Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:40

Goh, ik vind het moeilijk om over voor- of nadelen te praten. Het is gewoon een manier van omgaan met je dier en een manier om dingen aan te leren. Ook dingen als 'wat is er zo goed aan' vind ik moeilijk om iets over te zeggen. Het gaat namelijk helemaal niet over goed of niet goed, het gaat erom of iets bij jou en je paard past.

Maar 'connectie, geen perfectie' is wel een hele goede :j En iets wat het inderdaad ook moeilijk maakt, om de connectie op de eerste plaats te zetten in plaats van dat doel waar je eigenlijk naartoe wil. Vandaag zelf ook nog zo'n momentje gehad waarbij ik te lang ben doorgegaan en dan voel je je achteraf zo slecht .. terwijl anders je je slecht zou voelen omdat het niet gelukt is :+

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:43

Ik had t vandaag ook. Was helemaal gefrustreerd omdat ik het toch r- probeerde door te drammen. Voelde me zo vreselijk schuldig daarna.
Toen 10 stappen terug gedaan en doel bijgesteld en gehaald. Dus wel positief af kunnen sluiten.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:27

Fijn als je positief kunt afsluiten Slmt9! Ben wel benieuwd naar de situatie? Wat probeer je er dan met r- door te drammen?

Ik had een leuke les van Suzy. We hebben het veel over het voer an sich gehad omdat paard nogal hongerig deed en dat ook wel iets is waar ik mee worstel. Het ruwvoer is arm en paard krijgt veel bijgevoerd, maar is het genoeg? Is dat deels reden van de verergering van spanning sinds het koud is?
We hebben vooral gekeken naar haar algehele niveau van spanning naar beneden krijgen dmv snuffelspelletjes met hooibrok. Paard was wel redelijk gespannen, dus was een goede dag om af te spreken.

Zij gaat heel erg uit van een relaxte uitgangspositie en daar ben ik het ergens ook helemaal mee eens. Maar ze gaf ook aan dat ze paard in deze toestand niks zou vragen. Het was uiteindelijk natuurlijk maar een uurtje, dus ik weet natuurlijk niet wat haar verdere strategie zou zijn.
Ik zou zelf juist wel dingen vragen in zo'n situatie. En dan vanuit daar paard onafhankelijker en dapperder helpen te maken. Zodat ze het uiteindelijk ook zelf redt en die bak of stal een echte relaxte plek wordt. Dat is ook wel echt mijn uitgangspunt, niet gewoon door de spanning heen je ding blijven doen, maar de oefeningen gebruiken om die spanning kwijt te raken.

Afgelopen week een paar keer de proef op de som genomen en de twee verschillende manieren uitgeprobeerd. Eerst de hele weg naar de bak allerlei snuffel spelletjes gedaan, dat ging heel goed, maar uiteindelijk wordt ze dan in de bak toch gespannen. Ook tijdens het eten van een bak voer.

Afgelopen zaterdag was het erg heftig (donker, mega wind, heel veel herrie daardoor in de binnenbak), was er klaar mee en heb haar gewoon aan het werk gezet. Paard brieste 10 keer en was daarna zooo relaxt :+ . Toen kon ze wel rustig eten en stilstaan daarna, lekker rollen en kriebelen.

Ik ga voor nu maar gewoon voor deze strategie. Eerst "strikt" zijn en spanning af laten vloeien en daarna helpen met eigen initiatief en zelfredzaamheid uitbouwen. Op het moment dat de spanning opkomt, gelijk uitdoven. Daarna weer verder met waar je mee bezig was.

Ik blijf wel al deze strategiën gebruiken, ik denk dat het allemaal heel nuttig is om al deze pijlen in je koker te hebben. Maar wel gecombineerd met wat ik al deed en afgestemd op wat er op dat moment gebeurt.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:18

Ik weet niet meer wat ik aan het doen was :o

Spoiler:
Heb hersenletsel en kan daardoor dingen niet goed onthouden


Volgens mij was ik bezig met een lege wormspuit om dat proces ‘leuker’ te maken. Ik was zover dat ik de spuit 5 sec tegen de mond aan kon houden en bezig met de volgende stap, mond openen. Kennelijk was die stap te groot.
Ik denk dat hij steeds met zn hoofd dan weg probeert te gaan en ik moet dan zo mn geduld bewaren. Toen ben ik 10 stappen terug gegaan, dus eerste stap is hand op halster, tweede stap hoofd omhoog halen etc.

Ik ben het trouwens eens met jouw uitgangspunt. Ook dingen vragen om het zelfvertrouwen te vergroten om op die manier tot ontspanning te komen. Als ik zelf gespannen ben, helpt het ook om ontspanningsoefeningen te doen. Maar of dat dat dan ademhalingsoefeningen zijn of mezelf afleiden dmv tv, zijn verschillende wegen die tot hetzelfde eindpunt leiden.

Mooi toch, dat je veel leert en zo kan gebruiken wat het beste bij jou past?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:43

Ja, maar ik merk ook dat ik lastig vind. Dat is natuurlijk altijd als je iets nieuws leert, dus op zich helemaal niet erg. Aan de ene kant wil ik het nieuwe een eerlijke kans geven, aan de andere kant ook niet al het oude zomaar wegzetten.

Aan de ene kant wil ik gewoon dat paard relaxt is op de plek waar we iets gaan doen en vind ik het eigenlijk ook vervelend dat ik een soort van babysitter rol moet aannemen en haar continu moet helpen. Aan de andere kant is dat misschien gewoon nu (nog) nodig.

Ik zou dit natuurlijk heel makkelijk op kunnen lossen door haar gewoon met een vriendje in de bak te zetten elke dag of een paar weken op stal te zetten, zodat dat haar comfort plek is, maar ik vind het ergens ook juist een mooie oefening voor de toekomst, dat we oefenen dat ze vertrouwen in mij heeft en zelfvertrouwen krijgt en dat we dit soort problemen samen kunnen oplossen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:36

Slmt9 schreef:
Oei, naar om te zien he [***]? Ik doe ook ff alleen voor en achterbenen rekken. Met name de voorbenen vind hij ook echt niet fijn.

Ik heb trouwens tips van Hannah zelf gekregen. Als er interesse voor is kan ik haar antwoord hier wel neerzetten.


Ja daar ben ik wel benieuwd naar?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:33

Hannah Weston schreef:
Hi, lovely to have you here :-) Pawing at buckets is a very normal behaviour and both Toby and India do it in my herd. They're very calm around food in general and specifically in training, but they just kick at buckets when they're eating. Since it's not a problem, I haven't addressed it :-) However, I think you're saying that your horse does it when expecting a bucket, rather than when eating from it? Again, I'd assess the overall level of excitement to see if it really is a problem that you want to address. If you do, then I would train it this way:
I'd begin by desensitising buckets, so start to have empty buckets around. Present your horse with empty buckets, target empty buckets, ride around empty buckets etc. As your horse begins to see buckets in lots of situations and not just high-excitement feeding time, you should see general bucket excitement fade a little.

The next step would be to throw some treats into a bucket when your horse is standing quietly. Maybe you ask him to stand and stay next to an empty bucket and practice walking away and coming back (as per the foundation lesson 'stay'). You can reward him by throwing feed into the bucket or handfeeding, but again he's learning to wait by a bucket calmly and without pawing. If he does start pawing, ideally just wait until he stops for a moment, then mark and return - it sounds like you've been doing a bit of this already, so just build it up as you go further away, or around a corner etc.

Then, repeat the same exercise carrying an empty bucket, so you're getting him used to you appraoching him with a bucket in your hand, but he'lll still be getting rewarded from your hand or the bucket that he's standing by on the ground. With a little repeteition, your horse will learn to stand quietly as you leave and return carrying a bucket. Then, you can repeat with feed in it.

Those would be the steps I'd take to help change that behaviour. If he does it most when you're out of sight, then practice going behind a jump wing/standard or seomthing first whenre you can still see him and then build up to going out of sight. You can use a mirror or just listen out for when he's standing quietly and return at that moment. I think there's a bit of this training in the standing tied videos where I was working on training the horse to stand quietly while I went out of sight into the feedroom - it's in the daily handling course, go to Standing Tied and scroll down to the last video 'standing tied part 2': https://club.connectiontraining.com/mod ... ding-tied/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:19

Stilletjes hier... Al goed kunnen oefenen Slmt9?

Hier had ik vandaag een vliegmachine.. de eerste 5 minuten gingen zo:
Afbeelding

En zijn reacties op bepaalde dingen en geluiden, gewoon hilarisch :')
Alleen compleet niks mee aan te vangen op die manier, dus heb hem maar laten doen.. Toen hij wat rustiger leek nog even wat samen rondgestapt, dat ging heel fijn. Ook wat draf geprobeerd maar ik kon zijn tempo niet volgen, hahaha. Dus dat maar gelaten, morgen weer een dag.

Ben nog steeds met hem en zijn darmen bezig, heb hem nu een dikke week van de pulp af (krijgt nu enkel hooi en vitaminenbrok, even back to basics) en hoewel hij nog opgeblazen lijkt is hij wel zeer wakker en heb ik vandaag niks meer van gas gemerkt, zelfs niet met rollen. Dus misschien toch stilaan verbetering.. ik hoop het.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:27

Nog niet geoefend met de emmers, wel kreeg ik als cadeautje schouderbinnenwaarts aangeboden aan de hand. Werk elke week aan ‘cross’, ‘over’ en daardoor konden we gaan wijken. En ik dacht, ik probeer eens of schouderbinnen wil. Met vlag en wimpel geslaagd :D dag twee ook feilloos. Super fijn’

Hoop t ook dat je de darmen onder controle hebt. Toen mijn paard dat had was oa de blinde darm niet goed. Laarakker heeft me geholpen om hem er weer boven op te krijgen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 08:57

Kennen jullie deze vrouw ?

https://m.youtube.com/user/himmelnoch1/videos

Denk dat ze wel zo'n beetje mooi laat zien waar wij in dit topic dagelijks mee bezig zijn ?
Heb verder niks met haar commerciële en spirituele sausje erover, daar ben ik te nuchter voor, maar ieder zijn ding.

Zal er es een video gaan uithalen waarin ik bij deze vrouw de samenwerking herken die we hier ook hebben.
Ben wel van mening dat karakter van paard best belangerijk is, er zijn gewoon paarden en pony's die gewoon nooit echt fijn in connectie willen, of maar heel kort , maar liever op zichzelf zijn.
Die blijven altijd wat afstandelijk, zijn niet mensgericht.
Zijn ook betrouwbaar en hebben ook rust bij hun, maar hebben dus nooit die connection met je kwa spel, uitingen , samenwerking en blijheid.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:00

Slmt9 schreef:
Nog niet geoefend met de emmers, wel kreeg ik als cadeautje schouderbinnenwaarts aangeboden aan de hand. Werk elke week aan ‘cross’, ‘over’ en daardoor konden we gaan wijken. En ik dacht, ik probeer eens of schouderbinnen wil. Met vlag en wimpel geslaagd :D dag twee ook feilloos. Super fijn’

Hoop t ook dat je de darmen onder controle hebt. Toen mijn paard dat had was oa de blinde darm niet goed. Laarakker heeft me geholpen om hem er weer boven op te krijgen.


Cross over, is min of meer bij jou een overdreven travers/renvers ?
Is een hele goede , ietwat vergeten losmaak oefening :):)
Oefen je dat onder bit of op kaptoom/ halster ?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:39

Herken mezelf actueel nog het meeste hierin:

https://m.youtube.com/watch?v=2v1NXp8OwR4

En niet alleen in de manier van omgang, maar dit paardje heeft ook quarterbloed in zich en is heerlijk gevoelig op lichaamstaal. :P
Later in de video komt stukje tekst langs waarom dit paard dus vaak onbegrepen was en in zichzelf gekeerd daardoor.
Zie hier een blij en vrolijk paard, wat graag bij de mens is.
En zo hoort het ook te zijn.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:05

Peetstap schreef:
Slmt9 schreef:
Nog niet geoefend met de emmers, wel kreeg ik als cadeautje schouderbinnenwaarts aangeboden aan de hand. Werk elke week aan ‘cross’, ‘over’ en daardoor konden we gaan wijken. En ik dacht, ik probeer eens of schouderbinnen wil. Met vlag en wimpel geslaagd :D dag twee ook feilloos. Super fijn’

Hoop t ook dat je de darmen onder controle hebt. Toen mijn paard dat had was oa de blinde darm niet goed. Laarakker heeft me geholpen om hem er weer boven op te krijgen.


Cross over, is min of meer bij jou een overdreven travers/renvers ?
Is een hele goede , ietwat vergeten losmaak oefening :):)
Oefen je dat onder bit of op kaptoom/ halster ?


Nee, zover zijn we nog niet :+ travers staat wel op mn lijstje. Maar als je de grondwerk training volgt, kom je daar ook wel uit. Maar dan moeten eerst deze goed zijn.
cross: voorbenen kruizen
Over: achterbenen kruizen
Wijken: Cross en over combineren vanaf 2m vd hoefslag
Schouderbinnen: Doorgaan met over op de hoefslag en voorhand naar binnen vragen

Bovenstaande zijn allemaal van je af, voor travers wil je naar je toe. Dus achterhand naar binnen vragen wordt een volgende oefenung als voorbereiding op travers.

Ik werk normaliter met kaptoom, maar had nu alleen halster omdat ik t per toeval ging proberen. Maar de cue’s gaan op stem icm aanraking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:42

Wel fijn dat het zo goed gaat en dat je probeersels zomaar even lukken. Dat is de kracht van het geheel, als ze connectie hebben en je bent duidelijk dan haal je er zomaar vanalles uit.

Filmpjes ga ik nog bekijken Peetstap :)
Herken wel wat je zegt qua karakter paard en verschil in connectie. Ik heb hier op dat gebied 2 hele verschillende staan .. Eentje die vanzelf connectie geeft (als je hem goed behandeld uiteraard, je kan hem ook heel snel laten afsluiten of zelfs gevaarlijk laten worden) en die alles zal proberen wat jij maar wil omdat die samenwerken super leuk vindt. En dan eentje die het niet goed weet .. die redelijk op zichzelf is maar toch ook wel connectie wil maar niet goed weet hoe hij het allemaal moet doen. En afhankelijk van de gebeurtenissen om hem heen gaat het beter of juist slechter. Je merkt in alles dat hij wel probeert maar het is gewoon een stuk moeilijker om het allemaal te houden en soepel te laten lopen...

Qua darmen.. Laarakker zou inderdaad een goede zijn, maar niet echt in de buurt. Dus we proberen het eerst even zo en als we echt geen oplossing vinden .. Waar had jouw paard dan last van dat het de blinde darm was?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 14:00

Leuk om jullie updates te lezen!

Gisteren zo'n fijne sessie gehad. Lukt steeds vaker om alles samen te pakken en echt aan het einde het gevoel te hebben dat we echte progressie maken op het kalmte-vlak.
Zoals gisteren bijv. eerst veel snuffelspelletjes gedaan, op het erf. Daarna los in de bak alles ontdekken en voer zoeken om te beginnen. Dan is ze alvast kalm en heeft ze een volle maag.
Dan aan de lijn ontspanningsoefeningen in beweging, achterwaarts, zijwaarts, alles in slow motion. Dan is ze kalm, heeft connectie en kunnen we gaan longeren, fijne stukken draf en galop. Tussendoor goed focussen op echt kunnen stilstaan, met aanraking-ontspanningsoefeningen tussendoor. Dat doe ik dan juist tussen het longeren door, omdat stilstaan tussendoor lastig is. Daarna aan de hand gewerkt, travers geoefend, ene kant op zit dat er echt goed in nu. Andere kant lijkt ze nu (eindelijk :') ) echt te begrijpen. Tussendoor vaak relaxen en een hapje eten. Afgesloten met wat snuffelspelletjes.
Fijn om te eindigen met een paard die kalm begon en nog steeds kalm is, veel minder hectisch is (heel fijn bij handwerk), meer zelfverzekerd is geworden en toch fijn lichamelijk getraind is én een moeilijke oefening verder ontwikkeld. Top +:)+

Zowel de snuffelspelletjes helpen erg goed, voor zo'n hectisch paard veel beter dan targetten trouwens. Brengt echt veel meer rust in het hoofd.
Plus echt even goed focussen op sloooow motion bewegingen en ontspannen door aanraken, is eigenlijk geen R+, maar meer R-, maar werkt toch erg fijn! Ik beloon dan nog steeds wel voor kalmte, maar meer als extraatje. Ik merk dat sommige dingen door echt volledig freeshapen met de clicker, wat hectisch en staccato worden, hebben jullie dat ook? Voor veel dingen heb ik echt m'n handen en feel nodig om rust en kalmte erin te krijgen :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:53

Sanne, Kun je me es visueel maken wat jij doet met snuffel spelletjes en manier van belonen ?
Denk dat ik vrijwel hetzelfde doe, maar zie graag een beeld voor me hoe een ander dat weer doet.

En herken je opmerking over de hectiek in het click en belonen zeker.
Scheelt ook weer enorm met karakter van paard natuurlijk, maar omdat ik actueel weer werk met totaal verschillende paarden moet ik elke keer weer switchen om de rust erin te kunnen houden.

De een neemt perfect voedsel aan, wordt totaal niet ongeduldig of happerig als ik oversla of bewust wel es een sessie draai waarbij ik geen voedsel gebruik maar alleen stem en kriebel.
De ander wordt steeds fanatieker , gaat zoeken en reargeert vervelend als klik en beloning uitblijven.
Het laatste type loopt daarin zichzelf eigenlijk voorbij, en dan is de rust eruit en de onrust erin.
mist paard hele stukken van wat ie eigenlijk mag leren, en heeft focus teveel op beloning.
Dan moet je paard weer effe back to earth zien te krijgen.
Gebruik de touch meestal daarvoor, dus ben wel benieuwd hoe jij de snuffel daarvoor inzet, wellicht werkt dat beter bij dit paard?

Dit bedoel je waarschijnlijk, en ik vindt het ook best lastig daar zelf keuze's in te maken, vooral als je achter elkaar of nog leuker: bij elkaar met twee totaal verschillende paarden mag werken.
Twijfel dus zelf ook nog wat in waar een paard nou meer zelfvertrouwen van krijgt.
Roept u maar..... ;)

Want bij een ben ik actueel feitelijk alleen maar bezig het zelfvertrouwen op te bouwen, en das dus de spichtige , de hektische en de hyper drukke, is meer uit connectie als erin.
Maar wel speels, dicht bij je willen zijn en in mijn ogen teveel steun zoeken bij de mens.
Beslist nog niet een zelfstandig paard met zelfvertrouwen, loopt alle indrukken eruit door bewegen, bewegen bewegen.
Daaronder zit een onzeker mannetje, en vermoed dat bijna iedereen om hem heen dat niet ziet, en het wel leuk vindt dat paardje zo bij je wilt zijn.
Bij hem is het ook enorm verschil of je wat doet aan de lijn of zonder lijn, heel opvallend en heb daar nig geen verklaring of oplossing voor.
Gebruik dat verschil wel actief: wordt ie hektisch ergens in, gaat lijn eraf, rust punten nemen en zelfde doen zonder lijn eraan.
Overigens alles gewoon op halster, vermoed onder bit nog meer verzet, maar dat gerbuik ik bewust nooit in grondwerk.


En bij de ander is het juist zijnde het aards paardje, zelfstandig en stabiel en die vindt spel en opdrachten een uitdaging en gaat daar vol voor.
Die vertrouw ik volledig, en durf haar ook zelfstandigheid te geven in meeste dingen, en dat gaat heel fijn.
Die laat ik dus buiten de gras snaai loopjes doen, zoals eerder gemeld.
Lange lijn eraan en ga maar lekker meid :P
Dat is bij de ander not done... nog....


Vindt het wel opvallend dat beide uitersten karakters wel beide spontaan dingen gaan aanbieden als je onduidelijk bent of niet beloond.
Alleen doet de een dat in relax modes en afwachtend , en de ander vol overgave en soms opdringerig.
Herkennen jullie dat ook ?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:03

[***]: Geen kritiek naar je hoor, maar kan je es aanraden om es te werken met andere dan je eigen twee pony's mocht je kansen krijgen.
Je hebt ongetwijfeld je handen al vol aan je eigen, maar ik ervaar enorm veel leerschool en diepgang in de omgang door actief te mogen werken met paarden van anderen.
En dat betreft alles niet ohz, voor rijden vragen ze maar iemand anders :D
We hebben van alles kwa karakters hier op stal staan, en ervaar het als een luxe om daar mee om te mogen gaan.
Steeds met zelfde paarden werken , maakt je toch gevoelig voor het navelstaren.

Heb enorm veel geleerd van rentmeester mogen zijn van "mijn" paarden en pony's van dochter maar alles wat langskomt op mijn pad maar zeker ook de verschillende manieren van paarden omgang van de mensen eromheen is boeiend en leerzaam.
Tja en dat maakt ook soms dat ik helaas met grote boog om stalgenoten heen loop...niet leuk, maar beter voor mezelf.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:18

Peetstap schreef:
Sanne, Kun je me es visueel maken wat jij doet met snuffel spelletjes en manier van belonen ?
Denk dat ik vrijwel hetzelfde doe, maar zie graag een beeld voor me hoe een ander dat weer doet.

En herken je opmerking over de hectiek in het click en belonen zeker.
Scheelt ook weer enorm met karakter van paard natuurlijk, maar omdat ik actueel weer werk met totaal verschillende paarden moet ik elke keer weer switchen om de rust erin te kunnen houden.


Ik herken wat je schrijft, mijn paard klinkt als jouw eerste beschrijving :j Wat ik vooral lastig vind, is dat paard zo enorm bewerkbaar blijft bij spanning. Dat is naar mijn idee echt kwpn-gefokt, dat hele hectische, maar dan wel op je pinken blijven luisteren. Paard is ook super speels, super mensgericht. Ik moet vooral aan zelfverzekerdheid en rust werken.

Grappig genoeg ben ik nu de snuffelspelletjes gaan doen sinds ik ook hooibrok heb, dat heeft de perfecte vorm ervoor. Is wel grappig dat de soort voer je gewoon echt kan beperken. Ik strooi eigenlijk gewoon hooibrok over de vloer heen en laat haar al snuffelend over het erf lopen. Daarnaast verstop ik overal hooibrokjes op obstakels, zeil, op pionnen etc. Ik merk dus dat ze steeds meer gaat zoeken, maar ik moet nog wel veel helpen, ze is niet al te snugger soms :+
Vroeger deed ik altijd wortels overal verstoppen voor mijn oude bange paard, maar wortels zijn veel te groot, onhandig en heb ik niet altijd bij de hand, niet om er echt een patroon van te maken.

Hooibrok over de vloer strooien geeft een beetje dezelfde rust als grazen. Mar dan ben je niet afhankelijk van of er gras staat op bepaalde plekken :D Het is een stukje zoeken en snuffelen wat haar heel rustig maakt. Suzy raadde mij ook nog aan om een snuffelmat te kopen, zo één voor katten waar je brokjes tussen verstopt. Mooie daarvan is dat je hem mee kan nemen als een soort safety blanket :')

Hiervoor deed ik allerlei dingen targetten of m'n targetstick aanraken, hielp ook wel, maar met veel minder rust. Zij gaat dan snel heel hectisch alles willen aanraken en blijft niet rustig snuffelen, maar "rent" door naar het volgende obstakel. Ik was al wel begonnen met gewoon twintig keer voor dezelfde target belonen, maar het blijft wat hectisch. In het nieuwe connection boek is dit ook de eerste oefening: zeiltje neerleggen in de bak met appels en wortels erop en kijken wat het paard (in z'n eentje) doet. Ben ook van plan om dat veel vaker te doen met verschillende objecten, dus gewoon paard het zelf laten uitzoeken.

Ik dacht dat het niet zo'n verschil zou maken bij mijn paard, maar ik doe het brokjes verstoppen op objecten in de bak nu pas twee dagen en ik zie nu al dat paard zelf begint te exploreren als ze in de bak staat, in plaats van alleen maar bij mij rond te hangen +:)+ Ik wil heel graag dat ze rustig in de bak kan blijven staan en dat als ik even iets moet pakken, dat ze dan niet over de zeik gaat.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:26

@[***]: bij mijn paard was het een opeenstapeling van afvalstoffen die hij uiteindelijk niet kwijt kon (gevolg meermaals hb). Hij kreeg toen een schimmel welke bijna alle organen aantastte, had een bacterie én blinde darmontsteking. Hij nam daardoor geen vit/min op en kon afvalstoffen niet goed verwerken, dus bleef hb worden. Hij was ook tonnetje rond van de gassen, echter was te mager en kon niet aankomen (want nam geen voedingsstoffen op).
Laarakker heeft ook op afstand kunnen helpen (lecherantenne op mestbal) en hoe zweverig het mag klinken, het is de redding van mijn paard geweest.
Ik laat nu 2-3 keer per jaar nog een dierenarts komen die bij hun is verder is opgeleid, die zit in de buurt en zo laat ik hem nog doormeten aan huis.
Wellicht is dat voor jou ook mogelijk [***].

@sanne: inspirerend. Toevallig wilde ik dat snuffelen als eerste gaan doen! Had het ook het boek. Ik merk namelijk bij mijn paard dat hij zich gaat vervelen. Eigenlijk leert hij nieuwe cue’s te snel en dat ik denk: ehm, wat moeten we nu doen? Het wordt saai en eentonig. Dan zou ik graag gewoon even samen ontspannen ook kunnen staan. Dat konden we, maar ik merk dat mijn paard nu steeds aan de wandel gaat en gaat zoeken of schrapen met zn been. Ik ben zelf even zoekende hoe ik dan weer connectie kan maken en we gewoon even kunnen ontspannen, ipv dat hij wegloopt.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:28

Wat leuk dat dit topic weer wat actiever is. Ik reageer later graag wat uitgebreider. Maar snuffelen is voor mijn nerveuze paard ook de uitkomst om weer wat lager in energie te komen/te blijven.

Ik gebruik hier vooral een snufflemat voor Afbeelding

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:40

Jaaah die snuffelmat bedoelde ik +:)+
Leuk dat jij die gebruikt, werkt het beter dan andere oppervlakten? Ik zat zelf te denken aan een plastic zak om voedsel op te leggen. Ik werk nu vooral in een bak met veel trailobstakels, dus dat is makkelijk om voer op te leggen. maar ik wil in elke bak een paar kalmeringsplekken kunnen maken, maar daar is alleen zand natuurlijk.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:14

Maar snuffelen ze daar echt alleen aan? Ik heb een ruin, dus die zal waars een flapje pakken en de hele mat omgooien :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:12

Het werkt hier beter omdat ze echt de snoepjes moeten zoeken. Dus met hun neus en lippen door de mat heen woelen. Zoals hier:

Ik heb twee ruinen. Voor 1 werkt het fantastisch, hij snuffelt, wordt er rustig van etc. De ander is juist totaal niet nerveus en die vindt het maar saai. Die staat me echt aan te kijken als ik snoepjes erin gooi dat hij daar toch echt geen tijd voor heeft :=. Paard 2 is ook nog niet zo ervaren met clickertrainen en misschien moeten we bij hem dat onderzoeken nog wat meer stimuleren. Kan ook!

Voor dat nerveuze paard werkt het ook fantastisch om voerjes in een voerbal te doen. Dan gaat hij echt rustig met die bal rollen om de snoepjes eruit te halen. Maar hij geniet dus van het oplossen van die puzzels en wordt daar ontspannen van.

Ik heb idd ook met een paard getraind die direct de mat oppakte en er mee ging rondzwaaien. Dus die zitten er ook tussen haha :+

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:17

Freetorun:

Leuk en nuttig dat je ook bevestigd hoe verschillend paarden zijn in ook dit soort dingen, en meteen met je duidelijke eigen voorbeelden.

Ik vindt dit soort karakters leerzaam voor mezelf, ontdek steeds meer dat de gangbare paden en methode's die standaard door velen wordt gevolgd lang niet altijd werkt, of soms zelfs averechts.
Weet zelf ook niet altijd de antwoorden of juiste vragen, maar paardjes hebben altijd geduld met ons gestuntel.


Hoe "krachtig" deze manier van trainen is, wordt me wel regelmatig bevestigd.
Had vanmorgen merrie die vet bang is om in waterplas te stappen in 5 a 10 minuten naast me staan in diepe plas.
En vooral relaxed en met eigen zelfvertouwen erin: ze bleef zelfs gewoon staan terwijl ik er uit liep.
Had al eerder vaak geprobeerd door haar te vragen door een plas te lopen met mij aan de andere kant met beloning in zicht, maar dan ging ze er slim omheen :P , of maakte zich zo lang mogelijk.

Dus vanmorgen laarzen aan en dmv de touch paar keer samen erdoor, eerst met hangend lijntje daarna haar los met eigen keuze.
Daarna was zelf erdoor geen probleem meer, staat tot haar sokken erin: trots op haar lef.
Nu nog haar "vertellen" dat met je lekker kunt spetteren met je hoeven 8-)

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:58

@ Peetstap : ik neem je reactie zeker niet als kritiek hoor, met hoe meer paarden je kan werken hoe waardevoller :j Ben ook wel eens een tijdje bezig geweest met een paard bij ons op stal om de eigenaresse uit de nood te helpen (ook rijden), heerlijk dier was het. Maar ik heb er zelf 2 die naar mijn mening al te weinig aandacht krijgen en ik ben beperkt in fysieke mogelijkheid dus dit op regelmatige basis doen gaat 'm niet worden. En eigenlijk maakt het ook weinig uit, want als deze er niet meer zijn is dat waarschijnlijk ook wel het einde van mijn paardencarrière. Tenzij er tegen die tijd weer vanalles anders is, zeg nooit nooit. Maar het is wel hoe de kaarten nu liggen.

@ Slmt9 : bedankt, ik hou het zeker in gedachte en als mijn eigen DA niks meer kan betekenen zal ik er wel eens induiken maar laat hem het eerst eens allemaal bekijken en onderzoeken. Gelukkig is die van mij niet ziek en is er geen sprake van hoefbevangenheid dus hopelijk toch een andere oorzaak :)