Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:51

Vind je zelf rijden minder belangrijk omdat je grondwerk gewoon leuker vind? Of heb je het idee dat je paard het niet leuk vind?

Ik vind rijden heel leuk, grondwerk ook. Paard vind rijden ook leuk, kent ook niet anders, dat scheelt.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:12

Ik ben trouwens nu event preparation in despooking aan het kijken. Wat ik heel leuk vind, is dat ze gewoon voorbeelden uit het “echte” leven hebben genomen. Verschillende situaties opgenomen, allemaal niet perfect, maar gewoon het proces laten zien. Leuk om te kijken :)

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:31

sanne83 schreef:
De meeste horsemanship mensen werken vnl met R-, Parelli, Warwick Shiller, Tristan Tucker, Buck Brannaman, Martin Black, maar ook Andrew Mclean (equitation science) bijvoorbeeld.


R- is toch iets leuks wegnemen?
Tegen een kind zeggen, als jij je groenten niet op eet krijg je ook geen toetje (toetje is in dit geval dan het leuke wat je gaat ontzeggen).

Zie NH meer als P- iets onaangenaams weghalen (druk van het halster wegnemen / loslaten)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:37

Nee, R is reinforcement, dus je wilt dat het gedrag toeneemt.
R+ is dan iets toevoegen om gedrag te laten toenemen, dus een beloning geven bijv.

R- is bijv druk wegnemen om het gedrag te belonen.

P is punishment (je wilt dat het gedrag minder wordt), P- is door iets weg te nemen wat ze graag willen hebben.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:41

Ze gaan toch juist mee werken om de druk (onaangename) te vermijden. Ik even zoeken of ik de juiste info kan vinden.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:48

Wat een blunder, je hebt helemaal gelijk.

R- iets vervelends wegnemen uit de omgeving om gedrag dat je graag wil aan te moedigen.
Je hoeft straks niet af te wassen als je nu netjes je bord leeg eet.

P- iets leuks wegnemen uit de omgeving om gedag dan je niet wil te ontmoedigen
Je mag straks geen tv kijken omdat je zit te kliederen met je toetje

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:23

Hier gaat het echt gigantisch goed, mevrouw was vandaag weer behoorlijk chagrijnig bij het uit de wei halen en heeft me nog een paar keer flink boos aangekeken tijdens het werk (nog altijd geen echte rede voor gevonden) maar ze blijft er absoluut niet meer in hangen. Ze is giga slim en zonder enige uitleg probeert van alles waardoor ze na 2 keer oefenen probleemloos haar lompe voeten in een muslischaal parkeert op de minste aanwijzing :D
https://www.dropbox.com/s/k1oslb42twuw9 ... 0.jpg?dl=0
Even via link, zodat hij niet permanent op bokt rond dwaalt :o

freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:57

sanne83 schreef:
Vind je zelf rijden minder belangrijk omdat je grondwerk gewoon leuker vind? Of heb je het idee dat je paard het niet leuk vind?

Ik vind rijden heel leuk, grondwerk ook. Paard vind rijden ook leuk, kent ook niet anders, dat scheelt.
Beide denk ik :Y). Ik ben rijden echt 100% minder belangrijk zijn gaan vinden. En vind het ook echt niet erg als ik verder zou moeten zonder te kunnen rijden. Voor mij is dat nu echt een extra, een kers op de taart .. een soort 'ultiem' we hebben het leuk samen.

Maaaar dat komt dus ook door paardlief. Hij geeft nog lang niet altijd consent voor het rijden. En dat is voor mij ook oké. Dat betekent gewoon dat er nog wat onzekerheid of negatievere gedachtes aan zitten. En dat is niet dat hij het ohz ooit heel slecht heeft gehad, ik heb hem zelf bitloos ingereden en we hebben voornamelijk bosritjes gereden. Maar toch, hij vind andere dingen waarschijnlijk leuker. En als ik hem dan los opzadel en ik zie hem stress-signalen vertonen of hij loopt weg, dan stap ik die dag niet op. Gaat het opzadelen los helemaal goed, maar hij wil zich niet inparkeren, dan stap ik ook niet op. Allemaal signalen die ik serieus neem. Ook met de wetenschap dat hoe vaker ik hem de keuze geef, hoe meer hij uiteindelijk 'ja' gaat zeggen.

Dus voor mij is rijden met de clicker niet zo zeer moeilijk of lastig. Al heb ik het dan niet over daadwerkelijk dressuurmatig rijden, dat vergt meer uitdagingen :j . Maar ik word alleen héél blij van rijden als hij er ook zin in heeft, en daarom rij ik dus eigenlijk veel minder. En is het dus die kers op de taart maar geen noodzaak (meer).

Odi schreef:
Wat een blunder, je hebt helemaal gelijk.

R- iets vervelends wegnemen uit de omgeving om gedrag dat je graag wil aan te moedigen.
Je hoeft straks niet af te wassen als je nu netjes je bord leeg eet.

P- iets leuks wegnemen uit de omgeving om gedag dan je niet wil te ontmoedigen
Je mag straks geen tv kijken omdat je zit te kliederen met je toetje

Dit plaatje schept vaak veel duidelijkheid:
[ img ]

@Azmay: fijn dat het vandaag zo goed ging! *\o/*

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:11

Super Azmay! Klinkt toch als een flinke stap vooruit als ze niet meer in die boosheid blijft hangen, werkt zoveel fijner ;)


Leuk ook al de andere reacties en bedenkingen, ik lees ze met plezier mee maar ben nu even te druk om uitgebreid mee te praten. Maar dan weten jullie dat ik nog mee lees 8-)


Van [***] ben ik ondertussen aan het denken dat ik hem moet gaan verkopen als kinderpony :+ Momenteel is er ponykamp bij ons op stal en wordt [***] ingeschakeld als buitenwandelpony. Dus kind erop en een (groot) kind of ikzelf ernaast als begeleiding. En hij is al 2 dagen de perfecte pony, laat zich door de kinderen uit de paddock halen, op de poetsplaats zetten, borstelen, klooien met de hoeven (zo geweldig als je ziet dat hij weet wat ze willen maar het pas doet als ze het goed vragen :P ) en dan daarna helpen opzadelen ed. Al die tijd staat hij met het grootste geduld te wachten, onderweg is hij doodbraaf. Herken mij eigen pony niet meer, hahaha.

En dan denk je dat hij na 4 ritten (2 dagen voormiddag en namiddag) het wel gehad heeft en dan ga je nog even naar de paddock en komt hij weer murmulend aan de draad staan en wil hij nog een rondje mee :')

Ook interessant allemaal, waarom gaat dit zo goed en heb ik zoveel 'problemen' met hem...

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:19

Whaha wat moet je daar dan mee _O-
Cobe wil een klein verzorgstertje? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:57

Haha ja, wie weet.
Of misschien moet ik zelf meer kind worden 8-)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:30

Odi schreef:
Wat een blunder, je hebt helemaal gelijk.

R- iets vervelends wegnemen uit de omgeving om gedrag dat je graag wil aan te moedigen.
Je hoeft straks niet af te wassen als je nu netjes je bord leeg eet.

P- iets leuks wegnemen uit de omgeving om gedag dan je niet wil te ontmoedigen
Je mag straks geen tv kijken omdat je zit te kliederen met je toetje


yep, ik denk altijd maar gewoon aan druk/beloning en paardenvoorbeelden, want van die mensenvoorbeelden raak ik altijd een beetje in de war, omdat het zo indirect is.

Is er iemand hier die op deze manier rijdt? Ik vind de ondersteuning in het aanleren van alle hulpen namelijk heel fijn, paard confident krijgen etc, maar daarna bouw ik de clicks af. Ik vind zelf dat het namelijk als je echt lichamelijk gaat trainen heel erg de voorwaartse flow onderbreekt door vaak te clicken en te belonen. Nu heb ik ook een paard die dat voorwaartse heerlijk vind, dus op zich is dat al belonend.
Met mijn vorige paard (de enige waar ik fanatiek R+ training mee gedaan heb) niet een super groot probleem, want die was erg voorwaarts, dus een goede rem was helemaal prima. Daar kon ik makkelijk in galop roepen; yes, teugels los en dan stopte ze redelijk in slow-motion.

Ik heb er nu één met een te goeie rem, die heel sowieso al heel graag vanuit galop vol op de rem trapt (vooral op goeoed zooo :+ ) en dat wil ik heel graag niet verder bevestigen. Ik heb de goedzo ondertussen al omgetraind, dat dat voorwaarts betekend :+

Ben benieuwd hoe jullie dit zien qua stoppen na clicks, voorwaartse flow en galopwerk? Gebruiken jullie bijv een signaal dat betekent: "goed zo, maar ga door"?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:00

Ik ben met rijden bezig, maar in tegenstelling tot jou vind ik het nog niet mee vallen. Wij werken met keuzevrijheid. Paard mag kiezen of hij bereden wil worden of niet en mag tijdens het rijden er ook voor kiezen om te stoppen.
Een paar maanden geleden waren we lekker op weg en waren we zover dat ik de oefeningen ook wat moeilijk kon maken, langer en lussen. Helaas door een blessure er een paar maanden uit gelegen, revalideren en zitten nu weer op een kwartiertje rijden.

VogeltjeM
Berichten: 3726
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 18:24

sanne83 schreef:
Ben benieuwd hoe jullie dit zien qua stoppen na clicks, voorwaartse flow en galopwerk? Gebruiken jullie bijv een signaal dat betekent: "goed zo, maar ga door"?


Ik heb een tijdje intensief gereden met de clicker en wil dat na mijn bevalling weer oppakken. Ik vind het stoppen na de click niet erg, omdat je toch snel genoeg opbouwt. Dus in het begin stop je na 1 of 2 goede passen maar al snel zit je op 40. En idd een "ga zo door"-signaal is erg handig, dat had die van mij zo door.

Maar ik moet heel eerlijk bekennen dat 100% r+ niet mijn doel op zich is. Dus ik geef "normale" hulpen (weliswaar licht en niet escalerend/opbouwend qua druk) en click dan voor het goede antwoord. Zo van "hier heb je een hulp, zoek maar naar het goede antwoord - ja!". Voor mijn paarden genoeg om ze supergemotiveerd te houden.

Hier op bokt is wel een topic van iemand die haar paard 100% r+ aan het beleren is. Bijv door een targetstick te gebruiken/door de hulpen te freeshapen. Maar ik vond dat zelf niet zo prettig werken.

Voorbeeldje voor het sturen bij mijn onbeleerde paard: even overgesimplificeerd heb ik gewoon een lichte druk op links gegeven, aangehouden en zodra hij naar links ging meteen druk los + click + belonen. 100% r+ zou misschien zijn hem met een targetstick naar links laten gaan (erachteraan laten lopen) en dan langzaam de teugelhulp of welke andere hulp dan ook eraan koppelen.

Instagram: lusitano_roux

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 19:18

Ik werk ook op de manier van VogeltjeM. Wel bepalen wat ik wil, daar een traditionele hulp voor geven (maar zonder versterken of andere dingen) en bij een goed antwoord clicken en belonen. Heb het idee dat dit beter bij de pony past, hij heeft het wel nodig dat je aangeeft wat je wil, maar zonder dat je gaat dwingen of eisen of boos worden of dergelijke want dan klapt hij dicht. Laat je het hem uitzoeken dan raakt hij in de war en klapt hij ook dicht.

Dingen aanleren met targets ed is een optie maar ik merk hier dat dit verwarrend is bij dingen die hij al kent. Dus ben ik momenteel overgeschakeld op gewoon de traditionele hulpen maar met een andere mindset dan vroeger. En voorlopig lijkt dat prima te werken, al ben ik op dit moment wel heel erg basis bezig. Het enige wat ik momenteel wil is dat hij (buiten) op een bepaald tempo stapt en blijft stappen. Dus ik beloon vooral als hij dat tempo heeft en houdt, niet voor elke keer dat hij op mijn been reageert (want hij is het type dat dan express zou vertragen zodat ik been zou geven en belonen). Laatste rit ook wat draf erbij gedaan en positief verrast over hoeveel moeite hij erin stak en het tempo dat eruit kwam. Al ben ik niet 100% zeker of dit goed was want bij terugkomen had hij een wondje van zijn hoefschoenen dus misschien liep hij ook zo omdat hij pijn had... Dus dat moet ik de komende ritten even uittesten ;)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:12

Leuk om te horen hoe jullie het toepassen :j

Mijn doel is niet 100% R+, ik probeer eigenlijk gewoon de makkelijkste methode bij de oefening te zoeken. De hele despooking-course vond ik goed opgezet, bij angst is target/touch it ook gewoon de best werkende techniek. Ik zag gister een filmpje over leren wijken met de target, maar vind dat eigenlijk best onlogisch voor het paard om met de target aan te leren? Dus dan gebruik ik liever de traditionele hulpen van hand/been aanleggen, want dan heb ik het gelijk op de cue die ik later ook wil hebben.
Ik wil nu m'n vaststaan verbeteren (of eigenlijk kan ze wel prima vaststaan, maar is de plaats waar ik nu moet vastbinden nog niet 100% ok, dus meer stilstaan op spannende plek oefenen), maar daar vind ik een target of mat dan weer een hele logische manier van aanleren.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:12

Antwoorden over clicken en stoppen tijdens het rijden heb ik gevonden bij "Riding with connection conference 2016" +:)+
Shawna Karrasch heeft een interessant stukje over fine tuning for top performance. Leuk om te horen hoe ze dit toepast bij olympische spelen ruiters :j
Zij doet eerst click= stop en traint dan later door naar clicken zonder stoppen, zodat je een aantal keer kan clicken om te markeren, maar niet stilstaat of beloont. Goed om te weten dat dat prima gaat voor de toekomst.

Ondertussen zijn we alleen met de super basics bezig, gister weer goeie voortgang gemaakt met stilstaan op enge plek met target +:)+ Hele stukken met volledige ontspanning, paar keer spanning door teveel triggers eromheen en dan moeten we heel even nog naar buiten lopen, maar dan kunnen we eigenlijk gelijk weer terug en weer bij de target staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:11

Klinkt super. En top ook dat je erkent dat er teveel omheen kan gebeuren en dat dan even weglopen vaak al een groot deel van de oplossing is.

Ik denk dat ik een beetje op jouw lijn zit qua denken, ik wil graag alles positief doen en kleine stapjes en veel belonen, maar ik wil wel dat ik er 'gewoon' mee kan werken en dus gewoon de normale gekende hulpen aanleren. Nu kan je natuurlijk alles aanleren en daarna weer omvormen, maar dan lijkt mij iets meteen op been/teugel of dergelijke makkelijker en duidelijker. Als het dan echt niet wil of de pony begrijpt het echt niet dan kan er nog altijd naar alternatieven (zoals bv. target) gekeken worden om te helpen.

Hier verder nog een beetje aan het puzzelen, pony reageert op mij echt niet zo fijn als op de kinderen en ik begrijp niet wat ik nu zo anders/verkeerd doe. Ik probeer het mij niet persoonlijk aan te trekken en maar gewoon te doen en er het beste van te maken, maar het knaagt ergens toch wel. Daarnaast met rijden wat aan het klooien, laatste keer buiten ging geweldig en zelfs wat kunnen draven en ook momenten gehad dat hij uit zichzelf besliste om te gaan draven (en de laatste draf ging zo hard dat ik iets had van 'nou, dit hoeft zo ook niet voor mij' :') maar heb het toch beloond). Door omstandigheden nog eens in de piste gereden en hij deed het op zich prima, stapte fijn door en we hadden fijn contact. Draven echter was een ramp, oren in de nek, enorm slaan met zijn hoofd, heel erg terug komen in tempo, ... Hij begon zelfs te hoesten. Nu heeft hij dat op zich wel vaker, heeft ook met zijn stofallergie/hooikoorts te maken, en door het weinige werken. Maar dan is dat bij de eerste keer draven een kuchje of 2 en dan is het weer voorbij. Nu bleef hij kuchen en zelfs hele harde inclusief scheet. In het begin elke keer toevallig als ik hem aanspoorde om sneller te gaan, maar daarna bleef het ook in stap. Dus zitten we daar weer mee ... Hoop dat het was omdat het binnen was en misschien toch benauwder voor hem dan ik het vond, maar daarvoor moet ik nog even wat meer testen. Dus we blijven puzzelen 8-)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:48

[***] schreef:
Klinkt super. En top ook dat je erkent dat er teveel omheen kan gebeuren en dat dan even weglopen vaak al een groot deel van de oplossing is.


Dit is eigenlijk mijn normale R- strategie, approach en retreat en gewoon honderd keer heen en weer lopen, tot die plek ok genoeg is om te kunnen ontspannen en stilstaan.
Aan de ene kant is kunnen stilstaan een uiting van ontspanning en aan de ander kant is het natuurlijk ook gewoon een aangeleerd gedrag.
Ik vind het wel interessant om te zien dat het aan de ene kant met de target wel duidelijker is dat stilstaan bij de target het doel is, maar ik moet ook uitkijken dat ze zichzelf niet gestrest maakt op zoek naar de beloning (en daardoor dan weer moeilijker stilstaat). Ze gaat zelf over tresholds heen op zoek naar de beloning, dus ik moet haar meer tegen zichzelf in bescherming nemen. Dat heb ik in het begin een aantal keer fout gedaan, omdat mijn vorige paard absoluut geen voer aannam bij spanning en ook echt niet een treshold overging voor voer.

@[***]
Wat doen die kinderen met hem? Alleen aaien? Of doen ze ook iets met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:26

Dat is inderdaad ook een goede, dat paarden soms over hun grenzen gaan voor de beloning. Kan goed werken, maar in sommige gevallen ook averechts. Zeker iets om in de gaten te houden :j

De laatste kinderen hebben hem uit de paddock gehaald (heel onhandig halster aan ed), gepoetst op de poetsplaats, helpen opzadelen en dan in de piste erop waarbij ik 1 kind hielp en het andere kind hem vast had en dan daarna buiten op wandeling, dit soms onder begeleiding van mij, of van een ander kind waarbij dan degene die erop zat vooral reed (en ik liep uiteraard in de buurt).

Heb ook eens even een meisje van toen een jaar of 11 gehad, deze heeft hem een paar keer in de piste gereden, gewoon stap, draf, galop en simpele figuren. Dag en nacht verschil met mijn piste-ervaringen.

Op de poetsplaats staat hij dan als een blok stil, half te slapen en het maakt hem niet uit wat ze doen of hoe hard/zacht. Als ik hem poets staat hij de helft van de tijd geïrriteerd te doen (vaak op vliegen maar die waren er bij de kinderen ook) en met zijn hoofd te gooien ed. Het is echt dag en nacht verschil, heel raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:24

Vandaag een topdag gehad, om maar even aan te geven dat hij ook zijn goede momenten heeft :P Wilde eerst longeren om te zien of hij dan ook zou hoesten, maar de longeerpiste lag te slecht dus maar naar plan B. Toch rijden maar buiten, al dan niet buitenbak.

Uiteindelijk een rondje in het veld gedaan met 2 stukjes draf, zonder hoefschoenen dus niet helemaal ideaal, maar hij deed het wel! En zonder hoesten. Ook nog even in de buitenbak wat bezig geweest (leuk detail: poort open en dicht doen vanaf je paard, heerlijk, en hij vindt het geweldig dat soort dingen) en ook daar een aantal keer laten draven, zonder hoesten en zonder moeilijk gedoe. Toen hij op een bepaald moment zelf besloot aan te draven ben ik daarin meegegaan en heb hem na een aantal meter een jackpot gegeven.

Echt compleet het tegenovergestelde van de vorige sessie. Wel vond hij het nodig om bij het laatste gaatje aansingelen in mijn been te bijten, daar heeft hij wel een reactie op gehad en toen was het klaar. Misschien dat het daarom zo goed ging :+ Heb soms moeite met grenzen stellen omdat ik bij alles wat mijn paard doet ik mij sta af te vragen of er iets is of dat ik misschien wat verkeerd doe. Denk niet dat dit zo goed werkt bij ponylief.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:33

Blijft een soort van raar paradoxaal iets toch, dat je door meer nadenken over wat je doet wel een betere trainer wordt, maar dat je ook niet teveel moet nadenken of je iets verkeerd doet, want dan twijfel je teveel :+

Misschien ook gewoon heel simpel dat sommige paarden heel veel kunnen hebben van kinderen, misschien toch een goeie manegepony :P


[***] schreef:
Dat is inderdaad ook een goede, dat paarden soms over hun grenzen gaan voor de beloning. Kan goed werken, maar in sommige gevallen ook averechts. Zeker iets om in de gaten te houden :j


Ik heb nu zo'n paard die al snuivend in passage doorloopt, snel hapje nemen en heel hard wegrennen :+ :+ Sowieso hele hoge (positieve) energie, die dan opeens omslaat in spanning en schrikken. Dus stilstaan is ook wel extra lastig, maar goede oefening. Heeft ook wel echt een aan en uit knop, zodra de spanning eraf is, is het ook gelijk stilstaan, kroelen en lipje omhoog :+ Dus ik beloon nu niet meer voor de target bereiken, maar voor ontspannen blijven nadenken en connectie met mij, ipv zelf alvast die treshold over rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:27

Dat is de kunst, ervoor waken dat de target niet het kunstje/het doel wordt, maar dat je met de target helpt een ontspannen paard te krijgen. Het is allemaal niet zo simpel :P

Wat hebben kinderen dan anders dan volwassenen?
Ik bedoel, als ik kijk wat ik met hem doe of van hem vraag/wil, dan is dit een stuk minder dan wat hij bv. met dat 11-jarig meisje in de piste moest doen. Waarom was hij daar wel braaf en bij mij niet? Misschien omdat ik té weinig vraag? Dat hij toch meer wil werken, en zeg maar minder vrijheid, meer gestructureerd (wel simpel), meer doorzetten, meer (bege)leiding?

Moet zeggen dat ik dit de laatste tijd ook wel meer aan het doen ben, en het gaat eigenlijk best goed allemaal. Maar omdat hij zolang niks heeft moeten doen bij mij is dat soms moeilijk om te doorbreken. Denk dat hij zich steeds afvraagt of ik het wel meen, en als dat dan zo blijkt is het voor hem ook ok ... Zo gaat het stappen tegenwoordig al heel goed en vlot (als je niks van hem vraagt kan hij gerust aan 3.5 km/u stappen :') ), moet ik al steeds minder moeite voor doen, maar wel blijven waken dat hij zich blijft inspannen want hij probeert af en toe toch wel of minder ook weer goed genoeg is. Maar hij aanvaardt het wel als ik dan aangeef dat ik wat meer verwacht ... Na het draven van gisteren ook weer een beetje hoop dat ik dit ook ga kunnen uitbouwen naar langer/meer draven en daarna galopperen.

Maar het blijft raar ... ik probeer zoveel rekening te houden met hem en alles zo leuk mogelijk te houden, maar misschien moet ik daar gewoon mee stoppen en normaal gaan doen :P

freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:56

Kinderen doen gewoon. Die denken minder na, verwachten minder, twijfelen minder etc.

Jij hebt 'doelen', veel twijfels (is het wel goed genoeg, geen stress, jet te weinig etc etc) en denkt dus meer na. Ipv gewoon doen, gewoon genieten. Het kan soms heel simpel zijn :j

Ik merk bv hier ook wanneer ik soms gewoon even iets doe omdat het moet, het heel makkelijk gaat. Wanneer ik twijfel en niet zeker ben dan gaat het ook wat moeilijker. Ik heb nu wel gemerkt dat of je nu +R of -R doet, twijfels maken het moeilijker voor mens/dier.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:58

Freetorun geeft het al aan: een kind gaat op in het moment dus die heeft 100% connectie. [***] (be)denkt ondertussen van alles en nog wat, dus die heeft minder dan 100% connectie. Dat lijkt voor Cobe niet te werken. Die vraagt voortdurend van je om in het hier in nu te zijn en te blijven, bij en met je paard. Hij is tenslotte geen fiets met haar of, zoals mijn arabierig typje zegt: geen handtas.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers