Draver wordt gek tijdens het rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:53

Ongeveer 1,5jaar geleden heb ik een draver gekocht.
Hij heeft tot zijn 12 (ongeveer) gekoerst, is ingereden en toen heb ik hem gekocht.

Hij steigert altijd onder het rijden. Soms steigert hij alleen de eerste vijf minuten maar soms ook 'n uur lang.
Mijn zusje rijdt hem op het moment en ze heeft er wel echt verstand van (volgt ook een paardenopleiding tot instructrice).

Nu is hij twee dagen heel braaf geweest tijdens het rijden en vandaag ging ze weer rijden.
'N uur steigeren! Zelfs op straat (wat hij normaal leuk vindt).
Hij steigerde zo hoog dat hij bijna achteroverklapte zei ze.
Tegenwoordig trekt hij ook z'n kop omlaag en begint te lopen of te bokken.
Hij is ontzettend sterk, ook in zijn mond!

Nu ben ik een beetje het einde nabij.
Osteopaat is geweest, tandarts komt op tijd langs, smid komt regelmatig, ik heb les gevraagd, ik heb hulp gevraagd. Ik heb al zoveel geprobeerd.

Op de stal waar hij nu (tijdelijk) staat, zeggen ze dat het gewoon in zijn kop zit en dat ik hem het best kan verkopen als weidemaatje.

Hebben jullie tips of adviezen?
Hij staat in Lommel (Belgisch Limburg).
Als iemand, iemand kent om mij te helpen, graag!

Ik hoop geen negatieve reacties te krijgen of reacties waar ik niks aan heb.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:56

Goh, wat lastig zeg! Goed dat je les zoekt en op zoek wil gaan naar een oplossing.

Heeft hij dit altijd zo gedaan? Vanaf het begin dat jullie hem hebben? Bij iedere ruiter? En bij degene die hem ingereden heeft?

Wordt zijn zadel regelmatig nagekeken, heeft hij misschien last van zijn rug?

Doet hij dit met longeren ook?

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:57

Ik mis in je alles proberen verhaal de dierenarts. Paard door de molen halen, op de foto. Rug in ieder geval.

xrobbiee

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:00

Mijn paard heeft ook lang gesteigerd als ze het ergens niet mee eens was of het even te veel werd voor haar. Soms ging ze heel hoog, dan kon ik niks anders doen dan drijven en hopen dat ze weer vooruit ging, maar vaak was het ook een "truc" om onder het werken uit te komen. Dan ging ze heel laag steigeren en een soort van steigerend huppelen. Wat bij mij heeft gewerkt is niet naar voren gaan zitten en druk houden op de teugels, dat is namelijk precies wat ze wou. Uiteindelijk is het hier door gestopt.
Als hij zo hoog gaat zou ik wel gewoon naar voren gaan zitten natuurlijk, anders ga je inderdaad om en dan is vooruit krijgen de enige manier, zolang ze lopen kunnen ze niet steigeren.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:01

Is je paard wel goed in zijn lijf?
Zoveel steigeren lijkt me wel apart.
Een osteopaat kan niet aan de binnenkant kijken.
Wat mensen op stal zeggen moet je niet naar luisteren, iedereen zegt wat anders.
Dat is hier op een forum trouwens net zo. :)

Je kan beginnen om uit te zoeken waarom je paard zo steigert, dat doet zo'n paard niet voor zijn plezier.
Misschien bij een kliniek een dierenarts hem laten nakijken, eventueel ergens een foto maken?

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:02

Renee_S schreef:
Goh, wat lastig zeg! Goed dat je les zoekt en op zoek wil gaan naar een oplossing.

Heeft hij dit altijd zo gedaan? Vanaf het begin dat jullie hem hebben? Bij iedere ruiter? En bij degene die hem ingereden heeft?

Wordt zijn zadel regelmatig nagekeken, heeft hij misschien last van zijn rug?

Doet hij dit met longeren ook?


Hij heeft het altijd gedaan, vanaf het moment dat we hem thuis hadden staan, ongeacht wie erop zit.
Zadel is nagekeken, al eens gewisseld van zadel, allemaal geen enkel effect...

Met longeren doet hij enkele vreugdesprongen/bokken en dan is het ook klaar.

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:03

Cioccolato schreef:
Ik mis in je alles proberen verhaal de dierenarts. Paard door de molen halen, op de foto. Rug in ieder geval.


Dierenarts is uiteraard ook geweest :)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:07

Wat een vervelend probleem!

Ik zou het paard nogmaals helemaal door de medische molen halen, maar eerst beginnen bij het nemen van foto's van de rug. Als daar niets op te zien is kan je gaan kijken naar je zadel, de tanden en nog een keer een osteopaat. Misschien komt het probleem niet vanuit de rug, maar de benen of de hals. Het klinkt wel als een paard dat ergens last van heeft. Over het algemeen gaan paarden niet op hun achterste benen staan om mensen te irriteren of omdat het 'in de kop' zit.

Als dat allemaal helemaal goed is kan je ook kijken of het een optie is om je paard helemaal opniew te gaan beleren. Misschien heeft hij pijn gehad en zit dat nog zo in zijn hoofd dat hij dat probleem nog steeds laat zien.

Succes! Ik hoop dat je erachter komt wat er aan de hand is met je vriendje. ;)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:09

GuusjeBloks schreef:
Cioccolato schreef:
Ik mis in je alles proberen verhaal de dierenarts. Paard door de molen halen, op de foto. Rug in ieder geval.


Dierenarts is uiteraard ook geweest :)



Ja maar die heeft toen geen foto's gemaakt van zijn rug neem ik aan? Daarvoor moet jij naar de dierenarts toe ipv andersom lijkt mij met de apparatuur die nodig is.

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:16

[/quote]Ja maar die heeft toen geen foto's gemaakt van zijn rug neem ik aan? Daarvoor moet jij naar de dierenarts toe ipv andersom lijkt mij met de apparatuur die nodig is.[/quote]

De dierenarts komt altijd met zijn "fototoestel" naar ons toe, er zijn nog oudere maar ik heb nog eens de dierenarts gevraagd om langs te komen.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:22

Maar goed, je paard is dus volledig goedgekeurd, rug is goed, geen kissing spines, artrose of iets dergelijks.
Dan zou het iets rij technisch moeten zijn, of het karakter van je paard is vreselijk dwars en kwaad of zoiets.

Kabayo

Berichten: 13961
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:25

Draver van mijn vriendin deed dit ook. Altijd omhoog. En steil overeind.

Toen ze hem uiteindelijk verkocht had kwamen we erachter dat de vorige eigenaar steigeren onder het zadel had aangeleerd als vrijheidsdressuur trucje -O- Als we dat nou wisten en het haar uberhaubt even verteld was....

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:31

Ik vraag mij af waarom t paard uit de koers gegaan is, met welke reden? Wellicht kan je zijn koers verleden na trekken, zn trainers benaderen over hhoe hen je paard beschrijven?

LexLester

Berichten: 315
Geregistreerd: 27-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:33

Beste TS, je kan altijd nog een gedragsdeskundige inschakelen als de DA echt niks kan vinden. Zelf volg ik een opleiding bij e-quine.com. Zij hebben veel instructeurs en volgens mij ook die naar België komen. Je zou altijd hun hulp kunnen inschakelen.

Zoolgangster

Berichten: 9583
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:36

Barbet schreef:
Maar goed, je paard is dus volledig goedgekeurd, rug is goed, geen kissing spines, artrose of iets dergelijks.
Dan zou het iets rij technisch moeten zijn, of het karakter van je paard is vreselijk dwars en kwaad of zoiets.


Wat het karakter betreft :een familielid van me heeft er zo eentje, ook een draver.. Zolang je van de teugels "afblijft" gaat het goed... Maar is er teveel druk naar de zin van meneer, steigert hij, desnoods vanuit galop nog! Is al jaren geleden lang en breed nagekeken. Nu hij oud is en slecht ziet (macula degeneratie) is hij rustig geworden. Een ophaaltrens of een hackamore werkte het beste bij dit paard.

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:40

Secretly schreef:
Ik vraag mij af waarom t paard uit de koers gegaan is, met welke reden? Wellicht kan je zijn koers verleden na trekken, zn trainers benaderen over hhoe hen je paard beschrijven?


Koerspaarden koersen niet tot ze dood neervallen (normaal gezien).
Vanaf het moment dat ze minder presteren, gaan ze uit de sport.
Hoeft dus niks lichamelijks te zijn.

Trainers, vorige eigenaars, ... is bijna niet na te trekken.
Ik heb het geprobeerd, maar ik kan niet in contact komen met ze.

Helaas.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:40

Secretly schreef:
Ik vraag mij af waarom t paard uit de koers gegaan is, met welke reden? Wellicht kan je zijn koers verleden na trekken, zn trainers benaderen over hhoe hen je paard beschrijven?

Er zijn niet veel dravers die na hun 12de nog koersen.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:41

Leg je probleem eens voor aan Ruitje hier op bokt.
Zij zit in de draverswereld en schoolt ook uitgekoerste travers om tot rijpaard.
Misschien kent zij dit paard, of heeft goede tips.

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:42

Zoolgangster schreef:
Barbet schreef:
Maar goed, je paard is dus volledig goedgekeurd, rug is goed, geen kissing spines, artrose of iets dergelijks.
Dan zou het iets rij technisch moeten zijn, of het karakter van je paard is vreselijk dwars en kwaad of zoiets.


Wat het karakter betreft :een familielid van me heeft er zo eentje, ook een draver.. Zolang je van de teugels "afblijft" gaat het goed... Maar is er teveel druk naar de zin van meneer, steigert hij, desnoods vanuit galop nog! Is al jaren geleden lang en breed nagekeken. Nu hij oud is en slecht ziet (macula degeneratie) is hij rustig geworden. Een ophaaltrens of een hackamore werkte het beste bij dit paard.


Een ophaaltrens heeft ie in.. Geen succes.
Hackamore durft mijn zus niet, ze denkt dat ze dan de controle helemaal kwijt gaat zijn.

Fendi
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-19

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:43

Ik heb je een privé bericht gestuurd.

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:44

different1 schreef:
Leg je probleem eens voor aan Ruitje hier op bokt.
Zij zit in de draverswereld en schoolt ook uitgekoerste travers om tot rijpaard.
Misschien kent zij dit paard, of heeft goede tips.


Hoe kan ik Ruitje contacteren?

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:47

Ik heb je gepbt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:51

Ik heb je ook even gepbt

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:56

Weet je zeker dat het een draver is en geen renpaard?
Als ik op zijn naam Google kom ik namelijk alleen een renpaard tegen.

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:58

Sure_lee schreef:
Weet je zeker dat het een draver is en geen renpaard?
Als ik op zijn naam Google kom ik namelijk alleen een renpaard tegen.


Nee het is echt een draver :) Ik heb er foto's van dat ie gedraafd heeft.
Het racepaard is Puky Alfa.

https://www.letrot.com/en/fiche-horse/p ... AwUS/races