Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:39

Gisteren in een andere bak geoefend, waar alles wat spannender is. Ging op zich goed, maar er was zo'n randje van onrust. Vooral op de momenten dat je helemaal niks doet.

Met bewegen krijg ik dat helemaal weg, maar ik ben nu een projectje begonnen om het juist eens te proberen met stilstaan weg te krijgen en pas daarna te gaan bewegen. Kijken of we kunnen beginnen vanuit zo'n echte luie slaapmodus :+ Juist als oefening voor met trailer weg en dat soort dingen, dat stilstaan ook een echt rustpunt an sich wordt.
Alle simpele oefeningen gingen eigenlijk goed, stilstaan bij de target gaat goed, af en toe loopt ze even weg, maar komt daarna snel terug om weer te staan. Uiteindelijk halster afgedaan en at liberty ging het exact hetzelfde +:)+ Wel tof, want er is bij haar meestal een groot verschil tussen met halster en zonder.

Zolang ik help of we iets doen (grazen, oefeningen, kriebelen), blijft ze kalm en gefocust, maar ik wil dat ze zelf de kalmte gaat vinden, ook met niks doen. Hebben jullie nog ideeën? Wat ik nu doe, is wachten tot ze stilstaat/kalmeert/focus heeft op mij en dan target aanbieden en clicken. Plus steeds iets doen en dan de "niets doen tijd" steeds iets langer maken. Hebben jullie de ervaring dat het helpt om meer low-value rewards hierbij te gebruiken? Meer kauwen, meer rust?


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:36

Ja, dat laatste is wel mijn ervaring...

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:15

Ik niet. Mijn paard blijft kijken en wil niet eens zn mond open doen om te eten. Bij ons helpt het om een oefening te gaan doen om het zelfvertrouwen sterker te maken. Dus bijv gaan targetten, terug, buikspieren spannen etc. Dan komt hij weer in t ritme van vraag en beloning en dan komt ook de ontspanning weer.

Voor wie nog inspiratie nodig heeft voor wie veel grondwerk doet (of lunging):
Ik wil around a round pen maken zonder stokken in de grond te zetten. Voor het aanleren van oa travers. Voor 35,- heb ik een hordeset gekocht en twee extra palen. De palen zet ik omhoog in de pion, met zes daarvan en een ‘caution’ lint maak ik een mobiele round pen die makkelijk op en af te bouwen is en weinig ruimte in beslag neemt. Je hebt in dit pakket 10 pionnen van 30 cm en 5 stokken van 1 meter. Je kan deze ook liggend maken en dan de stokken aan de zijkant in de pionnen doen (zoals de afbeelding), zonder lint zodat je een round pen op 30cm hoogte hebt. Maar dan heb je wel meer stokken nodig voor het formaat.
[ img ]

Bij de decathlon heb ik voor 7,50 een lichte, uitschuifbare targetstick gemaakt dmv een nordic walking stick en een zwem noodle. De stick gaat van 57 naar 105, 110, 115 en 120cm:

[ img ]
[ img ]

En voor 10,- bij de decathlon een mat gekocht met een aparte ondergrond om met twee of vier voeten op een mat te gaan staan.
[ img ]

freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 22:01

Wij zijn recent verhuisd naar een nieuwe stal. Een echt paardenparadijsje voor Dex. Hij staat nu op een paddock paradise met een kudde van 30 paarden. Ze hebben een soort halve binnenbak als 'stal' waar ze zelf in kunnen lopen met daarvoor een heel stuk overdekt en verhard. Dan 1.5km aan track met o.a. wat boomstammetjes, bomen eromheen en een heuse heuvel. Een waar speelparadijs voor Dex. Hij heeft ondertussen een andere vos gevonden waarmee hij een heel lief homostel vormt :'). Ik was een beetje bang voor zijn gewicht (hij valt snel af), maar hij is zelfs aangekomen en 'dikker' dan hij ooit is geweest. Baasje blij!

We zijn v/d week weer bezig geweest met de les aan de ontspanningsoefening. Het was toch even lastig - Hallo krokodille-kop! - maar er kwamen alweer mooie momentjes voorbij. Dus ik weet waar ik me de komende tijd mee bezig moet houden. Ook zijn we bezig geweest met onze variant op 'grastraining'. Hiervoor stond hij 24/7 op gras, dus hij was daar makkelijk op te trainen. Nu gaat er af en toe een wei open, dus is gras opeens weer heel iets! Hem dan over een flink graspad leiden was een ware uitdaging, vooral omdat ik er niet van hou om te gaan hangen aan het halster(touw). Dus ik ben gewoon het LEKKERSTE gras, leuke bloemetjes, blaadjes etc gaan plukken terwijl hij zelf ook graasde. En dat beviel hem wel. Hij liep dus een soort van met mij mee om te kijken wat ik nu weer had geplukt. Soms leek het alsof hij het zag als 'paarden-training' voor mij. Want sommige dingen die ik plukte waren het eten niet waard. Bijna alsof hij z'n hoofd schudde en dacht 'wat ben jij toch paard-dom'. Ik heb nog veel te leren blijkt B-).

Maar omdat dat zo leuk voor hem was - en omdat ik er óók nog af en toe een wortel bij stopte - was hij gewoon mega geinteresseerd wat ik nu deed. En dus zat 'hoofd omhoog' er zo in. En 'hoofd omhoog en 4 stapjes meelopen' ook. Dus nu is die lange grasmat vooral een speelmat waarbij ik hier en daar wat voor hem pluk, hij dat dan voor mij 'beoordeeld (en eet) en we dus zo bij de grondwerk- of rij-bak zijn. Overigens doe ik dat ook als hij in de bak staat te grazen (aan de rand). Hij vindt het echt een erg amusant om te zien wat ik heb geplukt. Al is het een mini-bloemetje, hij bekijkt het direct en eet het (hopelijk) op!

sanne83 schreef:
Gisteren in een andere bak geoefend, waar alles wat spannender is. Ging op zich goed, maar er was zo'n randje van onrust. Vooral op de momenten dat je helemaal niks doet.

Met bewegen krijg ik dat helemaal weg, maar ik ben nu een projectje begonnen om het juist eens te proberen met stilstaan weg te krijgen en pas daarna te gaan bewegen. Kijken of we kunnen beginnen vanuit zo'n echte luie slaapmodus :+ Juist als oefening voor met trailer weg en dat soort dingen, dat stilstaan ook een echt rustpunt an sich wordt.
Alle simpele oefeningen gingen eigenlijk goed, stilstaan bij de target gaat goed, af en toe loopt ze even weg, maar komt daarna snel terug om weer te staan. Uiteindelijk halster afgedaan en at liberty ging het exact hetzelfde +:)+ Wel tof, want er is bij haar meestal een groot verschil tussen met halster en zonder.

Zolang ik help of we iets doen (grazen, oefeningen, kriebelen), blijft ze kalm en gefocust, maar ik wil dat ze zelf de kalmte gaat vinden, ook met niks doen. Hebben jullie nog ideeën? Wat ik nu doe, is wachten tot ze stilstaat/kalmeert/focus heeft op mij en dan target aanbieden en clicken. Plus steeds iets doen en dan de "niets doen tijd" steeds iets langer maken. Hebben jullie de ervaring dat het helpt om meer low-value rewards hierbij te gebruiken? Meer kauwen, meer rust?
Ik voel mezelf in herhaling vallen :Y), maar hier veel ervaring met 'Standing Face Forward' en ontspanning.

Hierbij werk ik met lage beloningswaarde (bijvoorbeeld een hooibrok/alfalfabrok etc). Ik vraag paard om op de mat te staan in protected contact. Ik klik voor een zachtere uitdrukking, oogjes die dichtvallen en rust. Ik heb een heel actief (noem het gerust nerveus) paard, maar hij kan dan echt in slaap vallen. Ik werk dan bewust niet met target (want dan opeens weer focus/wakker) of een andere oefening. Het is echt even ontspannen. In het begin vindt hij dit vaak lastig (dus loopt af en toe weg) en is de duratie erg kort (3 a 5 seconden). Wanneer het kwartje weer iets beter valt, gaat het snel vooruit en valt hij echt in slaap. Dan kan ik tegen z'n benen gaan zitten en kunnen we gerust een half uur samen zo zitten/staan.

Wat helpt is om zelf ook rustig te blijven en regelmatig zwaar uit te ademen, rustig te ademen en gewoon rustig te zijn. Dus niet heel blij 'JAAAAAA' roepen als paardlief ontspant :'). En daarnaast om de sessies de eerste paar keer echt vol te stoppen met pauzes. Na 3 a 4 x clicken leg ik de snuffelmat weer neer voor een pauze. Dat heeft hij dan écht even nodig. Wanneer de ontspanning er wat beter in zit, is de ontspanning eigenlijk al rewarding op zichzelf. Ik zie ook echt effect in z'n dagelijkse leven, hij ligt dan vaker, wordt naar andere mensen ook toegankelijker etc.

@SLmt9:
Leuke spullen heb je zo gevonden! Werkt die mat v/d Decathlon goed? De mat v/d Ikea is zo 'dik' dat ze er daadwerkelijk een beetje op heen en weer 'wiebelen'. Dat werkt ook nog ontspannend én is goed voor de balans (vooral als je die samenvouwt). Maar de Decathlon mat lijkt me vooral voor mat/parkeertraining, toch? Of zitten daar ook wiebelkrachten in verstopt? :D

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 23:26

:D geen verstopte wiebelkrachten, tis een dunne mat met kraakgeluid. Puur idd aanleren andere ondergrond, om dat te koppelen aan een cue. Heb ook een pallet, maar krakt 500 kilo daar niet zo doorheen? Welke heb jij?

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:29

Ik pas het trouwens ook toe bij mn kat. Blij toe, want vandaag moet hij een nekkraagje om ivm een wondje. Ik heb een zachte gekozen, maar die moet je over het hoofdje trekken. Ik wilde dat graag zonder dikke paniek en dwang doen, zodat dit dagelijks op en af kan. En met succes.

Ik maakte een target vh kraagje. Toen dat goed ging legde ik de ‘lampenkap’ op de grond, met de smalle opening onder en de brokjes op de grond. Meerdere. Want dan had hij even tijd nodig en kon ik de kap over zn koppie trekken. Met een dikke jackpot na uiteraard.
Voor het afdoen leg ik de brokjes weer op de grond en hou de kap vast, dan trekt hij automatisch zelf zn koppie omhoog.

Werkte geweldig. Al vier keer gedaan omdat ik maar niet door had hoe ik hem binnenste buiten had en weer andersom.
T kraagje zelf kan ik ook van harte eenbevelen voor andere honden en katten :j
[ img ]

https://www.medpets.nl/softe-smart-coll ... KUQAvD_BwE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:43

Gaat goed hier, lekker creatief bezig, en vooruitgang, is altijd fijn :)
Een verhuizing ook .. altijd spannend maar super dat het zo goed gaat!

Hier is het voor de verandering stilletjes, zit zelf weer met een blessure ( :roll: ) dus mag weer een tijdje niks. Begin er echt moedeloos van te worden, als ze niet zo oud waren en niet zo'n (medische) handleiding hadden zou ik serieus overwegen om ze te verkopen ...

Verder gaan ze op zich wel goed, maar de routine is dus weer even zoek. Laatste keer met longeren vond ik hem wel weer sloom, maar het was ook wel vrij warm en hij leek weer wat opgeblazen/gasserig. Op zich deed hij wel alles wat ik vroeg dus eigenlijk mag ik niet klagen, hahaha. Het blijft toch moeilijk met een paard dat nooit uit zichzelf zal lopen of dingen (met energie) zal aanbieden. Sommige dagen gaat hij super voor zijn doen (zelfs een keer aan het spelen geweest met stap-galop aan de longe) en andere dagen ben je al blij als je er iets uit krijgt wat lijkt op draven. En als je dan bekijkt welke energie daar in kruipt vraag ik me soms af voor wie ik het doe ... Maar niet bewegen is voor hem ook niet goed, zal mijn werk weer hebben als het wat minder warm is en ik weer iets mag doen .. :O

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:04

Goeie ideeën voor spullen Slmt9 +:)+

Hier een weekje op vakantie geweest. Gaat verder lekker hier. Rust begint er mooi in te komen op meerdere plekken, in elke nieuw bak heeft het heel even nodig. Soms is tijd gewoon het aller belangrijkste :+ Stilstaan bij de target doe ik zoveel mogelijk tussendoor, even checken of er nog steeds ontspanning is.

Gisteren los in de bak die paar weken geleden nog super eng was, mooi los drafje en galopje om me heen +:)+ Heerlijk {:}

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:58

Klinkt super! Bij een paard dat (snel) bang/afgeleid is is tijd inderdaad het allerbelangrijkste. Als je geen tijd hebt of geeft kan je de rust er ook niet inkrijgen. En hoe vaker je de rust er wel in kan krijgen, hoe sneller het de keer daarna weer gaat.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:23

Ja, soms sla ik een beetje door in m'n eigen training gedachtes :')
Ik ben altijd bezig aan m'n eigen technieken schaven en nadenken hoe iets anders/beter/sneller kan, ik vergeet soms even dat dingen gewoon wat tijd nodig hebben :+ Soms moet je ook gewoon even doorgaan met waar je mee bezig was, ipv je strategie weer aanpassen :D

Het is ook enorm heerlijk weer, dus lekker lang rondhangen s'avonds, voeren, wandelen, iets actiefs doen, gewoon veel tijd spenderen, heerlijk <3

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:37

Mijn valkuil is dat ik teveel mn doel voor ogen heb en dan zelf gefrustreerd wordt. Veel van de dingen deden we al, maar dan r- en die probeer ik nu met r+ aan te leren. Dan denk ik: waarom doetie het niehiet! En dat moet ik loslaten, even gaan ademen en denken aan wat zeggen: you’re not looking for perfection, but connection.
En dan biedt hij het soms ineens zelf al aan :+

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:14

Allemaal herkenbaar.. zowel het doorslaan in (training)gedachten als teveel gefocust zijn op een doel. Het blijft toch moeilijk om niet in oude gewoontes en andere valkuilen te vallen... Vraag me soms af hoe andere mensen dat doen, ik lijk altijd de enige die zo bezig is met dingen, de anderen zadelen gewoon op en rijden :+

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:24

Kilometers maken en je er bewust van worden. Pas op de plaats als het gebeurd en vooral wat aardiger en liever worden voor jezelf. Het is iets wat je moet leren, want het is van jezelf een stukje persoonlijkheid en je bent jezelf dus ook gedragstraining aan t geven. Het herkennen en er vervolgens anders mee om gaan is denk ik stap 1 (en 2). En dan komt het beetje bij beetje, om vervolgens steeds minder in je valkuil te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:45

Het moeilijke is dat het allemaal zo dubbel is ... Of ik doe alles zo positief mogelijk, met targets en soort dingen en we hebben een ontspannen, rustige connectie en alles gaat relaxed, maar er gebeurd ook niks. Of ik haal er meer traditionele dingen bij (zoals bv. longeerzweep) en hij beweegt meer en beter, er is ook connectie (meer dan vroeger, ben ik me zeker van bewust) maar er zit ook altijd dat idee dat hij het doet omdat er geen andere optie is.

Terwijl ik dus een mix zou willen, waarbij hij goed en veel beweegt en ik dingen van hem kan vragen die hij met plezier en ontspannen connectie uitvoert. Maar daar lijken we niet te geraken ... Nu ligt dit voor een groot stuk aan mezelf, doordat ik geen routine kan opbouwen en heel onregelmatig met hem bezig ben. Maar daarnaast heeft hij ook gewoon zo'n wisselende stemmingen dat ik nooit weet wat voor dag het gaat zijn.

Zo heb ik een paar weekends terug 2 dagen met hem gereden, het was zomer maar het weer was dat even vergeten. Het was een graad of 18, regenachtig, af en toe een flinke bui, etc. Besloten om op te zadelen en in de binnenbak te gaan rijden, stappen en de rest zouden we wel zien. Denk dat ik nog geen 5 minuten binnen was, en daar ging hij alweer, tot grote verbazing van mijn stalgenoten (soms ben ik wel blij als het gebeurd als er mensen bij zijn, want als ik het zo vertel geloven ze mij nooit :') ). Daarna deed hij op zich wel zijn best om braaf te zijn en zich te beheersen, heb ook wel het idee dat we beter geëindigd zijn dan begonnen maar het algemene gevoel was niet zo fijn, ookal besef ik dat hij erg zijn best deed. De dag erna ben ik met hem buiten gaan stappen, omdat ze op het moment dat ik ging rijden met zoveel in de binnenbak zaten dat het niet leuk was. Hij voelde als 1 tikkende tijdbom, die ook op een bepaald moment afgegaan is .. Allemaal geen grote drama's, had hem na een paar passen terug en we kregen er ook de rust weer in (relatief gezien dan). Heb wel het idee dat ik het beter kan verwerken en het beter kan laten afvloeien dan een tijd geleden, maar het blijft wel van die spanning waarbij hij maar 1 iets nodig heeft om te ontploffen.

Als je dit dan legt tegen de laatste keer dat ik hem gelongeerd heb (waarbij het nu geen verschil maakt dat het longeren vs rijden is want tijdens het longeren heeft hij ook regelmatig van dat soort uitspattingen, staan ook filmpjes van in het topic) dan is dat dag en nacht verschil. Op zich was hij ook wel wakker en zich bewust van zijn omgeving maar hij reageerde bijna nergens op, inclusief mezelf. Hij voelde zo sloom en hangerig en er moest zoveel energie in om hem een beetje te laten bewegen ... Dat zijn zo grote tegenstellingen en ik vind het moeilijk om daarmee om te gaan. Hij reageert op zoveel verschillende dingen, is door zoveel beïnvloedbaar, en dat terwijl je het niet aan hem ziet, want het lijkt een pony waar alles en iedereen zomaar opspringt en mee gaat rijden .... En misschien is dat ook wel zo, misschien maak ik van alles gewoon teveel en reageert hij daarom zo wisselend bij mij .. Of misschien heb ik hem zover dat hij zijn ware aard durft te laten zien, terwijl hij bij anderen zich 'inhoudt' of afsluit en het maar allemaal laat gebeuren ... Wie zal het zeggen. Wilde dat de pony dat kon :o

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:12

Minder overdenken en gewoon go with the flow is misschien voor jezelf een doel om aan te werken ;) bedoel ik niet negatief.

Misschien de stapjes (en dus je doelen) kleiner maken, zodat je zeker weet dat ze haalbaar zijn. Dus heeft je paard een keer een nee-dag, dan ook alleen gaan doen waarvan je zeker weet dat het haalbaar is (en daardoor leuk, want doel behaald). En als dat alleen samen staan is in ontspanning? Prima! Te moeilijk? Samen in vrijheid wandelen, terug zetten, flexen etc. Probeer een altijd-haalbare-basis te vinden voor jullie.

En als jullie wel gaan longeren, dan is er toch niets mis met een longeerzweep? Ik heb een flegmatiek paard en probeer hem door CT op de kleinste stemhulp vw te krijgen. Daar ben ik nu een paar weken mee bezig en ik heb geen longeerzweep meer nodig. Wel wortels. Net als balken lopen. Gaan een heleboel wortels door, maar dat is ok! Voor hem leuker en daardoor voor mij ook. En stap 1 is de overgang, stap 2 de gang steeds wat langer volhouden en stap 3 in ontspanning. Stap 4 wordt vanuit ontspanning meer tempo maken. Stap 5 tempowisselingen etc. Ik wissel af in draf en galop. Maakt mij het uit dat ik geen half uur hem heb laten draven of galoperen, maar 20 min aan overgangen heb gewerkt. Eerst de basis, de rest volgt wel, alle tijd.

Overigens: misschien eens goed na te denken over hoe zwaar je tilt aan ‘geen optie’ en daarin te relativeren. Gebruik je je zweep om je vraag duidelijk te stellen, waarin je paard de keuze heeft om te reageren? Of om hem de rondte door te jagen?

freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:48

Goede post Slmt9!

Ik herken de twijfels van hierboven, al ervaar ik ze minder en minder. Een positief dagboekje bijhouden kan helpen (zodat je gaat inzien dat er ook dingen wel goed/fijn waren), kleine stappen nemen (verwarring/frustratie voorkomen) en vooral niet te streng zijn voor paard en jezelf. Als jij merkt dat longeren met een longeerzweep kan, hij niet de angst heeft dat je hem de hele bak door jaagt en je zoals je zegt een connectie blijft houden, dan is dat toch een prima begin?

Ik ben zelf ook een flegmentiek mens. En als ik voor elke 3 stappen hardlopen een koekje zou krijgen.. Neh, niet zo boeiend. Maar ga ik gezellig met iemand wandelen, heb ik het naar me zin. En laat je me tennissen? Dan ren ik uit intrinsieke motivatie de hele baan rond.

Zo kan het met paarden identiek zijn. Kijk wat wel lukt, waar wordt hij wel enthousiast van en een zweepje is niet direct het eind vd wereld. Het is een begin, een startpunt en vanuit daar kun je verder knutselen :)

Hier vandaag zo'n leuk momentje! Ik was bezig met een dubbele mat, voornamelijk om Dex zo schommelend te helpen met de ontspanningsoefening. Maar hij ging er met alleen z'n voorbenen opstaan, en ik wilde hem er met 4 benen op. Rustig gevraagd z'n kont telkens een pasje naar me toe te draaien tot hij er dus netjes met 4 benen op stond. Die cue heb ik zeker 1.5 maand niet gebruikt en ging nogal vaak rommelig (voorhand en achterhand naar mij toe, ipv enkel 1 pasje met z'n achterbenen). Ik heb het toen er nooit 100% netjes uit kunnen krijgen, maar nu met de mat viel het kwartje en draaide hij netjes alleen z'n kont of voorhand. Direct een beetje stimulus control door ook langs hem te staan en niks te vragen (om te voorkomen dat hij z'n kont altijd near me toe gooit) maar ook dat ging netjes. Was er zo fier op haha :o

En als kers op de taart had ik erna een slaapend paard

[ img ]

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:20

Slim en creatief opgelost! Mooi ontspannen plaatje :D

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:06

Bedankt voor de posts, zit veel waarheid in. De zweep wordt inderdaad niet gebruikt om hem zonder keuze rond te jagen. Maar moet wel toegeven dat als je hem vast hebt het al snel verleidelijk is om een "kom op, je kan het"-tikje te geven. Je vervalt toch snel in oude gewoontes.

Dingen zoeken die wel lukken is soms zelfs al moeilijk. Want ook dat verschilt zoveel dat ik het soms niet meer weet. Zo is samen wandelen bij ons altijd heel sterk geweest, als niks meer wilde hadden we dat nog altijd... Nu zit hij in een fase dat hij zelfs niet meer wil wandelen. Had hij vorig jaar ook rond deze periode. Hij zit dan naar mijn idee echt niet goed in zijn vel, is opgeblazen en winderig, op dit moment vind ik hem zelfs stijf en weet ik niet of het komt door het weer, het opgeblazen zijn of omdat ik gestopt ben met de extra vitamine E.

En zo draaien we steeds maar in cirkeltjes.. als we ergens uit lijken te raken is er wel weer iets anders. Maar hem gewoon 24/7 op zijn mini-paddockje laten staan wordt hij ook niet beter van denk ik.

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:45

Even offtopic: heb je hem wel eens door een holistisch dierenarts laten doormeten?

freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:05

Ik weet niet of het helpt, maar hier de oefeningen op basis van 'het-wordt-hem-vandaag-echt-niet-dag' tot 'alles-kan!!'. Wie weet is het voor jullie anders, maar het kan wat inspiratie geven en wellicht mogelijkheden als je even denkt dat 'niks lukt'.

Makkelijk(st):
- Snuffelmat
- Samen wandelend grazen (vaak op het erf, waarbij Dex graast en ik dingetjes voor hem pluk en we zo langzaam stukjes wandelen)
- Targetten
- Pion of bal achterna targetten (pion gooien en target vragen)
- Op de mat

Redelijk easy-peasy
- Ontspanningsoefeningen
- Pion gooien over balkje en target
- Stilstaan & om hem heen lopen/bewegen/bukken etc
- poetsen
- Waterspelletjes
- Stilstaan op de mat, vragen om te draaien op de mat, vragen om verschillende benen op de mat te zetten, de mat opvouwen zodat het hoger wordt/moeilijker
- Parkeren opstapkrukje (Te makkelijk? Doe het dan op de gekste plekken of in beschermdcontact)

Uitdagingen
- A-B over balkjes (van pion naar pion over de balk)
- Zijwaartse bewegingen (schouder targetten of heuptargetten, of beide tegelijkertijd wijkend)
- Op de cirkel in stap
- Op de cirkel in draf
- Overgangen op de cirkel
- bewegingen via targetstick (hier ligt bij ons de uitdaging om geen jaag-iets te krijgen)
- opstappen (rijden)

We can do it! 8-)
- Op de cirkel in galop
- Op de cirkel overgangen (stap/galop etc)
- rijden
- rijden & pion gooien/targetten
- A-B over sprongetjes
- Wassen (Dex is snel verveeld, dus Dex echt wassen met +R kost véééél geduld van zijn kant)
- wandelen/fietsen buiten het erf (hier net verhuisd dus spannend, kan ergens anders easy-peasy zijn)

Hierboven een klein overzichtje, al kan het voor elk paard (en eigenaar) weer anders zijn. Mijn instructrice gaf ooit eens de tip om zoiets als bovenstaand op te stellen en dan het weer mee te nemen. Ook om mezelf gemotiveerd te houden, ook als Dex in de winter elke dag een spring-in-het-veld is.
Bijvoorbeeld
Het weer is
- winderig / regenachtig
+ Zonnig / rustig
* Fris / koud
^ Heel warm

Dex is
- Nerveus / schrikachtig
+ relaxed
* Energiek
^ Lui / Loom

In geval van - - > de makkelijkste oefeningen op een veilige (voor paard) plek
In geval van - + > Easy/peasy oefeningen of uitdagingen op het erf
etc, etc.

zo maak je voor jezelf een plan bij geval van .. nou ja alles. Zodat je je niet zo gedemotiveerd hoeft te voelen en je per dag fijne trainingsmogelijkheden hebt ipv je rot hoeft te voelen omdat iets gisteren lukte en vandaag niet.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:11

Interessant freetorun, zit zeker wat in :j Ga eens kijken of ik voor ons een lijstje kan samenstellen. Misschien geeft het inderdaad wat meer houvast/inspiratie.

@ Slmt9 : die heb ik er nog niet bijgehad neen, is hier in België ook helemaal niet zo gangbaar, zou niet weten waar ik moet beginnen zoeken. En om dan eentje uit Nederland te laten komen (of er naartoe gaan) is ook niet meteen een optie. Verder heb ik ook altijd het idee dat je maar geluk moet hebben met wie je treft, want via internet en praatjes is iedereen geweldig zeg maar.

Daarnaast vraag ik mij ook af wat een DA verder nog voor ons kan betekenen. Ik bedoel, ik ben er intussen wel uit wat het probleem is. Bij weersveranderingen/seizoenswisselingen speelt zijn darmstelsel op. Dat wordt dan overactief (je hoort zijn darmen gewoon, moet je niet eens je oor voor op z'n buik leggen.. en als je dat wel doet dan hoor je een hele oorlog :P ) en geeft dan ongemak en misschien wat krampen. Zijn lichaam reageert daar dan op door op te blazen en gas te vormen, met beweging komt dat gas dan vrij. Hij is daar verder niet ziek van, geen koorts of dergelijke en eet er ook niet minder om (soms eens met momenten dat hij zijn hooi wat minder eet, maar pulp en gras ed gaat er altijd vlot in).

Een oplossing zou fijn zijn, maar weet niet of die bestaat. Ja, als je buscopan spuit voelt hij zich weer prima, maar je kan niet elke keer dat zijn darmen wat overhoop liggen gaan spuiten. Ben nu aan het proberen met kruiden, had het idee dat die van vorige winter (een detox-mix) wel hielpen, op dit moment krijgt hij een luchtweg/spijsverteringsmix, dat leek in eerste instantie super te werken maar vandaag was hij in verhouding echt slecht. Zowel zijn darmen als zijn luchtwegen. Dus daarvan ben ik nog niet overtuigd. Wat ik verder nog kan doen/proberen? Geen idee ...

Neem vandaag bv., wilde een klein stukje gaan wandelen (ver kan ik toch niet omdat ik zelf in de lappenmand zit) maar hij zag het maar zitten totdat we aan de weiden kwamen, toen we daar voorbij liepen had hij het na 100 meter gehad. Ben dan even daar wat met hem bezig geweest, toch nog even een klein stukje verder, beetje oefenen (halt, pasje achteruit, ... ) en dat ging prima, hij liep dan ook weer uit zichzelf mee. Dus na heel eventjes beloond en zijn we naar de weide gegaan. Dan maar hem plezier doen met een half uurtje grazen ... waar hij ook plezier aan beleefd, maar na een half uur haalde ik hem stikbenauwd en met een hoestbui van de weide af ... Waar doe je dan goed aan? Ik weet het soms niet meer.

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:45

Oke, maar los van de hoestbui heb je wel op een positieve manier de wei gehaald én je paard heeft een half uur gras gehad. Dat is toch top?

In Belgie weet ik ook geen holistisch dierenarts. Ik vind internet juist een hele goeie bron met ervaringen. Juist als het niet goed is, deelt men het ook.
En met een holistisch dierenarts heb je het beste van twee werelden. En zoals ik het hoor, is er best winst te behalen. Ik heb zoveel geleerd sinds ik regulier niet meer verder kwam. Op het gebied van darmen, verteren, lever, schimmels en de gevolgen van verkeerd voeren.
Maar goed, ik kan je niemand in Belgie aanbevelen. Je zou eens op de site van Den Hoek kunnen kijken, zij hebben een lijst van opgeleide mensen, misschien ook in Belgie. Want Eric gaat de hele wereld over.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 00:17

Mijn plan bestaat eigenlijk alleen uit kijken hoe ver we stressvrij qua omgeving kunnen komen. Dat steeds een stukje uitbreiden, kleine stapjes richting het drama-punt :')
Elke dag in de gaten houden waar de grens ligt en daar ergens rond die grens dan stilstaan bij target en simpele oefeningen doen met hoge beloningsfrequentie. Ik wissel dan af met fysieke en moeilijkere oefeningen op een plek waar de spanning al weg is.
Die grens ligt elke dag ergens anders, maar schuift langzaam op, dus ik moet vooral zorgen dat ik erbinnen blijf en niet teveel erover wil.

@[***]: dit is zo’n lastig probleem, ik heb vaak goeie resultaten gezien van equilin immuno bij een opgeblazen buik. Er is eigenlijk nog zo weinig bekend over de darmflora bij paarden. Wat geef je voor voer?

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:19

@ Slmt9 : dat is op zich top, maar het is oa door het gras dat het paard die benauwdheid en hoestbui kreeg ... En dat vind ik dan altijd zo dubbel.

Ik zal eens rondkijken of ik iets kan vinden.

@ sanne83 : ik ga het eens opzoeken, maar is dat niet een vitaminenkorrel of dergelijke? Zo uit het hoofd? Hij krijgt 2x per dag 1 kg bietenpulp (ongeweekt 1 kg, dus een goede emmer) + gemicroniseerd lijnzaad + Vitalbix Daily. Dat is de basis. Op dit moment krijgt hij daar zijn cetirizine-pillen bij (hooikoorts) en dan die luchtwegkruidenmix. Tot voor kort ook nog een pilletje vitamine E maar dat ben ik (tijdelijk) gestopt omdat ik me afvraag of het nog wel wat toevoegt. En daarnaast natuurlijk hooi (onbeperkt eigenlijk, ligt altijd nog wel knabbel) en er ligt ook stro in zijn schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:47

Vandaag met hem wat kunnen loswerken in de longeerpiste, wat stappen, draven en galopperen. Nog steeds opgeblazen en met rollen kwam er goed gas vrij, daarna niet meteen meer iets gemerkt. Hij was nog niet het meest voorwaartse paard, maar op zich deed hij wel zijn best, in acht nemende dat het 30°C was hier ... Hij had ook een paar schrikreacties en andere momenten waarop hij de aandacht ergens anders op moest leggen, vond ik helemaal prima, was er zelfs blij om dat hij dat ook met 30°C doet, dan sluit hij zich tenminste niet af als het warm en benauwd weer is.

Vond wel dat hij helemaal niet soepel liep, en hij wilde ook liever niet linksom lopen (wat op zich raar is, want normaal is rechtsom zijn slechte kant). Daarna op de poetsplaats werd hij compleet hysterisch door een paar vliegen die er zaten. Nu zijn deze ook venijnig en bijten ze hard, maar hij deed echt hysterisch, gooide zich tegen de paal aan (staat tussen 2 lijnen) en het was uitkijken voor rondvliegende hoeven en andere toestanden. Meisjes die les hadden en hun paard stonden te poetsen wisten niet goed wat er ervan moesten denken volgens mij, een stalgenoot kwam vragen of alles wel ok was met [***] want hij deed wel heel extreem ...

Dit alles heeft mij doen besluiten om toch weer extra vitamine E te geven, denk dat het stijf zijn eerder daar vanaf komt dan van het darmstelsel, want dat heeft hij nogal gehad maar dan bleef hij wel soepel lopen (niet met veel zin, maar zijn bewegingen waren wel beter) en die reactie op vliegen is echt niet normaal. Misschien omdat hij spierspanningen heeft, kan me voorstellen dat dan vliegen nog extra irritant zijn of misschien gewoon zelfs pijn doen. Doet me ook afvragen of hij in de winter niet meer vitamine E nodig heeft (dan reageert hij ongeveer hetzelfde, zij het iets minder extreem, op poetsen bv.) maar dat is iets voor later. Eerst maar eens kijken of zijn stijfheid en reacties weer afzwakken als hij weer vitamine E extra krijgt ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers