onder de achterstang heen gaan in trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

onder de achterstang heen gaan in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 06:06

Gister heb ik voor het eerst mijn pony op de trailer gezet. De vorige keer was een jaar geleden tijdens aankoop en toen ging alles prima. Hij liep er toen zo in en uit. Nu wilde hij er echter al niet meteen in maar na een minuut of tien stond hij erop. Echter bij het sluiten van de achterstang ging hij zowat zitten en wilde eronder door naar achter. we hadden snel de klep dichtgedaan waarna hij weer ging staan en de reis ging verder prima. Echter bij aankomst toen de klep open ging ging hij weer een poging doen tot zitten en onder de stang door te gaan...Hebben jullie hier tips voor?? wij zijn er pas uitgegaan en hebben pas de stang verwijderd toen die knap stil stond en goed overeind... Wil nu wel vaker de trailer gaan oefenen. mss had hij gister een negatieve gedachte ivm de laatste keer nu de keuring?? Graag tips.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


kelseyc
Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Re: onder de achterstang heen gaan in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 06:35

Gewoon gaan oefenen en dan denk ik dat het wel helpt :) . Mijn paard zit ook de eerste 10 sec op de stang en gaat daarna goed staan. Ook wanneer we de klep open doen denkt ze al naar achter te kunnen en gaat ook op de stang hangen, hierbij wachten we ook tot ze rustig weer goed staat en halen daarna pas de stang los.

❥Phoebe + ❥Amethist-Tilia + ❥Amourette-Tilia
Instagram @ ammyxamourette

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: onder de achterstang heen gaan in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:04

Ik leer jonge paarden meteen vanaf de eerste keer oefenen een commando ‚wachten‘ of ‚sta‘. Ofwel geen beweging totdat ik het zeg. Dat kun je ook buiten de trailer oefenen.
Ik wil alleen kunnen laden, dus is het belangrijk dat ze zowel met in als uitladen gewoon stil kunnen staan zonder dat ze ergens vast gehouden worden.
In jouw geval waar het al verkeerd aangekeerd is: oefenen, veel oefenen.
Iok streng durven zijn op het juiste moment aangezien onder de stang door gewoon levensgevaarlijk is.
Als je een trailer kunt lenen met voorlader dan kun je het patroon het snelste doorbreken omdat je dan onvoorspelbaar kan maken of ze er voor of achter uitgaan.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: onder de achterstang heen gaan in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:47

Zou hij onder de stang door kunnen? Zo ja zou ik gelijk de trailer hierop aanpassen. Een pony die onder de stang doorschiet wil je niet meemaken.

Daarnaast klinkt het of je wel goed bezig bent. Hij moet netjes leren wachten tot hij er uit mag. Om dit iets makkelijker te maken kun je hem een duidelijk commando leren (ho of wacht bijvoorbeeld) als hij dat nog niet kent.

Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: onder de achterstang heen gaan in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:53

Dan zit je stang relatief hoor, want het probleem heb ik wel eens met mijn D-tjes, moderne trailers kan je vaak de stang ook lager hangen. Is de hoogte een probleem, zou ik beginnen met die aan te passen voordat het met trainen wat je uiteraard ook moet gaan doen een keer goed fout gaat.

Niet mijn pony, maar een andere heeft een keer toen we weg wouden het tussenschot van een 2 paards trailer eruitgetrokken van onder af omdat ze onder stang door wou. Mijn vorige paard heeft het ook 1 of 2 x geprobeerd toen ze voor het eerst met een maatje mee ging op de trailer en die van de trailer af ging en zij moest blijven staan, de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik die toen meteen schop onder d'r hol heb verkocht voordat ze klem zou komen te zitten onder de stang, daarna was een simpel, HEEHHH voldoende, maar dit was wel een paard dat gewoon netjes op de trailer kon staan en ook gewoon had geleerd te wachten, alleen met vriendje mee leek haar toen goed idee, mij niet.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:04

Ik heb precies om deze reden mijn trailer aangepast. Ik heb een 1.5 paards Ifor Williams HB401. Pony (1.m38) ging de eerste twee keren ook onder de stang door en kwam zelfs even vast te zitten. Heeft daar na nog een tijd gelopen bij de osteo omdat hij logischerwijze pijn had in zijn bekken. Stom van mij maar is het gelukkig goedgekomen na een paar behandelingen.

Ik heb besloten de onderste stang te verplaatsen. De ideale hoogte billen van de pony tot de grond opgemeten en toen heb ik de bevestigingen van de stang gewoon verlaagd. Nu komt de stang precies goed tegen de billen en staat hij ook veel rustiger op de trailer.

Ik heb het schroevenmateriaal herbruikt, en gewoon met verschillende boordiktes bepaald wat voor een gat ik moest boren. Daarna de bovenste gaten dicht gemaakt om te voorkomen dat er vochtigheid bij kan en mijn vriend heeft het daarna nog met een slijptol en vijl helemaal rond gemaakt.

Je kan wel gaan trainen als je geen andere keus hebt, maar een passende trailer is gewoon veel beter. Want een pony die vast zit wil je echt niet meemaken, gebogen stang en een pijnlijk bekken. Ook hebben ze ook veel meer steun in een passende trailer waar hij niet steeds het risico loopt met de kont onder die stang door te gaan.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: onder de achterstang heen gaan in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 14:29

Het is een 2 paards trailer xl. En ik heb een e pony. Mss was dat idd het probleem dat stang te hoog was.. ik zou dat eens moeten gaan bekijken.. wat is de ideale hoogte als ik vragen mag? Net onder
rectum en staart? Vorig jaar had ik een trailer geleend daar liep hij zo op en bleef keurig staan en de keer daarvoor ook... ik zal eens opmeten.. en ja ik had we zoiets van je gaat er pas uit als je netjes rechtop staat... ook wilde hij op de klep gaan draaien maar dat hebben we niet laten gebeuren en uiteindelijk ging hij netjes achterwaarts eraf.. nog maar vaker oefenen dus en mss de stang idd wat lager en laten aanpassen

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:10

De ideale hoogte voor mij is het midden van de billen.

siskeh
Berichten: 8662
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: onder de achterstang heen gaan in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:13

Ik heb mijn ongeduldige pony ook al eens onder de stang gehad, pony is 1,40 en aardig snel, het valt me "tegen" hoeveel trailers van zichzelf de optie hebben om de stangen lager te hangen.
Daarnaast is het ook een kwestie van trainen en goed alert zijn. Maar mooiste is ook als je inderdaad lagere stangen hebt.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Ibbel
Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:24

Achterstang zit bij mijn trailer op de plek waar de broek van een mentuig hangt - ongeveer 10-15 cm onder de zitbeenknobbels. Dan moet een paard echt flink zakken wil-ie er nog onderdoor gaan.

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:29

De stang moet bij de broekspieren zitten zodat het paard er niet onderdoor kan maar ook om het paard steun te geven tijdens het rijden wanneer het zoekt naar balans met het optrekken.

Live en online les in clickertraining met keuzevrijheid
Online cursussen over emotioneel welzijn en trainen met positieve bekrachtiging
http://www.clickertrainingvoorpaarden.nl
https://trainenmetkeuzevrijheid.nl/

Kaatje345
Berichten: 52
Geregistreerd: 08-03-11

Re: onder de achterstang heen gaan in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:07

Als je gaat oefenen (dus niet rijden) de stang niet zekeren. Mocht hij er onderdoor komen wilt de stang omhoog. Zit de stang wel vast kunnen ze er zwaar geblesseerd van worden.
Succes!

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: onder de achterstang heen gaan in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 10:39

bedankt.. ik denk idd dat de stang te hoog zit... die zouden we dan aan moeten passen. ik ga eens informeren hoe en wat...

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:58

Ik heb de stang in mijn trailer ook naar beneden gezet.
Mijn quarter van 1.50 ging er onder door.
Heeft mijn ex toen voor me zelf gedaan

[ img ]

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:17

Kaatje345 schreef:
Als je gaat oefenen (dus niet rijden) de stang niet zekeren. Mocht hij er onderdoor komen wilt de stang omhoog. Zit de stang wel vast kunnen ze er zwaar geblesseerd van worden.
Succes!


Helemaal niet mee eens. Zo leer je ze alleen dat druk zetten = druk weg en dàt wil je je paard vooral niet leren.

Koper
Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:29

Ik heb het eens gehad met mijn paard. Hij was nogal klein van stuk, en als je geen eigen trailer hebt zit je dus al snel aan een achterstang die eigenlijk net te hoog is. Toen de klep omlaag ging stroopte hij zijn halster af en denderde achteruit onder de stang door de klep af, en vanaf daar kataklop voorwaarts richting de weg. Was best eng :o

Natuurlijk was ik in eerste instantie geschrokken en boos maar hij bleek er een heel erg goede reden voor te hebben. Als ik jou was zou ik vooral kijken naar waaróm je paard zo doet. En dat dan oplossen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: onder de achterstang heen gaan in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 19:21

ja geen idee. dit was de tweede keer op de trailer sinds ik hem heb, vorige keer ging het prima. erin en staan... maar nu heupen omlaag en onder de stang door....

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Adjepatatje8
Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:53

Wij hebben er ook zo een zolang zijn vriend erbij staat of iemand voorin blijft hij braaf staan, maar een keer zo gaan hangen en er onderdoor gegaan... Verder is hij heel rustig toont geen angst voor de trailer en loopt er ook zo in (hebben we anders meegemaakt ). (we hebben silicone schot tussenzitten (en hij is vere weg de kleinste, kan ook niet verder omlaag omdat we nog grotere paarden hebben) dus lager maken is niet echt een optie. Iemand een idee (hij is 1,36 cm en zijn vriendjes ruim 1,50/hoger). Commentaar is niet nodig

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09

shadowstar
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-12-14

Re: onder de achterstang heen gaan in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:08

Ik heb gewoon een extra bevestiging eronder gehangen voor de stang, zo kan ik kiezen op welke hoogte ik de stang wil, bij mijn pony het laagste stuk gebruiken en bij mijn paarden de hogere

FCSA
Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:33

Lara_Silver schreef:
Kaatje345 schreef:
Als je gaat oefenen (dus niet rijden) de stang niet zekeren. Mocht hij er onderdoor komen wilt de stang omhoog. Zit de stang wel vast kunnen ze er zwaar geblesseerd van worden.
Succes!


Helemaal niet mee eens. Zo leer je ze alleen dat druk zetten = druk weg en dàt wil je je paard vooral niet leren.


Toch voorzichtig zijn. Hier een paard met een gebroken rug doordat de achterstang al gezekerd was.

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:21

FCSA schreef:
Toch voorzichtig zijn. Hier een paard met een gebroken rug doordat de achterstang al gezekerd was.


Daarom, ik blijf bij mijn eerste post. Voor een passende trailer zorgen of niet meer transporteren, te gevaarlijk. Die van mij heeft nu eindelijk na meerdere osteo behandelingen geen last meer, het zou gewoon voorkomen moeten worden.

Marith_Ov
Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:50

shadowstar schreef:
Ik heb gewoon een extra bevestiging eronder gehangen voor de stang, zo kan ik kiezen op welke hoogte ik de stang wil, bij mijn pony het laagste stuk gebruiken en bij mijn paarden de hogere


Dit heb ik ook gedaan nadat mijn paard onder de achterstang door gekropen was (met alle gevolgen van dien). De borststang kon wel naar beneden, maar de bilstang niet. Trailer gelijk naar de dealer gebracht voor een extra set ogen op dezelfde hoogte als waar de borststang ook op kon op de laagste stand. Sindsdien nooit meer problemen gehad met het er onderdoor willen kruipen en ik kan nu de stangen aanpassen op hoogte als ik een keertje een groter paard moet vervoeren met mijn trailer.

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.


Patricia_86
Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:56

Ik heb een hekje en ik heb nog een soort deurtje onder de stang zodat er niks onder de stang door kan schieten. [ img ]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers