2e (gezelschapspony) brengt problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xoagg
Berichten: 2
Geregistreerd: 31-05-19

2e (gezelschapspony) brengt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 23:23

Hallo, ik heb ongeveer 2 jaar mijn rijpony nu. Ze stond altijd alleen in de weide (wel met de koeien in de weilanden naast haar die ze ook erg leuk vind). Maar sinds kort heb ik nu een kleine shetlander erbij gekocht als gezelschapspony in de weide. Ik had gehoopt dat ze wat rustiger zou zijn, maar het brengt voor mij alleen maar problemen. De eerste dagen gingen nog redelijk, mijn pony kwam in ieder geval nog naar me toe en liet me haar halster om doen als we naar de stal gingen. Maar nu (ongeveer een weekje later) keert ze continu haar kont naar mij toe, dit doet ze bijna nooit en het geeft mij zo'n naar gevoel! Ze laat het halster niet meer om doen en lijkt heel beschermend naar de kleine pony toe. Ze zijn wel grote vriendjes want ze staan heerlijk samen te grazen en zijn graag bij elkaar.

Zelf heb ik geen ervaring met meerdere paarden onderhouden, heb vroeger 1 pony'tje (geen rijpony) gehad en toen heel lang geen 1 meer.

Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet, de shetlander zelf kan ik namelijk ook niet te pakken krijgen.

Is dit een kwestie van afwachten en mijn pony het vertrouwen laten ontwikkelen dat ik de kleine shetlander iets aan doe?

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: 2e (gezelschapspony) brengt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:46

Heel fijn dat je pony's zo goed met elkaar overweg kunnen. Ze vinden het gewoon moeilijk om uit elkaar gehaald te worden. Kun je de shet ook meenemen? Hoe benader je de shet? Laat ze bij jou komen, lok ze met wat lekkers, niet gelijk grijpen, maar rustig aaien, vertrouwen opbouwen. Heel rustig halster omdoen, belonen. Niet altijd je pony alleen meenemen. Ook de shet meenemen, verzorgen en weer terugbrengen. Het komt wel goed, maar heeft tijd nodig. Nooit erachteraan gaan lopen (en nooit rennen), laat ze maar bij jou komen. Emmer met wat lekkers mee en rustig halster omdoen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Braaf.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:51

Je pony is waarschijnlijk na die 2 jaar reuze blij met een maatje.
Een koe is geen paard, dus daar had je pony niet genoeg aan, al kon het zo lijken.
Ik denk dat je pony bang is dat ze haar maatje kwijtraakt als jij haar wilt ophalen.
Ze heeft 2 jaar alleen gestaan dus nu wil ze voor geen geld haar maatje meer missen.

Maar 2 paarden dat brengt wel vaker problemen als je de één meeneemt en de ander blijft op stal.
Je moet iets vinden wat het beste gaat werken.
Eerst allebei mee naar stal zodat je daar met je pony verder kan.
Het gaan opbouwen, niet meteen een uur gaan rijden zodat ze allebei in paniek raken.
Of nog een shetlander erbij nemen zodat er altijd 2 achterblijven en je geen paniek krijgt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 31-05-19 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:52

Je pony is w.s zo blij met haar maatje dat ze doodsbenauwd is om uit elkaar gehaald te worden.

Xoagg
Berichten: 2
Geregistreerd: 31-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 00:16

Barbet schreef:
Je pony is waarschijnlijk na die 2 jaar reuze blij met een maatje.
Een koe is geen paard, dus daar had je pony niet genoeg aan, al kon het zo lijken.
Ik denk dat je pony bang is dat ze haar maatje kwijtraakt als jij haar wilt ophalen.
Ze heeft 2 jaar alleen gestaan dus nu wil ze voor geen geld haar maatje meer missen.

Maar 2 paarden dat brengt wel vaker problemen als je de één meeneemt en de ander blijft op stal.
Je moet iets vinden wat het beste gaat werken.
Eerst allebei mee naar stal zodat je daar met je pony verder kan.
Het gaan opbouwen, niet meteen een uur gaan rijden zodat ze allebei in paniek raken.
Of nog een shetlander erbij nemen zodat er altijd 2 achterblijven en je geen paniek krijgt.


Ik begrijp heel goed dat mijn pony bang is om weer zonder de shetlander te moeten zijn. ik ben ook bereid om haar er de tijd voor te geven die ze nodig heeft maar wordt dit wel minder? en hoe kan ik mijn pony op de beste manier een veilig gevoel geven?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: 2e (gezelschapspony) brengt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 00:49

Ik denk dat dit vraagt om íets meer doortastendheid. Begin met toch het halster omdoen. Dan duurt het maar even. Alleen halster omdoen, belonen, halster weer af.

Als dat goed gaat, rondje door de wei lopen, belonen, loslaten.

Gaat dat goed, dan de wei uit (wel iemand mee om te zorgen dat je relaxt de wei uit kan zonder dat de kleine mee gaat). Klein stukje wandelen, als je pony vervelend gaat doen- even blijven staan tot de rust er is, twee stapjes vooruit en omdraaien, terug naar de wei.

Steeds uitbreiden. Dat is de tijdrovende maar minst vervelende manier die ik kan bedenken. Nu zegt je pony 'ja doeiiii!' en dat wordt zeer zelden vanzelf beter.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: 2e (gezelschapspony) brengt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 07:54

Het gedrag accepteren van het verlaten. Maar verder gewoon elke keer je ding blijven doen. Wat lekkers meenemen als je je pony gaat halen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 2e (gezelschapspony) brengt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:52

In ieder geval vind ik het een heel goed besluit van je om je pony een gezelschapsvriendje te geven. Dat het een goed idee was, blijkt uit het feit dat ze zo close zijn. Het gaat vanzelf wel goedkomen, maar jij moet leuker zijn dan de ander. Dat kan op twee manieren. Jij kunt hun leider worden. Daar kun je grondwerk met ze gaan doen, zelfs als je ze niet te pakken kunt krijgen kun je ze in een afgesloten stukje drijven en daar met ze werken.
Of je zorgt dat je altijd leuk bent door voer. Als je ze altijd verwent met wat lekkers als je komt en voorlopig geen halster aan wilt doen, gaan ze je vast leuk vinden en kun je dit uitbouwen naar wel een halster om gaan doen.