Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 23:44

Niet zo streng voor jezelf, zie het als grijs gebied. Er is niet een manier van trainen, neem van elke trainingsmanier iets mee en gebruik wat voor jullie werkt.
En ook al beloon je wel het verkeerde, dan kan je altijd weer een stapje terug gaan en heb je zo het juiste we weer inzitten.

Wat bedoel je met dat de beloning het niet waard is en je paard niet anders kan?
Hij heeft altijd de keuze om iets anders te gaan doen en als de beloning goed is, zal dat voor je paard toch ook altijd de beste keuze zijn.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 00:04

ha, die kinderveger :') Ik dacht eerst aan een verfroller, maar toen heeft m'n vriend gewoon een tennisbal op m'n mini-carrotstick vastgemaakt en dat werkt perfect.

Mijn paard is heel fijn aan het halster, veel gewandeld en gefietst op de vorige locatie. Liberty hebben we nooit vaak gedaan, behalve in de longeercirkel zonder gras, dus dit is een leuke uitdaging. Je merkt ook gelijk of de spanning echt 100% weg is, dus ook wel een mooie test. Ik doe maar kleine stukjes, want ik wil niet schrikken en wegrennen bevestigen, mocht ze toch nog van iets schrikken op die plek.
En enorm véél beloning, daar ben ik nog wel eens te zuinig in (omdat ik bang ben dat ze te vet worden :D ) plus dat ik vandaag gewerkt heb met voer emmers targetten om interesse te wekken, zag ik op een van de video's, leek me een goed idee. Plus gewoon de lekkere plantjes er zelf uittrekken en die voeren :+

@[***]: Ik denk dat bewegen uiteindelijk ook heel belonend kan zijn, misschien niet voor elk paard evenveel of gelijk aan het begin :+ Ik merk bij die van mij ook dat sinds ik ontspanning genoeg heb gekregen om weer gewoon te kunnen draven en galopperen, dat de vooruitgang tig keer zo snel gaat. Zitten zo veel voordelen aan lekker bewegen. Ik denk zolang je de connectie in de gaten houdt en de gedragingen van je paard blijft inschatten, dat het geen problemen hoeft te geven.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:59

Ah ook slim! Ik heb de gewone carrotstick van equiplay, die is best zwaar. Het kindervegertje is perfect. En anders had ik een swifferstok gepakt :)

Ahhh wij werkten al heel veel in vrijheid en ontspanning, dat gaat super. Mijn paard is meermaals hb geweest en staat sinds twee jaar alleen nog op hooi. Dus ik begrijp wel waarom hij graag de berm in duikt :+

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:05

@ Slmt9 : daarmee bedoel ik dat het kan gebeuren dat je paard het niet doet omdat die wil, of voor de beloning, maar omdat er toch geen andere keuze is. En dat je dus even goed niet kan belonen want voor het paard maakt het niet uit, hij vindt het niet leuk maar doet het toch maar .. Dat idee. Soms denk je dat je paard altijd een keuze heeft, maar dat valt in de praktijk toch tegen, al heb je ze maar aan een touw dan is de keuze al beperkt (of ze moeten echt alle kracht tegen je gebruiken en dan nog ... ).

@ sanne83 : daar hoop ik inderdaad op, dat hij het bewegen op zich toch ook als leuk gaat zien, zeker als er ook nog eens snoepjes bij komen kijken. Tot nu toe gaat het goed, gisteren met longeren heeft hij mij echt positief verrast, had niet verwacht dat het zo makkelijk en goed zou gaan ... Maar bij hem kan dat ook net zo goed toeval zijn, een éénmalig iets en is volgende keer longeren weer gewoon stom :+ We zullen het zien. Maar momenteel niet ontevreden hoe hij loopt, in het begin even ruzie gehad maar dat was denk ik meer om te kijken of ik wel echt zeker was .. Als je dan even doorzet gaat hij ook, en reageert de keer erna veel fijner/sneller. Dus hoop maar dat dat een goed teken is en niet van 'we zullen het maar doen omdat het moet'. Tegelijk: ik moet ook zo veel wat ik liever niet zou doen, dus of dat nu echt zo'n groot probleem is voor hem ... Het is niet dat hij vanaf nu 30 minuten aan een stuk rondjes in draf moet lopen of dergelijke, het blijft afwisselend en spelend, alleen doen we nu wel draven en galopperen :Y)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:18

@slmt9: ja, dat snap ik helemaal, dat het gras dan lonkt :D
Ik merk dat ik toch een beetje voorzichtig voer, terwijl ik nu een jonge warmbloed heb, die kan echt wel een beetje krachtvoer hebben :j Ik heb gister echt veel volle handen gegeven en het was uiteindelijk misschien een halve voerschep biks? Stelt niks voor natuurlijk, maar voor een HB paard is dat anders.

@[***]:
Het blijft een lastige afweging. Ik denk dat we allemaal op een schaal van meer tot minder "dwang" zitten. Uiteindelijk willen we allemaal iets gedaan krijgen en doen we allemaal een halster aan of werken binnen een omheining en wij verschaffen de toegang tot het voer. Bij R- werken moet je veel meer uitkijken, het is gewoon veel makkelijker om over grenzen te gaan. Aan de andere kant heb ik mijn oude paard vrijwel volledig R- getraind en konden we lezen en schrijven met elkaar (ook naar mijn maatstaven nu, ook al had ik bepaalde dingen misschien nu anders gedaan, om het veel makkelijker te maken). Zolang je naar de gedragingen van je paard blijft kijken en je stapjes heel klein houdt en zorgt voor duidelijkheid, denk ik dat je op de goede weg zit.

Soms is het lastige afweging tussen duidelijk zijn, lichamelijke beweging en het ook allemaal leuk blijven vinden. Ik zag vandaag wat filmpjes over de galop onder het zadel trainen van connection. Ik vind het leuk om hun proces te zien, maar ik had ook wel wat bedenkingen. Ja, het is allemaal R+, maar ze gaven aan dat het hele proces ongeveer een half jaar had geduurd en dan vraag ik me wel af of dat niet enorm veel frustratie oplevert voor het paard. Plus dat ik een half jaar verkeerd aanspringen en huppeltjes maken ook niet zo bevorderlijk vind voor de lichamelijke ontwikkeling.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:20

Interessante discussie hierboven over het combineren van -r en +r. Of ja, zo lees ik de post van [***] m.b.t. traditioneel longeren en een snoepje aanbieden. In zoverre ik in de leertheorie gedoken ben, is er maar één echte reinforcer tijdens bepaalde onderdelen. Of het paard beweegt om druk te vermijden. Of het paard beweegt om een beloning te verkrijgen. Al kan dit natuurlijk per cue in de training verschillen. En ook al proberen we zoveel mogelijk met +R te werken, het paard kan een bepaalde oefening nog steeds als -R zien. Het paard is de enige die kan bepalen hoe een situatie ervaren wordt, of de beloning goed genoeg is etc.

Wanneer je paard niet galoppeerd op cue voor een beloning en wel voor druk, dan is de reinforcer druk geweest(-R). Het snoepje is dan een leuke toevoeging, maar niet wat het paard deed bewegen of het leerproces heeft beïnvloed. Voor mij een duidelijke vorm van -R met een snoepje. En ondanks dat niet mijn intentie van werken is, zie ik ook combinaties waarbij dat prima lijkt te werken :j

Hier merk ik het volgende met Dex:
- Wanneer ik -R train, krijg ik een braver/makkelijker paard. Hij loopt z'n rondje, staat stil en doet wat we van hem vragen. MAAAAR - en dat is de hele reden dat ik overgestapt op +R ben - hij wordt minder enthousiast. Hij loopt vaak van me weg of niet op me af, geeft minder feedback en is gewoon wat vlakker. Een beetje wat ik vaker bij paarden zie die 'learned helplesness' signalen vertonen.
- Wanneer ik met +R train krijg ik een energieker/pittiger paard. Paard geeft duidelijk z'n mening aan, durft nee te zeggen (en doet dat ook regelmatig), toont spanning (en staat dan ook niet stil). Maar hij is ook heel enthousiast, denkt graag mee, komt graag op me af etc. En hoe meer we training op ontspannings-oefeningen, hoe fijner de samenwerking is.
- Wanneer ik met +R train en af en toe -R oefeningen doe, merk ik dat ik een soort van positief-voorraadje heb opgebouwd waardoor hij oké is met druk. Alsof dat 10 x ja, genoeg is voor 1 x nee, even stom gezegd. Hij doet dan braaf de oefeningen (bijvoorbeeld longeren, want ook hij heeft dat lichamelijk nodig en niet altijd zin), werkt fijn mee maar blijft ook enthousiast in de training en op mij af komen. Ik merk ook dat wanneer ik een paar x achter elkaar voornamelijk -R gebruik, zijn enthousiasme weer afvlakt, hij me minder ziet staan en ik de druk moet toenemen voor hetzelfde resultaat. Kortom: alsof het voorraadje leger raakt en hij het minder tolereert.

Hier probeer ik lichamelijke beweging - die noodzakelijks is - zo afwisselend/leuk mogelijk te maken: met pionnetjes over balken gooien (zo heeft hij niet eens door dat hij wat doet), kleine sprongetjes, overgangen met de targetstick en om mij heen cirkelen en dan ook spelen met het tempo en af en toe een jackpot beloning erin stoppen. Maar soms.. Tja soms heeft hij gewoon geen zin. En soms duren die 'geen-zin-dagen' wat langer. En dan pak ik ook wel eens de longeerlijn erbij en maak ik met m'n armen wat 'opzwiepende' bewegingen. Hij doet het dan ook braaf. Maar ik ben er wel zuinig mee, want ik wil niet door dat 'voorraadje' heen. Maar goed, dat is natuurlijk onze persoonlijke ervaring :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:21

Interessante toevoegingen weer :j
En fijn dat jullie, ongeveer, hetzelfde ervaren. Ik denk inderdaad dat het nu misschien zo is dat ik een voorraadje heb opgebouwd en ik het mij nu kan 'permitteren' om wat meer te gaan eisen of verder door te vragen. Zolang het inderdaad niet te lang duurt, ik probeer er wel voor te waken dat ik toch het idee heb dat hij het nog leuk vindt (of dat werkelijk zo is is maar een gok natuurlijk, zolang hij mij begroet, meteen bij de poort komt staan en daar niet weggaat tot hij zijn neus in het halster kan duwen zal het nog wel ok zijn denk ik dan maar).

Het moeilijke aan dingen zoals bv. het longeren gisteren is weten waarom hij het doet. Hij ging gewoon op stem-commando (en lichaamshouding) maar ik had wel die longeerzweep vast. Deze heb ik amper gebruikt, alleen om hem af en toe eens wat naar buiten te duwen en bij het van hand veranderen naar zijn moeilijke kant moest hij even overtuiging dat op mij gaan hangen geen optie was.

Het blijft moeilijke materie. Soms heb ik het idee dat met R+ inderdaad meer het 'echte' paard naar boven komt, maar andere keren denk ik juist dat het door R+ allemaal onnodig ingewikkeld wordt, hij juist zo gaat doen omdat hij het allemaal niet meer weet en hij zich beter voelt als we de dingen die hij kent gewoon doen (nieuwe dingen aanleren is anders, maar dat is op zijn leeftijd niet meer zo van toepassing ;) ). Met dan uiteraard waardering en beloningen, dat maakt het dan echt goed. Net zoals dat voorbeeld met het galopperen, vraag me inderdaad ook af of het allemaal zo lang moet duren en of het niet juist verwarrend en moeilijk wordt op die manier. Maar zal er ook vanaf hangen of je met een jong/groen paard te maken hebt of niet, of eentje met angst/trauma's of noem het maar ...

Hier is gewoon het doel lekker bewegen en vooral naar buiten, veel eisen heb ik niet maar gewoon wat stappen, draven & galopperen en indien nodig eens een bocht maken zou toch moeten kunnen, en denk niet dat het echt zo'n groot iets is om van hem te vragen. Zijn verschil in houding tussen R+ en hetgeen ik nu doe (geen idee hoe ik het moet noemen) is wel groot, waarbij hij nu positiever lijkt maar het kan ook net zo goed zijn dat hij zich nu afsluit en niet zichzelf/zijn gedachten toont. Langs de andere kant, een paard wat zich afsluit en het allemaal niet leuk vindt zal ook niet meteen naar je toekomen als je met je lichaam nog maar iets die aanleiding geeft (al dan niet perongeluk). Deed hij vroeger in ieder geval niet, in ons Parelli-tijdperk was er compleet geen draw bijvoorbeeld ... en wegdrijven ging wel maar met een veel slechtere/bozere houding dan dat hij nu liep.

Dus hoop maar dat ik mijn voorraadje een beetje kan onderhouden en daar wat uit kan putten 8-)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:41

@sanne: ik voer grasbrok (200gr) als beloning en drie winterpenen. En dat werkt heel goed.
Ik kan me vinden in wat je zegt hoor, een half jaar rijtechnische dingen verkeerd laten uitvoeren zodat het r+ kan, zou niet iets voor mij zijn. Neem vooral mee wat voor jullie werkt, dat is nooit fout.

@freetorun: interessante aanvulling! Ik kan me volledig aansluiten bij jouw bevindingen. Wat grappig, zo gaat het exact bij mijn paard ook.
Het ontwikkelt zich alleen wel heel snel. Zo heb ik een flegmatiek paard, of gedemotiveerd r- paard ;) maar nu ik met r+ werk, is het de eerste keer even puzzelen. Maar vandaag was ik stomverbaasd hoe pittig, snel en voorwaarts hij ging. Al voor mijn hulp zat hij in een actieve draf of galop. Dus toen moest het ineens andersom, steeds terugvragen en pas op mijn verzoek gaan. Maar dat hij ook zo door. En ik zorg ervoor dat ik dat soort dingen idd kort doe. En dan pas erna click en beloon en niet meer altijd tijdens (wel stembeloning, maar nog geen click). Dat werkt voor ons erg goed.

En ergens zal mijn paard dat denk ik toch zien als r-, hij zal toch denken dat hij geen keuze heeft, het dan maar doen en in elk geval iets lekkers toe krijgen. Maar ja, wat je zegt, hij moet toch werken aan zn lijf en dan wisselen we r- en r+ af. Maar met zoveel mogelijk ontspanning en plezier.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:48

Ik denk dat iedereen die hiermee bezig is zichzelf wel herkent in een bepaalde vorm van perfectionisme. Ik ging voorheen zo ver in alles tot op het bot analyseren dat ik alle ontspanning verloor en ook de positieve dingen niet meer zag. Had ik een supergoede training gehad maar 1x iets met R- opgelost; baalde ik ontzettend. Ik was alleen nog maar bezig met theorie en techniek en niet meer met mijn paarden. Heb uiteindelijk bijna 2 jaar niks met ze gedaan omdat ik alle plezier verloren was. En nu ik opnieuw begonnen ben, heb ik mezelf beloofd om niet meer zo te micromanagen. Ik doe zoveel mogelijk R+ (zeker mijn jongste weet ook niet beter, die heb ik vanaf de veulentijd) maar gebruik ook wel R-. In de praktijk denk ik 75/25. En mijn paarden zijn nog steeds even enthousiast en de trainingen gaan super. Zolang de vibe over het geheel genomen maar positief blijft en het belonen overheerst. Het is niet mijn doel om hiermee R- te promoten maar wel: blijf alsjeblieft relativeren, laat theorie niet teveel de praktijk verpesten voor jezelf.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 08-08-19 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:51

freetorun schreef:
- Wanneer ik met +R train en af en toe -R oefeningen doe, merk ik dat ik een soort van positief-voorraadje heb opgebouwd waardoor hij oké is met druk. Alsof dat 10 x ja, genoeg is voor 1 x nee, even stom gezegd. Hij doet dan braaf de oefeningen (bijvoorbeeld longeren, want ook hij heeft dat lichamelijk nodig en niet altijd zin), werkt fijn mee maar blijft ook enthousiast in de training en op mij af komen. Ik merk ook dat wanneer ik een paar x achter elkaar voornamelijk -R gebruik, zijn enthousiasme weer afvlakt, hij me minder ziet staan en ik de druk moet toenemen voor hetzelfde resultaat. Kortom: alsof het voorraadje leger raakt en hij het minder tolereert.


Dit inderdaad precies :) alsof je een soort saldo hebt dat positief moet blijven.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:51

Mooi gezegd! En wat zonde dat je je plezier kwijt was..gelukkig weer teruggevonden!
Mag ik vragen welke dingen jij nu bijv r- doet?

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:21

Raamzicht schreef:
Mooi gezegd! En wat zonde dat je je plezier kwijt was..gelukkig weer teruggevonden!
Mag ik vragen welke dingen jij nu bijv r- doet?


Dat is eigenlijk lastiger om te beantwoorden dan ik dacht :D Ik denk dat ik vooral lichte druk mix met een beloning, zonder die druk ooit te escaleren.

Maar ik ben bijv. de jongste nu onder het zadel aan het beleren. Ik wil hem de reguliere hulpen leren, dus simpel gezegd druk op zijn neus = ho. Maar hij kent allang het stemcommando, dus was het relatief simpel om een lichte druk te geven - "ho" - paard stopt - click en beloon. En nu hij het kent, click ik daar niet meer voor, maar voor weer andere/nieuwe dingen. Beetje zo. Wetenschappelijk gezien wordt het misschien zo onderuit gehaald, maar voor ons werkt het als een trein :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:36

Heerlijk topic om mee te lezen dit.
Ben een goede week niet geweest bij de terrorknol en het ging eigenlijk erg goed vandaag. Ben wel verdomd boos geworden een paar keer, random bijten of trappen als ik gewoon rustig naast haar sta te kriebelen aan haar schoft is niet ok. Die correctie accepteerde ze wel erg netjes. Verder in 1 keer kunnen opzadelen en aardig braaf ookal is alles nog spannend. Moet wel mijn brokken eens gaan wisselen, de click is het niet eens meer altijd waard om te kijken >;)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:52

Ook een hele herkenbare post VogeltjeM. Dat perfectionisme meer loslaten Misschien een proces waar meerdere door de jaren heen wel doorheen gaan.
Ook hier denk ik 75/25, voor ons werkt het ook :j
En die 25% r- idd met zo’n klein mogelijke hulp, waardoor ik ook geen boos of gefrustreerd paard krijg.

@azmay: maar zo’n correctie vind ik begrijpelijk hoor :o fijn dat het toch redelijk ging!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:22

Ja en ik denk dat daarbij dan de kunst is om de druk niet op te voeren als je niet het juiste antwoord krijgt.
Ik ben nog aan bekijken hoe het allemaal uit gaat pakken hier. Leuk om jullie te volgen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:33

Raamzicht schreef:
Ja en ik denk dat daarbij dan de kunst is om de druk niet op te voeren als je niet het juiste antwoord krijgt.
Ik ben nog aan bekijken hoe het allemaal uit gaat pakken hier. Leuk om jullie te volgen.
dat is af en toe ook het verwarrende. Druk hoeft geen -r te zijn. Het kan ook gewoon een cue zijn, zonder daarbij aversief te zijn.

Als je je paard leert te wijken op stemcommando, en later voeg je daar een aanraking aan toe (een beenhulp bijvoorbeeld). Dan kan het voor het paard nog steeds ervaren worden als +R. Wanneer je gaat lopen drammen/trappen/eisen is dat natuurlijk anders. Maar een niet toenemende vorm van druk die ook niet gelinkt is aan negatieve consequenties en niet als onprettig wordt ervaren kan prima een cue zijn van +r training.

Maar zoals met alles in de leertheorie bepaald de student. En kunnen we niet altijd 100% zeker zijn dat wat we doen (positief/negatief) ook zo wordt opgevat.

Wat ik hier wel eens doe om mezelf uit te dagen om te denken zoals paardlief. Is kijken naar videos (bv op instagram) van -/+r trainingen zonder de uitleg. Dus begrijp ik wat de trainer probeert aan te leren zonder er tekst bij te hebben. En zie ik dan iets aversief of juist belonends. En erna pas de tekst of het geluid aan te zetten. Want je paard snapt je teksten ook niet. Dat is voor mij af en toe echt verfrissend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:41

Ja VogeltjeM, heel herkenbaar :j En hier ook zeker aan de orde, al probeer ik dat de laatste tijd dus niet te doen en gewoon te rijden en dergelijke. Niet steeds als zijn oor eens naar achter gaat denken dat ik het allemaal verkeerd doe en wat het probleem nu weer is. En raad eens, zijn oren gaan een stuk minder naar achter! Hij is een stuk rustiger in het algemeen en kan ook weer netjes op de poetsplaats los blijven staan. Denk omdat hij nu (weer) weet wat de bedoeling is, terwijl hij daarvoor door mijn twijfel constant ging zoeken naar het juiste antwoord. Nu is het gewoon allemaal heel simpel, met R- als het moet, durf zelfs ook wel verhogen (stem, been, harder stem, harder been bv. ). En snoepjes als hij goed zijn best doet. We kunnen er wel mee leven denk ik, en voor mij is het ook een pak simpeler 8-)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:24

Raamzicht schreef:
Ja en ik denk dat daarbij dan de kunst is om de druk niet op te voeren als je niet het juiste antwoord krijgt.
Ik ben nog aan bekijken hoe het allemaal uit gaat pakken hier. Leuk om jullie te volgen.


En dat is dan weer ‘makkelijk’ te omzeilen door je stapjes of kleiner te maken, of een stapje terug te doen. Des te kleiner de stap, des te eerder de beloning, des te eerder wil mijn paard een actie uitvoeren.
Bijv met het gras eten onderweg. Word ik omver getrokken? Kleine hulp vragen mee te gaan. Geen reactie? Probeer ik hem max 3x dezelfd vraag te stellen en dan vraag ik het op den andere manier, ander geluidje oid. Dan besluit hij vanzelf een keer zn hoofd iets omhoog te doen en kan je gelijk clicken. En vanaf daar onderweg vaker belonen om zn aandacht te houden en voor te zijn dat hij het gras induikt. Zodat dat wandelen veel leuker wordt dan het grazen.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:57

Wel daarmee opletten dat je paard het niet doorkrijgt dat als hij zijn snufferd in het gras duwt dat hij én gras heeft (en soms meerdere happen) én dan ook nog eens een beloning krijgt als hij zijn hoofd weer omhoog doet... Die van mij legt dat soort verbanden iets te makkelijk :+

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:58

Slmt9 schreef:
Raamzicht schreef:
Ja en ik denk dat daarbij dan de kunst is om de druk niet op te voeren als je niet het juiste antwoord krijgt.
Ik ben nog aan bekijken hoe het allemaal uit gaat pakken hier. Leuk om jullie te volgen.


En dat is dan weer ‘makkelijk’ te omzeilen door je stapjes of kleiner te maken, of een stapje terug te doen. Des te kleiner de stap, des te eerder de beloning, des te eerder wil mijn paard een actie uitvoeren.
Bijv met het gras eten onderweg. Word ik omver getrokken? Kleine hulp vragen mee te gaan. Geen reactie? Probeer ik hem max 3x dezelfd vraag te stellen en dan vraag ik het op den andere manier, ander geluidje oid. Dan besluit hij vanzelf een keer zn hoofd iets omhoog te doen en kan je gelijk clicken. En vanaf daar onderweg vaker belonen om zn aandacht te houden en voor te zijn dat hij het gras induikt. Zodat dat wandelen veel leuker wordt dan het grazen.


Ik had het over degenen die r- gebruiken. Dat het dan wellicht wel zaak is te letten dat je de druk niet verhoogt.
Zelf probeer ik alles voor zover dat lukt r+ te doen en ook in kleine stapjes idd.

Freetorun
Ik snap dat druk an sich niet zegt of het r- of + is. Maar dat bedoelde ik ook niet helemaal. Zie boven. Hoop duidelijk!
Insta geluidloos, leuk idee!
Laatst bijgewerkt door Raamzicht op 08-08-19 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:59

[***] schreef:
Wel daarmee opletten dat je paard het niet doorkrijgt dat als hij zijn snufferd in het gras duwt dat hij én gras heeft (en soms meerdere happen) én dan ook nog eens een beloning krijgt als hij zijn hoofd weer omhoog doet... Die van mij legt dat soort verbanden iets te makkelijk :+


Hahaha slimmerik! En het lukt niet om hem voor te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:24

Hier gaat dat tegenwoordig goed :j Maar was meer om aan te halen wat er kan gebeuren, onbewust kan je je paard trainen om te grasduiken en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Nog een leuke is het meewandelen, pony is het type dat graag achter je hangt (en zo langzaam mogelijk loopt) en ik vind het wel gezellig als die naast mij loopt en we een beetje tempo kunnen maken. Dus dan ga je je paard vragen naast je te komen lopen en bij goede reactie belonen. Dat ging heel fijn totdat ik een patroon begon te ontdekken: steeds langzamer gaan lopen - meteen reageren op mijn vraag - klik/beloning - weer langzamer gaan lopen - braaf reageren - klik/beloning - langzamer gaan lopen - etc. Rotbeest :') :') Je hebt ze ertussen.. vandaar dat ik het even wil meegeven.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:06

@[***]: nou dat gebeurt hier ook al. Niet met het gras, want ik stel het moment van belonen steeds wat langer uit. Nu is het clicken bij hoofd omhoog en wortel als hij weer in de benen is.
Maar wat er dus wel steeds gebeurd is dat hij met wandelen na de click stil gaat staan. Want zo beginnen ze bij CT (ik hoor mezelf ook steeds hoohooo) :D maar lopend belonen zit er nog niet helemaal in.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:14

Uiteindelijk is R-/R+ natuurlijk volledig theoretisch, dus soms moeilijk uit elkaar te halen. Je kan het per oefening bekijken: echt specifiek iets aanleren met een clicker of met druk. Maar je kan het ook iets breder trekken en kijken of de gehele situatie/trainingssessie belonend of niet belonend is.

Ik zie R- niet als negatief, dus ik gebruik R+ en R- waar het handig is, het snelste/makkelijkste/duidelijkste is.
Ik zie (goed) R- als goed dansen, dat je door druk & drukveranderingen tot een harmonisch geheel kan komen. Dat is eigenlijk ook de grap aan paarden, dat die dat ook fijn vinden. Maar dan wordt het eigenlijk vanzelf weer R+, als je iets doet wat het paard fijn vind ;)
Is dat niet de truc van echt goeie R- trainers (zoals Philippe Karl bijv), dat die de training zo neer zetten dat het paard het harmonische bewegen fijn gaat vinden en dat zelf ook actief opzoekt?
Ik denk dat het daarom ook weer volledig paardafhankelijk is, niet elk paard wordt gelukkig van beweging.

Als je kijkt naar goeie trainers, dan is dat bijna niet vergelijkbaar met één paard houden op een pensionstal. Als je een eigen stal en meerdere paarden hebt, kan je de gehele situatie zo opzetten dat alles een positieve ervaring is voor het paard, dat is veel lastiger als je één paard hebt. Plus dat veel paarden eigenlijk continu dingen onthouden wordt, zodat ze daarna de training positiever ervaren. Als je paard de hele dag in z'n eentje op stal staat, dan wil hij wel graag bewegen. Bewegen is dan ook veel meer belonend, dan als je paard de hele dag buiten staat.

R+ trainen is dan eigenlijk zo makkelijk en duidelijk, je creëert zo snel een positieve associatie met mensen, met leren, met de omgeving _/-\o_ Zelfs als je paard gewoon de hele dag gelukkig staat te zijn in z'n wei met vrienden ;)

Ik denk dat iedereen vnl R+ gebruikt voor de dingen die dat specifieke paard moeilijk vind. Mijn paard beweegt graag, ik gebruik het vnl voor kalmeren en stilstaan :+ Gisteren weer heel veel kalm en stilstaan geoefend, ging goed, zelfs met die enorme wind, echt top +:)+ Zelfs nog één van de enge plekke aangepakt, ook dat ging goed, helemaal leuk *\o/*

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:21

Ik vind 'goed dansen' wel een hele mooie omschrijving van druk geven en uitnodigen, en waarom je het allebei nodig hebt in een samenspel, en het ook subtiel moet gaan.