Paard trekt zich steeds los!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cowboy55
Berichten: 8444
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:53

Percy schreef:
In je profiel staat 19 maar daar twijfel ik aan. Wat is je echte leeftijd?

Fjorden kunnen zeer eigenwijs zijn en, als het een paar keer is gelukt, zal je stevig in je schoenen moeten staan om dit weer af te leren, bit en hengstenketting kunnen werken maar ik zou hem eerst een tijd samen met iemand anders naar de wei brengen. Samen sta je sterker.


Dit. Je vader laten helpen. Iedere keer als ie je dit kunstje flikt wordt ie ‘sterker’. Moet je niet te vaak willen.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias


Anoniem

Re: Paard trekt zich steeds los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:51

Ik ben wel benieuwd of je 2 jarige een ruin of hengst is? En staat hij met andere paarden?
Lijkt me wel verstandig om hier hulp bij te gaan vragen, je vader of een instructrice.. Een 2 jarige is nog een jonge ondeugende kleuter..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:14

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard trekt zich steeds los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:00

Halstertouw aan zujkant halster vastmaken zodat je hem im kunt trekken als hij zich los wil trekken

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Paard trekt zich steeds los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:23

Zodra je merkt dat hij zich wil losrukken, omdraaien en terug naar stal. Houd hij zich dan rustig weer richting wei. Weer druk omdraaien en terug naar stal. Rek de tijd ervoor uit want de eerste keren zal het vast heel erg lang gaan duren. Maar uiteindelijk weet hij dat als hij rustig mee.loopt hij naar de wei mag en bij drukte terug naar stal moet. Dit kun je alleen oefenen als.je hem voor kan blijven en anders.met iemand erbij. Probeer hem voor te.blijven, dus bij het minste ongewenste gedrag omdraaien en terug naar stal gaan.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

pien_2010
Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:38

Kende het probleem met mijn hengst je van 3 jaar. Oplossing, hengstenketting over de neus werkte bij hem niet, dus toen hengstenketting door de mond en over de neus. Zweep je erbij. Iedere keer als de lijn strak kwam te staan, begonnen we opnieuw. Tot hij het begrepen had. Het heeft 2 uur trainen gekost (zelfs een keer achteruit terug ) en ik heb nog steeds 21 jaar later een super tof paard aan hem.
Je paard is jong en wilt wat. Hij is niet gemeen. Maar je moet dit eventjes heel goed en streng aanpakken. Zachte heel meesters maken stinkende worden. Goed oefenen, streng en doortastend zijn, en belonen op het juiste moment.
Dan kan het paardje blijven.

Bommeltje_
Berichten: 2084
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:41

fjordnina schreef:
Laat alle hulpmiddelen maar voor wat ze zijn, die gaan je even helpen, maar niet op de lange termijn.

Een fjord die zich lostrekt is per definitie verhard in het contact en op dat moment niet meer bereikbaar. Zaak is dus om hem voor dat moment al zacht te hebben en te houden door samen in contact met elkaar te blijven. Vraag telkens opnieuw zijn aandacht zodat jullie kunnen blijven communiceren.

Check of je vooruit, achteruit, en zijwaarts van zowel voor- als achterhand het doen voordat je überhaupt richting de wei loopt. Als die het doen zijn jullie al aan het communiceren, dat houd je onderweg gewoon vast. Dreig je de communicatie kwijt te raken doe je een stapje terug en ga je gewoon weer wat oefeningen doen totdat je weer op een zachte manier met elkaar kunt communiceren. De route naar de wei wordt zo een vraag en antwoordspel vanuit rust. Neem daar de tijd voor.


Dit vind ik een top advies! ik kan het niet beter verwoorden ik zou inderdaad werken aan de communicatie om zo samen meer zelfvertrouwen te krijgen en ook meer in elkaar te kunnen geloven ;)

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard trekt zich steeds los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:23

Het heeft, denk ik, weinig te maken met communicatie, maar eerder met het feit dat de fjord geleerd heeft dat hij hiermee weg komt. De beloning is groot, grazen op de weide. De pony moet dus leren dat los trekken niet meer lukt

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:53

Swanzie schreef:
Het heeft, denk ik, weinig te maken met communicatie, maar eerder met het feit dat de fjord geleerd heeft dat hij hiermee weg komt. De beloning is groot, grazen op de weide. De pony moet dus leren dat los trekken niet meer lukt

Ja ? dat is dus de vraag hier

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:22

Kan je een soort 'tussensas' maken op je wei? Dat je zeg maar de stroom draad open doet en in een vierkantje van 10m op 10m terechtkomt. En vervolgens terug een draad. Dan heb je ook wat 'werkruimte' en als hij zich lostrekt kan hij niet het hele land op? Daar kan je dan al aan de slag met je grondwerk.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard trekt zich steeds los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:06

Dus oefenen met op de weide zetten en zorgen dat hij zich niet meer los kan trekken. Bitje in en longeerlijn erbij of halstertouw aan de zijkant vastklippen zodat je het hoofd om kunt trekken

Verder hek van de weide dicht doen zodat hij er niet meer zelf oo kan rennen.

Ik reageerde op het berichtje van bommeltje dat je moet blijven communiceren.. gaat waarschijnkijk niet lukken omdat de beloning van het gedrag te groot is.

Anoniem

Re: Paard trekt zich steeds los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:32

Oei met een bit/hengstenketting/touwhalster zijn helemaal de rapen gaar als het dan mis gaat..
Als ik jou was zou ik hier hulp bij gaan zoeken, en dit met zn tweeen gaan doen..

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard trekt zich steeds los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:39

Gewoon een goede grondwerk instructie vinden. Die van mij brak altijd uit de paddock tijdens het naar binnen halen.
Nu sjokt ze met je mee en kan ook als laatste meelopen ookal wil ze dan het liefst snel

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Paard trekt zich steeds los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:05

Even flink wat stappen terug maken en inderdaad grondwerk doen met goede begeleiding!

pien_2010
Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:14

Swanzie schreef:
Het heeft, denk ik, weinig te maken met communicatie, maar eerder met het feit dat de fjord geleerd heeft dat hij hiermee weg komt. De beloning is groot, grazen op de weide. De pony moet dus leren dat los trekken niet meer lukt


Dat denk ik dus ook. En aangezien het een fjord is }> , denk ik dat je hier net als in een kudde gebeurt bij ongewenst gedrag, even een korte maar krachtige correctie op moet doen zodat die flauwekul gelijk is afgelopen en paardje heerlijk oud bij jullie kan worden. Zie mijn post hierboven waarin ik uitleg hoe wij dit hadden opgelost met onze 4 jarige hengst. 2 Uurtjes en het was gepiept en trekken heeft hij nooit meer gedaan. Erg fijn als je een slechte rug hebt waar niet aan getrokken mag worden.


genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard trekt zich steeds los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:42

Even zorgen dat voorlopig alleen een sterk handig iemand hem op de wei zet. Dit is een trucje die hij zichzelf aangeleerd heeft en het had nut want hij bereikte resultaat.
Sterke persoon neemt hem mee en vanaf begin af aan oefeningen doen halt is halt etc. Evt zweepje mee niet om mee te staan maar als communicatie middel. Als hij een poging doet tot lostrekken. Heel snel reageren en meteen andere kant oplopen richting stal luistert hij weer dan weer omdraaien. Lukt het hem toch om los te trekken? Niet fijn maar laat hem dan niet gewoon lopen op de wei pak hem weer neem hem mee terug naar stal en begin weer overnieuw. Hij moet leren dat lostrekken geen beloning (wei) oplevert maar dat het alleen maar langer duurt voordat hij erop staat. Houdt dit even consequent vol en gaat het een week of 2 goed met sterke persoon probeer het dan zelf Weer met die persoon in de buurt.
Dit is iets wat bij wen jong paard redelijk makkelijk weer af te leren is. Consequent en slimmer zijn is het belangrijkst .

ward
Berichten: 51
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Paard trekt zich steeds los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:57

Mijn haflinger deed dit op 3 jarige leeftijd ook. Het was ook voornamelijk gebrek aan respect tov mij. Dikwijls aan het touw gehangen en er achter gehangen. Tot op een moment dat hij weer ging lopen en ik de reactie had om mee te lopen en het touw niet te lossen. Ik heb hem toen 1x met het vlak van mijn hand vooraan op zijn snuit geklopt. Hij heeft dit nooit meer gedaan en hij is nu 29 jaar. En anders het touw over de neus doen dat geeft ook meer macht en kracht. Dit zal hij op de duur wel merken. Het is nog een jong dier maar hij moet wel respect tonen tov van u

Ward - Sterretje aan de hemel 1990° - 2020*

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard trekt zich steeds los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:08

Nu worden hier weer dezelfde tips gegeven als vorige week. TS reageert helemaal niet, dus ja wat moet je er mee?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers