Hulp nodig met shetlandertje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shetlanderss
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-19

Hulp nodig met shetlandertje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 19:40

Hallo beste bokt leden.
Ik heb sinds een paar dagen een eigen shetlander. Schat van een beest, doet nooit iemand kwaad. Alleen is hij erg bang voor zwepen en schrikt hij snel (als je bijvoorbeeld recht op hem af loopt) en kent sommige dingen NIET zoals; draven/galopperen aan hand, longeren en commando's

We willen hem graag helpen om over zijn 'angst' en 'lastigheden' te komen.

Ik vindt het heel erg leuk om hem goed longeren, commando's aan te leren (voor uitbreiding voor bijvoorbeeld vrij springen enzo). Hij kent qua vrijheidsdressuur vooral volgen, maar bij longeren is dat erg onhandig, want dan komt hij naar je toe in plaats van in rondjes lopen. Maar gebruik je dan de zweep schrikt hij heel erg en is hij weer heel erg bang.. dus laat staan dat we bij longeren kunnen draven / galopperen

Dat is hetzelfde als we aan de hand willen draven, hij is 1x "losgebroken" aan de hand omdat hij zo erg schrok. Want voor draven heb je echt de zweep nodig anders doet hij het niet.

Maar als we de longeer zweep over zijn lichaam doen schrikt hij niet HEEL erg.. maar als we de zweep zo "slaan" op de grond dan is hij wel heel bang..

Heeft iemand tips/ een plan van aanpak of een opmerking? Het liefst uitgebreid.. :j

Ik hoor het graag!

P.s verder zijn we helemaal verliefd op ons ruintje. *\o/*

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Hulp nodig met shetlandertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:44

Ga eerst eens leidoefeningen met hem doen. Naar mijn ervaring helpt dat heel goed. Verder, als je op een paard (een vluchtdier) afloopt, kijk hem dan niet aan. Kijk langs hem of omlaag en loop niet te hard en te recht op hem af, richt zo dat je net langs hem zou kunnen lopen. Niet aankijken!

Bij longeren zou ik vooral lichaamstaal gebruiken. Verdiep je daar eens in, jouw houding ten opzichte van de pony is essentieel. Als hij naar binnen valt, doe je precies wat je niet moet doen als je hem wilt pakken, je loppt goed rechtop een paar stevige passen in zijn richting. Maak je groot. Hij gaat dan terug op de volte.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:46

Snapt hij longeren überhaupt? Zoals ik het lees snapt hij het niet of geef jij het verkeerd aan.

Zoek alsjeblieft hulp hierbij want vanachter een computerscherm gaat uitleg nooit overkomen.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Hulp nodig met shetlandertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:49

Sorry dat ik het zeg, maar waarom wil je een zweep gebruiken? Als het niet nodig is en je hebt er geen problemen mee om zonder aan te leren, waarom wel? :o

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hulp nodig met shetlandertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:52

Je wil veel te veel na een paar dagen, eerst gewoon rustig wennen en kalme dingetjes. Daarna uitbreiden naar draven aan de hand en dergelijke als je de zweep hebt aangewend op een goede manier.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:29

shetlanderss schreef:
Maar gebruik je dan de zweep schrikt hij heel erg en is hij weer heel erg bang.. dus laat staan dat we bij longeren kunnen draven / galopperen


shetlanderss schreef:
Maar als we de longeer zweep over zijn lichaam doen schrikt hij niet HEEL erg.. maar als we de zweep zo "slaan" op de grond dan is hij wel heel bang..


Het woord heet desensitizing, desensitizing, desensitizing. Of te wel ermee oefenen oefenen oefenen.
Begin met het touw ipv de zweep, ik denk dat zelfs dat wel genoeg schrik geeft. Je gaat naast je paard staan. Ongeveer op hoogte van de voorbenen, en dan begin je ritmisch het touw naast je paard gooien (verder weg van je paard). In het begin zal je Shet wegrennen, maar hou zijn/haar hoofd in jou richting gebogen, achteruit en zijwaarts kan een paard nooit harder lopen dan wij. Niet gaan trekken om hem stil te laten staan, A red je dat toch niet, en B daar leert hij alleen maar van dat het wegrennen de oplossing is, ipv de oplossing stil blijven staan is. Het paard leert van de release van de druk.
Dit kan echt wel even duren, dus niet boos worden of wat dan ook, blijf ritmisch gooien en denk aan je energieniveau (die moet laag zijn). Zodra je shet blijft staan, stop gooien en aai hem met beide handen op hals/rug. Dit blijf je herhalen tot hij stil blijft staan ook als je begint te gooien. En bij voorkeur toont hij een teken van ontspanning (zuchten, hoofd omlaag, op rust gaan staan, knipperen met de ogen). Dan ga je steeds een heel klein stukje dichter naar je paard gooien. Steeds zeg maar 10 cm dichter, maar let op je komt op een punt dat hij weer wegdraait, blijf dan op dat punt tot hij staat en stop. Aaien. En helemaal van voor af aan weer beginnen, dus verder weg van je paard. Dit proces hou je vol tot je het touw zelfs over zijn rug, achterhand, hals en benen kan gooien. Pas dan als dat allemaal goed gaat begin je met de zweep. En weer van voor af aan. Dus eerst verder van je paard weg, en dan heel langzaam in zijn richting werken. En ook bij de zweep, en als alles goed gaat, hij blijft staan als je begint te draaien met de zweep ga je rustig de zweep over de rug, achterhand enz gooien. Met deze oefening is het het handigste als je een contactstok hebt. Dat is een soort zweep met een slag eraan (net als een longeerzweep) maar ze zijn korter. Maar 1,20 m. En bij voorkeur doe je dit soort werk in een roundpenn. Met oog op wegrennen en ruimte.

Ik zal straks nog even zoeken naar wat filmpjes, maar mijn verbinding wil even niet zo best op het moment.

shetlanderss
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 14:00

Het woord heet desensitizing, desensitizing, desensitizing. Of te wel ermee oefenen oefenen oefenen.
Begin met het touw ipv de zweep, ik denk dat zelfs dat wel genoeg schrik geeft. Je gaat naast je paard staan. Ongeveer op hoogte van de voorbenen, en dan begin je ritmisch het touw naast je paard gooien (verder weg van je paard). In het begin zal je Shet wegrennen, maar hou zijn/haar hoofd in jou richting gebogen, achteruit en zijwaarts kan een paard nooit harder lopen dan wij. Niet gaan trekken om hem stil te laten staan, A red je dat toch niet, en B daar leert hij alleen maar van dat het wegrennen de oplossing is, ipv de oplossing stil blijven staan is. Het paard leert van de release van de druk.
Dit kan echt wel even duren, dus niet boos worden of wat dan ook, blijf ritmisch gooien en denk aan je energieniveau (die moet laag zijn). Zodra je shet blijft staan, stop gooien en aai hem met beide handen op hals/rug. Dit blijf je herhalen tot hij stil blijft staan ook als je begint te gooien. En bij voorkeur toont hij een teken van ontspanning (zuchten, hoofd omlaag, op rust gaan staan, knipperen met de ogen). Dan ga je steeds een heel klein stukje dichter naar je paard gooien. Steeds zeg maar 10 cm dichter, maar let op je komt op een punt dat hij weer wegdraait, blijf dan op dat punt tot hij staat en stop. Aaien. En helemaal van voor af aan weer beginnen, dus verder weg van je paard. Dit proces hou je vol tot je het touw zelfs over zijn rug, achterhand, hals en benen kan gooien. Pas dan als dat allemaal goed gaat begin je met de zweep. En weer van voor af aan. Dus eerst verder van je paard weg, en dan heel langzaam in zijn richting werken. En ook bij de zweep, en als alles goed gaat, hij blijft staan als je begint te draaien met de zweep ga je rustig de zweep over de rug, achterhand enz gooien. Met deze oefening is het het handigste als je een contactstok hebt. Dat is een soort zweep met een slag eraan (net als een longeerzweep) maar ze zijn korter. Maar 1,20 m. En bij voorkeur doe je dit soort werk in een roundpenn. Met oog op wegrennen en ruimte.

Ik zal straks nog even zoeken naar wat filmpjes, maar mijn verbinding wil even niet zo best op het moment.[/quote]


Heel erg bedankt voor uw uitgebreide bericht.
Bedoeld u dat je het paard met hoofd naar jou toe gericht los laat. En dan op een afstand een touw op de grond laat vallen? En dat dan steeds dichterbij doen? Of bedoeld u iets anders? U kunt ook altijd even de naam even van deze training dan kan ik ook wel even googlen / filmpjes zoeken!!!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulp nodig met shetlandertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:49

Niks loslaten, niet het touw en niet het paard. Je hebt gewoon je paard vast, maar niet direct aan het halster of kort, hou een 80 cm aan. Het paard moet kunnen bewegen als het dat nodig vind. En hou je het korter vast blijf je steeds weer signalen aan het dier geven, wat je ook niet wilt. Je hebt het paard dus gewoon vast, alleen staat er op het touw geen spanning. En niet te lang laten worden dan krijg je zon ruk op je arm als hij wel een keer wegspringt. En dan gooi je het uiteinde van het touw, je bent dus wel een wat langer touw nodig, naast je paard Gewoon in die richting zonder bedoelingen.
Tevens is het ook niet deze training, er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;) En er zijn dus ook meerdere trainers die horsemanship gebruiken. Al dan niet met kleine verschillen in hun methode. Maar je kan zoeken op Warwick Schiller, Clinton Anderson. Met name het begin van de serie met Cider, the abused horse (die is zo uit mijn hoofd 10 of 12 afleveringen) is goed om te kijken. Warwick gebruikt meer signalen van ontspanning, en je geeft de release bij hem zodra je een signaal ziet. Clinton gebruikt en signalen, maar ook als paard alleen maar 15 seconden stilstaat is al punt van release. Het ligt aan het paard, toont het veel of heel weinig signalen, welke ik bij voorkeur gebruik. En denk er ook aan, bij sommige paarden zul je heeeeeel ver weg moeten beginnen met gooien. En je eigen timing, wanneer stoppen en release en wanneer niet, is ook iets waaraan je moet werken. Naast je gooitechniek :+ Clinton zegt altijd de beroerder je gooit de rustiger wordt je paard. Het leert nl dat jij en je tools hem geen kwaad willen doen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:55

Als je hem nog maar een paar dagen hebt zou ik hem eerst eens even goed laten wennen. En begin eerst eens rustig aan met hem beter te leren kennen … lekker borstelen en wat wandelen aan de hand.

Je gaat veel te snel en doet veel te veel dingen door elkaar. Longeren is misschien leuk, maar let wel op dat je het niet te veel en te lang gaat doen. Het is best belastend voor je pony om heel de tijd op de volte te lopen. Het klinkt ook alsof hij het helemaal niet snapt. Ik denk dat je het beste hulp erbij kunt vragen van iemand. Ik denk dat dat voor jou zelf ook wel fijn is, want met longeren is het echt niet nodig om met een zweep op de grond te slaan.
En misschien zijn grondwerklessen o.i.d. een goed idee.
Dressuur aan de lange lijn (langelijnen) kan ook erg leuk zijn met een shetlander. Ik raad je alleen wel om hier les in te nemen.

Maar eerst zou ik hem eens lekker rustig laten wennen aan zijn nieuwe plekje en aan jou.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:33

Neem lessen horsemanship of grondwerk. Je doet precies wat je niet moet doen, bijvoorbeeld recht op hem aflopen. En hij heeft geen 'lastigheden'...hij kent gewoon heel weinig. Dat blijkt uit zijn gedrag. Door wat lessen horsemanship te nemen leer je wat je moet doen en hoe je je lichaamstaal kunt gebruiken zodat hij niet bang van je wordt, maar juist naar je toekomt. En inderdaad, laat hem eerst eens een paar weken wennen, ga met hem een band opbouwen, lekker borstelen, voetjes geven, hoefjes schoonmaken, beetje kroelen, rustig aan en pas als hij je vertrouwt kun je 'werk' gaan vragen. Maar dan wel op de goede manier. En niet met een zweep erachter. ;)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:43

Azmay schreef:
Je wil veel te veel na een paar dagen, eerst gewoon rustig wennen en kalme dingetjes. Daarna uitbreiden naar draven aan de hand en dergelijke als je de zweep hebt aangewend op een goede manier.


precies, eerst eens aan elkaar wennen, samen wandelen en dan rustig opbouwen. daarvoor krijg je al voldoende tips!

Kiaartje
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-04-19
Woonplaats: Zwolle

Re: Hulp nodig met shetlandertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:44

Mijn fries had ook onwijs veel angst voor de zweep. Ik ben zelf niet zo groot dus heb af en toe gewoon de zweep nodig om haar aanwijzingen te kunnen geven. Ook met werk aan de hand. Ik heb les genomen. Iemand die ziet wat je doet en je daarin coacht en soms iemand die even iets kan overnemen en dan met de juiste timing iets duidelijk maakt. Heeft mij erg geholpen. Ik werk nu gewoon met zweep. Kan hem ook wisselen met rijden. Kan haar aanraken. Altijd met beleid maar zonder angst er bij. Alleen had ik het nooit gered.
Wandelen en een band opbouwen was bij ons het probleem niet. De zweep was bij haar nooit als communicatiemiddel maar als opjaagstok gebruikt en ik wist niet hoe ik dat moest veranderen.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Hulp nodig met shetlandertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:57

In plaats van de zweep kun je natuurlijk ook het uiteinde van de longeerlijn gebruiken. Wellicht schrikt hij daar veel minder van, maar reageert hij er wel voldoende op. Zo werkt het met onze shet ook :)

teddybearr

Berichten: 69
Geregistreerd: 04-05-18

Re: Hulp nodig met shetlandertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:56

Wat hier eerder al is gezegd, even aan elkaar wennen. Misschien helpt het ook als je je shet even aan de zweep zelf laat wennen voordat je gelijk aan de slag gaat!