Miskoop of opgelicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 16:28

Hoi Hoi,

Ik wilde toch even advies inwinnen hier. Ik heb vorig jaar augustus een vos merrie gekocht van 8 jaar oud, 165m schoft. Ik leaste haar eerst en toen wilde de eigenaar haar ineens snel wegdoen dus heb ik haar gekocht. Nu heb ik echt het gevoel een miskoop te hebben gedaan en zelfs een beetje opgelicht te zijn. Hij vroeg 4000 voor het paard. Heb 3000 betaald en de andere 1000 zou later komen. Hij heeft het paspoort nu in zijn bezit en dat krijg ik pas als ik die 1000 ook heb betaald. Maar ik ben helemaal niet blij met dit paard. Ik wilde graag springwedstrijden gaan rijden met haar maar ze weigert alles. En dan ook echt alles. In de springles doet ze niks, alleen als je alleen in de buitenbak rijd wil ze een paar kleine sprongetjes maken. Naar het bos is ook niet leuk met dit paard want ze gaat stilstaan en doet vervolgens niks meer. Als ze wel het bos ingaat na een hele strijd gaat ze veelste snel en zit er geen rem meer op. Ze gooit haar hoofd de hele tijd omhoog. Nu sinds ik met martingaal rij is dat minder geworden en loopt ze mooi aan de teugel. Maar het springen gaat moeizaam en ook in de les kan ze soms ineens op slot gaan en dan staat ze stil en wil niks meer. Weet iemand wat dit voor gedrag is? Zal dit paard ooit kunnen springen? Ik heb er zo geen plezier aan en wil haar het liefst verkopen. Het is een lief paard op stal maar ze is sterk en luistert niet naar je. Ben er al 4 x af gevallen in de springles door het gebok en de weigeringen. De vorige eigenaar wil haar ook niet terugkopen. Het paard is spring gefokt maar volgens mij is er niet veel met het beestje gedaan. Ik wil best moeite erin steken om haar te trainen maar ik weet niks van haar achtergrond en of ze een trauma heeft. De vorige eigenaar heeft allemaal beloftes gemaakt die hij niet is nagekomen. Dus ik voel me ook een beetje opgelicht. Iemand tips hoe ik hier uit kan komen uit deze situatie?


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:31

Klinkt eerder alsof je niet goed genoeg kunt rijden voor dit paard. Dat had je toch al kunnen weten tijdens de lease periode?

Misschien kun je beter een fiets kopen, die zijn wat makkelijker te rijden.

Gaby
Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:33

Heb je in de lease-periode ook gesprongen met het paard, en sprong ze toen wel?
Hebben jullie een schriftelijke overeenkomst opgemaakt, en staat daarin dat het paard geschikt moet zijn om mee te springen?

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:34

Heb je laten keuren? Zo nee , jij hebt onderzoeksplicht en dit is niet echt een iets wat je een verboren gebrek kan noemen natuurlijk. Sprong het paard ook niet met leasen? Dat had je dan toch al kunnen zien..

Ik zou maar eens beginnen met medisch laten nakijken en als dat goed is ook je zadel, klinkt alsof het dier gewoon ergens last van heeft of het is rijtechnisch en ligt dus aan jou.

sanso
Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:34

Als je een paard voor een koop leased dan weet je toch wat die wel en niet kan en of het een match is?

Alja
Berichten: 25519
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:35

Als je eerst hebt geleased wist je toch wat je ging kopen?

ONDERSCHRIFTLOOS

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:35

Tja als jij de afspraak maakt dat je 4000 euro gaat betalen zal je die moeten nakomen....

Je geeft aan dat je het paard eerst hebt geleased..was het gedrag toen niet aanwezig dan?
Uit je bericht spreekt niet echt heel veel respect voor je paard, kan natuurlijk komen door de frustratie die je voelt...maar misschien eens paar goede grondwerklessen om band op te bouwen??


Heb je een goede lesgever? Zeker niks medisch aan de hand?

En anders idd op zoek naar iemand die haar van je over wil kopen...hopelijk voor het bedrag wat jij ook hebt betaald..
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 22-04-19 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:35

Heb je tijdens de lease periode dan nooit gesprongen met dit paard? En heb je je paard wel eens door iemand laten springen? Zo ja, hoe gaat dat dan? Kan ze wel vrij springen? En is ze lichamelijk in orde?

Wesco
Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:35

Heb je de dierenarts het paard medisch laten nakijken?

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:37

Nies zegt het wat hard, maar goed. Lekker laten gaan.

Ik denk inderdaad wel dat je haar niet goed kunt mannen.

Je kunt 3 dingen doen:

- het resterende bedrag betalen en haar verkopen
- les nemen met haar
- een bijrijder zoeken die haar wel aankan

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:37

Samengevat heb je dus een paard gekocht wat je al kende en waar je, nu je het alleen moet doen geen controle over hebt.

Lijkt mij geen probleem van het paard of de oude eigenaar. Ik kan me echter voorstellen dat het juist de oude eigenaar niet lekker zit dat hij nog steeds de resterende € 1000,- niet van je gekregen heeft.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:39

Goh, ik zie niet meteen waarom je opgelicht zou zijn geweest? Hoe lang heb je het paard geleasd? In die periode heb je haar mss meer kunnen “testen” dan zelfs het geval is wanneer je een paard koopt zonder lease.

Ik vrees ook dat je niet erg sterk staat wat betreft het achter houden van de resterende 1000€.

Uiteraard wel jammer voor je dat het paard niet beantwoordt aan je verwachtingen. Helaas heb ik dat zelf ook meegemaakt.

Don't take anything for granted

Blackberry28
Berichten: 2966
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:39

Je was niet verplicht haar te kopen toch en eerst leasete je haar, dus je kende het paard en het karakter al wel dan neem ik aan. Dat het karakter dan nu niet helemaal bij je lijkt te passen daar kan de verkoper niet veel aan doen natuurlijk. Hoe lang heb je haar geleased en heb je toen nooit bosritjes gemaakt met haar of gesprongen?

De oplossing en het eerlijkste voor het paard lijkt me in dit geval verkopen,omdat je er zo te horen geen klik meer mee hebt en er liever ook geen tijd in steekt om het paard te trainen.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 16:41

Nies_ schreef:
Klinkt eerder alsof je niet goed genoeg kunt rijden voor dit paard. Dat had je toch al kunnen weten tijdens de lease periode?

Misschien kun je beter een fiets kopen, die zijn wat makkelijker te rijden.


Als je niks serieus kan zeggen, hou dan lekker je mond.

Whale
Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:42

Maar heb je in de periode dat je haar leasde dan nooit gesprongen met haar? Want anders had je geweten hoe ze reageerde.

Sky_As
Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:42

Geen van beide. ...Geen miskoop en ook niet opgelicht lijkt me.
Klinkt meer alsof je niet echt heel veel verstand van paarden hebt en gewoon zelf verkeerde keuzes maakt.

Misschien paard maar even ergens in training zetten om te kijken of het dan beter gaat. Als dat zo is weet je zeker dat het aan jou ligt.

Maar ik kan me voorstellen dat je voor 4000 euro geen heel goed en braaf springpaard gekocht hebt want dat kan ook bijna niet voor dat geld.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

purny
Berichten: 27386
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:43

Die 1000 euro zoals je beloofd hebt betalen en dan te koop zetten als je er nog steeds geen klik mee hebt. Maar waarom kom je er nu pas achter? Wat heb je er allemaal mee gedaan toen je hem leasde

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:45

Als de verkoper het paspoort nog in zijn bezit heeft dan staat het paard dus ook nog steeds op zijn naam?
Kan je dan niet beter je geld terugvragen en het paard terugbrengen?

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

Vjestagirl
Berichten: 26628
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:46

Het klinkt alsof je een miskoop hebt gedaan. Ofwel, er is medisch iets mis met dit paard, ofwel het dier neemt totaal een loopje met je.

In het eerste geval kan het oplichting zijn; als de vorige eigenaar wist dat er iets mis mee was. Hoe lang heb je haar geleased? Heb je een aankoopkeuring laten doen? Andere mensen mee laten kijken voordat je haar kocht?
Het tweede geval is echt je eigen fout: je hebt dan een paard gekocht wat je gewoon niet aankunt. Eerlijk is eerlijk: ik vind het klinken alsof dit het geval is. Je kunt er altijd voor kiezen haar door te verkopen, maar let wel dat je niet veel geld zult vangen voor een stakend paard wat alleen maar omhoog komt en je eraf bokt.
Misschien is het verstandig om terug te gaan naar de basis, een goede dressuur instructrice te zoeken, iemand erbij voor het grondwerken & longeren en dat hele idee van springen voorlopig maar in de kast te zetten.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

purny
Berichten: 27386
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:46

JokeRox schreef:
Als de verkoper het paspoort nog in zijn bezit heeft dan staat het paard dus ook nog steeds op zijn naam?
Kan je dan niet beter je geld terugvragen en het paard terugbrengen?

Nee. Dit heeft er niets mee te maken. Paspoort is geen eigendomsbewijs. Paspoort moet wel altijd op stal liggen waar het paard staat

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Dawn1993
Berichten: 351
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:48

Hier een paar tips, laat het paard medisch nakijken, Zijn er afwijkingen waardoor dit gedrag ontstaat?
Wat ik je verder kan adviseren is om wat grondwerk met haar te gaan doen, op die manier bouw je een band op, daarnaast ( mocht ze medisch in orde zijn) toch een training gaan doen.

Als er medisch niks mankeert aan het paard, zal je met een hoop geduld, goede wil en goede training ver komen.

Onderhoud aan websites? Of zoek je een bedrijf voor het maken van een website?
https://www.sbwebdesign.nl

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:51

purny schreef:
JokeRox schreef:
Als de verkoper het paspoort nog in zijn bezit heeft dan staat het paard dus ook nog steeds op zijn naam?
Kan je dan niet beter je geld terugvragen en het paard terugbrengen?

Nee. Dit heeft er niets mee te maken. Paspoort is geen eigendomsbewijs. Paspoort moet wel altijd op stal liggen waar het paard staat

Maar in het paspoort staat toch ook de naam van de huidige eigenaar?
Of in zo een document dat ze erbij geven?
De chipnummer is ook toch steeds gekoppeld aan een naam?

Igg -> op wiens naam staat dit paard nu geregistreerd? En is er een bindend verkoopscontract opgesteld?

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

Cioccolato
Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:54

Het maakt niet uit op wiens naam het paard staat. Al staat die nog op de naam van de fokker. Wil niks zeggen


capopjekop
Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:54

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan. Ik vind het zeker geen oplichting, dat zou het alleen zijn als ze het dier al die tijd gedrogeerd zouden hebben of verborgen gebreken die bekend waren bewust achter hebben gehouden. Je hebt als koper daarnaast onderzoeksplicht.

Ik vind het ook raar dat je er nu opeens achter komt dat het paard niks voor je is terwijl je het leaste. Waarom heb je het dier dan uberhaupt gekocht? Het is geen fiets, dus er moest toch iets van een klik zijn lijkt me..

Gewoon netjes die 1000 euro betalen zoals afgesproken. Ik zou het zien als duur lesgeld.

Als het dier voorheen wel braaf was en nu niet meer dan zou ik kijken naar wat er verandert is. Krijgt ze hetzelfde qua brok, beweging, tijd buiten met andere paarden etc? Is ze mss gevallen tijdens het spelen in de wei? Dat gedrag kan ook een uiting van pijn en ongemak zijn. Zelf zou ik iig het zadel eens laten checken of dat nog goed licht. En als daar niks uit komt de dierenarts en/of tandarts laten kijken

Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 16:55

MarcoBorsato schreef:
Nies zegt het wat hard, maar goed. Lekker laten gaan.

Ik denk inderdaad wel dat je haar niet goed kunt mannen.

Je kunt 3 dingen doen:

- het resterende bedrag betalen en haar verkopen
- les nemen met haar
- een bijrijder zoeken die haar wel aankan


Ik wil haar eigenlijk niet wegdoen, maar ik moet wel realistisch zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers