Onzekere merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:53

Heb je al eens geprobeerd meer dagen met haar te werken?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:33

boemel schreef:
Janine1990 schreef:
Heb je er nog eentje liggen van je merrie? Leg dat eens voor aan een voedingsdeskundige, die zien vaak veel meer (zie ook ander bericht van mij) zaken die je kan relateren voeding.

Dierenartsen zoeken naar ziekte. Zo hadden we hier een ruin die gewoon vreselijk atactisch leek na vastliggen oid, waar de dierenarts niet zag, zag de voedingsdeskundige het bloedplaatje van een draver in plaats van een Fries op Z niveau. Een aantal voedingssupplementen en wat verandering van voer maakte een wereld van verschil. Paard heeft nooit weer atactisch getoond.


Dat klinkt positief en houd ik in gedachten. Probleem is wel dat ik op deze stal geen enkele invloed uit kan oefenen op het ruwvoer. Krachtvoer krijgt ze amper. Wel een mineralen/vitaminemix met laag suikergehalte. Schrikgedrag was hetzelfde zonder die mineralenmix, idem met andere mineralenmix.


Zo heb ik de mijne eens koper/ijzer gevoerd, wat zijn bloedarmoede waar we later achter kwamen eerder versterkte dan verminderde.
Daarom voer ik heel weinig zonder aanleiding in het bloedbeeld. Enige wat hij krijgt is electrolyte na het rijden.

Als je geen invloed kan uitoefenen op het voerbeleid, en een deskundige ziet het wel aanleiding toe... Dan moet je je afvragen of je je paard optimaal kan managen op deze stal. Immers maak je je paard ook niet gelukkig met meer spanning dan nodig.

Nog even wat betreft die Fries uit mijn voorbeeld, alle waarden zaten keurig binnen de lijntjes. Maar vergeet niet dat die lijntjes gemiddelden zijn....

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 17:21

Princesj schreef:
Heb je al eens geprobeerd meer dagen met haar te werken?


Ook dat, maar daar lijkt ze niet relaxter van te worden helaas.

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:57

Al geprobeerd of ze misschien wat rustiger wordt als je bv gedurende langere tijd magnesium bijvoert?

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 21:18

Binck8 schreef:
Al geprobeerd of ze misschien wat rustiger wordt als je bv gedurende langere tijd magnesium bijvoert?


Ik heb het 5 maanden gevoerd. Ik ga het nu weer proberen. Nu eens een ander merk

HippySpirit
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:28

Hoi.

Ik kom gewoon even een mening droppen. Ik wil daarbij zeggen dat ik niet doorgewinterd ben in de paardensport of fokkerij.

Maar ik wil er meer over leren. Dus hier ben ik!

Ik vind het wel gezellig om te kletsen en denk graag mee.

Dit topic trok mijn aandacht. Onzekere dieren wil ik zelf altijd helpen.

Onzekerheid is m.i. ook deels een gebrek aan plezier.

Samen met je dier spelen, zonder dat er iets geleerd of gedaan hoeft te worden, kan zo heerlijk ontspannend zijn. Voor beide. Als je lacht gaat je vibratie omhoog en dat voelt je hele omgeving. Je dier nog meer. Echt puur plezier maken, spontaan of in momentjes, baat het niet dan schaadt het niet. Maak je hoofd leeg en kom in het nu, wanneer je dit doet.

Liefs