Kent een paard ook een rouwproces?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Kent een paard ook een rouwproces?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 13:35

Eind oktober heb ik mijn zwarte shetlandmerrie op 25 jarige leeftijd moeten laten inslapen.
Ze stond 8 jaar samen met mijn inmiddels 20 jarige ruin.
Ik maakte mij vooral erg veel zorgen om de ruin wat hij zou doen als hij alleen kwam te staan (om die reden was ik ook al aan het rondkijken naar eventuele opvolgers, maar het moment van de merrie laten gaan kwam toch nog eerder dan verwacht, dus dat was niet gelukt uiteindelijk).

Ik heb de ruin goed afscheid laten nemen.
Merrie is particulier opgehaald, dus die ruimte was er ook en dat was heel goed.

Normaal flipte hij de pan uit als ik met haar de wei uit ging om te wandelen of zo, maar nu was de ruin heel rustig. Paar keer hinniken, maar dat was het dan wel.

Ik was trots op hem dat hij zich er zo bij neer had gelegd, zeker omdat hij van zijn leven nog nooit alleen had gestaan.

Nu vind ik paard alleen dus helemaal niks, dus wilde toch zo snel mogelijk weer maatje zoeken.
Leek me niet moeilijk, de ruin is altijd allemansvriend geweest.
Ik vond het zelf lastiger om aan nieuwe pony te denken.

Maar omdat ik in feite dus al de zoektocht gestart was toen de oude merrie nog leefde, besloot ik ook een pony te laten komen die ik in die tussentijd was tegen gekomen.
Had er wel wat twijfels bij die eenmaal hier al snel naar boven kwamen.
Ten eerste vond mijn ruin haar doodeng en keerde erg in zichzelf, bijna geen contact mee te krijgen op dat moment. Ten tweede bleek deze merrie wat aan haar linker schouder te mankeren, waardoor ze weer terug ging naar de oude eigenaar.

De ruin knapte direct op en werd weer een heel stuk vrolijker.
Ook nu nauwelijks gehinnik.
Ik dacht dan blijft hij maar een poosje alleen staan, maar toch … iets in hem voelde niet compleet.

Onlangs kwam ik weer een leuke merrie tegen die ik zelf ook wel zag zitten.
Helaas net als de oude merrie, wel weer een zwarte shetlander.

Ze is gister gekomen, maar weer vertoont de ruin totaal geen interesse zoals hij voorheen deed als hij andere soortgenoten zag.
Deze merrie is zo lief naar hem, wil hem niks aan doen, maar hij moet niets van haar hebben.

Uiteraard, het heeft tijd nodig, dat snap ik en ik ben al blij dat ze elkaar de hersens niet instampen, dus heb ook wel hoop dat het goed komt, maar ik vind de huidige reactie van de ruin gewoon vreemd.
Zo ken ik hem niet. Hij was altijd allemansvriend en flierefluiter. Niet dit in zichzelf gekeerd bang wezentje wat hij nu laat zien als de andere merrie in zijn buurt komt.

En daarom vroeg ik mij (na dit lange verhaal) dus af, of hij mogelijk gewoon nog rouwt om zijn verloren maatje?

Heeft iemand daar wellicht ervaring mee.
Hoe lang kan zoiets duren?
Zijn er middelen die hem erbij kunnen ondersteunen (bijv. bachremedie).
Dingen die ik kan doen, of juist misschien niet moet doen op dit moment?

Hoor graag jullie ervaringen, tips en ideeën hierbij.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts


dioniJarig
Berichten: 822
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Kent een paard ook een rouwproces?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:39

Ik denk dat je ruin nog wat tijd nodig heeft. Het komt vast wel goed met je nieuwe pony.
Vind je haar zelf ook echt leuk? Geen twijfels net als bij de eerste pony? Dat kan je ruin ook aanvoelen.

Wat betreft het rouwen: ja ik denk dat dat kan. Maar het leven gaat verder en ik denk dat je hem het beste helpt door gewoon verder te gaan, misschien wat extra aandacht geven. Doe je nog wat met hem qua rijden wandelen etc.?

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Kent een paard ook een rouwproces?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:46

Ja, ze kennen een rouwproces en dit is verschillend voor elk paard en elke situatie, maar het belnagrijkste is dat je vriendschapsbanden nu eenmaal niet af kunt dwingen. Dat moet groeien en soms wodt het niet meer dan acceptatie.
Dat is op zich prima, dat is ook een soort relatie, alleen niet hecht.

Ik heb een ruin die zijn beste maatje heeft verloren en daar werkelijk kapot van was en mijn oude muildier had de ruin nodig als geleide paard en volgde hem dus overal en de ruin accepteerde hem wel, maar wat nou niet echt hecht met hem. Echter als hij hem niet kon vinden, raakte hij wel helemaal in paniek, dus hij gaf meer om hem dan het leek.
Helaas heeft hij het muildier ook moeten verliezen en hij was weer alleen, hoewel ik een kudde van 4 heb.
Er is een nieuw paard bij gekomen en ik denk dat ze wel maatjes gaan worden, maar voorlopig is er nog weinig belangstelling voor elkaar.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Kent een paard ook een rouwproces?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 16:44

Ik begrijp uiteraard dat ik het tijd moet geven.
En het gaat er ook niet om dat ze direct maatjes moeten worden, dat was ook te veel gevraagd.
Maar dat mijn blije altijd sociale knuppel zo veranderd in een zielig in zichzelf gekeerd ventje, was voor mij echt totaal onverwacht.

En ja ik geef hem ook net zo veel aandacht, heb veel bakken hooi staan zodat ze een eigen plek kunnen kiezen, probeer ze ook naar elkaar toe te lokken en dan tegelijk aan te halen en dan spits hij wel een oor naar haar, maar daar blijft het verder wel bij.
Hij doet net of ze besmettelijk virus is :+

En ja ik ben zelf wel blij met deze al moet ik zeggen dat ook bij mij de twijfel zat of ik wel voor een zwarte moest gaan.
Helaas zijn binnen de stamboek shetlanders bijna alle grote maat merries, zwart van kleur.
Ik heb ook al momentje gehad dat de tranen mij ineens uit de ogen rolden om het verlies van de andere merrie, heb haar 22 jaar gehad en we hebben heel veel samen gedeeld. Dus dat is niet raar.

Maar vandaar dat ik dus dacht, mogelijk maakt deze pony bij de ruin nu soortgelijk los.

Ik kan er alleen weinig aan veranderen, dus zal het voor nu maar wat tijd geven.
Zolang hij in ieder geval blijft eten en mesten, probeer ik me maar geen zorgen te maken.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Misty12
Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:05

Mijn oude merrie liep in een merriegroep (kudde van 9 stuks). ernaast liep de ruinengroep ( 4 stuks). In de ruinen groep liep haar vriendje. We hebben haar in de wei laten inslapen ( ze was gaan liggen en kon niet meer overeind komen en ze was al 29). Terwijl we op de dierenarts aan het wachten waren hebben alle merries 1 voor 1 afscheid genomen. Later zijn ze in de paddock gegaan, zodat ze niet in de weg liepen. De volgende dag heeft de stalhouder haar lichaam aan de weg gelegd , zodat ze opgehaald kon worden. Nu konden de ruinen ook afscheid nemen en vooral onze eigen ruin wilde dat heel graag. Hij heeft 10 jaar met haar samen gelopen, samen buiten gereden, noem maar op. Hij wilde graag grazen in de buurt van haar lichaam. Een aantal merries wilden ook nog even afscheid nemen. De rest van de week was de hele kudde van slag. Onze ruin was super aanhankelijk en knuffelig. De merries waren allemaal heel timide. Het was zo gepland dat er op zaterdag een nieuwe merrie bij in kwam. Eigenlijk was dat helemaal niet goed, want de hele kudde was zich nog aan het resetten , maar goed dat was zo afgesproken. Maar het heeft best tijd nodig gehad voordat ze erover heen waren. Dus ja, ze rouwen ook. Het heeft ook best tijd gekost voor die nieuwe merrie geaccepteerd was, maar dat lag ook aan die merrie. Maar de timing kwam ook niet goed uit.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 17:21

Dank je wel Misty voor het delen van je ervaring.

Gekke was dat mijn ruin ook bang was van het dode lichaam van de andere pony.
Hij wilde er eerst niet bij in de buurt komen, tot hij het toch probeerde. Toen heeft hij tijd op haar neus staan bijten en blazen, tot hij wegliep en ook geen interesse er meer voor had.
Pas toen ze haar op kwamen halen, was hij niet te houden en wilde er bij zijn. Letterlijk.
Hij heeft zelfs het deken wat over haar heen werd gelegd nog met zijn lippen rechtgeduwd, was heel apart eigenlijk, maar volgens mij is dat afscheid zo wel goed gegaan.

En wellicht is het nog te vroeg ook om er nu al weer eentje bij te zetten, maar met deze natte donkere dagen, doe ik ook veel minder met de ruin (we rijden aangespannen en mennen is niet zo mijn ding met kou en nattigheid eerlijk gezegd), dus leek het mij wel tijd om er maatje bij te zetten.

Het is ook niet zo dat hij geen merries gewend is geweest naast mijn eigen merrie, want hij is tot zijn 8e ingezet als dekhengst en toen pas geruind.
Hij heeft ook altijd hengstenstreken gehouden, zeker naar ruinen, vandaar dat ik nu weer voor een merrie heb gekozen ook, omdat hij daar altijd zo enorm lief tegen was.

Ook naar andere merries als die eens langskwamen. Hij kon direct in catszwijn vallen. En is in zijn leven heel wat keren ook van kudde veranderd.
Ik denk alleen dat hij 'de dood' nog nooit had meegemaakt tot bij ons dus.
En dan nog wel van zijn eigen meisje :o

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Melvern
Berichten: 4407
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Kent een paard ook een rouwproces?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 08:56

Mijn shetlander is 3 weken geleden overleden. Ze stond al 8 jaar samen met mijn andere shetlander. Toen ze overleed was haar vriendinnetje even goed van slag. Nou scheelt het dat er bij mij ook nog een oude ruin en een jaarling hengstje bij staan. Ze stond nooit alleen.

Ze was een paar dagen gespannen en nerveus en heel alert als wij kwamen. Dat is nu over en ze pakt haar normale dingen weer op. Ze heeft wel haar andere vrienden nog dus dat veranderd niet.

Je pony zal vast even moeten wennen aan een nieuw maatje erbij. De ene vind dat sneller weer goed dan de ander. Mijn overleden pony was erg op zichzelf en accepteerde anderen wel, maar deed er niets mee, terwijl de shet die er nu nog is heel erg sociaal is en speelt en kriebelt met anderen.

Geef het tijd om te wennen en vriendschap te laten groeien tussen hun. Hij heeft blijkbaar even tijd nodig. Het heeft altijd al tijd nodig en nu misschien nog wat extra door het verlies van zijn maatje.

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Re: Kent een paard ook een rouwproces?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:12

Heeft tijd nodig. Ik denk niet zo zeer omdat hij rouwt, ik heb nl niet het idee dat paarden in het verleden leven, maar meer omdat het een grote verandering is; een nieuw maatje.

Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:10

@Toulouze, rouwen is niet in het verleden leven, maar in het heden een gemis voelen.
Ook als een maatje verkocht wordt en dus niet dood gaat, kunnen ze kwijnen, of zelfs als hun baasje op vakantie gaat. Kwijnen is een vorm van "rouw".

Die van mij heeft de hele nacht bij het karkas gewaakt en ´smorgens had hij er een mondje mais van de kippen bij zijn mond gelegd...
Hij wilde nadat het karkas was opgehaald, waar hij en de andere bij waren trouwens, niet de stal in, bleef maar rondrennen en roepen en de eerst volgende dagen heeft hij nog steeds onrustig geroepen voordat hij de stal in ging, hyper gevoelig op geluidjes gereageerd en gezocht in het land. Hij staat, een jaar later, nóg vaak in een bepaalde hoek in de verte te staren, iets wat hij voorheen nooit gedaan heeft.
Je kunt het noemen zoals je wilt, maar het heeft wel degelijk inpact als een maatje verdwijnt.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-19 15:40

Toulouze, nee het is niet omdat er een nieuw maatje staat.
Hij was juist altijd gek op andere pony's; wilde altijd kennismaken.
Dit in tegenstelling tot de merrie die is heengegaan, die was heel eenkennig en accepteerde andere paarden niet. Het was een wonder dat ze het ooit zo goed met de ruin kon vinden.

Dus omgekeerd kon ik het begrijpen.
Maar Yoob is dus allemansvriend, merrie, ruin, hengst, hij vindt alles leuk, zolang het maar paard is en met hem wil spelen.

Nou dat laatste wil deze juist graag, maar hij trekt zich echt terug.
Ik ken hem goed genoeg om te zien dat er nu gewoon iets niet klopt.
Ze mag tegelijk met hem uit de emmer drinken, mocht de oude merrie ook, maar nu laat hij het gelaten, nog net niet zuchtend toe.
Ze mag met hem mee eten uit de hooibak, maar hij doet verder niets met haar, net als ervaring die AAASCHAA omschrijft.

Vandaag hem wat proberen uit te dagen door wat vrijheidsdressuur te doen, maar ook dat leek hem niet te interesseren. Meer zo van doe maar met haar, laat mij maar met rust.
Echt niet zijn ding. Dat down gevoel wat ik bij hem zie en voel vooral ook, is er echt sinds de nieuwe er is.

Hoop mede om die reden dat het veranderd, want depressieve pony (zo noem ik het maar even) is ook niets. Zeker niet omdat juist hij altijd de clown uithing.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:50

Ja dat kennen ze zeker.. :(:)

Wij hadden ook een rouwend paard afgelopen jaar. Toonde weinig tot geen interesse in andere paarden op stal en oogde echt verdrietig en neerslachtig.

Gelukkig heeft ze dan toch 1 paard gevonden waar het geweldig goed mee klikte, en sinsdien was ze terug de vrolijkheid zelve.

Zoolgangster
Berichten: 9567
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:07

Lusitana schreef:
@Toulouze, rouwen is niet in het verleden leven, maar in het heden een gemis voelen.
Ook als een maatje verkocht wordt en dus niet dood gaat, kunnen ze kwijnen, of zelfs als hun baasje op vakantie gaat. Kwijnen is een vorm van "rouw".

Die van mij heeft de hele nacht bij het karkas gewaakt en ´smorgens had hij er een mondje mais van de kippen bij zijn mond gelegd...
Hij wilde nadat het karkas was opgehaald, waar hij en de andere bij waren trouwens, niet de stal in, bleef maar rondrennen en roepen en de eerst volgende dagen heeft hij nog steeds onrustig geroepen voordat hij de stal in ging, hyper gevoelig op geluidjes gereageerd en gezocht in het land. Hij staat, een jaar later, nóg vaak in een bepaalde hoek in de verte te staren, iets wat hij voorheen nooit gedaan heeft.
Je kunt het noemen zoals je wilt, maar het heeft wel degelijk inpact als een maatje verdwijnt.


Wat bijzonder lief!!! Blijkbaar wilde hij toch proberen of er iets van leven in zijn maatje was.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Kent een paard ook een rouwproces?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 16:21

Ik ben met de oude pony gaan wandelen in het bos, iets wat hij normaal heel leuk vindt.
Maar ook dat interesseerde hem niet. Hij sjokte mee en daar is dan ook alles mee gezegd.

Ondertussen begint hij ook last te krijgen van al zijn oude kwaaltjes, mogelijk doordat hij te veel cortisol (stresshormoon) aanmaakt nu.
Ik zie het nog even door het weekend aan, maar anders laat ik maandag toch maar eens een dierenarts komen of er niet wat anders aan de hand is met hem, dan enkel rouwen en stress.

Verdorie, ik dacht dat ik mijn geluk weer gevonden had met de vrolijke nieuwkomer, maar zo zit ik weer met nieuwe zorgen te kijken …
Beetje machteloos gevoel geeft dat toch wel.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Melvern
Berichten: 4407
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Kent een paard ook een rouwproces?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:30

Helaas kan ik dus weer aangeven dat ik een rouwproces merk bij mijn paarden. Gister mijn jaarling in moeten laten slapen. Mijn paarden hadden ook echt het verschil door tussen onder narcose en overleden. Helemaal in paniek, zo onwijs verdrietig om te zien.

Mijn oude ruin die bij de shetlander nauwelijks reageerde was gister helemaal van slag en in paniek. Heb ze een flink net wortels gegeven als afleiding.

Het verschil was wel duidelijk. De oude ruin vond het nu veel erger. De kleine shet was net zo onrustig als bij haar vorige maatje. Zij had ook wel minder met de jaarling.

De oude ruin en de jaarling waren beide mannen en waren altijd leuk samen. Hij vond de shetlander die overleden was prima in de buurt, maar niet bijzonder.

Paarden hebben zeker voorkeur voor maatjes en rouwen.

Bij de oude ruin laat ik woensdag de dierenarts weer komen om even na te kijken. Hij is wat afgevallen na alle onrust en ik wil er niet nog een verliezen. Het kan zo snel gaan. Hij is nu ook duidelijk verdrietig. Hij is boos naar de shetlander waar hij normaal prima mee kan. Ze moeten weer opnieuw wennen aan de situatie. Ik hoop dat de dierenarts volgende week hem iets kan helpen verder lekker verschillende dingen voeren en beetje wandelen met hem en de shet.

Het is een moeilijke tijd. Hopelijk knapt jou pony snel op. Het is vreselijk je beestjes zo te zien.

Britta31
Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kent een paard ook een rouwproces?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:52

Min ruin van 24 had pech binnen 9 maanden 2 maatjes ingeslapen.Hij kan niet alleen staan en met spoed een ander maatje gezocht.Bij mijn merrie hem afscheid laten nemen en hij ging al snel weer grazen.De volgende dag kwam het nieuwe paard en hij had gelijk een klik met hem.Maar pech,een maand geleden het nieuwe paard in moeten laten slapen en nu heeft hij wel veel geroepen naar zijn maatje.Maar s'middags kwam zijn nieuwe vriend al en dat ging ook gelijk goed.Nu had hij natuurlijk wel gelijk afleiding.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-19 19:12

_AAASCHAAA_ schreef:
Gister mijn jaarling in moeten laten slapen.

Oh wat erg.
Heel veel sterkte met dit verlies.
Hopelijk knapt ook je ruin snel op.
Ik weet precies wat je bedoeld. Ik heb ook helemaal geen zin hem te moeten afstaan nu.
Dus hoop dat hij snel wat opknapt en ieder geval weer zijn oude vertrouwde vrolijke blik in de ogen gaat krijgen.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Kent een paard ook een rouwproces?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-19 17:29

[ img ]

Nou inmiddels kunnen ze samen uit 1 bak hooi eten.
Dat begint er gezelliger uit te zien.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Melvern
Berichten: 4407
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Kent een paard ook een rouwproces?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:57

Dankjewel. Het is vreselijk moeilijk en de paarden missen hun maatjes wel duidelijk. Alleen tijd helpt hierin en natuurlijk non stop hooi eten nu.
Aah wat een lief stelletje zo. Komt helemaal goed. Ze hebben gewoon even tijd nodig. Over een poosje zijn ze dikke maatjes. Als ze al fijn samen kunnen eten dan is dat al een grote stap in de goede richting.

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-19 16:37

Of hij ooit net zulke dikke maatjes wordt met de andere, blijft afwachten.
Het zou mooi zijn, omdat ik er maar 2 heb.
Maar voor nu ben ik tevreden met al samen uit 1 bak kunnen eten, al merk ik dat de ruin nog altijd voorkeur geeft aan alleen eten op dit moment (ik heb nu 4 voerplekken, dus hij heeft keus).
Echter de nieuwe merrie wil niet alleen eten, dus zoekt hem steeds op :+
Gelukkig begint hij dat nu dus te accepteren.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts


Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 16:35

Een dikke maand verder inmiddels en ik tref ze steeds vaker dicht bij elkaar aan (mits er wat te eten is, anders wil het nog niet zo).
Maar ik ben er blij mee dat de bonte door begint te krijgen dat deze zwarte geen spook is, maar gewoon echt een andere pony die uiterlijk dan op zijn overleden maatje lijkt, maar verder een heel eigen karakter heeft.

Heb er nu wel goede kijk op dat hij haar nog eens echt volledig accepteert als zijn nieuwe vriendinnetje ;)

[ img ]

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:03

Isapaardje schreef:
Een dikke maand verder inmiddels en ik tref ze steeds vaker dicht bij elkaar aan (mits er wat te eten is, anders wil het nog niet zo).
Maar ik ben er blij mee dat de bonte door begint te krijgen dat deze zwarte geen spook is, maar gewoon echt een andere pony die uiterlijk dan op zijn overleden maatje lijkt, maar verder een heel eigen karakter heeft.

Heb er nu wel goede kijk op dat hij haar nog eens echt volledig accepteert als zijn nieuwe vriendinnetje ;)

[ [url=m/5oqlgU.jpg]Afbeelding[/url] ]


wat een mooie foto

There is only one way : forward.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TinkieMalibu en 58 bezoekers