'Bijten' aan staldeur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marissa161
Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-12 20:48

Hee,

Ik heb een 3 jarige pony op een pensionstal staan.
De laatste tijd zie ik af en toen dat ze haar tanden op de staldeur zet. Ze staan met een andere pony in een grote stal waarbij de met hun hoofd over de deur kunnen (pilaren op de deur). Beetje zoals bij koeien alleen dan hogere pilaren zegmaar. :')
Maar nu ben ik dus bang dat het straks uit de hand gaat lopen en ze gaat luchtzuigen...
Het kan eigenlijk geen verveling zijn. Ze heeft meer dan genoeg te eten, heeft een vriendje in stal staan, 2 likstenen en heb al flessen opgehangen. Ze doet het op momenten dat ik bijvoorbeeld wil gaan poetsen of bij haar sta. Ze doet het na mijn idee ook niet om pijn. Ze doet het gewoon af en toe voor 'het lolletje'.

Ligt dit misschien aan het gebit? Zou er een tand los kunnen zitten? Of is het gewoon puur klieren? :o


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:07

Buiten zetten, je pony verveelt zich en t is weldegelijk een stalondeugd. Maar wat ook nog kan is een maagzweer, maar dat is als ze daadwerkelijk gaat luchtzuigen.
Het kan overigens ook met tanden te maken hebben, nooit verkeerd om een tandarts te vragen.

setteke
Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:10

marissa161 schreef:
Ze doet het op momenten dat ik bijvoorbeeld wil gaan poetsen of bij haar sta.


Dat lijkt mij gewoon aandacht vragen.

kleinvosje
Blogger
Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:12

Kan inderdaad aandacht vragen zijn. Je kunt de deur insmeren met bijvoorbeeld CriBox, dat smaakt niet lekker en dan blijven ze er wel van af. Als het even kan, zoveel mogelijk negeren, negatieve aandacht is ook aandacht.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

pia88
Berichten: 28
Geregistreerd: 31-01-12

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:24

je moet wel opletten dat haar vriendje op stal dat gedrag niet overneemt

Daphnm
Berichten: 413
Geregistreerd: 30-07-11

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:15

aandacht vragen of verveling.
misschien liksteentje erbij hangen? of bal?

setteke
Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:58

marissa161 schreef:
2 likstenen en heb al flessen opgehangen.


Speelgoed genoeg lijkt me.

Ben benieuwd hoe het inmiddels gaat?

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:37

mijn pony doet het ook en het is voor hem een teken om te laten merken dat hij de stal niet prettig vind en dat hij er uit wil.
normaal staat hij 24/7 buiten,maar soms moet hij even binnen en dan vertoont hij dit gedrag.
zou er dus toch rekening mee gaan houden dat je dier langer buiten wil zijn :j

Anoniem

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:58

Mijn oude paardje deed dat ook, heb toen teer erop gesmeerd, hij heeft het nooit meer gedaan. Mijnes deed dat ook omdat ie snel verveeld raakte.

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:01


Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

setteke
Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:05

Niet elke vorm van aandachtvragen is gelijk een (stal)gebrek :)

Boompje1985
Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:58

setteke schreef:
Niet elke vorm van aandachtvragen is gelijk een (stal)gebrek :)


_/-\o_

Broken crayons still color

pieps
Berichten: 329
Geregistreerd: 09-04-11

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:01

Verveling? Hoeveel uur per dag staat ze buiten?

Sassol
Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:36

Als mijn paard 24/7 buiten staat bijt ze nog steeds wel eens op hout hoor. Sommige stukken hout zijn gewoon heel smakelijk :+

Ik besteed er niet te veel aandacht aan, maar als ik met ze bezig ben wil ik op z'n minst meer aandacht dan een stuk hout :+ (Aandacht eisen dus als je met je paard bezig bent, dit dan ook teruggeven.)

Al poets ik mijn paard zelden op stal, meestal pas na wat grondwerkoefeningen.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:37

Mijn pony doet het ook als hij naar buiten wil. :)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Suzanne_18
Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:36

Misschien verveelt je pony zich een beetje. Als je aan wilgentakken (geen twijgjes, maar echt takken) kan komen kan je er daarvan wat tegen de tralies binden. Dat is heerlijk en vooral gezond "snoepgoed" waar ze zich een hele tijd mee kunnen vermaken tijdens het afplukken van de bast. Een hooinet met hele fijne maas ophangen is ook een leuke bezigheid waar ze lange tijd mee zoet kunnen zijn. Als ze aan de staldeur bijt, doet ze dat op een metaal stuk? Dat kan wijzen op een mineralen tekort. Zorg dan dat je een zoutsteen in de stal hebt hangen. Bij voorkeur een rood blok i.v.m. dat hier voldoende ijzer en koper inzit in tegenstelling tot een witte steen. Himalaya-zoutstenen zit wel ijzer in, maar vaak onvoldoende koper. Ik hoop dat je hier iets aan hebt ;) .

marissa161
Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-12 09:54

Inmiddels gaat het beter. Ze doet het ook gewoon in de wei, dus het is echt geen verveling.
Ze doet het al bijna nooit meer, gelukkig maar.:)
Maar ga waarschijnlijk nog wel wilgentakken ophangen. :p

Odysseus
Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:43

Suzanne_18 schreef:
Misschien verveelt je pony zich een beetje. Als je aan wilgentakken (geen twijgjes, maar echt takken) kan komen kan je er daarvan wat tegen de tralies binden. Dat is heerlijk en vooral gezond "snoepgoed" waar ze zich een hele tijd mee kunnen vermaken tijdens het afplukken van de bast. Een hooinet met hele fijne maas ophangen is ook een leuke bezigheid waar ze lange tijd mee zoet kunnen zijn. Als ze aan de staldeur bijt, doet ze dat op een metaal stuk? Dat kan wijzen op een mineralen tekort. Zorg dan dat je een zoutsteen in de stal hebt hangen. Bij voorkeur een rood blok i.v.m. dat hier voldoende ijzer en koper inzit in tegenstelling tot een witte steen. Himalaya-zoutstenen zit wel ijzer in, maar vaak onvoldoende koper. Ik hoop dat je hier iets aan hebt ;) .



Wilgentakken zijn helemaal niet zo´n gezond snoepgoed. In de bast zit salicine, de "oer"vorm van aspirine en is zeer slecht voor de maag. (Vandaar dat aspirine ook niet op een lege maag genomen mag worden en bij veelvouding innemen kan leiden tot maagzweren e.d.)
Je kunt dan beter kijken naar niet giftige fruitbomen voor knabbel plezier.

Mijn merrie deed het op mijn vorige stal ook heel vaak (in de bakrand, in de paddockrand etc). Nu zie ik het haar nooit meer doen. Enige verandering is dat ze nu van 9 tot 5 buiten staat en toen maar 3 a 4 uur per dag en dat ze buiten onbeperkt ruwvoer heeft.

Suzanne_18
Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:08

Wilgentakken kunnen weinig kwaad zolang je niet overvoert en zorg dat er onbeperkt ruwvoer beschikbaar is. Daarnaast is het wel degelijk gezond (mits met mate natuurlijk) o.a. vanwege de ontstekingsremmende en bloedverdunnende werking. De paarden bij ons op stal krijgen al jaren af en toe een tak in hun stal gehangen en er zijn nooit problemen mee geweest of ook maar enig teken van maagproblemen ter gevolge van het eten van wilgentakken.

Odysseus
Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:39

Pak je voor jezelf ook af en toe een aspirine, gewoon omdat het ontstekingsremmend en bloedverdunnend is? Of geef je je paard af en toe een weekje Metacam? Niet omdat hij iets heeft maar is ook ontstekingsremmend en pijnstillend, dus gezond???

Suzanne_18
Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:23

Ik denk er het mijne van en jij het jouwe. Laat ik het er op houden dat we het niet eens gaan worden en verdere discussie hierover geen zin heeft.

Odysseus
Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:00

Nee ik stel je gewoon een vraag... Als het zo gezond is zoals jij zegt, pak jij dan ook voor jezelf dagelijks een aspirine? Of geef je paard een onderhouds dosis Metacam omdat het gezond is?

Suzanne_18
Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:22

De toon van je vorige bericht was als dusdanig dat ik deze niet opvatte als "gewoon een vraag". Daarom voelde ik er ook weinig voor er verder op in te gaan.

Metacam is een paardenmiddel en wordt ingezet bij b.v. ernstige reuma/ontstekingen. Daarnaast is de werkzame stof van Metacam vele malen agressiever dan die van aspirine. Metacam en asperine zijn dan ook niet met elkaar te vergelijken. Dat maakt dat wat je in je bovenstaande bericht iets schrijft wat absoluut niet relevant is voor deze discussie.
Aspirine is agressiever dan wilgentakken i.v.m. de winning van de werkzame stof via chemisch proces en in die zin niet te vergelijken met wilgentakken. De werkzame stof in aspirine heet acetylsalicylzuur en wordt vandaag de dag niet meer gewonnen uit wilgentakken omdat er simpelweg niet voldoende wilgenbomen zijn om aan de vraag naar de productie aspirine te voldoen, dit is dan ook een synthetisch product. De natuurlijke stof die in wilgentakken zit heet salicine. Vroeger was de salicine uit wilgentakken de basis voor het produceren voor van een drankje wat wij vandaag de dag kennen als aspirine. Om aspirine te maken zul je eerst de salicine uit de wilgenbast om moeten zetten tot salicylzuur en daarna salicylzuur in acetylsalicylzuur. Natuurlijke salicine uit wilgentakken is dus iets heel anders dan synthetische acetylsalicylzuur in aspirine. In die zin is het betrekken van aspirine in dit verhaal ook niet relevant.

Er lopen voldoende (oude) topics over de voors en tegens van het voeren van wilgentakken. Wilgentakken kunnen idd bij een teveel schadelijk zijn, maar in kleine hoeveelheden is het gezond, net als b.v. alcohol. Wilgentakken van jonger dan 3 jaar bevatten een lage dosis salicine en je kan dan ook prima 1 á 2 takken van +/- 2 meter in de week aan je paard geven.

Nogmaals, verdere discussie lijkt me niet nodig omdat we het niet eens gaan worden. Daarnaast betrek je punten in dit verhaal die absoluut geen meerwaarde hebben voor de inhoud van de discussie. Ik denk er het mijne van, jij het jouwe en daar laat ik het bij.

Odysseus
Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:40

Ik gaf een voorbeeld met Metacam omdat dat ook een pijnstiller en ontstekingsremmer is ;)
Het feit dat saloons geen synthetische stof is wil nog niet zeggen dat het meteen goed of minder slecht is. Het heeft nog steeds dezelfde werking en bijwerkingen namelijk. En ik vraag me af waarom je een paard moedwillig aan zon stof wilt blootstellen, zeker voor langere tijd EN omdat er tal van andere boomsoorten zijn om te knabbel te geven.
En jij zegt dat (oa) de bloedverdunnende werking gezond zou zijn, iets wat je imo juist liever niet wilt (te zij je een paard met trombose heb ;) ).

Ik respecteer je mening maar vraag me Alleen af waarom je paard hieraan "blootstellen" als er ook andere opties zijn?

Sorry zit op m'n telefoon dus kan niet helemaal lekker typen

Suzanne_18
Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:45

Omdat ik van mening ben dat ik mijn paard aan niet kwalijks blootstel en dat het zelfs gezond is wanneer een paard het in kleine hoeveelheden tot zijn beschikking heeft. Jij kijkt er anders tegen aan en daar heb ik alle respect voor, maar brengt mij niet op andere gedachten en dat is omgekeert hetzelfde geval heb ik de indruk ;) . Daarom heeft het in mijn ogen niet veel nut dit onderwerp verder door te zagen. Verder dwalen we nogal af van de rede waarom de ts dit topic geopend heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 47 bezoekers