2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:33

Monique1963 schreef:
Ik heb geen twee paarden tegelijk laten inslapen, maar over het feit hoe andere paarden reageren op het laten inslapen van een paard. Mijn oude merrie van 28 had té erge artrose en de da besloot dat langer lijden niet kon. We hebben het helemaal voorbereid en ze heeft op de poetsplaats uit de emmer staan eten toen ze geeuthanaseerd werd, op haar zo vertrouwde plek bij de vriendjes. De andere drie paarden hun boxen zijn om de poetsplaats heen en ze konden alles zien. Ze hebben niet laten blijken er ook maar een centje van onder de indruk te zijn geweest.


Hier hetzelfde, ook vanwege artrose een, helaas pas 20 jarige, merrie laten inslapen. Samen met haar steun en toeverlaat-shet op een klein weitje waar de rendac dichtbij kon komen en de shet heeft geen reactie gegeven op het inslapen. Dus ook hier geen reactie door het andere paard.

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:50

Vanuit een nogal slechte ervaring met het laten inslapen van een paard, het volgende. (Fout door onoplettend, routinematig handelen van de DA)
Ik zou van tevoren dit goed bespreken met de dierenarts. Het is geen standaardsituatie en daarom lijkt het me goed om meerdere scenario's door te nemen. "Wat als.....?" (Bijvoorbeeld één paard niet goed reageert op sedatie?)
Zorg dat zij/hij de tijd heeft om het goed te begeleiden.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 18:36

Weer allemaal erg bedankt voor de reacties en ervaringen!

We moeten er nog heel goed over na denken, want het is niet zo erg dat ze altijd pijn hebben.
Het is meer dat ze allebei nogal wat blessures en dingen hebben gehad wat niet meer goed komt. Dan is de vraag, hoelang wil je daarmee doorgaan..

Ik wil het sowieso nog goed met de da overleggen, wat het beste is voor onze pony's en hoe je zoiets doet etc.
Naar de kliniek gaan om in te slapen gaan we niet doen, mocht het gaan gebeuren is het thuis omdat de arabier niet op de trailer kan.. Dat levert teveel stress op en dat wil ik niet voor zoiets..

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:21

Moeilijke keuze..heel veel sterkte daarmee en ik denk dat het verstandig is om goed met de DA te overleggen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:29

Ibbel schreef:
Alle inslapen start met sedatie.



Was dat maar zo....heb er een trauma aan overgehouden destijds. Dus vraag er echt om en sta er op dat ze eerst sederen.

TS sterkte....een dappere en zware beslissing om beide te laten gaan.

Tlimmen
Berichten: 24
Geregistreerd: 15-10-18

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:40

Ik denk dat je het beste zo kan doen: Het ene paard in laten slapen in een paddock of stal en als het middel in is gespoten dan het andere paard er bij laten en het paard de DA niet laten zien. Zodra het paard helemaal weg is kan de DA komen en dan het andere paard in laten slapen. Het is heel rot om ze in te laten slapen ik heb er 5 dit jaar meegemaakt en er staat al weer een nieuwe op de planning. Ze zijn allemaal op een andere manier gegaan. Niet eens door een koliek. _O- Y;(

stella92
Berichten: 171
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:57

Ik heb zelf ook 2 paarden in laten slapen. Een grote haflinger en een welshje.
We wilde ze in de wei langs de weg hebben liggen, zodat het makkelijk was voor de rendac om ze op te halen.
Dus ik heb eerste de ene meegenomen naar die plek (de haflinger), die is daar ingeslapen. De andere stond toen nog op stal.
Toen de haflinger dus weg was, heb ik het welshje gehaald. Ze was vooral raar aan het kijken en aan het drentelen, maar met wat afleiding bleef ze braaf staan en kon de DA snel handelen.

Voor mijn gevoel heeft het bij elkaar nog geen 5 min gebeurd, het was klaar voordat ze echt door hadden wat er gebeurde. Het is vooral belangrijk dat je DA niet te zuinig is met de middelen zodat ze snel gaan liggen.

Voor jezelf is het wel een hele nare dag waarschijnlijk. Sterkte! Y;(

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:23

;(

Moeilijke keuze.

April dit jaar heb ik afstand moeten doen van mijn allerbeste maatje. Verschrikkelijk en nog steeds hardverschurend. Maar daar gaat dit niet om. We hebben op de zelfde dag ook een ander paard van ons in laten slapen., Een 20 jarige oude wedstrijdpaardje. Hij kampte al jaren met zijn gezondheid en elke zomer was het moeilijk om hem goed door de warme dagen te krijgen.

Op de terugweg van Utrecht heb ik het aangekaart om ze samen in te laten slapen. Hoe oneerlijk ik het nog steeds vind. Want de 20 jarige was echt ziek iig dat zag je van buitenaf. Maar mijn maatje, mijn alles. Genoot nog van al het gras. Alleen was 2/3 van zijn schedel inmiddels omgetoverd tot 1 grote Tumor.

1 week hebben ze samen nog lekker in de weide gespeeld. 1 Week met alle medicatie die we konden krijgen, waardoor ze geen pijn of benauwdheid konden ervaren. 1 week hebben we ze nog in de weide zien rennen en rollen.

De dag zelf was verschrikkelijk en ik hoop dat ik dit nooit meer hoef mee te maken. 2 vriendje voor de laatste x borstelen. De laatste x de trailer op. De DA gaf aan dat ze heel relax waren en dat dit zeker een goede beslissing was. Maar man o man.. wat voelde ik me schuldig. 2 paarden 2 die erg ziek waren. Je doet het goed zei de DA. Maar van binnen voelt het nog steeds heel anders.

Wat je ermee moet? Met dit verhaal? Geen idee..... volg je hart en oordeel met je verstand.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 20:00

Sorry dat ik niet meer gereageerd heb..
Het ging gelukkig best heel goed de laatste maanden!
Alleen hoe goed we ook rekening hebben gehouden met het snel bevangen worden van Spetter is dit toch weer mis gegaan.. Ze stond al heel veel in de paddock maar wel een paar uurtjes net als in de winter op een kaal gegeten stukje wei met een bak vol hooi. Ze heeft in die uurtjes waarschijnlijk toch de veel suiker binnen gekregen.. Terwijl er écht gewoon geen gras staat :(

Morgen krijgen we een pony van iemand die hier tijdelijk komt revalideren ik hoop dat onze arabier zich een beetje aan die pony kan optrekken.. Zodat mochten we toch de beslissing moeten maken voor Spetter ze een vriendje heeft.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:39

Kaal gegeten weide en kort gras is gestresst en bevat daarom meer suiker, langer gras is beter.

Heel vervelend dat het weer mis is gegaan, hopelijk is de bevangenheid niet te erg.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:02

Bravura schreef:
Ibbel schreef:
Alle inslapen start met sedatie.



Was dat maar zo....heb er een trauma aan overgehouden destijds. Dus vraag er echt om en sta er op dat ze eerst sederen.

TS sterkte....een dappere en zware beslissing om beide te laten gaan.


hier dus ook zonder sedatie en inderdaad dat is zeker geen pretje

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 12:36

We hebben gisteren Spetter in laten slapen.. |(
Het is heel rustig gegaan en Faridah heeft erbij gestaan, een vriendin van mij heeft haar vast gehouden.
Ze was rustig gras aan het eten, maar toen Spetter lag ging ze wel de hele tijd kijken. Het was heel bijzonder, want Spetter had echt een hele harde laatste adem, op dat moment keek Faridah naar het bos en bleef daar heel lang naar kijken..

We hebben haar toen gelijk erbij gelaten, zodat ze kon ruiken. Dat deed ze uitgebreid en daarna ging ze gras eten naast Spetter haar lichaam. We hebben onze andere pony's ook nog laten ruiken en zijn daarna met z'n alle terug naar stal gelopen. Faridah was van slag maar niet in paniek gelukkig, omdat ze steeds bleef hinniken en kijken hebben we haar nog een tijdje bij Spetter gezet. Dat was wel hartverscheurend om te zien, omdat Faridah heel hard naar Spetter rende en niet van haar zijde week.
Na een tijdje kwam ze terug naar stal gelopen en hebben we haar daar weer neergezet.

We zijn nog een aantal keren met haar naar Spetter toe gelopen zodat ze nog even kon kijken en ruiken.
Vannacht was ze rustig, maar toen ze vanmorgen buiten kwam was ze nog wel erg aan het kijken en heen en weer lopen. Het lichaam van Spetter wordt vandaag opgehaald, ik hoop dat Faridah dan ook wat meer rust krijgt..

Het was heel erg naar allemaal en ik mis Spetter nu al verschrikkelijk, maar dit is het beste voor haar.. Ze liep namelijk echt heel erg slecht en had veel pijn.. ;(

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:01

Heel veel sterkte ermee! klinkt als een goede beslissing en fijn dat het allemaal zo rustig is gegaan.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 10:51

Elisa2 schreef:
Heel veel sterkte ermee! klinkt als een goede beslissing en fijn dat het allemaal zo rustig is gegaan.


Dankjewel! Was inderdaad een goede beslissing, ze kon echt niet meer met de anderen mee komen al wilde ze dat nog zó graag.. ;(

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:03

Heel veel sterkte. Het blijft altijd vreselijk verdrietig. Hopelijk vindt Faridah snel de rust. :(:)

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 15:31

Chapeau2002 schreef:
Heel veel sterkte. Het blijft altijd vreselijk verdrietig. Hopelijk vindt Faridah snel de rust. :(:)


Dankjewel!! Ja hoe oud of ziek ze ook zijn.. Het blijft heel naar! Faridah is sinds spetter is opgehaald heel erg rustig, niet meer gehinnikt of gezocht. En onze 2 shetjes blijven steeds in haar buurt.

Het gaat echt boven verwachting goed, ben zo trots op haar!!

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:08

Oh ja, probeer te vermijden dat je zelf (en eigenlijk ook je dieren) zien hoe het paard door Rendac wordt opgehaald. Het is echt een rotgezicht.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:35

Wat ontzettend naar dat je Spetter hebt moeten laten inslapen, hopelijk blijft Faridah rustig. Heel veel sterkte met het verlies van je maatje Y;(

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:36

annibel schreef:
Chapeau2002 schreef:
Heel veel sterkte. Het blijft altijd vreselijk verdrietig. Hopelijk vindt Faridah snel de rust. :(:)


Dankjewel!! Ja hoe oud of ziek ze ook zijn.. Het blijft heel naar! Faridah is sinds spetter is opgehaald heel erg rustig, niet meer gehinnikt of gezocht. En onze 2 shetjes blijven steeds in haar buurt.

Het gaat echt boven verwachting goed, ben zo trots op haar!!


Instinctief weten ze het..

Het blijft vreselijk inderdaad |(

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 09:12

Heel erg bedankt allemaal!