Dominante merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NickyJ
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-05-19

Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 09:52

Hallo allemaal

Ik ben in het bezit van een 5jarige dominante merrie. Ze gaat dagelijks op de wei met haar 'vriendjes' en 's avonds komen alle paarden terug op stal. Omdat de paarden op een gras weide staan moeten ze' s avonds door een pad lopen om zo op een andere wei te komen en van daaruit nemen we ze vast en zetten we ze binnen. Als de kudde an mijn paard eraan komt dan zorgt mijn merrie er ofwel voor dat niemand door het pad wilt of als ze op de weide aankomt waar we ze binnenhalen loopt ze voor een deel terug richting dat pad. Waardoor dat de kudde natuurlijk volgt. Als ik op stal ben dan doet ze dit meestal niet. Maar als ik er niet ben dan loopt ze altijd of terug of loopt ze op de gras weide rondjes met de rest enzovoort. Heeft iemand enig idee hoe we dit kunnen oplossen? De eigenaars van stal vinden dit namelijk heel irritant en hebben al gezegt dat ze haar eens een nacht alleen gaan buitenlaten. Dit wil ik natuurlijk voorkomen, want dan gaat ze volledig stresserend en echt panikeren. Iemand tips?


rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:02

Tja ik heb ook zon liefelijk draakje :D Die alles en iedereen overheerst, en als ze niet wil de boel tegenhoudt. Het enigste wat hier werkt is madam draak persoonlijk ophalen dan volgt de rest wel.
Maar mss is rammelen met een emmer voer nog een optie bij die van jou.
De rest ophalen en haar laten staan gaat dit echt niet oplossen. Ze is hoe dan ook de baas en ze zal het de volgende keer gewoon weer doen. Zij bepaald nl hoe de kudde beweegt. Haar zelf ophalen is dus het slimste, of kijken dat ze direct komt op een emmer voer.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

NickyJ
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 10:25

rina schreef:
Tja ik heb ook zon liefelijk draakje :D Die alles en iedereen overheerst, en als ze niet wil de boel tegenhoudt. Het enigste wat hier werkt is madam draak persoonlijk ophalen dan volgt de rest wel.
Maar mss is rammelen met een emmer voer nog een optie bij die van jou.
De rest ophalen en haar laten staan gaat dit echt niet oplossen. Ze is hoe dan ook de baas en ze zal het de volgende keer gewoon weer doen. Zij bepaald nl hoe de kudde beweegt. Haar zelf ophalen is dus het slimste, of kijken dat ze direct komt op een emmer voer.


Ja momenteel halen we haar op. Ik ga de truc met de emmer eens proberen misschien dat dit werkt. Haar alleen buitenlaten ben ik ook echt geen voorstander van!

Yuumi
Berichten: 51
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:51

Is dit ook de enige kudde waar ze bij zou kunnen staan?

NickyJ
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 12:57

Yuumi schreef:
Is dit ook de enige kudde waar ze bij zou kunnen staan?

Ja, met de andere kudde lukt het niet.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:04

Mijn paard loopt ook wel zo te klooien...die mag dan voor straf een uur langer buiten blijven...in z’n eentje. De volgende dag zijn er dan geen problemen meer :)

NickyJ
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 13:57

Dieselpaard schreef:
Mijn paard loopt ook wel zo te klooien...die mag dan voor straf een uur langer buiten blijven...in z’n eentje. De volgende dag zijn er dan geen problemen meer :)

En slaat die dan ni in paniek omdat die alleen is? Ik heb een beetje schrik da ze dan gaat panikeren en misschien weer rare dingen gaat uitsteken.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:13

Valt mee...hij rent wat heen en weer, maar verder niet zo bijzonder. Bij die van mij helpt t wel hoor. Niet de hele nacht, das echt lang. Maar een uurtje...dan is ie daarna blij dat ie toch mee naar binnen mag.

NickyJ
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 18:39

Dieselpaard schreef:
Valt mee...hij rent wat heen en weer, maar verder niet zo bijzonder. Bij die van mij helpt t wel hoor. Niet de hele nacht, das echt lang. Maar een uurtje...dan is ie daarna blij dat ie toch mee naar binnen mag.

Oké dan ga ik dit eens proberen, merci voor de tip!


Bingelding
Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:50

NickyJ schreef:
Dieselpaard schreef:
Valt mee...hij rent wat heen en weer, maar verder niet zo bijzonder. Bij die van mij helpt t wel hoor. Niet de hele nacht, das echt lang. Maar een uurtje...dan is ie daarna blij dat ie toch mee naar binnen mag.

Oké dan ga ik dit eens proberen, merci voor de tip!


Ik vind dit altijd een “ bijzondere” oplossing. Als je paard in paniek raakt en rare dingen uit gaat halen omdat ze alleen achterblijft ben je verder van huis.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers