Paard staat niet stil bij opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:35

Burga2007 schreef:
Verder wil ik ook graag meer grondwerk gaan oppakken, dus dat staat zeker op de planning! Wat zouden goede oefeningen zijn mbt het opstijgen? Mbt leiden ed doet ze t best goed, maar haar bvb vragen om achterwaarts te gaan vind ik weer niet zo handig, omdat daar juist haar probleem ligt.


Met grondwerk kan je juist bewust achterwaarts en weer voorwaarts oefenen. Je achterwaarts en voorwaarts moeten ongeveer even soepel gaan. Als je later zijwaarts naar je toe op het krukje wil leren, moet je eerst zorgen dat je ook een soepele zijwaarts van je af hebt.

Burga2007 schreef:
Ga ik zeker proberen!
Tristan Tucker had ik idd ook gezien, ik kreeg het alleen niet voor elkaar dat zij naar mij toe stapt met de achterhand, hoe heb jij dat aangepakt?


Ik zou daar op dit moment niet mee beginnen. Als je paard spanning heeft, is dit lastig aan te leren. Plus dat als je het wel aangeleerd krijgt, je kans hebt dat je paard uit spanning je van je krukje afduwt zijwaarts.

Eerst aanleren stilstaan en ontspannen. Daarna is naar het krukje komen zo aangeleerd.

Begin met leren de spanning te verminderen. Kan je je paard makkelijk aaien aan haar zijkant met een stok met plastic zakje bijv.? En boven de schoft wapperen met een plastic zakje? Leer eerst aan dat ze zelf leert ontspannen bij spannende dingen, daarna kan je hetzelfde doen met opstappen. Kan je bijv. naast je paard springen terwijl ze rustig blijft staan? Kan je je voet in de beugel zetten zonder dat er spanning ontstaat? Zo ga je elke keer een stapje verder totdat ze kan ontspannen terwijl je opstapt en gaat zitten.

Burga2007
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 20:45

Enorm bedankt voor de behulpzame reacties!
Heb hier denk ik een aantal goede handvaten om met mn paard aan de slag te gaan

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:45

Oefen het eens een paar keer als je klaar bent met rijden, dan zijn ze al wat rustiger/moe en willen ze vaak wel even wachten. Als beloning voor het stilstaan mag hij naar stal, want je bent al klaar met rijden.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:46

'Ho is ho' is wel heel makkelijk gezegd bij een paard dat spanning opbouwt tijdens het opstappen natuurlijk.
Consequent zijn ben ik het helemaal mee eens. Maar mijn paard vond (en vindt soms) het opstappen gewoon heel erg spannend. Ik neem het hem dan ook niet kwalijk als ik er wat langer over moet doen. Rust en consequent zijn is dan het sleutelwoord, want ik wil gewoon veilig op kunnen stappen.

Maar o wee als ik streng word als hij aangeeft dat hij het opstappen eng vindt. Dan wordt het allemaal nog tien keer enger en lukt helemaal niks meer. In die zin is 'ho is ho' niet altijd het beste motto.

Tenzij ik dit verkeerd heb geinterpreteerd als zijnde 'streng zijn naar je paard' :)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:51

Je hoeft toch niet boos te worden om streng/consequent te zijn?
Ik stap gewoon niet op todat peerd stilstaat, al duurt het 2 uur om de spanning weg te laten vloeien of desnoods een week of langer.

Vaak komt de spanning door het oppakken van de teugels. Ik stap eigenlijk altijd aan een losse teugel op (ja ook bij jonge paarden).

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:07

Net als een paard correct ontspannen leren stappen of draven, kost ook stil staan tijd om aan te leren.

Halthouden onder het zadel of voor de koets in een proef, is actief stil staan, klaar om weer te vertrekken.
Terwijl stil staan bij inspannen of op stappen rustig ontspannen stilstaan is.
Bij ons zijn dat twee verschillende dingen in de traing met een eigen commando.

Ho is onvoorwaardelijk stilstaan en rustig wachten
Halt is actief halthouden, klaar om actief voorwaarts te gaan.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:18

Ik heb niet de voorgaande reactie gelezen - maar je zal vast al goede tips gekregen hebben. Toch wil ik nog 2 specifieke tips delen welke voor mij het probleem hebben opgelost:

1. Oefenen na het rijden. Paard is moe en zal sneller stil willen staan
2. Als ze vooruitstap bij het opstijgen, dan laat haar 5 passen achteruit lopen. Achteruit lopen vergt wat meer inspanning van een paard. Die van mij had het snel door dat vooruitlopen bij het opstijgen betekende dat ze extra moest werken. De lol was er snel af.

En uiteraard belonen wanneer het goed gaat.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:22

Sizzle schreef:
Je hoeft toch niet boos te worden om streng/consequent te zijn?
Ik stap gewoon niet op todat peerd stilstaat, al duurt het 2 uur om de spanning weg te laten vloeien of desnoods een week of langer.

Vaak komt de spanning door het oppakken van de teugels. Ik stap eigenlijk altijd aan een losse teugel op (ja ook bij jonge paarden).


Eens! Maar heb ook nergens gezegd dat ik boos word als ik streng ben. Het licht verheffen van mijn stem, of een strengere intonatie kan bij mijn paard heel erg averechts werken. Ook bijvoorbeeld het vasthouden van de teugels door iemand anders, wat jij ook noemt. Daar wordt hij extra onzeker van. Bedoelde dus te zeggen dat een 'strenge aanpak' (even tussen haakjes, want jij kan het misschien totaal anders bedoeld hebben dan ik het heb opgevat) soms averechts kan werken bij een angstig paard.

Maar verder helemaal met je eens. Ik doe precies hetzelfde. Stap ook pas op als hij stilstaat en spanning af heeft laten vloeien, niet eerder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:25

Ik ben met mijn toen nog jonge merrie heel simpel gestart door het krukje in het midden in de bak te plaatsen. Elke keer als wij het krukje voorbij kwamen halthouden en belonen (met een stukje roggebrood) als ze dit deed. Gewoon aan de hand en nog niet in het zadel trouwens.
Toen ze dit éénmaal door had ben ik een stap verder gegaan. Zij houdt halt bij het krukje en ik ging aan de opstap kant van het krukje staan.
De volgende stap was dat ik op de eerste tree ging staan en zo stapje voor stapje het traject doorlopen tot het moment dat ik rustig op kon stappen en zij keurig stil bleef staan.
Mijn merrie had totaal geen rust in der kanis om stil te staan, maar de aanhouder wint zeggen ze toch?
Sommige paarden zijn gewoon meer gebaat bij een langere aanpak welke in kleine stukjes aangeboden wordt :-)

We zijn nu wel zo geoefend dat mijn merrie in de goede richting zelf bij het krukje gaat staan. Mijn instructrice schiet elke keer weer spontaan in de lach als ze haar dit ziet doen.

Soms heeft ze een kleine terugval, maar dan pak ik het gewoon weer een paar keer mee in de training.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:55

Ik ben ooit een keer vreselijk gelanceerd toen ik les had.
Mijn paard bouwde behoorlijk spanning op bij opstijgen dus dat deed ik met volledig losse teugel en een krukje om nergens spanning te creeeren. Ze stond altijd keurig stil.
Echter sprong ze toen ineens omhoog en ik vloog naar achteren. Toen bleek dus dat mijn instructeur uit gewoonte mijn teugel vast gepakt had :=

Ik moet zeggen dat ik met zadelmak maken eigenlijk niet opstap voordat ik kan uitgebreid kan hangen en bekloppen zonder weglopen.
Wordt een paard een paar weken later rusteloos dan ga ik gewoon weer terug naar het stadium hangen en weer afstappen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:16

Had een tijd niet meer zonder iemand die vasthield opgestapt, dus mijn merrie dacht ook even onder het werk uit te komen door net de kont uit te draaien bij het opstappen via de kruk.
Heb toen ff 10min op dat krukkie gestaan :') De dag er op was het nog 10seconden; de dag er na was de lol er af en stond ze weer keurig stil :')

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:32

Soms loopt mijn fjord ook weg ,voor dat ik erop zit,ik ga vaak via het hek, als ik een touw over haar schoft hang blijft ze stil staan,waar dan ook,dus ik druk een beetje met mijn hand op haar schoft en blijf hoo zeggen ,en probeer haar aandacht te houden,meestal kan ik dan redelijk op haar glijden. Als ik wandel en ik wil dat ze even stil staat ,duw of friemel ik tegen haar borst,dan zeg ik hoo maar,

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:46

Jij vindt dat je paard stil moet staan bij het opstappen. Hoe consequent leef je dat zelf na? Oftewel: staat je paard ook echt elke keer daadwerkelijk stil wanneer je opstapt? Of geef je zelf op een gegeven moment op en stap je toch op terwijl je paard begint te lopen?

In het begin moet je misschien een keer een sessie rijden opgeven om echt 'opstaptraining' te doen, maar zorg dat je echt vanaf nu nooit meer opstapt zonder dat je paard stilstaat. Het maakt niet uit hoe lang het duurt. Als je paard leert dat er af en toe wel met je te onderhandelen is, hoe weet je paard dan wanneer hij wel en niet moet stilstaan?

Kortom, dat betekent consequent zijn. Begint je paard te lopen, zet hem dan meteen terug naar waar hij stond. Als hij stilstaat op de plek waar je hem neerzet: super uitgebreid belonen! Helemaal de hemel in prijzen, paarden vinden het fijn om het goed te doen. Loopt hij toch weer weg: niet boos worden maar simpelweg terugzetten waar hij stond. Loopt hij door je hulp heen en wandelt hij toch door, dan geef je je hulp groter, tot hij wel aankomt. Staat je paard weer stil? Opnieuw belonen.

Opstappen kun je dan het beste ook opdelen in twee delen: deel 1 is jezelf ophijsen in de beugel en tegen het zadel aan zetten met de rechterkant van je bil, zodat je nog naast het zadel hangt. Als je daar eerst een moment pauzeert, kun je vanaf daar ook opnieuw je paard corrigeren in het lopen, voordat je helemaal in het zadel zit. Gaat je paard lopen, corrigeer dan alleen aan de linkerteugel, niet aan 2 teugels tegelijk. Het is fijner als je paard rondjes draait, dan dat hij er gewoonweg vandoor wandelt.

Zodra je paard dan weer stilstaat, ga je pas zitten. En een van de belangrijkste dingen: nadat je bent opgestapt, blijf dan eerst een halve minuut (minimaal) stilstaan voordat je aanstapt. Zo leert je paard dat opstijgen niet synoniem is aan wegstappen, maar dat hij op jou moet wachten.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 00:06

Mijn merrie heeft dat ook een tijdje gehad, ze is in de zomer zadelmak gemaakt en einde van de winter kreeg ze puberpraatjes. Ik bleek toen te gehaast op te willen stappen. Heb toen een lange tijd alle stapjes voor het daadwerkelijk gaan zitten tig keer herhaald. Dus met t krukje lopen, krukje neerzetten, op t krukje staan ( en tig keer erop en eraf ) mn laarzen schoonstampen op t krukje, hoofd inbuigen, voet in de beugel er er weer uit, uiteindelijk gaan ziten dan: BLIJVEN STAAN! Ik was zo gewend van huppatee zitten en gaan dat dat bij haar dus veel te snel ging. Dus bleef steeds een volle minuut staan en iedere keer dat zij in beweging kwam uit haarzelf bleven we weer een minuut staan. Nu zijn we anderhalf jaar verder en ze doet t perfect. Blijft gewoon om zich heen turen en op mij wachten tot we wat gaan doen. Dus de tip die ik je geef is geduld en neem de tijd, herhaal herhaal herhaal. Maak er een routine van.

IngridP

Berichten: 678
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Paard staat niet stil bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 00:35


AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:18

Dit is echt iets dat je moet trainen. Paard is sensibel, vindt het opstijgen waarschijnlijk spannend. De truuk is om het paard te desensitiseren. Dus oefeningen doen waarbij jij (juist wel) op een krukje ernaast staat, zonder dat je daadwerkelijk gaat opstijgen. Met deze oefening kun je eindeloos varieren. Naast je paard staan en gaan springen, op het zadel kloppen etc. etc. Al is je paard ‘al ingereden’, zolang ze niet stilstaat met opstijgen gaat er in de basis iets echt niet goed. Dus rijden is ene stap te ver als je nog niet normaal kan opstijgen. Je gaat immers ook geen pirouettes oefenen wanneer een paard nog niet eens normaal een volte kan rijden. Opstijgen zelf is nu zelfs al een stap te ver. Eerst het voorbereidende werk voor het opstijgen maar eens in orde krijgen.
Dit gaat tijd kosten, maar gaat zeker lukken. Streng zijn zeker niet doen. Het paard vindt het spannend. Je wil juist dat hij op jou kan vertrouwen. Als ze iets spannend vindt en ook nog eens boos wordt benaderd, waarom zou ze dan op jou vertrouwen? Je doet het samen, of je doet het niet. Maar dat is mijn motto. :)

Vaak, maar kort oefenen. Geduld is het sleutelwoord. Babystapjes nemen en niet over grenzen heen gaan. Succes. :)

Irelia

Berichten: 40
Geregistreerd: 28-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:57

Je kunt ook iemand erbij halen op sommige momenten zodat dei het paard vasthoud

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:32

Ik geef dit topic graag een schopje omhoog!

Ik heb 2 maanden geleden een PRE hengst van 7 jaar oud gekocht. Hij kon volgens zijn oude baasje niet stilstaan zonder 2 snoepjes. 1 ernaast, 1 na het opstappen. Ik ben hier per direct van afgestapt omdat ik vind dat hij het ook zonder koekjes moet kunnen.

Dit gaat in vlagen heel erg goed en soms iets minder. Ik vraag me alleen af hoe ik de stress nog meer kan verminderen bij hem. Ik heb hem nu geleerd om stil te staan bij het opstappen. Ik zeg: wachten..... voet in de beugel en dan mag hij gaan. Hij gaat nu soms dan wel voor dat mijn voet in de beugel zit maar hij wacht wel. Ik wil deze situatie prettig maken voor hem. Ik ben al blij dat we in 2 maanden zo ver gekomen zijn zonder ooit een koekje te geven (wel stembeloning hoor en uitgebreid belonen als hij braaf is)

Op vreemd terrein of bij drukte (denk aan een clinic op stal) is de kans wel aanwezig dat hij wat meer 'knapt' bij het opstappen. Dat uit zich in een stuk vooruit schieten. Iemand enig idee hoe ik dit wat meer kan voorkomen? Ik stap op via een krukje, volgens mijn instructrice doe ik er te lang over. Ik neem alleen liever wat meer de tijd en rust dan dat ik er snel op ga.

Ts, hoe gaat het met jouw opstap probleem? Iemand anders nog tips? :-)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:53

Veel zullen het er niet mee eens zijn, maar het werkt perfect en ik kan met mijn zelf beleerde Lusitano overal opstappen, en hem overal naast parkeren als opstapje, en dat is best ideaal.
Maar ik geef hem dus wel een snoepje als beloning.
Ik was daar ook altijd tegen maar om het hem te leren ben ik hier toen mee begonnen en het werkt zo top dat ik dat snoepje voor lief neem.

Ik kan hem overal naast zetten, aan een compleet lange teugel opstappen, hij wacht tot hij zijn snoepje heeft gekregen aan die lange teugel en dan pas stap ik weg.

We hebben nog een paard dat we op oudere leeftijd hebben gekregen en dat ook heel paniekerig was met opstappen, hij spande zich aan en lanceerde zichzelf zo gauw ik er op zat.
Met hem ben ik wel heel lang bezig geweest met iemand er naast om hem vast te houden om het gedrag te doorbreken.
Als hij nog rustig stil stond kreeg hij een snoepje en pas daarna stapten we weg, als het lukt aan een wat lossere teugel.
Inmiddels zijn we zo ver dat ik bij hem ook met iets lossere teugel op kan stappen, dat hij wacht tot hij zijn snoepje heeft gekregen en daarna stapt hij pas weg.

Ik begrijp goed dat niet iedereen dit de juiste methode vindt, maar het werkt dus ik ben er prima tevreden mee.
Je houdt ze niet rustig door ze snoep te geven maar je beloont er goed gedrag mee in dit geval.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:17


Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:11

Ik heb verschillende paarden beleerd en opstappen is inderdaad een heel belangrijk punt hiervan.
Heb ook wel eens een 18 jaar oude merrie gereden die ook niet kon/wou stilstaan bij het opstappen.
Bij zowel jong als oud, bouwde ik een gelijkaardige training in.
Het kost inderdaad tijd en je moet er vrede mee nemen dat je een paar x niet zo lang zal rijden.

Bij veel paarden beginnen ze te stappen (vooruit of achteruit, heb ook beide meegemaakt)
zodra je inderdaad teugels opneemt op druk zet op de stijgbeugel.
Wat je doet om dit af te leren is:
1. neem alleen je linkerteugel aan, als het paard voorwaarts begint te stappen, draait hij rondjes rond jou en kan je gewoon ter plaatse meedraaien. Stapt het paard achteruit, ga je langzaam gewoon mee, terwijl je wel probeert de beweging te stoppen of in voorwaarts om te zetten (voorwaarts in rondjes is makkelijker mee te werken) Desnoods gebruik je inderdaad de rand van de bak hiervoor.
Zodra je paard stil staat, teugel lossen. Het ene paard leert het sneller dan het andere, maar uiteindelijk is het een kwestie dat jij druk lost, zodra ze doen wat je vraagt.
2. Druk op de beugel, begin best met gewoon je hand op de beugel te zetten en dan zet je er met je lichaam gewicht op. Hetzelfde bij de teugel, je blijft dit doen tot je paard stilstaan, dan meteen druk weg.

Belangrijk is dat jij het langer moet volhouden dan het paard, zo leert hij dat het veel makkelijker is om gewoon te doen wat er gevraagd wordt, dan er zo'n spelletje van te maken. Zeker bij puberale jonge paarden heeft dit bij mij heel goed gewerkt. Wel echt heel consequent zijn, geen druk lossen voor ze stilstaan en zodra ze stilstaan, onmiddellijk druk weg. En je vooral niet boos maken, gewoon zelf heel rustig en geduldig blijven

Bij de 18-jarige merrie heeft het langer geduurd, heb me er een paar x een uur mee bezig gehouden en moest het wel regelmatig herhalen, anders "vergat" ze het weer (oude aap zeker .. :+ )

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:29

Burga2007 schreef:
Ik loop tegen een probleem aan en ik hoop dat jullie misschien tips hebben.
Mijn merrie is 5 jaar oud en ze is rond juni ingereden. Ze doet het enorm goed, behalve een ding, ze wilt niet stilstaan met opstappen.

Toen ik haar in juli kocht was ze al enorm sensibel bij opstappen, wat ze dan ook erg spannend vond. Hier heb ik rustig de tijd voor genomen, en steeds iemand gevraagd met op- en afstappen totdat het echt een stuk beter was. Met rijden werd ze ook steeds minder sensibel, waar ik inmiddels mn kuit aan kan leggen zonder dat daar een merrie reactie uit kwam.

Nu begint ze de laatste tijd een beetje de grenzen op te zoeken (=puberteit :+). Hier is opzich niks mis mee, alleen met opstappen betekent dit dus dat ik er vrijwel niet meer op kom.
Ik zette haar bvb in het midden van de bak en zodra ik de beugels goed doe begint ze al achteruit te lopen en te draaien. Met de neus tegen de bakrand werkt ook niet, aangezien ze vooral de achteruit aan zet. Met dr kont in de hoek heeft een tijdje gewerkt, maar dat spelletje heeft ze ook door, dan draait ze met dr kont van mij vandaan totdat ze óf weer in de achteruit kan óf ik half tegen de bakrand aan geduwt wordt. Als ik dan tochh opstap dan gaat ze draven oid, waardoor ik soms te hard in het zadel plof, wat weer niet meewerkt voor de opstapervaring. Vasthouden werkt, als ik iemand vraag met ervaring met paarden, iemand random loopt ze dwars overheen.

Mijn zadel ligt perfect (zadelmaker net langs gehad) en ze heeft geen last van de rug (osteopaat is geweest). Heb meerdere dingen al geprobeerd: snoepjes kunnen dr niet zoveel interesseren, met krukje is helemaal disaster want dan trapt ze daar tegenaan waar ze dan weer van schrikt etc en oefenen na het rijden heeft geen zin, want als ik een keer aan het zadel ga hangen is ze weer full alert en begint ze gewoon net als van tevoren.

Waar ik dus bang voor ben is dat ik het haar nooit voldoende heb geleerd: opstappen betekent stilstaan. Daarnaast heeft ze nogal karakter en snapt ze heel snel hoe het werkt en heeft ze dit spelletje allang door. Enerzijds wil ik er dus graag de tijd voor nemen om het haar op een goede manier te leren, anderzijds moet ik haar juist niet te lang laten draaien en doen, want dan wint zij haar spelletje weer.

Dusss lang verhaal kort: hoe zorg ik dat ze stil staat tijdens het opstappen?


Ik heb dit probleem met mijn eigen paard ook gehad. Bij hem was er lichamelijk wel wat aan de hand. Dit is toen verholpen en nieuw zadel aangeschaft.

Ik gebruik de methode die ik met grondwerk ook gebruik. The friendly game bedoel ik dan van Parelli. Je pakt het krukje op en houdt het vast als het paard gaat draaien, draai je met het krukje mee tot ze ook maar 1 pas stilstaat en uitgebreid belonen. Je geeft haar even rust.. Je herhaalt het tot ze eigenlijk vrijwel stilstaat bij het krukje als je het neerzet. Daarna doe je dezelfde stappen alleen ga je erop staan. Vervolgens kan je opstijgen.. Geef je paard ruim de tijd tussen door even erover na te denken. Misschien pas je training aan met iets war haar motiveert. Ik moet echt geen 5 keer in de bak gaan rijden op dressuurmatig niveau. Wissel het af met balken of pionnen of maak er een spel van.

Succes!

O ja rand van de bak of in de hoek parkeren zou ik NOOIT doen. Dit is levensgevaarlijk als ze wel ineens een keer iets doet..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:35

Nouvel schreef:
Veel zullen het er niet mee eens zijn, maar het werkt perfect en ik kan met mijn zelf beleerde Lusitano overal opstappen, en hem overal naast parkeren als opstapje, en dat is best ideaal.
Maar ik geef hem dus wel een snoepje als beloning.
Ik was daar ook altijd tegen maar om het hem te leren ben ik hier toen mee begonnen en het werkt zo top dat ik dat snoepje voor lief neem.

Ik kan hem overal naast zetten, aan een compleet lange teugel opstappen, hij wacht tot hij zijn snoepje heeft gekregen aan die lange teugel en dan pas stap ik weg.

We hebben nog een paard dat we op oudere leeftijd hebben gekregen en dat ook heel paniekerig was met opstappen, hij spande zich aan en lanceerde zichzelf zo gauw ik er op zat.
Met hem ben ik wel heel lang bezig geweest met iemand er naast om hem vast te houden om het gedrag te doorbreken.
Als hij nog rustig stil stond kreeg hij een snoepje en pas daarna stapten we weg, als het lukt aan een wat lossere teugel.
Inmiddels zijn we zo ver dat ik bij hem ook met iets lossere teugel op kan stappen, dat hij wacht tot hij zijn snoepje heeft gekregen en daarna stapt hij pas weg.

Ik begrijp goed dat niet iedereen dit de juiste methode vindt, maar het werkt dus ik ben er prima tevreden mee.
Je houdt ze niet rustig door ze snoep te geven maar je beloont er goed gedrag mee in dit geval.


Als het werkt dan werkt het toch? Mijn paard zou hier echt veel te slim voor zijn..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:44

Hoezo te slim?
Slim om toch weg te willen lopen?
Heeft dat iets met slim te maken of met niet willen dat er iemand op je rug gaat zitten bijv?
Als een paard echt niet stil wil of kan staan met opstappen en dat ook niet aan kan leren is daar naar mijn idee wel een reden voor (en heeft dat niet direct met slim zijn te maken), bijv verleden, angst, niet passend zadel, ruiter die ruw gaat zitten, etc...

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:54

Nouvel schreef:
Hoezo te slim?
Slim om toch weg te willen lopen?
Heeft dat iets met slim te maken of met niet willen dat er iemand op je rug gaat zitten bijv?
Als een paard echt niet stil wil of kan staan met opstappen en dat ook niet aan kan leren is daar naar mijn idee wel een reden voor (en heeft dat niet direct met slim zijn te maken), bijv verleden, angst, niet passend zadel, ruiter die ruw gaat zitten, etc...


Klopt, medische dingen zijn toen allemaal uitgesloten. Hij staat nu keurig stil.

Mijn paard is niet omkoopbaar. En ziet eten niet als beloning. Rust wel..