal hoor.
Ze zijn naar mijn ervaring de eerste 2/3 week sowieso meer beschermd voor hun veulen.
En dit is ook wel een beetje zoals het in het wild zou gaan.
Daar worden de oudere jaarlingen etc.. dan ook weggestuurd.
Als jij genoeg ruimte hebt straks en de ruin kan voldoende afstand nemen dan komt het wel goed.
Mijn merrie had met de veulens ook dat ze zeker in het begin niet fijn vond als er andere paarden bij kwamen waar ze normaal goed mee kon.
Naar mate het veulen dan ouder werd liet ze dat ook een beetje los :j

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Merrie met veulen valt oudere zoon aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 07:41

Dat is normaal hoor, ze ziet hem waarschijnlijk toch als een jonge hengst, zelfs als ie geruind is.

Qua geslacht en leeftijd zit hij in de onderste rangen en sowieso zijn merries de eerste weken beschermender naar hun veulen.

Dat ze de andere merries wel tolereert is ook logisch, ik denk dat mensen ook liever andere moeders als oppas kiezen en niet het opgeschoten puberzoontje.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

belletjhee
Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Re: Merrie met veulen valt oudere zoon aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 11:21

Oke, ik hoef me dus geen zorgen te maken.... ik geef t nog een aantal weken totdat ik ze bij elkaar zet..

Juist dat wat moeite kost, blijkt achteraf de moeite waard..

[EJL-ITP] "A devil doesn't become an angel in just one day"

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Merrie met veulen valt oudere zoon aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:55

Hier dito verhaal. Merrie heeft krappe 2 weken geleden een veulen gekregen. Blerde zelf dat ze de rest terug wilde, ze liep apart met dr kind. Ik zet de beide waar ze normaal ook mee liep bij dr, en de merrie deed ze niks op (kan ook niet, die merrie is de leider hier) maar de kleine Shet was de klos. Die mocht niet in de buurt komen en werd zelfs opgezocht om weg te jagen.
Vandaag een dag of 5 later, noodgedwongen vanwege de warmte, weer samen op een wei, en nu is het in zoverre goed dat Shet niet moet proberen in de buurt te komen. Dan laat ze hem met rust. Shet doet dus maar alsof hij veulen van de leidmerrie is _O- en blijft dicht bij haar lopen. En merrie met veulen lopen ergens in de buurt.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers