gras eten = voor pony lekker maar vervelend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shetlanderss
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-19

gras eten = voor pony lekker maar vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 23:22

Hallo,

Ik sta met mijn shetlander op een hele leuke en fijne plek met veel groen.
De irritatie is dat onze pony's gewoon naar het gras aasen/eten als we iets willen doen met ze (zoals longeren, springen ect)..

Zijn er tips? Of maskers die we op kunnen doen om te voorkomen dat ze gras kunnen eten als we willen werken??

*\o/*

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: gras eten = voor pony lekker maar vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:39

Conceqent zijn. De pony leren dat als jij met hem/haar aan werk gaat dat het geen grasjes eten is. Eerste stap is al leren dat zodra halster om is geen gras meer eten is.

Masker om doen niet doen.. straks gaat de pony het nog vervelend vinden om te werken als die zn masker om heeft...

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 07:08

Zorgen dat de pony's niet de baas over jou zijn en met jou aan de wandel gaan ipv andersom! :=

Dakkapel

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 07:27

Kun je alleen op het gras met ze werken? Anders kun je misschien eerst oefenen met wandelen op het erf of zandpaddock zodat je goed kunt oefenen met dat ze op jou moeten letten tijdens het werken. Als dat goed gaat kun je gaan oefenen op het gras.
Op het gras heel duidelijk zijn. Werken is niet eten. Daar mag je best even heel streng zijn, bijvoorbeeld een tik met het halstertouw als ze gaan eten. Zelf heel erg goed opletten, als ze al hun hoofd naar beneden doen meteen een tikje, nog voordat ze tijd hebben om te kunnen gaan eten. Dat is best moeilijk maar met wat oefenen gaat dat best lukken! Je ziet dan zelf ook steeds sneller wanneer ze van plan zijn om te gaan eten zodat je ze voor bent.
Wat wel belangrijk is, is dat je vanaf nu dan ook niet meer toegeeft. Niet soms wel laten eten omdat het anders moeilijk is. Nee is nee en hoe duidelijker je bent hoe sneller ze het leren.
Succes!

lizzy9299

Berichten: 42
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Utrecht

Re: gras eten = voor pony lekker maar vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:30

Inderdaad zoals al eerder genoemd consequent zijn. Ik had ooit een verzorg pony toen ik rond de 12 jaar was en die probeerde ook altijd gras te eten. Het best is om nooit de pony te geven wat hij wilt. Als hij trekt naar gras dan moet je proberen dat hij niks te eten krijgt want anders is dit een beloning. Als je eventueel later gewoon wilt lopen met de pony en afentoe wilt laten grazen dan is het van belang dat dit gebeurt alleen wanneer jij het wilt.
Veel succes, komt vast goed!

Dakkapel

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Re: gras eten = voor pony lekker maar vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:37

Heb je al kunnen oefenen? Ik ben benieuwd hoe het gaat :)

ItsmeElise

Berichten: 47
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Meppel

Re: gras eten = voor pony lekker maar vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:55

Ten eerste zelf natuurlijk de baas blijven en zorgen dat ze niet bij het gras kunnen komen. Bijvoorbeeld met longeren zorgen dat ze niet zomaar naar het gras toe kunnen.

Werk je op het gras of op een zand ondergrond? Als je op gras werkt, is er niet in de buurt een bak waar je mogelijk zou mogen oefenen?