Weidemaatje dominante hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 13:17

Hallo,

Wij hebben recent een miniatuur hengstje gekocht, hij is 9 jaar en heeft in het verleden reeds gedekt. Omdat paarden kuddedieren zijn en onze mini regelmatig zichzelf longeert, vermoed ik dat hij een beetje eenzaam is. Na een belletje met de vorige eigenaares blijkt dat onze mini nogal dominant is en volgens haar blijft jagen achter merries of jonge veulens. Weliswaar waren deze paarden allemaal groter dan hem. Hoe hij reageert op een ruin weten we niet.

Wat zouden jullie doen? Een jaarling mini hengstje aanschaffen? (is kleiner dan hem), of een oudere ruin of een robuste shetlander? Of eerder voor een geit? Honden en kippen is geen probleem voor onze mini. Verder is onze mini super vriendelijk naar kinderen, bomproef, etc. Of is castreren een optie?

Bedankt,
Laatst bijgewerkt door MARVVL op 12-05-19 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:19

Zoeken naar een onderdanige mini of shet ruin die erbij past. Weet niet hoe oud dit hengstje is, maar ik zou kiezen voor een stabiel beestje erbij. Castreren is altijd een optie maar maakt niet per se de dominantie minder. Wel meer mogelijkheden omdat er dan ook een merrie bij kan.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:21

Ballen eraf zodat hij hopelijk wat milder wordt en dan een nuchtere, stabiele ruin erbij. Heel onderdanig zou ik juist niet doen, dan loop je kans dat ze blijven jagen.

Geiten vervangen geen soortgenoten

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 13:23

noox schreef:
Zoeken naar een onderdanige mini of shet ruin die erbij past. Weet niet hoe oud dit hengstje is, maar ik zou kiezen voor een stabiel beestje erbij. Castreren is altijd een optie maar maakt niet per se de dominantie minder. Wel meer mogelijkheden omdat er dan ook een merrie bij kan.


Hij is 9 jaar en best stabiel, maar jaagt dus op andere paarden.

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 13:24

mooney schreef:
Ballen eraf zodat hij hopelijk wat milder wordt en dan een nuchtere, stabiele ruin erbij. Heel onderdanig zou ik juist niet doen, dan loop je kans dat ze blijven jagen.

Geiten vervangen geen soortgenoten


Ja, ik wil liever ook geen geiten. Casteren op latere leeftijd geen probleem? Hij is reeds 9 jaar en heeft gedekt gehad. Is een speelse ruin een optie?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:44

MARVVL schreef:
Hallo,

Wij hebben recent een miniatuur hengstje gekocht, hij is 9 jaar en heeft in het verleden reeds gedekt. Omdat paarden kuddedieren zijn en onze mini regelmatig zichzelf longeert, vermoed ik dat hij een beetje eenzaam is. Na een belletje met de vorige eigenaares blijkt dat onze mini nogal dominant is en volgens haar blijft jagen achter merries of jonge veulens. Weliswaar waren deze paarden allemaal groter dan hem. Hoe hij reageert op een ruin weten we niet.

Wat zouden jullie doen? Een jaarling mini hengstje aanschaffen? (is kleiner dan hem), of een oudere ruin of een robuste shetlander? Of eerder voor een geit? Honden en kippen is geen probleem voor onze mini. Verder is onze mini super vriendelijk naar kinderen, bomproef, etc. Of is castreren een optie?

Bedankt,

Wil je met hem fokken? Nee? Castreren.

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 15:46

rien10 schreef:
MARVVL schreef:
Hallo,

Wij hebben recent een miniatuur hengstje gekocht, hij is 9 jaar en heeft in het verleden reeds gedekt. Omdat paarden kuddedieren zijn en onze mini regelmatig zichzelf longeert, vermoed ik dat hij een beetje eenzaam is. Na een belletje met de vorige eigenaares blijkt dat onze mini nogal dominant is en volgens haar blijft jagen achter merries of jonge veulens. Weliswaar waren deze paarden allemaal groter dan hem. Hoe hij reageert op een ruin weten we niet.

Wat zouden jullie doen? Een jaarling mini hengstje aanschaffen? (is kleiner dan hem), of een oudere ruin of een robuste shetlander? Of eerder voor een geit? Honden en kippen is geen probleem voor onze mini. Verder is onze mini super vriendelijk naar kinderen, bomproef, etc. Of is castreren een optie?

Bedankt,

Wil je met hem fokken? Nee? Castreren.


Nee, niet onmiddelijk. En dan gaat hij volgens jou niet meer jagen?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:48

Dat hij merries en veulens jaagt (wie zet er überhaupt een hengst tussen de merries met veulens) zegt natuurlijk niet zoveel over zijn gedrag met andere hengsten of ruinen.
Net zo goed wilde hij graag stoeien maar dasr zijn merries nou eenmaal niet zo van.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:36

Ik zou een stabieler grotere variant er naast zetten :) Hopelijk kan die dan wel z'n energie kwijt maar wordt die niet te dominant.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:55

Ik zou hem sowieso castreren, dat komt het gedrag eigenlijk altijd ten goede (heb het zelf pas bij 3 paarden nog gezien bij iemand op het werk. KWPN, waarvan eentje van 1.80 die altijd aan een ketting liep ipv een touwtje, hij was zó dominant en ook echt link. De ander werd steeds erger (deze 2 waren 9 en 10 jaar).
De andere was 4 maar ging van braaf naar ook steeds meer een steigerende draak.
Wat zijn ze alle 3 toch enorm opgeknapt. Geen ketting meer, geen gezeik en gesteiger meer, geen gebrul meer. Rust in de weides (die ene kon niet op de wei door dat gedrag en nu staat ie ook weer op de wei).
Als je er niet mee dekt (werd met die 3 ook niet gedaan), dan gewoon als eerste lekker laten castreren.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:05

Ik zou niet direct iets aanschaffen, maar eerst zorgen dat hij een les ‘hoe ga ik om met andere paarden’ krijgt.
Ken je niemand met een dominante, drachtige merrie? Deze heer moet gewoon paar keer deftig op zijn donder krijgen, een onderdanig paardje kan zo de dupe worden als het fout gaat....

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:47

Ik zou hem castreren. Afgelopen najaar heb ik mijn mini van 3 laten castreren en dat was de beste keuze ooit gemaakt.
Ook hij was dominant. Kon niet met andere shet hengsten aangezien hij alsmaar door bleef vechten. En ook steeds willen bijten en tegen mij op springen. Ik kon hem niet vertrouwen, en de dochter van de stal eigenaar mocht er echt niet bij in de wei. En nu, nu heb ik er een super lieve knuffel ruin voor terug.
Hij bijt niet meer, spring niet meer en wil alleen maar aandacht. De dochter kan nu gewoon bij dusty in de wei lopen en poetsen. Ik vertrouw hem en worden nu pas echt een team. Ik heb eindelijk een pony in plaatst van een mini duivel. Daarnaast is hij niet alleen rustiger geworden hij kan nu gewoon bij alle paarden in de wei staan.
En castreren op die leeftijd kan nog prima! Zou het wel in het najaar doen.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:21

tengeltje11 schreef:
Ik zou niet direct iets aanschaffen, maar eerst zorgen dat hij een les ‘hoe ga ik om met andere paarden’ krijgt.
Ken je niemand met een dominante, drachtige merrie? Deze heer moet gewoon paar keer deftig op zijn donder krijgen, een onderdanig paardje kan zo de dupe worden als het fout gaat....

Dit. Een merrie met flink haar op d'r tanden. En inderdaad voorál geen onderdanige ruin, die delft met wat pech het onderspit.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:24

ik zou als eerste het beestje casteren. gewoon al zodat hijzelf al minder last van hormonen in het koppie heeft. En dan zou ik een vriendelijke doch strenge ruin bijzetten.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:39

Hier ervaring met zo'n paard. Ook ouder. Ballen eraf, heropvoedingscursus door een hengstenhouder, een paar ruinen en later een pittige merrie en hij is nu echt chill.
Staat nu fijn met drie merries op het land en het gaat gewoon prima.
Hij staat overigens liever bij merries dan bij ruinen, maar dat is denk ik wel paard afhankelijk.
Hij joeg vroeger ook trouwens, op álles wat lager in rang stond dan hij, en ook de leider daagde die uit. En dat waren allemaal hengsten :).

Maar echt, toen die ballen eraf waren was ie al meteen rustiger. Je kon en kan het ook gewoon zien aan hem. Hij is denk ik ook gelukkiger dan vroeger.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:51

Lastig... Staat hij al lang alleen?
Het zou kunnen werken met een andere ruin of hengst, mits stabiel en sociaal. Maar dat moet maar net klikken. Als jouw hengst jaagt op merries en veulens vind ik dat wel een slecht teken in de zin van dat hij weinig weet van sociaal kudden gedrag. De kans dat het met een ruin/hengst ook mis gaat is natuurlijk aanwezig.

Als je het doet, dan met een goed sociaal paard. Niet te jong, niet bang, maar ook niet te dominant. Want dominant en dominant gaat bloeden... en dat wil je ook niet. Hoe is hij in de hand of aan het werk met andere paarden erbij? Misschien valt daar nog winst te halen. Eerst leren zich normaal te gedragen als jij hem vast hebt.

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 17:08

Sizzle schreef:
Dat hij merries en veulens jaagt (wie zet er überhaupt een hengst tussen de merries met veulens) zegt natuurlijk niet zoveel over zijn gedrag met andere hengsten of ruinen.
Net zo goed wilde hij graag stoeien maar dasr zijn merries nou eenmaal niet zo van.


Geen idee. Ja, vond het ook apart. Ik heb een afspraak voor castratie opstaan binnen enkele dagen.

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 17:10

Jessix schreef:
Lastig... Staat hij al lang alleen?
Het zou kunnen werken met een andere ruin of hengst, mits stabiel en sociaal. Maar dat moet maar net klikken. Als jouw hengst jaagt op merries en veulens vind ik dat wel een slecht teken in de zin van dat hij weinig weet van sociaal kudden gedrag. De kans dat het met een ruin/hengst ook mis gaat is natuurlijk aanwezig.

Als je het doet, dan met een goed sociaal paard. Niet te jong, niet bang, maar ook niet te dominant. Want dominant en dominant gaat bloeden... en dat wil je ook niet. Hoe is hij in de hand of aan het werk met andere paarden erbij? Misschien valt daar nog winst te halen. Eerst leren zich normaal te gedragen als jij hem vast hebt.


Hij staat toch al enkele jaren alleen, welsiwaar met de weide naast hem paarden. Ik heb een afspraak opstaan voor te castreren. Aan de hand is hij super. Ook als we een merrie tegenkomen lukt het wel. Hij bijt me niet ofzo. Hij hinikt alleen en begint te trippelen. Hij lijkt wel me te respecteren. Als veulen tot zijn 3 jaar heeft hij samen met een ruin gestaan .

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 17:11

LoveBodin schreef:
Hier ervaring met zo'n paard. Ook ouder. Ballen eraf, heropvoedingscursus door een hengstenhouder, een paar ruinen en later een pittige merrie en hij is nu echt chill.
Staat nu fijn met drie merries op het land en het gaat gewoon prima.
Hij staat overigens liever bij merries dan bij ruinen, maar dat is denk ik wel paard afhankelijk.
Hij joeg vroeger ook trouwens, op álles wat lager in rang stond dan hij, en ook de leider daagde die uit. En dat waren allemaal hengsten :).

Maar echt, toen die ballen eraf waren was ie al meteen rustiger. Je kon en kan het ook gewoon zien aan hem. Hij is denk ik ook gelukkiger dan vroeger.


Een heropvoedings cursus? Ken ik niet. Waar kan je zoiets laten doen?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:29

tengeltje11 schreef:
Ik zou niet direct iets aanschaffen, maar eerst zorgen dat hij een les ‘hoe ga ik om met andere paarden’ krijgt.
Ken je niemand met een dominante, drachtige merrie? Deze heer moet gewoon paar keer deftig op zijn donder krijgen, een onderdanig paardje kan zo de dupe worden als het fout gaat....

Deze dus en als je er niet mee kan fokken ballen eraf.
Beestje heeft anders geen leven.

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 15:35

Voila, Castratie staat gepland voor vrijdag. :-) Ook hebben we een leuke a-pony merrie gevonden die volgens ons hem goed zal kunnen opvoeden.

Bedankt voor de tips

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Weidemaatje dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:42

Succes met de operatie en de heropvoeding daarna!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:55

MARVVL schreef:
Voila, Castratie staat gepland voor vrijdag. :-) Ook hebben we een leuke a-pony merrie gevonden die volgens ons hem goed zal kunnen opvoeden.

Bedankt voor de tips

Succes! Denk erom dat ze na castratie nog een tijdje vruchtbaar kunnen zijn, dus er wordt aangeraden om ze na castratie nog 6-8 weken gescheiden te houden van merries.

Yuumi

Berichten: 51
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:55

MARVVL schreef:
Voila, Castratie staat gepland voor vrijdag. :-) Ook hebben we een leuke a-pony merrie gevonden die volgens ons hem goed zal kunnen opvoeden.

Bedankt voor de tips


Succes!