shetlander gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shetlanderss
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-19

shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 20:38

beste bokkers.
Ik heb een shetlander die steeds meer vooruit gaat, ik doe hem met mijn zusje en we krijgen steeds meer een band.. alleen vandaag beet hij mijn zusje ineens bij het poetsen en deed hij heel eigenwijs met draven want dan ging hij ineens in galop en raar doen ect. (Mijn zusje hield hem daarbij wel goed vast en liet hem niet los)

Het weer sloeg langzaam om en het waaide een beetje dus misschien had het daar mee te maken.. alleen heeft het verder een reden?
Probeerde hij misschien mijn zusje uit, had hij geen zin?

Hopelijk kunnen jullie beetje helpen EN evt tips geven??? . Ik weet zijn karakter ondertussen ook wel, maar omdat mijn zusje zo goed is gebeten en ze er zo van schrok dacht ik dat het handig was als ik even wat meer info zou hebben als dat er is.

Mvg

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:42

Er kan altijd was mis zijn van binnen. Misschien heeft hij pijn? Als het gedrag aanhoud, zou ik dat eerst even checken. Voor de rest weet ik niet hoe jong\oud je shetlander is, maar ze proberen je wel even uit natuurlijk. Laat hem wel merken dat je dit niet toelaat, als een pony mij bijt krijgt hij simpel weg een tik terug en dan is het ook klaar. Wel duidelijk zijn, als hij moet draven en hij galopeerd aan, vraag hem dan gewoon terug. Word niet gelijk boos, dat kan uitleiden tot aandacht dat hij ook juist wil.

Ik weet natuurlijk niet alles van opvoeding, maar dit werkte bij mijn jonge hengstjes van 2 prima.

PownyOwner
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-12-18

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:54

Bij bijten inderdaad duidelijk maken dat het niet mag.. dat kan al door simpel je stem te verheffen. Maakt niet zoveel uit wat je zegt dan.. gaat er vooral om de er een schrik effect inzit.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:02

shetlanderss schreef:
Ik heb een shetlander die steeds meer vooruit gaat,

Hengst, ruin, merrie?

Anoniem

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:10

Ik geloof niet zo in uitproberen in de zin van in eens dwars worden om de baas te worden, wel in dat je wanneer je niet zo‘n duidelijke leider bent en je de pony niet de stabiliteit kan geven die hij als vluchtdier er nodig heeft dat ze dan gaan proberen om zelf de leiding te nemen omdat ze zich dan veiliger voelen. Maar niet dat ze in een keer gaan proberen om de baas te worden of zo, zeker niet als je ze al een tijdje hebt. Maar wat doen jullie met de pony? Rijden?

Irelia

Berichten: 40
Geregistreerd: 28-05-19

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:45

Shetlanders zelf kunnen eigenwijs zijn, probeer zelf rustig te blijven maar laat wel zien dat je de baas blijft en niet dat het dier de baas wordt.

Yuumi

Berichten: 51
Geregistreerd: 23-05-19

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:49

Ik denk inderdaad dat hij misschien wilde proberen bij jouw zusje hoe ver hij kan gaan. Ben dan altijd duidelijk, maar niet op een té boze manier.

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:07

Ik weet niet hoe oud hij is, maar het kan ook best puber gedrag zijn. Ik zou gewoon duidelijk aangeven wat de grenzen zijn. Zodra hij iets doet wat niet mag wordt je boos, maar als hij zich dan aanpast beloon je hem ook. En met bijten mag je best een tik geven hoor.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:11

Was het met rijden of wandelen? En hoe was het bijten? Was het speels gedrag of uit boosheid? Is hij hengst of ruin? Iets meer informatie zou wel handig zijn.

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:54

Ik mis een hoop aanvullende info...
Kun je iets meer vertellen misschien?

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:06

Ik denk bij zoiets meteen: duidelijkheidheid!
Daar ‘vraagt’ een dier op deze manier om.
Dus niet hard ofzo zijn maar duidelijk je grenzen aangeven. Succes!

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:20

Niet gaan slaan, dan worden ze kopschuw. Als je naast ze staat een flinke por met de elleboog ergens in de hals planten. Dat doet je zelf niet zo zeer, maar het schrikeffect is er. En natuurlijk een ferm 'NEE' erbij.
Er kunnen dagen zijn, vooral na warm weer als het ineens koel is, dat ze bij harde wind wel erg frisjes zijn. Dan is het niet erg om gewoon even een dag over te slaan en je plannen op te schuiven. Meestal is het de dag erna weer voorbij en zijn ze weer rustig.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:21

Waar is de volwassene?
Worden jullie niet geholpen?

Over het algemeen is het zo dat een shetlander wel een leider nodig heeft die duidelijke signalen geeft.
Kinderen en beginners geven over het algemeen onbewust veel onbedoelde en dus onduidelijke signalen.

Voor nu hebben jullie gewoon goede begeleiding nodig, zodat het niet uit de hand gaat lopen. Hij heeft 2 duidelijke signalen gegeven en Shetlanders kennende, zijn daar al een hoop aan vooraf gegaan die je waarschijnlijk niet hebt opgemerkt.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:15

Lindsey_99 schreef:
Niet gaan slaan, dan worden ze kopschuw. Als je naast ze staat een flinke por met de elleboog ergens in de hals planten. Dat doet je zelf niet zo zeer, maar het schrikeffect is er. En natuurlijk een ferm 'NEE' erbij.
Er kunnen dagen zijn, vooral na warm weer als het ineens koel is, dat ze bij harde wind wel erg frisjes zijn. Dan is het niet erg om gewoon even een dag over te slaan en je plannen op te schuiven. Meestal is het de dag erna weer voorbij en zijn ze weer rustig.


Van een goeie mep op het goede moment worden ze niet kopschuw hoor :) als die van mij bijten als ze naast me lopen krijgen ze een mep waar ik ze raken kan. Zijn ze helemaal betoeterd...
Overigens heeft mijn ruin het als jonge hengst 1x geprobeerd. Daarna dus niet meer. Maar ik heb heeeeel veel pony’s in handen gehad. Nog nooit een kopschuw van geworden :n

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:52

Dat jij het wel goed doet, en ze een duidelijke correctie geeft snappen ze wel. Die van mij wist na 1 x maaien met een voorbeen met als gevolg een schoenpunt ergens geplant, ook wel dat hij het niet weer hoefde te flikken. Maar wij zijn volwassen; dit zijn kinderen, ligt toch iets anders. Lik op stuk geven moet je leren, en zo te lezen is er geen volwassene bij.
Na de schrik, auauau, en dan pas na een halve minuut meppen worden ze wel degelijk kopschuw. De tijd om de link te leggen tussen bijten en de correctie is dan al voorbij.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:41

Probleem met op het verkeerde moment een mep geven, dat het gedrag heel snel gevaarlijk kan worden.
Een shet laat zich niet zomaar slaan. (Op het verkeerde moment is dus "zomaar")