Help, ten einde raad...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 19:00

Beste bokkers,
Ik ben ten einde raad met mijn 12 jarige merrie.
Ik zal het even uitleggen.

Silla is een 12 jarige nrps van de fokstal doorstap (waar ze al jaren van weg is, en meerdere eigenaren gehad). Ze houd van springen, wat ik haar ook gun, maar ze is niet te houden. Met gewoon dressuur rijden (rondjes rijden in de bak en figuurtjes en buiging en stelling) gooit ze telkens haar hoofd op en houd ze hem hoog. We hadden gekeken naar het zadel die nu vervangen is (2 maanden geleden). Omdat ze haar rug moet leren gebruiken rij ik haar met bijzet waar ze rustig onder loopt, nog wel wanneer je maar beetje been geeft vliegt ze al. Maar wanneer ik zonder wil is ze net een paard dat net ingereden word... ze gooit haar hoofd weer op en begint te rennen (daarbij bedoel ik ook echt rennen, ze kijkt niet uit voor de andere mensen/paarden in de bak) zelfs het even doorzitten om op het goede been te rijden gaat ze al. Wanneer ze ook gaat rennen gooit ze haar hoofd op en is biet te sturen of te stoppen. Ze luistert niet naar ho of andere dingen. Hierdoor ben ik paar weken geleden ook van haar afgevallen op buitenrit. Zij begon te rennen en ik verloor uiteindelijk mijn balans en belande op de straat, waarna zij doorrende naar stal waar ze bezweet aan kwam...
Hierdoor ben ik ook bang geworden wanneer ze er vandoor schiet.

Wat het probleem is weet ik niet, maar het lijkt alsof ze een angst heeft voor het been? Terwijl als ze met bijzet gewoon normaal is...

Iemand tips of andere dingen?
Misschien een trainingsstal waar ze een maand ofz heen kan om als een ‘normaal’ paard terug te komen.

S.O.S

Anoniem

Re: Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:02

Heb je er al eens een dierenarts of osteopaat bij gehad? Ligt er een goed passend zadel op? :)

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:04

Welke regio zit je?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:06

Iig niet buiten rijden totdat je dit probleem hebt opgelost.
Ook ik zou gezondheidsproblemen eerst uitsluiten

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 19:09

Maand geleden hadden we röntgen foto laten maken van de rug, niks aan de hand.
Zadel past super De boom is aangepast voor haar.
Regio noord-Holland (omg. Alkmaar)

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:11


Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:13

_kmbly schreef:
Maand geleden hadden we röntgen foto laten maken van de rug, niks aan de hand.
Zadel past super De boom is aangepast voor haar.
Regio noord-Holland (omg. Alkmaar)

Oké in die regio ben ik helaas niet goed bekend.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:17

Dit is al je zoveelste topic in een paar maanden tijd. Zoek passende instructie en maak dan samen een schema in combinatie met privé les. Longeer je haar ook en gaat dat wel goed ? Soms kom je helaas ook wel eens tot de conclusie dat er geen klik is/komt of dat het veel meer tijd, energie en geld kost als vooraf gedacht.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:54

Goede instructrice en privéles waarmee je samen een stappenplan maakt
Scheelt longeren van te voren iets in gedrag? Luisterd ze dan wel naar stemhulpen?
Wat voor voer krijgt ze?
Hoe lang staat ze in de wei op een dag?

En ik begrijp sowieso niet waarom je op buitenrit gaat. Eerst je paard in de bak onder controle voordat je sowieso denkt aan een buitenrit. Je hebt buiten de bak ook rekening te houden met andere weggebruikers waardoor je mijn inziens een onverantwoord risico hebt genomen

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 20:02

Bij het longeren voor het rijden dan is ze alleen maar erger aan het versnellen :/
Stem hulpen snapt ze super. Ho is ho, maar wanneer ze rent werkt het niet.
Ze krijgt basisbrok zonder teveel suiker.
Silla staat de dag buiten alleen savonds binnen.

Voor de buitenrit ging het beter, ze luisterde goed en schrok nergens van (ze schrikt echt nergens van). De buitenrit was dan ook met zijn drieën. De hele rit ging goed en pas op de terug weg schoot ze er vandoor.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:12

Neem een goede instructeur. Ik zit in jouw regio en wil best eens met je meekijken.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:19

Je had toch zeer kort geleden ook al een gelijkaardig topic geopend waar je heel veel tips en adviezen had gekregen? Je kan beter de raad volgen die je al hebt gehad. Je bent een beginner en dat zijn we allemaal geweest. Hulp is dan meer dan welkom maar niet online maar van een goede instructeur.

Doorstap is trouwens een handelsstal, geen fokstal.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:30

_kmbly schreef:
Bij het longeren voor het rijden dan is ze alleen maar erger aan het versnellen :/
Stem hulpen snapt ze super. Ho is ho, maar wanneer ze rent werkt het niet.
Ze krijgt basisbrok zonder teveel suiker.
Silla staat de dag buiten alleen savonds binnen.

Voor de buitenrit ging het beter, ze luisterde goed en schrok nergens van (ze schrikt echt nergens van). De buitenrit was dan ook met zijn drieën. De hele rit ging goed en pas op de terug weg schoot ze er vandoor.

Fijn dat het toen net wat beter ging maar een probleem zoals onbewust klemmen bij versnellen heb je niet binnen een paar weken opgelost.
Dan luisterd ze dus niet naar ho, eerst dat er volledig in hebben zitten.
Wb mijn advies mbt buitenrit blijft, want heel eerlijk gezegd geloof ik niet dat je haar 100% onder controle in de bak had.

Fijn dat je nu een instructrice buiten de manege om heb wat ik begreep uit jouw eerdere berichten. Ik zou mij wb advies echt alleen tot hem/haar richten mede om 1 lijn naar je paard te houden en deze dus duidelijkheid te geven.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:42

Zoek annemarie wittebrood eens op op fb. Zij is een superfijne osteo met goede opleiding, ook laser en acupunctuur, zeeeer voordelig en woont on jouw buurt. Zou er zelf niet meer opstappen zonder dat ie nagekeken is.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:34

Hoe was ze toen je haar kocht/proef reed? Was ze toen wel rustig? Klinkt wel alsof ze ergens last van heeft (rug? Tanden? Niet goed ingereden?). Zoek een goede instructrice en ga daar lekker mee aan de gang.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:10

_kmbly schreef:
Ze houd van springen, wat ik haar ook gun, maar ze is niet te houden.

...kan gebeuren, aan de orde is de wezenlijke vraag: hoezo versnelt ze?

Citaat:
Met gewoon dressuur rijden (rondjes rijden in de bak en figuurtjes en buiging en stelling) gooit ze telkens haar hoofd op en houd ze hem hoog.


"Rondjes rijden" is zoiets als je paard afstompen (doe mij maar de afwisseling van luitjes als Mandolo Mendez).

Maar dit klinkt naar rugpijn.
Als de osteopaath gezegd heeft dat ze goed is, verwijst het wellicht naar een pijnlijk verleden, of een pijnlijke mond, etc.
Citaat:
We hadden gekeken naar het zadel die nu vervangen is (2 maanden geleden).
+:)+
Citaat:
Omdat ze haar rug moet leren gebruiken rij ik haar met bijzet waar ze rustig onder loopt, nog wel wanneer je maar beetje been geeft vliegt ze al.

1) Hoed jezelf voor de waangedachte 'dat afbuigen goed zou zijn voor de rug'.
Het is andersom: als een dier het bekken leert kantelen, de 'buik'spieren aanspant en de achterbenen onderbrengt, DAN is het goed voor de rug.
("Van achter naar voor rijden" - gerommel aan de voorkant lost het probleem niet op.)

2)...äan de orde is de vraag waarom ze vliegt.
Voelt het hetzelfde als bij het spingen, of toch anders?
(Het dier probeert een probleem op te lossen door het hoofd hoog te dragen en dat maak jij onmogelijk.)
Citaat:
Maar wanneer ik zonder wil is ze net een paard dat net ingereden word... ze gooit haar hoofd weer op en begint te rennen (daarbij bedoel ik ook echt rennen, ze kijkt niet uit voor de andere mensen/paarden in de bak) zelfs het even doorzitten om op het goede been te rijden gaat ze al.

1) ... misschien is ze door malloten ingereden?
2) En misschien doet doorzitten pijn.

Citaat:
Wanneer ze ook gaat rennen gooit ze haar hoofd op en is biet te sturen of te stoppen. Ze luistert niet naar ho of andere dingen.

Ja, paarden zijn vluchtdieren en zo werkt dit instinct.
Blijft staan dat het de vraag is hoe je dit moet voorkomen. - en eerst snappen waar de schoen precies wringt.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:27

Je hebt haar nog maar heel kort. Het kan een half jaar tot een jaar duren voordat je een team bent. Wat heeft ze aan dressuur gedaan bij de vorige eigenaren? Het klinkt alsof ze nog erg groen is op dressuur gebied en nauwelijks een ervaren persoon heeft gehad die daar serieus mee aan de slag is geweest. Dan zul je vanaf het begin moeten beginnen, en die voorkant los moeten laten. Hoofd omhoog gooien is een signaal, dat doet ze niet voor niets! Uitzoeken waarom ze dat doet. Door haar bij te zetten en af te remmen zal ze niets leren, behalve verzet. Ze moet leren ontspannen, dat lukt zo niet. Goede instructie zoeken, en pas zodra jullie beter communiceren en elkaar begrijpen op buitenrit gaan. Je wilt geen ongelukken...

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:25

Zou inderdaad wat meer geduld hebben! Misschien kan je ook wat bijtikken bij de stemhulpen, en dat dan langzaam afbouwen :)

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:33

Je kan wel een foto van de rug laten maken, maar daar is niet alles op te zien. Ik zou eens een goede fysio/osteopaat/chiropractor naar je paard laten kijken. Als ik jouw verhaal lees, heeft ze veel last van haar rug. Of ze heeft ergens anders gruwelijk veel last van en zet haar rug vast.
Als ze zo gaat rennen op lichte hulpen, zou ik er voorlopig ook niet op gaan rijden totdat je je paard hebt laten nakijken door een deskundige.

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 16:13

Heb iemand gevonden die Silla kende van vroeger, blijkt dat haar vorige eigenaren haar een trauma mee hebben gegeven. Ik ga niet precies vertellen wat er allemaal is gebeurt omdat het privé dingen zijn van de oude eigenaar...

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:30

Hopelijk kun je iemand vinden die jullie kan helpen om haar zich fijn te laten voelen bij jou en om te zorgen dat jullie voortaan als een team samen kunnen werken.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:32

Als je bereid bent om haar een maand kwijt te willen naar Zuid-Holland, dan moet je me even een pb doen. Ik ken een hele fijne stal waar ze met alle geduld zullen kijken naar wat het probleem is en wat ze er tegen kunnen doen. Mijn verzorgpaard heeft daar in training gestaan en het heeft haar ontzettend goed gedaan!

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Help, ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:38

Trauma of niet, bekijk hoe het paard nu is, heb daar altijd een hekel aan wanneer mensen dat roepen, vooruit kijken, niet achterom denk ik dan. Heb vaker een paard gehad met een heel verhaal er bij en met correct rijden heb ik nooit iets van die problemen gezien, ik bekijk het paard zelf en ga dan verder. Als een passend zadel bekeken is en de rug ook, haal er dan instructie bij. Het klinkt niet of je de kennis hebt dit zelf op te lossen. Je kunt haar wel voor veel geld naar een trainingsstal brengen, maar daarna moet je het ook zelf weer doen. Kans is groot dat het dan weer gaat gebeuren als het een rijtechnisch probleem is. Ik begrijp uit de reacties hiervoor dat je geen instructie hebt en je nog beginnend bent. Investeer echt in goede instructie, ziet deze het niet zitten dat je het probleem met training zelf op kunt lossen, kun je altijd nog wegbrengen naar een trainingsstal.

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:46

MightyMike schreef:
Trauma of niet, bekijk hoe het paard nu is, heb daar altijd een hekel aan wanneer mensen dat roepen, vooruit kijken, niet achterom denk ik dan. Heb vaker een paard gehad met een heel verhaal er bij en met correct rijden heb ik nooit iets van die problemen gezien, ik bekijk het paard zelf en ga dan verder. Als een passend zadel bekeken is en de rug ook, haal er dan instructie bij. Het klinkt niet of je de kennis hebt dit zelf op te lossen. Je kunt haar wel voor veel geld naar een trainingsstal brengen, maar daarna moet je het ook zelf weer doen. Kans is groot dat het dan weer gaat gebeuren als het een rijtechnisch probleem is. Ik begrijp uit de reacties hiervoor dat je geen instructie hebt en je nog beginnend bent. Investeer echt in goede instructie, ziet deze het niet zitten dat je het probleem met training zelf op kunt lossen, kun je altijd nog wegbrengen naar een trainingsstal.

Ieder paard is natuurlijk wel anders, want mijn paard had ook vanwege zijn verleden nooit een normale opvoeding gehad en was om zo te zeggen, even snel voor de consument zadelmak gemaakt. Niemand op die stal durfde zijn buik te poetsen (kwam k later achter) en hij had dus allemaal singelwonden. Het paard wat ik op dat moment kocht was een grote miskoop (bijten etc.), maar nu is dat weer heel anders door een goede instructrice. Dus gewoon een goede intructrice die je kan helpen. Je hoeft niet perse gelijk in het zadele te beginnen. Beter eerst een band op de grond als het niet veilig is om er op te stappen

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:49

Dat bedoel ik te zeggen Simoontje04, vanuit nu verder kijken. Bij jou is het met instructie ook goed gekomen, ieder paard is anders en daar moet je op inspelen. Kan zeker even duren natuurlijk, maar veel is zeker op te lossen als het niet medisch of slechte tuigage is. Een heel verhaal er bij wat ie bij een ander doet, maakt in mijn ogen dan niet veel uit. Daar is ts al wel achter hoe het paard reageert, het gaat er nu om, hoe gaat ze het oplossen. Of dat nu in het zadel of vanaf de grond is, bekijk met een goede instructeur waar je vanaf nu aan gaat werken om het te verbeteren.