Draver wordt gek tijdens het rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sure_lee
Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:59

Ah gelukkig!


Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:08

Ik heb ook een tijdje een paard gereden wat gekoerst heeft en later is ingereden door de vorige eigenaren. Dat paard kwam ook overeind zodra hij even stil moest staan of het tempo hem niet hard genoeg ging, die wou het liefst alleen maar heel hard draven of galopperen. Bit tussen zijn kiezen en gaan. Als er dus lichamelijks niets met hem aan de hand is, lijkt het me inderdaad een rijtechnisch probleem waarbij het paard blijkbaar het idee heeft dat dit voor hem werkt anders doet hij het niet.

xJolijn
Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:22

Ik heb er niet zoveel verstand van als sommige andere mensen hier, maar “gewoon een rot-karakter” lijkt me niet waarschijnlijk als het paard tot zijn 12e heeft gekoerst. Met dravers moet goed te werken zijn en met eentje die zo steigert (en bokt) als jij omschrijft lukt dat zeker niet, dat is gewoon niet veilig. Wat natuurlijk niet uitsluit dat hij dit alleen onder het zadel doet.
Als medisch echt veel uitgesloten is en er lijkt met rug (hals en bekken ook nagekeken?) niets aan de hand, is het wellicht toch iets rijtechnisch?

Rijdt je zus misschien met teveel contact/harde/strenge hand? Dravers worden met vrij veel gewicht in de mond gereden, de pikeur wil graag “voelen” wat hij in huis heeft zegmaar. Ik hoor dan ook wel eens dat het rijden met veel contact/druk op een draver een trigger of automatisme is om hard te willen gaan, dat heeft het beestje immers altijd zo gedaan. Als hij dan qua zit ontzettend wordt tegengehouden, en waarschijnlijk ook een mindere balans heeft met ruiter, hij is immers voorheen niet als rijpaard getrained, dan kan ik snappen dat zon paard omhoog komt. Maar ik denk dat je het beste contact opneemt met Ruitje, die heeft heel veel dravers omgeschoold!!

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:23

Paard heeft 2 ton bij elkaar gekoerst dus wel een vechter . Hebben jullie het dier laten keuren? Waarschijnlijk niet maar gezien het feit dat hij zolang gekoerst heeft zou ik er toch een paar goede foto’s tegenaan gooien i.p.v. je oude da met cameraatje.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

GuusjeBloks
Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 16:33

bigone schreef:
Paard heeft 2 ton bij elkaar gekoerst dus wel een vechter . Hebben jullie het dier laten keuren? Waarschijnlijk niet maar gezien het feit dat hij zolang gekoerst heeft zou ik er toch een paar goede foto’s tegenaan gooien i.p.v. je oude da met cameraatje.


Ja hij heeft wel wat gewonnen!
De vorige dierenarts heeft uiteraard ook gewoon fatsoenlijke foto’s gemaakt maar die foto’s zijn inderdaad voordat hij bij ons kwam.

Ik heb nu een second opinion gevraagd bij een andere dierenarts

Perdje 1: Buth’s Beauvoire

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:43

Dan vraag je die andere foto’s ook op indien mogelijk en er is een jockey die hem vaker heeft gestart, misschien daar contact mee opnemen. En maak een foto van de lagen, en rug en nek en voorbenen. Wanneer dat allemaal goed is heb je helaas echt een probleem en is hij misschien een maatje te groot voor jullie . Maar het feit dat hij onbelast dit niet doet dan denk ik toch aan een lichamelijk iets.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:50

GuusjeBloks schreef:
Secretly schreef:
Ik vraag mij af waarom t paard uit de koers gegaan is, met welke reden? Wellicht kan je zijn koers verleden na trekken, zn trainers benaderen over hhoe hen je paard beschrijven?


Koerspaarden koersen niet tot ze dood neervallen (normaal gezien).
Vanaf het moment dat ze minder presteren, gaan ze uit de sport.
Hoeft dus niks lichamelijks te zijn.

Trainers, vorige eigenaars, ... is bijna niet na te trekken.
Ik heb het geprobeerd, maar ik kan niet in contact komen met ze.

Helaas.


ook niet via t NDR.nl

freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:08

Fijn dat je voor een second opinion gaat, TS! Lijkt me toch echt iets medisch te zijn.. een heel uur lang stijgeren is best extreem wanneer het enkel rijtechnisch zou zijn.

Hier ook een draver. Ik merkte ontzettend dat tijdens het omscholen hij anders moest leren omgaan met druk. Zodra ik de teugels iets aannam wilde hij harder. Als je dus gewend bent met wat meer druk te rijden, paard wil daardoor hard, en je houdt tegelijk met je zit in kan je idd wat opwaartse bewegingen (steigeren) krijgen. Maar dat zou meer reactief zijn. Naast het - denk ik nodige medische traject- heb je een instructrice? Wat zegt zij?

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:20

GuusjeBloks schreef:
different1 schreef:
Leg je probleem eens voor aan Ruitje hier op bokt.
Zij zit in de draverswereld en schoolt ook uitgekoerste travers om tot rijpaard.
Misschien kent zij dit paard, of heeft goede tips.


Hoe kan ik Ruitje contacteren?


memberlist.php?mode=viewprofile&u=8869

Als je klikt op de link dan kom je in Ruitje haar profiel. Daar zie je links pb staan. Daar klik je op en dan kun je haar een persoonlijk bericht sturen. Zij kan je waarschijnlijk wel helpen.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:21

Als je het niet prettig vind en het een probleem vind, dan vraag ik mij af waarom je hem had gekoch?

Je wist dat hij het altijd heeft gedaan.

Toch ik denk wel aan iets medisch......De vraag is echter, wat is er precies aan de hand met hem.

GuusjeBloks
Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 18:52

Ragdollcat schreef:
Als je het niet prettig vind en het een probleem vind, dan vraag ik mij af waarom je hem had gekoch?

Je wist dat hij het altijd heeft gedaan.

Toch ik denk wel aan iets medisch......De vraag is echter, wat is er precies aan de hand met hem.


Als we dit wisten toen we hem kochten hadden we hem hoogstwaarschijnlijk niet gekocht.
Over zulke dingen kan je niet oordelen als je het verdere verhaal niet kent.

Perdje 1: Buth’s Beauvoire

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:55

Kun je het gedrag niet eens filmen en het hier plaatsen? Dat geeft vaak ook al wel een beeld of het om pijn gaat of iets anders is.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

henshem
Berichten: 1126
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:07

Is hij gecheckt op maagzweren?

GuusjeBloks
Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 19:32

Cayenne schreef:
Kun je het gedrag niet eens filmen en het hier plaatsen? Dat geeft vaak ook al wel een beeld of het om pijn gaat of iets anders is.


Als je ziet wat ik nu al in privébericht krijg, ga ik mezelf dat niet aandoen haha! :(

Perdje 1: Buth’s Beauvoire

GuusjeBloks
Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 19:32

henshem schreef:
Is hij gecheckt op maagzweren?


Dat is een goede!

Perdje 1: Buth’s Beauvoire

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:40

GuusjeBloks schreef:
Ragdollcat schreef:
Als je het niet prettig vind en het een probleem vind, dan vraag ik mij af waarom je hem had gekoch?

Je wist dat hij het altijd heeft gedaan.

Toch ik denk wel aan iets medisch......De vraag is echter, wat is er precies aan de hand met hem.


Als we dit wisten toen we hem kochten hadden we hem hoogstwaarschijnlijk niet gekocht.
Over zulke dingen kan je niet oordelen als je het verdere verhaal niet kent.



Dan had ik misschien niet goed gelezen of begrepen.

Uit jouw verhaal kwam naar voren dat hij dat altijd al had gedaan vanaf dag 1 dat hij bij jou was, dan hadden er al alarmbellen moeten doen rinkelen?
Dan had je het dier kunnen terugbrengen.

Het is gewoon levensgevaarlijk.

Zoolgangster
Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:35

xJolijn schreef:
Ik heb er niet zoveel verstand van als sommige andere mensen hier, maar “gewoon een rot-karakter” lijkt me niet waarschijnlijk als het paard tot zijn 12e heeft gekoerst. Met dravers moet goed te werken zijn en met eentje die zo steigert (en bokt) als jij omschrijft lukt dat zeker niet, dat is gewoon niet veilig. Wat natuurlijk niet uitsluit dat hij dit alleen onder het zadel doet.
Als medisch echt veel uitgesloten is en er lijkt met rug (hals en bekken ook nagekeken?) niets aan de hand, is het wellicht toch iets rijtechnisch?

Rijdt je zus misschien met teveel contact/harde/strenge hand? Dravers worden met vrij veel gewicht in de mond gereden, de pikeur wil graag “voelen” wat hij in huis heeft zegmaar. Ik hoor dan ook wel eens dat het rijden met veel contact/druk op een draver een trigger of automatisme is om hard te willen gaan, dat heeft het beestje immers altijd zo gedaan. Als hij dan qua zit ontzettend wordt tegengehouden, en waarschijnlijk ook een mindere balans heeft met ruiter, hij is immers voorheen niet als rijpaard getrained, dan kan ik snappen dat zon paard omhoog komt. Maar ik denk dat je het beste contact opneemt met Ruitje, die heeft heel veel dravers omgeschoold!!


Als dat paard 12 jaar voor de sulky kon lopen geeft het inderdaad te denken dat ie nu zo raar doet, paard van mijn familielid werd als ukkie na hooguit 3 maand proberen er een fatsoenlijke draver van te maken al eruit gegooid... Halfzusje van dat paard (zelfde vader) werd topper en draafde flink wat prijzengeld bij elkaar, maar was ook geen makkelijke tante, ging in het begin zelfs voor de sulky liggen. Was dat probleem niet opgelost, hadden ze daar ook nooit jarenlang mee doorgegaan.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Brainless
Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:47


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

welshfan97
Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:57

Hoi,
Ik heb je een PB gestuurd. Ik heb dit paard gereden voor de eigenaar van wie jij hem gekocht hebt.

/3

Janiniie
Berichten: 2141
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 23:17

GuusjeBloks schreef:
Cayenne schreef:
Kun je het gedrag niet eens filmen en het hier plaatsen? Dat geeft vaak ook al wel een beeld of het om pijn gaat of iets anders is.


Als je ziet wat ik nu al in privébericht krijg, ga ik mezelf dat niet aandoen haha! :(


Mag ik even zeggen dat als je echt oprecht nare berichtjes krijgt van mensen hier dat dat in triest is. Je stelt je kwetsbaar op, vraagt om hulp. Dat is juist goed !

senna21
Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 23:30

Zoolgangster schreef:
xJolijn schreef:
Ik heb er niet zoveel verstand van als sommige andere mensen hier, maar “gewoon een rot-karakter” lijkt me niet waarschijnlijk als het paard tot zijn 12e heeft gekoerst. Met dravers moet goed te werken zijn en met eentje die zo steigert (en bokt) als jij omschrijft lukt dat zeker niet, dat is gewoon niet veilig. Wat natuurlijk niet uitsluit dat hij dit alleen onder het zadel doet.
Als medisch echt veel uitgesloten is en er lijkt met rug (hals en bekken ook nagekeken?) niets aan de hand, is het wellicht toch iets rijtechnisch?

Rijdt je zus misschien met teveel contact/harde/strenge hand? Dravers worden met vrij veel gewicht in de mond gereden, de pikeur wil graag “voelen” wat hij in huis heeft zegmaar. Ik hoor dan ook wel eens dat het rijden met veel contact/druk op een draver een trigger of automatisme is om hard te willen gaan, dat heeft het beestje immers altijd zo gedaan. Als hij dan qua zit ontzettend wordt tegengehouden, en waarschijnlijk ook een mindere balans heeft met ruiter, hij is immers voorheen niet als rijpaard getrained, dan kan ik snappen dat zon paard omhoog komt. Maar ik denk dat je het beste contact opneemt met Ruitje, die heeft heel veel dravers omgeschoold!!


Als dat paard 12 jaar voor de sulky kon lopen geeft het inderdaad te denken dat ie nu zo raar doet, paard van mijn familielid werd als ukkie na hooguit 3 maand proberen er een fatsoenlijke draver van te maken al eruit gegooid... Halfzusje van dat paard (zelfde vader) werd topper en draafde flink wat prijzengeld bij elkaar, maar was ook geen makkelijke tante, ging in het begin zelfs voor de sulky liggen. Was dat probleem niet opgelost, hadden ze daar ook nooit jarenlang mee doorgegaan.

Er zijn wel meer paarden met 'streken' die gewoon blijven koersen. Steigeren voor de sulk is meestal minder spannend dan onder het zadel.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:22

Wat vervelend zeg! Ben benieuwd wat je al hebt geprobeerd om het af te leren, op het gebied van straffen zeg maar? Klinkt als een dominant paardje!

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:38

Op de manege waar ik vroeger heb gereden , daar waren ook ex dravers
En daar hadden ze hun handen vol aan.
Niet dat ze een slecht karakter hadden.
dressuurmatig rijden is voor een draver onnatuurlijk in feite.
Ik weet van 1 draver dat hij steeds steigerde als er iemand op hem zat.
Tot hij een keer steigerde en zijn hoofd stootte en toen was het gelijk over met steigeren.

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:45

pompadour schreef:
Op de manege waar ik vroeger heb gereden , daar waren ook ex dravers
En daar hadden ze hun handen vol aan.
Niet dat ze een slecht karakter hadden.
dressuurmatig rijden is voor een draver onnatuurlijk in feite.
Ik weet van 1 draver dat hij steeds steigerde als er iemand op hem zat.
Tot hij een keer steigerde en zijn hoofd stootte en toen was het gelijk over met steigeren.


Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hem/haar pijn doet :)
Ik heb geen tips of iets dergelijks. Maar inderdaad, wat heb je al geprobeerd?

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:56

SstterreeX schreef:
pompadour schreef:
Op de manege waar ik vroeger heb gereden , daar waren ook ex dravers
En daar hadden ze hun handen vol aan.
Niet dat ze een slecht karakter hadden.
dressuurmatig rijden is voor een draver onnatuurlijk in feite.
Ik weet van 1 draver dat hij steeds steigerde als er iemand op hem zat.
Tot hij een keer steigerde en zijn hoofd stootte en toen was het gelijk over met steigeren.


Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hem/haar pijn doet :)
Ik heb geen tips of iets dergelijks. Maar inderdaad, wat heb je al geprobeerd?



Dat paard steigerde en stootte zijn hoofd. Of te wel Hij steigerde op een verkeerde plek.
En dat was niemands schuld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers