Maxima_S schreef:Ik als actief +R gebruiker kom deze vraag vaak tegen. En ik denk dat er hier verwarring ontstaat tussen 'paniek reactie / gevaar' en 'leren'.Zelf werk ik met een combinatie van R+ en R- maar zorg ervoor dat R- de basis is.
Ik vraag me namelijk oprecht af hoe een paard wat puur R+ getraint is wordt gevorrigeerd als het gevaarlijk wordt door een onverwachte en onvootziene situatie.
Binnen training begrijp ik het wel maar als je paard ervan door gaat doordat deze schrikt lijkt mij wachten tot het negatieve gedrag ophoudt geen optie meer.
Wat doe je dan? Als een paard R- begrijpt dan kan je dat ook in heftige situaties toepassen maar als het paard het niet begrijpt kan het door gebruik van druk in paniek ook erger worden...
Isabel_k schreef:oh tijdens het rijden click/treat ik ook gewoon. Dus heb ik een clicker bij de hand en kan ik altijd dat geluidje maken. Zijn reactie is dan stilstaan en hoofd naar ruiter toedraaien.Ik ben niet tegen een zweep, maar ik ben wel tegen het overmatig gebruik van een zweep of het gebruik van een zweep om het paard te activeren om voorwaarts te gaan.
De zweep of carrot stick gebruik ik vaak om mijn paard een prikkel te geven om een bepaalde oefening uit te voeren. Ik start met een visueel of vocaal gebaar, maar als hier niet op gereageerd wordt gebruik ik mijn zweep of carrot stick om mijn paard een duidelijker commando te geven. Bijvoorbeeld bij dressuur aan de hand. Als ik de travers vraag, kan ik mijn benen niet gebruiken. Want ik loop op de grond. Ik gebruik mijn zweep dan om mijn paard te vertellen welk been of welk deel van het lichaam verplaatst moet worden naar een nieuwe plek om de oefening uit te voeren.
Dat betekend niet dat ik mijn paard tot moes sla, natuurlijk. :+
@freetorun: wat doe je als je paard onder het zadel schrikt? Hoe krijg je hem dan weer bij je? Het lijkt mij niet goed als je dan eerst van je paard af moet springen om te clicken om hem weer bij je te krijgen?
Olikea schreef:Maar stel nou dat je dat in de volleybal team doet met je teamgenoot. Je collega, partner of kind. Ook vormen van samenwerken.
Is het dan nog wel gewoon en acceptabel.
freetorun schreef:Isabel_k schreef:oh tijdens het rijden click/treat ik ook gewoon. Dus heb ik een clicker bij de hand en kan ik altijd dat geluidje maken. Zijn reactie is dan stilstaan en hoofd naar ruiter toedraaien.Ik ben niet tegen een zweep, maar ik ben wel tegen het overmatig gebruik van een zweep of het gebruik van een zweep om het paard te activeren om voorwaarts te gaan.
De zweep of carrot stick gebruik ik vaak om mijn paard een prikkel te geven om een bepaalde oefening uit te voeren. Ik start met een visueel of vocaal gebaar, maar als hier niet op gereageerd wordt gebruik ik mijn zweep of carrot stick om mijn paard een duidelijker commando te geven. Bijvoorbeeld bij dressuur aan de hand. Als ik de travers vraag, kan ik mijn benen niet gebruiken. Want ik loop op de grond. Ik gebruik mijn zweep dan om mijn paard te vertellen welk been of welk deel van het lichaam verplaatst moet worden naar een nieuwe plek om de oefening uit te voeren.
Dat betekend niet dat ik mijn paard tot moes sla, natuurlijk. :+
@freetorun: wat doe je als je paard onder het zadel schrikt? Hoe krijg je hem dan weer bij je? Het lijkt mij niet goed als je dan eerst van je paard af moet springen om te clicken om hem weer bij je te krijgen?
Daarnaast kent hij ook het noodstopsignaal op commando. Wil dat niet werken, dan gebruik je - net zoals iedereen - druk om hopelijk gevaar te voorkomen. Staat dan weer los van het leerprocess.
En daarnaast omdat ik dus zo bewust met gedrag werk en bijvoorbeeld zelfs ontspanningstrainingen met paard doe, merk je heel snel wanneer spanning toeneemt. Even wegkijken, twijfel bij reactie, spanning in aannemen van voer of kauwen etc etc. Dus als ik dat merk, wacht ik niet tot het emmertje overloopt. Al zijn er natuurlijk altijd onverwachte situaties die tot gevaar kunnen leiden. Het blijft een prooidier met diens reacties
freetorun schreef:Maxima_S schreef:Ik als actief +R gebruiker kom deze vraag vaak tegen. En ik denk dat er hier verwarring ontstaat tussen 'paniek reactie / gevaar' en 'leren'.Zelf werk ik met een combinatie van R+ en R- maar zorg ervoor dat R- de basis is.
Ik vraag me namelijk oprecht af hoe een paard wat puur R+ getraint is wordt gevorrigeerd als het gevaarlijk wordt door een onverwachte en onvootziene situatie.
Binnen training begrijp ik het wel maar als je paard ervan door gaat doordat deze schrikt lijkt mij wachten tot het negatieve gedrag ophoudt geen optie meer.
Wat doe je dan? Als een paard R- begrijpt dan kan je dat ook in heftige situaties toepassen maar als het paard het niet begrijpt kan het door gebruik van druk in paniek ook erger worden...
Wanneer ik mijn paard train, dan train ik met een clicker en beloningen. Ik pas de leertheorie toe om fijn (gewenst) gedrag te motiveren, in plaats van ongewenst gedrag te demotiveren. Zo ben je heel bewust bezig met gedrag. Nu vindt mijn paard het erf af gaan nog wat spannend, dus ben ik bijvoorbeeld heel bewust en systematisch bezig met het paard te leren dat het erf helemaal oké is. Zonder daadwerkelijk stress toe te voegen. Zo zet ik bijvorbeeld 7 pionnetjes neer in een lijn, en gaan we van pion 1 naar 2 etc. Wanneer pion twee minimaal 3 x wordt aangeraakt zonder enige stress reactie gaan we rustig verder. Paard vond het van de week zo sloom gaan, dat hij bij training 3 opeens alle pionnetjes voorbij liep en helemaal relaxt aan het einde stond. Yay!
Zo bouw ik dus ook naar buiten gaan op. Wennen aan verkeer. Wennen aan rare dingen etc etc. Dus je 'voorkomt' de grote stressreacties door heel rustig de comfortzone op te rekken. Terwijl pion 1 in dit voorbeeld nog in de comfortzone van paardlief stond.
Maar wanneer we dus bijvoorbeeld buiten zijn, hij schrikt en ik krijg hem niet terug met het geluid van een clicker (dat 9/10 keer ervoor zorgt dat hij direct naar mij toe draait). Natuurlijk gebruik ik dan druk om een gevaarlijke situatie te voorkomen. Maar daar staat het dus weer los van een leerproces. Op dat moment gebruik ik geen druk om iets aan te leren (dus gedrag te motiveren), maar is het het voorkomen van een gevaarlijke situatie. Geen enkele +R trainer die ik ken, zou zeggen 'oh nee laat maar de weg op rennen.. druk is zo zielig'.
poes schreef:Leuk uitgelegd Marley. Ik merk dat mijn eigen Black box ook enorm verandert. Ik kan steed minder dingen accepteren. Geen enkel paard kiest ervoor om rijpaard te zijn. Dat doen wij. En daar word ik dus steeds kritischer in wat ik nog wil gebruiken als methode.
Ik lees hier: verschil tussen onrechtvaardig slaan en consequent zijn.
Dat insinueert dat er iets bestaat als gerechtvaardigd slaan. Daar ga ik niet mee akkoord. Dan vind ik je gewoon onkundig. En je moet altijd bedenken: paarden houden en rijden is iets wat je voor jezelf doet niet voor het paard. Wij dragen de verantwoordelijkheid voor elk gedrag dus niet het paard.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers