Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:44

-O-

Geen leuk onderwerp maar misschien fijn om ervaringen te delen.

Ik zal beginnen: mijn merrie is 15 geworden begin dit jaar en ik heb altijd gekscherend gezegd dat dit er 1 was die nooit sloom zou worden.

Nu merk ik dit jaar toch echt dat ze ‘rustiger’ wordt... dwz dat ze met rijden aan begint te voelen als een normaal paard waar ze vroeger extreem voorwaarts was. Ff wennen dus en zet me wel met beide benen op de grond; er komt een dag dat ze er niet meer is.... van mij mag het nog 100 jaar duren maar ja...


Anoniem

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:09

Ik vraag het me af...

Paard is bekend met extreme angsten en lijkt juist een stuk meer op haar gemak, heeft sinds dit jaar echt een maatje gevonden in mijn jonge merrie waar ze vanmiddag nog lekker mee aan het spelen was. Is ook naar vreemden toe een stuk makkelijker geworden en over het algemeen gewoon een stuk opener.


We rijden alsnog redelijk makkelijk 8 km per uur maar bijvoorbeeld 3 jaar geleden was dat makkelijk 12 km per uur.

Wel rijd ik een stuk meer alleen, zonder andere paarden die mee gaan.

Ze eet goed, ligt sinds ze aan huis staan zelfs (deed ze op pension niet of nauwelijks omdat ze niet op haar gemak was) dus eigenlijk alleen maar positief.

Misschien moet ik er zelf aan wennen dat ze ‘gewoon’ relaxed is :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:40

Hmmmm stof tot nadenken.

Wie weet ga ik om mezelf gerust te stellen toch even bloed laten trekken maar nu ik er zo over nadenk is ze inderdaad veel meer op haar gemak.

Ik ben zelf ook nog eens heel veel veranderd (ook meer innerlijke rust) en dat zou ook nog wel eens zijn effect op haar kunnen hebben :+

[ img ]

Het gaat om de witte dame, hier in beeld met haar vriendin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:27

siskeh schreef:
Wat jij beschrijft als ouder kan in principe ook "volwassener" genoemd worden voor het grootste gedeelte.
Ansich niet meer dan logisch dat verschil in stalling ook meer rust/ontspanning bij het paard brengt.
Ik vraag me dan af waar het verschil tussen 12 en 8 km per uur vandaan komt. Liep ze voorheen op een "te hoog" tempo? Of trekt ze harder echt niet meer?



Voorheen gingen we alleen maar volle gas door het bos heen omdat ze anders op de plaats aan het springen was _O-
Daar is ze beter in geworden sinds mijn vriend een periode stelselmatig mee is gegaan hardlopend of fietsend, bedenk ik mij nu. Daar kon ze een beetje achter plakken en hadden we ineens een constant tempo te pakken over langere afstanden.

Het is niet zo dat ik nu denk dat ze het qua conditie niet trekt, het lijkt gewoon alsof ze zelf de voorkeur heeft voor een rustiger ritje. Zo gaat ze uit zichzelf wel met regelmaat stappen en loopt dan een beetje om zich heen te loeren. Op andere plekken trekt ze ook uit haarzelf nog een galopje, gisteren lag ik er nog bijna af omdat ze opzij sprong :+

Ik ken ook wel van haar dat dit haar 'slechtste' seizoen is wat dat betreft, ze wordt in de herfst altijd rustiger en in de lente weer 'kriebelig'.


Anoniem

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:39

Nerooooo <3
Hoe is het met jullie dan Dani? En hoe oud is hij inmiddels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:11

Neroo schreef:
Robijntjah schreef:
Nerooooo <3
Hoe is het met jullie dan Dani? En hoe oud is hij inmiddels?

Met ons hartstikke goed! Inmiddels is ie ruim 22. We doen een beetje bejaardengym in de bak en rustige rondjes door t bos haha!

[ [url=m/AoYCKH.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3 <3 <3 Wat ziet ie er wijs uit! Leuk om hem weer eens te zien inderdaad.


Mja ik ben zelf ook wel echt heel veel veranderd en kan me echt voorstellen dat zij daar ook meer rust in heeft gevonden ipv een eigenaar die qua emoties alle kanten op schiet _O-

Ik probeer voor nu gewoon lekker aan te houden wat zij aangeeft, geef het nieuwe voer ook even een kans en mocht ik me het over een tijdje nog afvragen gaan we eens verder kijken maar ik denk voor nu dat het zo goed is inderdaad.

Ze heeft ook gewoon echt een hekel aan nat weer en staat dus nu de hele dag chagrijnig te wezen :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 44 bezoekers