Vraagje over verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SemSa
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-12-18

Vraagje over verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 19:02

Hoi even een hoe zou jij dat doen vraagje...

Ik ben bezig om met mijn paard te wandelen heb hem nog niet zo lang en ben wat aan het uitproberen. Hij is redelijk verkeersmak maar nog niet zo relaxed dat hij nergens meer van schrikt. Ik wandel met een stalmaat die een rustige merrie heeft. Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen...ik zag bv een wielrenner aankomen van achteren....dus ik was voorbereid...ik doe gewoon alsof er niks aan de hand is en loop relaxed verder....maar paard lief schrok zich kapot toen de fietser, voor hem, plots langskwam....daarna was het weer goed en liepen we relaxed verder. Nu mijn vraag...had ik hem moeten omdraaien om te laten zien dat er een fietser aankomt van achteren en wachten totdat deze voorbij is? of even laten zien en doorlopen? of is het geheugen van een paard maar kort? of juist gewoon doen zoals beschreven en vertrouwen in hebben dat hij op gegeven moment niet meer schrikt...
Wie o wie heeft hier ervaring mee?


Palmera
Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vraagje over verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:07

Zolang de brave merrie niet begint te stuiteren kan hij daar voorbeeld aannemen.
Dus, gewoon doorlopen, niet troosten, geen aandacht geven.
Doorlopen achter die merrie aan.

Hutcherson
Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:08

Poeh lastig deze. Mijn paard ziet of hoort ze namelijk van zichzelf al aankomen. Soms (vooral bij groot verkeer) praat ik tegen hem en praat ik steeds wat harder zodat mijn stem het harde geluid overstemt. Ik ga vaak dan ook stilstaan em vertel een heel verhaal tegen hem wat er gebeurt. Ik laat hem liever niet kijken omdat ie dan ruimte heeft om vooraf al veel spanning op te bouwen. Als we gewoon doorlopen en hij zet zijn kont eronder dan heb ik hem vrij snel weer ontspannen.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:35

Ik kan alleen mee praten wat buiten rijden betreft maar ik laat meestal het ervaren paard tussen het verkeer en mijn paard lopen. Als er van achter een fietser komt die je bijna niet aan hoort komen dan draai ik meestal alleen zijn hoofd een beetje opzij. Dat alles zo normaal mogelijk door gaat maar dat hij de fietser wel even aan ziet komen.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vraagje over verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:51

Ik praat veel tegen mijn paard, als ik wandel of rijd over straat zegt ik gerust "let op" als er een fietser aan komt die ze mogelijk niet gezien heeft. Vaak komt er dan nog een hele monoloog achteraan en heel soms schrikt ze nog maar dat is niet vaak.

Vera55
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:35

Vooral zelf blijven doen alsof er niks aan de hand is. Ook niet belonen als de fietser of ander verkeer voorbij is. Gewoon doorlopen achter het paard aan die het niet eng vind. Dan merkt hij namelijk na meerdere keren dat het niet eng is. Bij iets zoals een grote vrachtwagen met veel lawaai is het nog wat lastiger maar met fietsers, andere kleinere dingen kan het goed opgelost worden op die manier. Mijn kwpn merrie was altijd bang van fietsers, kinderwagens, joggers enz maar met die manier goed opgelost gelukkig

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Vraagje over verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:41

Ik zeg ook altijd bij dingen waarvan ik verwacht dat ze die niet ziet ,Let Op.Ze schrikt dan eigenlijk zelden


monnette1
Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Vraagje over verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:03

Toen ik mn haflinger verkeersmak maakte, ben ik ook veel gaan wandelen maar ook al schrok ze of keek ze naar iets, ik blijf gewoon rustig en praat wel met haar maar we gaan wel gewoon door. Ik doe niet te tuttelig en schenk er niet al te veel aandacht aan. Uiteindelijk wil je een paard die straks overal langs gaat toch? Ik denk dat je dat het beste bereikt door natuurlijk leiderschap. Als je te veel rekening met haar houd kan je die onzekerheid overbrengen. Bij dingen die ze eng vond, liep ik soms wel tussen haar en het enge ding in. Toen ik er eenmaal op zat gingen we de eerste paar keren wel samen met een braaf paard mee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers