2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 18:08

Een beetje een rare titel, maar ik heb een pony van 18 jaar oud die we waarschijnlijk in laten slapen.
Lang verhaal, maar ze heeft verschillende blessures gehad en wordt nooit meer 100% goed.
Ze heeft een vriendinnetje een arabier van 12 jaar oud, ze zijn echt onafscheidelijk maar helaas heeft ook de arabier een blessure. Nu denken we eraan om ze allebei tegelijk in te laten slapen, heeft iemand daar ervaring mee?


De arabier heeft erge verlatingsangst en kan absoluut niet zonder de andere pony. Ik denk dat het beste is om haar eerst te laten gaan met de 18 jarige bij haar.
Ik ga het natuurlijk ook nog met de da overleggen, maar ik ben erg benieuwd naar ervaringen.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:10

Oef Heftig dit.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:11

Laatst een topic op bokt van iemand die beide paarden tegelijk niet gaan. Er weten hier vast mensen welk topic ik bedoel? Sterkte in elk geval!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:11

Bokker MiniMeLona heeft dat laten doen en heeft daar een topic over geopend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:22


Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:32

Ja...in 2017 zijn 2 paarden die ik goed ken ingeslapen. tegelijk. Van 1 daarvan was ik 10 jaar geleden de eigenaresse en die andere onder mijn hoede. Wegens omstandig heden niet meer van dichtbij gezien, maar reed er vaak langs. De eigenaar is die dag ook geëuthanaseerd en was er niet bij ( anders was ik er niet bij ) Het ging hier om Gallant een KWPN en een apalloosa Balou. Balou is dus van mij geweest 10 jaar geleden.
Ze waren al op leeftijd ( richting 30 ) en beide hadden hartproblemen.
Ze herkende mij nog en merkte dat ze op hun gemak waren bij me. Gallant liep bij iedereen weg om deken af te halen ( stalhouder en andere mensen die hun paarden er hadden staan ) maar ik kon hem zo zonder problemen af doen en Balou hing erg aan me, maar dat terzijde.

Eerst werd Gallant ingeslapen...hij ging al snel liggen en was eigenlijk zo weg. Toen Balou dit zag sleurde hij me mee...hij wilde er niks van weten en volgens mij had hij door wat er ging gebeuren. Ik heb hem gerust gesteld en nam hem weer mee terug. Wat ik erg vervelend vond, was dat ik de angst in zijn ogen zag. Maar ook hij na de spuit zo weg. Hij is naast Gallant ingeslapen.

Ook deze paarden hebben 15 jaar lang samen gelopen en zijn dus ook samen gegaan. Maar ik ben wel van mening dat het 2e paard die ingeslapen wordt echt merkt wat er gebeurt en vond dat wat minder prettig.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:40

vreselijke beslissing om te moeten nemen, sterkte.

Je zou paard nr.2 voor alles begint een lichte sedatie kunnen laten geven door de DA.

Ik heb dat met mijn ezel gedaan, toen mijn paard werd ingeslapen. Ik wist dat hij erg door het lint zou kunnen gaan (was 4 jaar geleden gebeurt, toen zijn vriendje de pony werd ingeslapen) en aangezien de ezel direct na het inslapen de trailer op moest om te verhuizen, leek dit de beste oplossing.
Hij heeft heel rustig bij het paard gestaan, ook toen ie ging liggen, heeft mogen ruiken en toen was het ook klaar. Hij ging rustig weg, de trailer op.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:45

Een vriendin van mij heeft ook 2 paarden tegelijk weg gebracht. Waren 2 oudjes die alle bij al mankementen hadden en niet meer beter konden worden. Toen er een heel slecht was. Hebben ze ze alle bij weg gebracht met het idee dat die twee niet zonder elkaar konden en dat de andere toch een paar dagen later ingeslapen moest worden. Is heftig maar voor deze twee wel de beste optie

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:13

Misschien denk ik er te hard over na, maar als je de ene echt laat toekijken hoe de andere ingeslapen wordt, vraag ik mij af in hoeverre het tweede paard de connectie legt: die persoon heeft net deze handeling uitgevoerd met de dood als gevolg en nu doet die persoon net dezelfde handeling bij mij. Ik weet niet in hoeverre paarden oorzaak-gevolg op dergelijke korte termijn kunnen 'onthouden'. Of dat ze überhaupt niet zo intelligent zijn om oorzaak en gevolg te kunnen inschatten.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:19

Ik zou het andere paard ook niet toe laten kijken hoe de ander ingeslapen word, wat Cinnepin zegt..daar zou ik bang voor zijn.

Dus wellicht is er een optie dat ze echt tegelijk gaan (twee dierenartsen, tegelijk spuiten?) volgens mij is er niets vreselijkers dan "sterven in angst" dat hoort liefdevol te gebeuren en in vertrouwen.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:26

Als de DA ze eerste beide goed stoned spuit met sedatie, dan hoef je je over stress geen zorgen te maken, let enkel wel op dat ze elkaar niet in de weg zitten bij het gaan liggen.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:27

Gini schreef:
Misschien denk ik er te hard over na, maar als je de ene echt laat toekijken hoe de andere ingeslapen wordt, vraag ik mij af in hoeverre het tweede paard de connectie legt: die persoon heeft net deze handeling uitgevoerd met de dood als gevolg en nu doet die persoon net dezelfde handeling bij mij. Ik weet niet in hoeverre paarden oorzaak-gevolg op dergelijke korte termijn kunnen 'onthouden'. Of dat ze überhaupt niet zo intelligent zijn om oorzaak en gevolg te kunnen inschatten.


Denk dat ze daar slim genoeg voor zijn,anders kun je ze immers ook niks leren.

Een trucje leren en belonen met een snoepje kunnen ze ook aan elkaar linken.
En zijn dus ook slim genoeg om een trucje uit zichzelf te doen omdat het in het verleden een snoepje opleverde.

Moeilijke situatie TS maar misschien wel de verstandigste

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:30

Gini schreef:
Misschien denk ik er te hard over na, maar als je de ene echt laat toekijken hoe de andere ingeslapen wordt, vraag ik mij af in hoeverre het tweede paard de connectie legt: die persoon heeft net deze handeling uitgevoerd met de dood als gevolg en nu doet die persoon net dezelfde handeling bij mij. Ik weet niet in hoeverre paarden oorzaak-gevolg op dergelijke korte termijn kunnen 'onthouden'. Of dat ze überhaupt niet zo intelligent zijn om oorzaak en gevolg te kunnen inschatten.



lees mijn reactie.....Balou had het wel degelijk in de gaten

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:34

Ja klopt, sorry Cinnepin, ik had mijn reactie te snel geplaatst nadat ik enkel de openingspost had gelezen.
Moet toch wel een impact op je gehad hebben, gelukkig is het inslapen zelf rustig verlopen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:34

Alle inslapen start met sedatie. Als de DA die als eerste aan allebei de paarden geeft (sedatie moet sowieso even inwerken, dus alle tijd om nummer twee die sedatie te geven terwijl nummer één rustig wordt), krijgt de tweede er daarna echt niets meer van mee van wat er met de eerste gebeurt.
Desnoods laat je ze ook eerst allebei onder narcose brengen (stap 2 in het proces) en dan heb je helemaal alle tijd om ze de een na de ander de laatste spuit te laten geven.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:35

Heftige situatie. Ik zou er idd voorzichtig mee zijn. Mijn ene pony heeft nu 3x een maatje ingeslapen zien worden. En het maakt hem zeer nerveus als hij nu iets soortgelijks ziet. Al bij de 2e keer dat het gebeurde. Dus ze weten het heel snel.
Ik zou bij zoiets dus echt zorgen voor een goede sedatie bij beiden tegelijk zodat ze niet de angst ervaren.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:36

Gini schreef:
Ja klopt, sorry Cinnepin, ik had mijn reactie te snel geplaatst nadat ik enkel de openingspost had gelezen.
Moet toch wel een impact op je gehad hebben, gelukkig is het inslapen zelf rustig verlopen.



Ja maar deze 2 hadden ook de kracht niet om nog te vechten ofzo...waren echt erg zwak.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 20:45

Bedankt voor alle reacties!
Het bang en nerveus worden als ze de ander dood zien gaan ben ik dus ook erg bang voor.. Daarom heb ik het op Bokt gezet en hoop ik dat mensen er ervaring mee hebben.

Het is nog niet zeker of en wanneer het gebeurd, maar ik denk dat het wel het beste is om het tegelijk te doen. Dan hebben we maar 1 keer heel erg verdriet en hoeft er ook niet 1 een tijdje alleen te zijn.. Als het toch moet dan maar op dezelfde dag denk ik.

Ze staan thuis en we hebben nog 2 kleine pony’s, dus ze staan sowieso niet alleen maar heftig zal t zeker zijn..

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:51

Ik heb deze keuze ook voor mezelf gemaakt. De twee pony's die ik nu nog heb, dit zijn ook de laatste twee, na hun eindigt mijn paardenhobby.

De een is de 20 gepasseerd en de ander leeft op reservejaren. Ze hebben samen al behoorlijk wat jaren erop zitten.

Ik ga het mezelf niet meer aandoen om er een ouder paard of pony erbij te zoeken. Vaak komen die ook met mankementen en dergelijke.

Nee, als de ene niet meer kan, dan mag de andere mee.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:59

Och jee... dat moet zwaar zijn voor je... Veel sterkte!

Een stalgenootje heeft haar twee oudjes tegelijk laten inslapen. Je hebt een handige dierenarts nodig en handige helpers die de paarden rustig naar de grond begeleiden bij het gaan liggen. Doordat ze eerst gesedeert worden gaat het heel rustig en lijkt er weinig stress te zijn. Het inslapen zelf moet de dierenarts vlot achter elkaar doen, maar doordat de ander gesedeerd is, merken ze hier echt niets meer van. Ga anders even in gesprek met je dierenarts, voor hem/haar is het vast niet de eerste keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:00

Oh zo dan... Ik wordt gewezen op jouw topic door vriendin van mij en krijg gelijk weer een brok in mijn keel.

Ik heb dit idd gedaan. En hoe onbeschrijfelijk verschrikkelijk het ook is geweest voor mij en hoeveel moeite ik er nog altijd mee heb, heb ik geen seconde spijt van de beslissing gehad om ze tegelijk te laten gaan.

In leven bij elkaar en in de dood bij elkaar zonder pijn, voor mijn gevoel had ik het niet anders moeten doen.
Zie mijn topic in mijn onderschrift. Heel veel sterkte met deze verschrikkelijke maar oh zo moedige beslissing.

Bij mij is trouwens eerst mijn grote paard gegaan want zij had al een roesje gehad ivm foto's en mijn shetland pony heeft daar volledig helder bijgestaan. Ik was compleet hysterisch omdat mijn grote, Lona weer hartslag kreeg. Dat is niet zo fijn gegaan voor mij en daar wil ik het liever bij laten...
Maar ik heb heel sterk het gevoel gehad, dat die kleine van mij gewoon wist wat er ging gebeuren ook met haar, want die gaf niet eens een snuffel aan Lona toen ik haar daar de kans voor gaf, die nam nog snel een laatste hap gras voor zij ook haar verdoving kreeg. Klinkt heel raar maar ik moest daar door mijn tranen heen om glimlachen, was zo typisch voor haar... Zij is heel snel en rustig gegaan trouwens, was binnen no time koud.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:49

Ik heb geen twee paarden tegelijk laten inslapen, maar over het feit hoe andere paarden reageren op het laten inslapen van een paard. Mijn oude merrie van 28 had té erge artrose en de da besloot dat langer lijden niet kon. We hebben het helemaal voorbereid en ze heeft op de poetsplaats uit de emmer staan eten toen ze geeuthanaseerd werd, op haar zo vertrouwde plek bij de vriendjes. De andere drie paarden hun boxen zijn om de poetsplaats heen en ze konden alles zien. Ze hebben niet laten blijken er ook maar een centje van onder de indruk te zijn geweest.

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:52

Monique1963 schreef:
Ik heb geen twee paarden tegelijk laten inslapen, maar over het feit hoe andere paarden reageren op het laten inslapen van een paard. Mijn oude merrie van 28 had té erge artrose en de da besloot dat langer lijden niet kon. We hebben het helemaal voorbereid en ze heeft op de poetsplaats uit de emmer staan eten toen ze geeuthanaseerd werd, op haar zo vertrouwde plek bij de vriendjes. De andere drie paarden hun boxen zijn om de poetsplaats heen en ze konden alles zien. Ze hebben niet laten blijken er ook maar een centje van onder de indruk te zijn geweest.


Dat ligt dan dus weer erg aan de paarden. Toen mijn merrie ingeslapen werd, in de binnenbak waar de andere paarden (vijf) op uitkeken vanuit hun stallen en mijn merrie de narcose kreeg, hebben de paarden, die bij haar in het rijtje stonden, met zijn allen nog 1 keer heel hard gehinnikt naar haar. Heel bijzonder. Ik krijg er nog kippenvel van als ik eraan denk..

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: 2 paarden tegelijk inslapen, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:26

Ik heb een maand geleden mijn haflinger (28jaar) in moeten laten slapen. Mijn andere paarden hebben we laten toekijken over het hek. Waarbij mijn grote paard helemaal de stress in schoot, omdat hij niet dicht bij zijn maatje kon komen. Toen de haflinger ingeslapen was hebben we de hekken open gezet, en heeft mijn paard heel zachtjes met zijn lippen aan de haflinger zitten frummelen.
Helaas heb ik 2 weken later de shetlander in moeten laten slapen, vanwege hoefbevangenheid.
Nu hebben we wel mijn paard er wel bij laten staan.
En nu was er totaal geen stress bij mijn paard. Wel weer het friemelen met zijn lippen bij de shetlander.
We hebben daarna nog bloed afgenomen voor een bloedonderzoek bij mijn paard.
Wat totaal geen probleem was bij het prikken.
Ik denk ook wel dat het uitmaakt hoeveel drukte je als eigenaar er zelf overbrengt.
Natuurlijk heb ik verdriet en tranen gehad bij beide pony's laten inslapen.
Maar probeerde wel zo kalm mogelijk naar mijn paard over te komen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:30

Jeetje wat heftig zeg! Is er eventueel een mogelijkheid om met beide paarden naar de kliniek toe te rijden zodat ze beide tegelijk ingeslapen kunnen worden? Meestal zijn erop de kliniek meerdere artsen aanwezig en dat voorkomt sowieso een hele hoop stress van beide kanten. Heel veel sterkte met je beslissing.