Paard heel paniekerig na verhuizing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Paard heel paniekerig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 21:55

Hoi!

Ik heb sinds een week een nieuw paard. Ze is 4 jaar. Nu loop ik tegen een probleem aan. Buiten staat ze naast de Shetlanders, vind ze prima en eet lekker de hele dag. Maar het moment dat ze op stal komt is moeilijk. We hebben 3 boxen. 2 naast elkaar maar het plafond is heel laag. hier past ze niet onder dus zijn we genoodzaakt haar alleen te zetten (stalling aan huis) daarbij is onze oudere andere merrie heel chagrijnig omdat ze hoogdrachtig is ( ze slaat elk ander paard het land uit) en onze jonge merrie staat in training sinds een week. Als deze terug is word dat haar vriendin. Ook was haar enting verlopen en voor de veiligheid van het veulen willen we haar hier niet naast.

Nu is ze dus heel onrustig op stal, constant rondjes lopen en veel plassen en poepen. Totaal niet kijken waar ik sta.Soort lichtte paniek. Dit snap ik volkomen en ze staat dan ook de hele dag buiten 8:30-21:30. Ik probeer haar lekker te poetsen op stal, wat lekkers geven, veel hooi en aroma (stress relief en peace and calming) op een kussen inhaar stal om het zo fijn mogelijk te maken, maar dit laat ze ook moeilijk toe. Ze luistert super dus als ik ho zeg is het ook ho. Super braaf. Ook merk ik dat ff een rondje rijden haar super goed doet, lekker ontspannen aan een lang teugeltje. Maar ik vraag me dus af wat ik nog meer kan doen. Een Shetlander erbij in de box is ook geen optie, daar is deze te klein voor.

Buiten eet ze 7/8 plakken hooi en op stal krijgt ze een halve muesli een schep luzerne en vitalbix 200 gram. Dit is de volgende ochtend op maar het hooi eet ze misschien 10 hapjes van. Ook heb ik snachts de radio aan. Ik heb het gevoel dat ik alles doe en niet meer kan doen op het moment. Als haar nieuwe vriendin terug is kunnen ze samen op de weide en gaan we proberen of ze in de stal past waar nu onze oude chagerijn staat (haha), maar dat duurt ff omdat ze naar de keuring moet.

Dus concreet Mn vragen: wat kan ik nog meer doen? Moet ik haar iets geven voor de stress? Moet ik haar meer beweging geven? Ik wil zo super graag goed voor dr zorgen en het haar zo fijn mogelijk maken. Mn vorige paard is overleden vorig jaar dus misschien is het daarom ook dat ik veel stress ervaar omdat ik bang ben dat er wat gebeurd

Roze schoentje


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:00

kun je ze met dit mooie weer niet met zijn allen lekker buiten laten? In elk geval tot je jonge merrie terug is?

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 22:04

Gypsy schreef:
kun je ze met dit mooie weer niet met zijn allen lekker buiten laten? In elk geval tot je jonge merrie terug is?


Eerlijk vind ik dit zelf te groot risico en heel eng. Mn oude paard is gaan rennen snachts, uitgegleden en toen was het einde verhaal. De jonge merrie komt pas terug als ze naar de keuring is geweest en dit duurt nog minimaal 2 maanden.

Roze schoentje

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard heel paniekerig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:14

Waarom de shetten niet in de nacht mee naar binnen in de stal er naast?

daantjuhhh
Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:15

Horseloverl schreef:
Gypsy schreef:
kun je ze met dit mooie weer niet met zijn allen lekker buiten laten? In elk geval tot je jonge merrie terug is?


Eerlijk vind ik dit zelf te groot risico en heel eng. Mn oude paard is gaan rennen snachts, uitgegleden en toen was het einde verhaal. De jonge merrie komt pas terug als ze naar de keuring is geweest en dit duurt nog minimaal 2 maanden.

Maar dat kan ook overdag gebeuren.

Ik snap je wel hoor. Ik heb ze zelf ook liever snachts binnen. Maar met een degelijke omheining is het niet onmogelijk.
Daarbij lijkt mij stress ook niet gezond. Daarnaast kan ze snachts zich zelf ook blessuren op stal als ze gek doet omdat ze alleen is.

Heb je trouwens een radio op stal aan?

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 22:22

Rizette schreef:
Waarom de shetten niet in de nacht mee naar binnen in de stal er naast?


We hebben een ouderwetse deel waar de 2 stallen zijn. De stal waar ze nu staat us de buitenstal dus dan kan helaas nuet

Roze schoentje

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Paard heel paniekerig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 22:24

Daantjuhh ja zeker radio aan! Het gekke is dus als ik bijvoorbeeld door de voordeur naar dr kijk en ze ziet me niet dan staat ze rustig. Het is dus puur als iemand langskomt dat ze zo paniekerig gaat doen

Roze schoentje

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard heel paniekerig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:53

Paard vindt het drama om alleen te staan en geen andere paarden te zien.

Bij sommige paarden levert dat enorm veel stress op.
(De mijne is ook zo)
Daar zul je wat mee moeten.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:06

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard heel paniekerig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:20

Snap dat je het eng vind hem 's nachts buiten te laten, maar een paard in paniek kan zich ook lelijk bezeren in een stal. Ik zou er dan ook voor kiezen hem buiten te laten.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

horsiegek
Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Paard heel paniekerig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:23

Een paard in paniek in de stal is toch stukken gevaarlijker dan een paard in rust met vriendjes op de wei? Lekker op het land dat paard, natuurlijk is ze in paniek als ze alleen op een onbekende plek staat. De oplossing is, in mijn ogen, heel dichtbij!

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Agossie
Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:35

Probeer eens een spiegel op te hangen dat ze zichzelf ziet?
Ik denk dat ze zo paniekerig is omdat ze helemaal alleen staat... Blijven de shetten buiten 's nachts? Misschien is het een optie haar dan ook 's nachts buiten te laten en anders is het toch écht een stal erbij bouwen en een paard/pony er naast...

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Punz
Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard heel paniekerig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:00

Euhh... Wel eens gezien hoe fout het kan gaan: paard en spiegel??

Ik zeg: flinke klap stroom op de wei en gewoon bij de shetjes buiten laten staan!


Iedereen een Connemara!!


.

x_Kaat_x
Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Re: Paard heel paniekerig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:22

Maar is ze onrustig op stal nu of enkel onrustig als er iemand langskomt?
Want dat is wel een groot verschil natuurlijk :)
Als ze enkel onrustig is als er iemand langskomt is dat vaak om een andere reden..

<3 Don Amigo & Juliet <3

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard heel paniekerig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:41

Ze is er nog maar 1 week en alles is nieuw. Niet raar dat ze zich op stal, helemaal alleen, zo gedraagt. Niets vreemds aan en is gewoon super veel stress. Oplossing is heel simpel; ze is buiten relaxed, dus paard lekker buiten laten, het is prima weer en de shetjes ernaast of erbij laten (als dat kan ivm gras of zo). Over een maand of 2 lost het zich vanzelf op. Niet gaan vergelijken met je oude paard (wel verschrikkelijk...) maar dit is een ander paard.

Over de IJssel

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:51

Als ik het goed begrijp (want sommige dingen vind ik wat verwarrend en tegenstrijdig) is één van de drie stallen zo geplaatst dat er geen contact met andere paarden mogelijk is. Dan is het probleem volgens mij niet een onrustig paard, maar de huisvesting die op deze manier eigenlijk niet geschikt is voor het houden van paarden. In tegenstelling tot wat er gesuggereerd wordt vind ik dat geen tijdelijk probleem. De oplossing zou ik dan ook niet zoeken in een poedertje of meer beweging, maar een andere inrichting van stal en/of weide.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:57

Citaat:
Dan is het probleem volgens mij niet een onrustig paard, maar de huisvesting die op deze manier eigenlijk niet geschikt is voor het houden van paarden.


Eens. In een geïsoleerde stal, niet naast de andere hoort niet. Uit de tekst haalde ik dat het apart zetten tijdelijks is, maar is dat zo of is het permanent? Geen paard vindt het prettig alleen te moeten staan als de rest van de kudde elders staat. Is logisch ook.

Over de IJssel

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard heel paniekerig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 18:16

Is het niet mogelijk op voor de stal met prikpaaltjes en lint (en stroom:-) ) een paddockje te maken waar de shet dan 's nachts staat als ze op stal staat dan is ze niet alleen.

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 18:22

Lindsey_99 schreef:
Citaat:
Dan is het probleem volgens mij niet een onrustig paard, maar de huisvesting die op deze manier eigenlijk niet geschikt is voor het houden van paarden.


Eens. In een geïsoleerde stal, niet naast de andere hoort niet. Uit de tekst haalde ik dat het apart zetten tijdelijks is, maar is dat zo of is het permanent? Geen paard vindt het prettig alleen te moeten staan als de rest van de kudde elders staat. Is logisch ook.


Ligt eraan! Binnenkort komt er een vriendin en we gaan proberen of ze de lage box in wil. Als ze dit niet wil blijft ze in de buitenbox. Ik snap het ook super goed maar bij mijn andere paarden was het 0,0 probleem. Vandaar dat ik het moeilijk vind om ermee om te gaan

Roze schoentje

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 18:23

x_Kaat_x schreef:
Maar is ze onrustig op stal nu of enkel onrustig als er iemand langskomt?
Want dat is wel een groot verschil natuurlijk :)
Als ze enkel onrustig is als er iemand langskomt is dat vaak om een andere reden..



Als er iemand langskomt vooral! Staat ze zonder dat ze iemand ziet eet ze lekker dr brokjes. Het moment dat iemand langskomt gaat ze gek doen

Roze schoentje

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Paard heel paniekerig na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 18:28

Ik snap jullie goed hoor met op het land laten. Ze heeft alleen heel lang niet volledig op gras gestaan en ze moet dan ook gelijkelijk wennen omdat er super veel gras staat. Dus problemen zijn niet zo makkelijk opgelost haha. Zometeen lekker ff rondje hobbelen, wassen en dan mag ze tot een uur of 22 lekker buiten rond hobbelen. We hebben gisteren geprobeerd of ze rustig werd als we haar stal donker maakte en dit heeft erg goed gewerkt. Ze heeft gegeten, netjes op 1 plaats hepoept en dr zaagsel eindelijk niet op een hoop gegooid; er zit dus zeker vooruitgang in!

Laat ik voorop stellen dat ik het niet fijn vind om Mn paard zo in de stress te laten dus zodra ik beneden kom sochtends en de deur open doe mag ze ook gelijk naar buiten!

Roze schoentje

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 18:54

Maar je hebt toch drie paarden? Dus als je nieuwe paard in de lage stal wil zal één van de andere twee wel in de isoleerbox moeten. Daarmee is je probleem toch niet opgelost? Logisch dat ze haar stress toont als ze iemand ziet, non-stop stressen kost gewoon teveel energie. Als je het maar lang genoeg negeert zal ze er waarschijnlijk vanzelf een keer helemaal mee ophouden, maar dat maakt het nog niet okee om een paard voor een groot deel van de dag af te zonderen van soortgenoten. En dan de stal verduisteren, het is toch geen kanarie?

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 19:06

goeroe schreef:
Maar je hebt toch drie paarden? Dus als je nieuwe paard in de lage stal wil zal één van de andere twee wel in de isoleerbox moeten. Daarmee is je probleem toch niet opgelost? Logisch dat ze haar stress toont als ze iemand ziet, non-stop stressen kost gewoon teveel energie. Als je het maar lang genoeg negeert zal ze er waarschijnlijk vanzelf een keer helemaal mee ophouden, maar dat maakt het nog niet okee om een paard voor een groot deel van de dag af te zonderen van soortgenoten. En dan de stal verduisteren, het is toch geen kanarie?


De ene merrie krijgt een veulen en scheelt het niks dat ze daar dan staat. Dat was haar box. Dat is de oude merrie

De jonge merrie staat in training ergens anders e

En dan heb je de mijne en die staat dan nu alleen

Roze schoentje

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:24

Je mist mijn punt.

Los daarvan, als het toch al de bedoeling is om je nieuwe merrie in de lage stal te zetten, ze ondertussen gevaccineerd is en je drachtige merrie ook netjes gevaccineerd is, dan zou ik niet nog maanden wachten tot de andere merrie terug is, maar nu gewoon deze twee naast elkaar zetten.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:36

Denk erom bij een paniekerig paard dat die flink de hoofd kan stoten aan een laag plafond ..als ze schrikt en ineens der hoofd omhoog doet. Zal niet de eerste zijn die overlijd.

The end


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers