Motiveren met een tikje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:46

poes schreef:
O ik geloof zeker dat veel paarden plezier hebben in het werk en in het gehouden worden. En ik geloof ook dat een flinke tik in gevaarlijke situaties niet altijd traumatiserend zal zijn. Maar we moeten er ons wél van bewust zijn dat zodra we een keer met dat systeem van fases gaan werken, een paard altijd weet dat er bij iets niet doen, er een tik of mep kan volgen. En dan is de motivatie om het wel te doen niets anders dan vermijden van pijn. In hoeverre een paard daar mentaal van afziet, is ook weer heel erg afhankelijk van zoveel dingen.

Ik zie veel ruiters die het super doen hoor. Maar ook zoveel die denken dat ze vriendelijk werken maar waar ik steeds kritischer naar ga kijken.


Als we de discussie gaan voeren over pijn vermijden. Ik zie zoveel mensen in Mn dagelijks leven die pro natural horsemanship werken (ik houd ook erg van grondwerk en natuurlijke communicatie begrijp me niet verkeerd). Maar ik zie ook dat er veel rijtechnisch rijden als een krant. Is dat dan wel eerlijk of motiverend voor het paard? Veel paarden zijn knetter scheef, hebben totaal geen bespiering, krijgen paarden daar dan geen pijn van? Een paard is ten slotte nier gemaakt om op te rijden.. Wij moeten er als eigenaren/baasjes/ruiters ervoor zorgen dat het paard wel ons kan dragen. Ik vind het zien van rijtechnische pijn/geen kennis/of slecht passende zadels zowel met boom als zonder boom veel erger dan een corrigerend tikje achter Mn been.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Motiveren met een tikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:48

Dat B erger is dan A maakt A nog niet iets om na te streven..

En ik denk dat je poes verkeerd begreep. Ze is niet voor natural Horsemanship. En ook niet voor tikje achter je kuit.

Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Motiveren met een tikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:36

Al met al gaat het dus niet per see om R+ of R- want of je nu klikt en een koekje geeft of stopt met iets doen en een kriebel of een „goed“ verdeeld uiteindelijk begrijpt een paard dus welk gedrag wat oplevert. En negeren is in mijn ogen ook niet per definitie „vriendelijk“, mentale druk is ook druk....

Maar uiteindelijk gaat het er dus om dat, welke methode ook, het paard plezier heeft/krijgt en houdt in het leren/samenwerken.

Dit is mijns inziens niet afhankelijk van de gebruikte vorm van training maar veel meer van het „trainerverstand“ van de trainer. Als je een goede trainer bent heeft leren niet veel druk nodig maar ook niet veel kliks en koekjes...

Als je net begint met „anders“ trainen dan weet je gewoon niet hoe en wat, dat is logisch en daarvoor hoeft niemand afgebrand te worden. Mijn begin was ook niet florisant, integendeel.

En je kunt een goede trainer worden door de technieken te oefenen todat ze onderhuids zitten, verschillende paarden te observeren en te trainen en de stapjes te leren hoe je een paard kunt helpen in verschillende oefeningen. Het enige verschil is dat het ene paard de stapjes sneller doorloopt dan het andere maar de stapjes worden niet anders....

Mijns inziens is de methode dus niet heel erg van belang als je een goede trainer bent (geworden ;-))

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:03

Maxima_S schreef:
Al met al gaat het dus niet per see om R+ of R- want of je nu klikt en een koekje geeft of stopt met iets doen en een kriebel of een „goed“ verdeeld uiteindelijk begrijpt een paard dus welk gedrag wat oplevert. En negeren is in mijn ogen ook niet per definitie „vriendelijk“, mentale druk is ook druk....

Maar uiteindelijk gaat het er dus om dat, welke methode ook, het paard plezier heeft/krijgt en houdt in het leren/samenwerken.

Dit is mijns inziens niet afhankelijk van de gebruikte vorm van training maar veel meer van het „trainerverstand“ van de trainer. Als je een goede trainer bent heeft leren niet veel druk nodig maar ook niet veel kliks en koekjes...

Als je net begint met „anders“ trainen dan weet je gewoon niet hoe en wat, dat is logisch en daarvoor hoeft niemand afgebrand te worden. Mijn begin was ook niet florisant, integendeel.

En je kunt een goede trainer worden door de technieken te oefenen todat ze onderhuids zitten, verschillende paarden te observeren en te trainen en de stapjes te leren hoe je een paard kunt helpen in verschillende oefeningen. Het enige verschil is dat het ene paard de stapjes sneller doorloopt dan het andere maar de stapjes worden niet anders....

Mijns inziens is de methode dus niet heel erg van belang als je een goede trainer bent (geworden ;-))


Ben t met jou eens!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Motiveren met een tikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:59

Mooi punt maxima :j

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:55

Maxima_S schreef:
Al met al gaat het dus niet per see om R+ of R- want of je nu klikt en een koekje geeft of stopt met iets doen en een kriebel of een „goed“ verdeeld uiteindelijk begrijpt een paard dus welk gedrag wat oplevert. En negeren is in mijn ogen ook niet per definitie „vriendelijk“, mentale druk is ook druk....

Maar uiteindelijk gaat het er dus om dat, welke methode ook, het paard plezier heeft/krijgt en houdt in het leren/samenwerken.

Dit is mijns inziens niet afhankelijk van de gebruikte vorm van training maar veel meer van het „trainerverstand“ van de trainer. Als je een goede trainer bent heeft leren niet veel druk nodig maar ook niet veel kliks en koekjes...

Als je net begint met „anders“ trainen dan weet je gewoon niet hoe en wat, dat is logisch en daarvoor hoeft niemand afgebrand te worden. Mijn begin was ook niet florisant, integendeel.

En je kunt een goede trainer worden door de technieken te oefenen todat ze onderhuids zitten, verschillende paarden te observeren en te trainen en de stapjes te leren hoe je een paard kunt helpen in verschillende oefeningen. Het enige verschil is dat het ene paard de stapjes sneller doorloopt dan het andere maar de stapjes worden niet anders....

Mijns inziens is de methode dus niet heel erg van belang als je een goede trainer bent (geworden ;-))


Helemaal mee eens! Altijd naar het paard als individu blijven kijken, en daar de best passende (en veiligste!) manier van werken mee vinden. :j