Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:31

Ik ben vandaag voor het eerst met de connection training begonnen. Al jaren train ik met verschillende methodes r+ en r- en combineer ik met elkaar wat het beste voor ons werkt.
Ik ben dus ook keurig met de eerste gedragstrainingen volgens hun programma begonnen: samen staan, lopen en halthouden. Heel leuk en werd vliegensvlug opgepikt.
Ik dacht dat dat t moeilijkste zou worden (het minder loco worden om voerbeloning en uit frustratie 30 kunstjes proberen), maar de ontspanning zat er wonderbaarlijk genoeg zo in. Het ging zo goed dat de rest van de kudde ook helemaal zen werd. Want nadien gaf ik nog grasmix, de rest kwam er in rust bij staan (zat draadje tussen) en ik ging ook zitten. Hoorde overal gesmak, gegaap en beentjes gingen op rust en hoofden omlaag. Wat een leuk gevolg!


Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:43

Ik zal het eerst combineren, want ik kan er nu nog niet voldoende mee om ook echt te kunnen trainen. Mijn doel is wel om het stap voor stap meer te kunnen intergreren in de training.

Het is hier wel eerder ter sprake gekomen, hoe ga je om met een daadwerkelijke trainsessie omdat dat goed is voor het lijf? Als een paard nee zegt, stop je dan altijd? In mijn beleving niet, want om een stapje verder te komen moet je denk ik altijd wel een beetje over de grens. Maar dan wel op een leuke, positieve en ontspannen manier. Zo trainde ik al, maar dit zijn leuke handvatten om het nog leuker, positiever en ontspannender te houden.
De uitdaging hier zit het hem in vw houden. Overgangen en sturen prima, maar net wat vw’er liever niet. Ik doe dat nu met R-, maar ik merk dat mijn paard daar niet happy van wordt. Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Overigens train ik alleen op de grond.

Goeie tweede vraag. Ik ben zo vrij om alvast te reageren. Ik gebruik grasbrok als gewone clickerbeloning in de paddock/bak, maar komt het aan tot een écht moment dat mijn paard spanning opbouwt, dan kies ik voor wortel of appel.
Wortel is nodig bij bijv trailer laden of bij wandelen voor de grasstukken die we tegen komen of aanhangers en motoren.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:40

@freetorurn: wil je meer vertellen over hoe jij traint in draf, galop en overgangen? Ik heb een flegmatiek paard die vreselijk blij wordt van voer, maar ik weet even niet hoe ik dat r+ kan trainen en train het nu r-.
Vandaag had hij totaal geen zin, maar als de motor eenmaal aangeslagen is gaat hij heel goed. Echter moeten we dan wel even door het ‘ik wil niet lopen’ moment. Die wil ik graag positiever maken.
De concrete vraag: hoe krijg jij je paard gemotiveerd aan het lopen?

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 00:03

VogeltjeM schreef:
Slmt9 schreef:
@freetorurn: wil je meer vertellen over hoe jij traint in draf, galop en overgangen? Ik heb een flegmatiek paard die vreselijk blij wordt van voer, maar ik weet even niet hoe ik dat r+ kan trainen en train het nu r-.
Vandaag had hij totaal geen zin, maar als de motor eenmaal aangeslagen is gaat hij heel goed. Echter moeten we dan wel even door het ‘ik wil niet lopen’ moment. Die wil ik graag positiever maken.
De concrete vraag: hoe krijg jij je paard gemotiveerd aan het lopen?


Ik ben geen freetorun, maar bij die van mij hielp het om simpel steeds te clicken voor de meest actieve passen. Eerst voor een pas of twee maar in één sessie was dat bijv al op te bouwen tot 20. En in een sessie of 3 kende ik hem niet meer terug. Ik moest daarna zelfs ook bewust "op rust" gaan trainen omdat hij teveel in zijn enthousiasme kwam en te voorwaarts was. En ik heb het over een flegmatieke shire.

Mijn ervaring: wees niet bang om in het begin wat vaker te moeten stoppen voor een click. Ook niet in galop; in het begin clickte ik alleen voor de overgang en dan stonden we dus weer stil. Je bouwt het echt snel genoeg op in duur.


*\o/* is idd mijn angst. Wat een inspirerende reactie, geeft mij het vertrouwen om ook zo te gaan beginnen! Dank je wel. Ben erg benieuwd hoe het ons zal verlopen!

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:36

Dank je wel Sanne, wat een fijne tips die ik heel nuttig vindt!

Ik blijf me verbazen hoe snel en gemotiveerd mijn paard is met clickertraining. En wat een verademing dat de focus nu op ontspanning ligt en niet op voer. Waar dag 1 de uitdaging was om paard halt te laten staan als ik iets verder naar achter ging en je duidelijk merkte dat links staan makkelijker was dan rechts, kon ik vandaag opbouwen naar helemaal naar de bips lopen en er zelfs omheen. En hij stond zooo ontspannen! Hij kwartje is iig gevallen dat de beloning ten alle tijde wel naar hem toe komt. Super chill.
Ook wandelen gaat al veel meer ontspannen, zonder getrek en gedoe. Fijn!

@amzay: poeh wat lastig, kan me goed voorstellen hoe je gevoel hierin is en of je hiermee verder wil gaan.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 23:24

Jeetje, ging mijn paard maar uit zichzelf piafferen :+

Wij blijven nog even rustig door de eerste basis dingen gaan. Het werkt geweldig (ook bij mijn kat) en ik vind het heerlijk dat ik geen bedelend/drammerig/vreetzuchtig paard meer heb na een click. Geen frustraties of iets, hij heeft perfect door dat de beloning wel bij hem komt.

Het liefste zou ik dit al bij de training toe passen. Maar ik denk dat mijn stap (vw) te groot is en de beloning (wortel) toch te klein. De beste beloning zou zijn even grazen :+
Wat nu werkt is op een kleine hulp weg stappen, maar dan wel in slakkengang. En bij draf het liefste soms met een kleine bok naar mij. Dat is opzich wel een duidelijke nee.. moeilijk.

Het fijne aan de CT vind ik dat ze de kleine stapjes zo duidelijk maken. Soms zie ik ze al voor ik een filmpje kijk, soms zie ik ze even niet. Ik ben vooral dus benieuwd naar filmpjes over longeren en motivatie. Maar dat komt allemaal nog.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:22

@sanne: haha wel top dat de uit-knop erop zit. Ik heb nu een filmpje idd gevonden van motivatie op around a round pen. Met twee voorbeelden hoe ze het aanpakt. Waaronder met target.
Ik doe nu idd ook aan de hand grazen en als het ene stukje lekkere gras op is, neem ik hem mee naar de volgende. Dat probeer ik zo min mogelijk dwingend te vragen en dan click zodra dat hoofs stopt met grazen, maar de wortelbeloning laat hij links liggen, hij graast liever als beloning. En de pad naar het gras toe click ik nu nog heel vaak om de focus bij mij te houden en te voorkomen dat hij in de berm duikt :j werkt steeds beter.

Ik ben heel benieuwd of ik hem zo enthousiast kan krijgen over een target dat hij er harder voor wil gaan lopen :+ en ik begreep dat je andere cue’s moet gebruiken dan je nu doet omdat die nu een negatieve lading hebben. Dat wordt een goeie om even uit mn eigen systeem te krijgen :)

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 23:26

Wat voor targetstick heb jij gemaakt Sanne?

Ik heb een kinderveger gekocht, werkt super!
[ img ]

Goed dat je vooruitgang boekt met de spanning vd omgeving.
Gras is bij ons ook een punt. Dan gaat er heeeel veel wortel door. Maar wel met succes, want ik hoef het nu maar 1x te vragen en dan komt hij keurig uit t gras. Hij duikt er ook niet meer zo op omdat ik onderweg veel beloon. Nu nog met wortel, maar dat bouw ik steeds meer af.
Heel soms trekt hij me omver voor gras en los ik dat op met r-, maar dat komt doordat ik een handicap heb waardoor het me ontzettend pijn doet als hij me naar het gras sleurt. Als hij na de r- dan bij me blijft volgt wel als extra nog beloning.
Wel heeft hij er een handje van om na de beloning stil te gaan staan als we wandelen. Weet nog niet zo goed hoe ik dat eruit krijg.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 23:44

Niet zo streng voor jezelf, zie het als grijs gebied. Er is niet een manier van trainen, neem van elke trainingsmanier iets mee en gebruik wat voor jullie werkt.
En ook al beloon je wel het verkeerde, dan kan je altijd weer een stapje terug gaan en heb je zo het juiste we weer inzitten.

Wat bedoel je met dat de beloning het niet waard is en je paard niet anders kan?
Hij heeft altijd de keuze om iets anders te gaan doen en als de beloning goed is, zal dat voor je paard toch ook altijd de beste keuze zijn.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:59

Ah ook slim! Ik heb de gewone carrotstick van equiplay, die is best zwaar. Het kindervegertje is perfect. En anders had ik een swifferstok gepakt :)

Ahhh wij werkten al heel veel in vrijheid en ontspanning, dat gaat super. Mijn paard is meermaals hb geweest en staat sinds twee jaar alleen nog op hooi. Dus ik begrijp wel waarom hij graag de berm in duikt :+

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:41

@sanne: ik voer grasbrok (200gr) als beloning en drie winterpenen. En dat werkt heel goed.
Ik kan me vinden in wat je zegt hoor, een half jaar rijtechnische dingen verkeerd laten uitvoeren zodat het r+ kan, zou niet iets voor mij zijn. Neem vooral mee wat voor jullie werkt, dat is nooit fout.

@freetorun: interessante aanvulling! Ik kan me volledig aansluiten bij jouw bevindingen. Wat grappig, zo gaat het exact bij mijn paard ook.
Het ontwikkelt zich alleen wel heel snel. Zo heb ik een flegmatiek paard, of gedemotiveerd r- paard ;) maar nu ik met r+ werk, is het de eerste keer even puzzelen. Maar vandaag was ik stomverbaasd hoe pittig, snel en voorwaarts hij ging. Al voor mijn hulp zat hij in een actieve draf of galop. Dus toen moest het ineens andersom, steeds terugvragen en pas op mijn verzoek gaan. Maar dat hij ook zo door. En ik zorg ervoor dat ik dat soort dingen idd kort doe. En dan pas erna click en beloon en niet meer altijd tijdens (wel stembeloning, maar nog geen click). Dat werkt voor ons erg goed.

En ergens zal mijn paard dat denk ik toch zien als r-, hij zal toch denken dat hij geen keuze heeft, het dan maar doen en in elk geval iets lekkers toe krijgen. Maar ja, wat je zegt, hij moet toch werken aan zn lijf en dan wisselen we r- en r+ af. Maar met zoveel mogelijk ontspanning en plezier.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:52

Ook een hele herkenbare post VogeltjeM. Dat perfectionisme meer loslaten Misschien een proces waar meerdere door de jaren heen wel doorheen gaan.
Ook hier denk ik 75/25, voor ons werkt het ook :j
En die 25% r- idd met zo’n klein mogelijke hulp, waardoor ik ook geen boos of gefrustreerd paard krijg.

@azmay: maar zo’n correctie vind ik begrijpelijk hoor :o fijn dat het toch redelijk ging!

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:24

Raamzicht schreef:
Ja en ik denk dat daarbij dan de kunst is om de druk niet op te voeren als je niet het juiste antwoord krijgt.
Ik ben nog aan bekijken hoe het allemaal uit gaat pakken hier. Leuk om jullie te volgen.


En dat is dan weer ‘makkelijk’ te omzeilen door je stapjes of kleiner te maken, of een stapje terug te doen. Des te kleiner de stap, des te eerder de beloning, des te eerder wil mijn paard een actie uitvoeren.
Bijv met het gras eten onderweg. Word ik omver getrokken? Kleine hulp vragen mee te gaan. Geen reactie? Probeer ik hem max 3x dezelfd vraag te stellen en dan vraag ik het op den andere manier, ander geluidje oid. Dan besluit hij vanzelf een keer zn hoofd iets omhoog te doen en kan je gelijk clicken. En vanaf daar onderweg vaker belonen om zn aandacht te houden en voor te zijn dat hij het gras induikt. Zodat dat wandelen veel leuker wordt dan het grazen.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:06

@[***]: nou dat gebeurt hier ook al. Niet met het gras, want ik stel het moment van belonen steeds wat langer uit. Nu is het clicken bij hoofd omhoog en wortel als hij weer in de benen is.
Maar wat er dus wel steeds gebeurd is dat hij met wandelen na de click stil gaat staan. Want zo beginnen ze bij CT (ik hoor mezelf ook steeds hoohooo) :D maar lopend belonen zit er nog niet helemaal in.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:15

Ik niet. Mijn paard blijft kijken en wil niet eens zn mond open doen om te eten. Bij ons helpt het om een oefening te gaan doen om het zelfvertrouwen sterker te maken. Dus bijv gaan targetten, terug, buikspieren spannen etc. Dan komt hij weer in t ritme van vraag en beloning en dan komt ook de ontspanning weer.

Voor wie nog inspiratie nodig heeft voor wie veel grondwerk doet (of lunging):
Ik wil around a round pen maken zonder stokken in de grond te zetten. Voor het aanleren van oa travers. Voor 35,- heb ik een hordeset gekocht en twee extra palen. De palen zet ik omhoog in de pion, met zes daarvan en een ‘caution’ lint maak ik een mobiele round pen die makkelijk op en af te bouwen is en weinig ruimte in beslag neemt. Je hebt in dit pakket 10 pionnen van 30 cm en 5 stokken van 1 meter. Je kan deze ook liggend maken en dan de stokken aan de zijkant in de pionnen doen (zoals de afbeelding), zonder lint zodat je een round pen op 30cm hoogte hebt. Maar dan heb je wel meer stokken nodig voor het formaat.
[ img ]

Bij de decathlon heb ik voor 7,50 een lichte, uitschuifbare targetstick gemaakt dmv een nordic walking stick en een zwem noodle. De stick gaat van 57 naar 105, 110, 115 en 120cm:

[ img ]
[ img ]

En voor 10,- bij de decathlon een mat gekocht met een aparte ondergrond om met twee of vier voeten op een mat te gaan staan.
[ img ]

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 23:26

:D geen verstopte wiebelkrachten, tis een dunne mat met kraakgeluid. Puur idd aanleren andere ondergrond, om dat te koppelen aan een cue. Heb ook een pallet, maar krakt 500 kilo daar niet zo doorheen? Welke heb jij?

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:29

Ik pas het trouwens ook toe bij mn kat. Blij toe, want vandaag moet hij een nekkraagje om ivm een wondje. Ik heb een zachte gekozen, maar die moet je over het hoofdje trekken. Ik wilde dat graag zonder dikke paniek en dwang doen, zodat dit dagelijks op en af kan. En met succes.

Ik maakte een target vh kraagje. Toen dat goed ging legde ik de ‘lampenkap’ op de grond, met de smalle opening onder en de brokjes op de grond. Meerdere. Want dan had hij even tijd nodig en kon ik de kap over zn koppie trekken. Met een dikke jackpot na uiteraard.
Voor het afdoen leg ik de brokjes weer op de grond en hou de kap vast, dan trekt hij automatisch zelf zn koppie omhoog.

Werkte geweldig. Al vier keer gedaan omdat ik maar niet door had hoe ik hem binnenste buiten had en weer andersom.
T kraagje zelf kan ik ook van harte eenbevelen voor andere honden en katten :j
[ img ]

https://www.medpets.nl/softe-smart-coll ... KUQAvD_BwE

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:37

Mijn valkuil is dat ik teveel mn doel voor ogen heb en dan zelf gefrustreerd wordt. Veel van de dingen deden we al, maar dan r- en die probeer ik nu met r+ aan te leren. Dan denk ik: waarom doetie het niehiet! En dat moet ik loslaten, even gaan ademen en denken aan wat zeggen: you’re not looking for perfection, but connection.
En dan biedt hij het soms ineens zelf al aan :+

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:24

Kilometers maken en je er bewust van worden. Pas op de plaats als het gebeurd en vooral wat aardiger en liever worden voor jezelf. Het is iets wat je moet leren, want het is van jezelf een stukje persoonlijkheid en je bent jezelf dus ook gedragstraining aan t geven. Het herkennen en er vervolgens anders mee om gaan is denk ik stap 1 (en 2). En dan komt het beetje bij beetje, om vervolgens steeds minder in je valkuil te stappen.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:12

Minder overdenken en gewoon go with the flow is misschien voor jezelf een doel om aan te werken ;) bedoel ik niet negatief.

Misschien de stapjes (en dus je doelen) kleiner maken, zodat je zeker weet dat ze haalbaar zijn. Dus heeft je paard een keer een nee-dag, dan ook alleen gaan doen waarvan je zeker weet dat het haalbaar is (en daardoor leuk, want doel behaald). En als dat alleen samen staan is in ontspanning? Prima! Te moeilijk? Samen in vrijheid wandelen, terug zetten, flexen etc. Probeer een altijd-haalbare-basis te vinden voor jullie.

En als jullie wel gaan longeren, dan is er toch niets mis met een longeerzweep? Ik heb een flegmatiek paard en probeer hem door CT op de kleinste stemhulp vw te krijgen. Daar ben ik nu een paar weken mee bezig en ik heb geen longeerzweep meer nodig. Wel wortels. Net als balken lopen. Gaan een heleboel wortels door, maar dat is ok! Voor hem leuker en daardoor voor mij ook. En stap 1 is de overgang, stap 2 de gang steeds wat langer volhouden en stap 3 in ontspanning. Stap 4 wordt vanuit ontspanning meer tempo maken. Stap 5 tempowisselingen etc. Ik wissel af in draf en galop. Maakt mij het uit dat ik geen half uur hem heb laten draven of galoperen, maar 20 min aan overgangen heb gewerkt. Eerst de basis, de rest volgt wel, alle tijd.

Overigens: misschien eens goed na te denken over hoe zwaar je tilt aan ‘geen optie’ en daarin te relativeren. Gebruik je je zweep om je vraag duidelijk te stellen, waarin je paard de keuze heeft om te reageren? Of om hem de rondte door te jagen?

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:20

Slim en creatief opgelost! Mooi ontspannen plaatje :D

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:45

Even offtopic: heb je hem wel eens door een holistisch dierenarts laten doormeten?

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:45

Oke, maar los van de hoestbui heb je wel op een positieve manier de wei gehaald én je paard heeft een half uur gras gehad. Dat is toch top?

In Belgie weet ik ook geen holistisch dierenarts. Ik vind internet juist een hele goeie bron met ervaringen. Juist als het niet goed is, deelt men het ook.
En met een holistisch dierenarts heb je het beste van twee werelden. En zoals ik het hoor, is er best winst te behalen. Ik heb zoveel geleerd sinds ik regulier niet meer verder kwam. Op het gebied van darmen, verteren, lever, schimmels en de gevolgen van verkeerd voeren.
Maar goed, ik kan je niemand in Belgie aanbevelen. Je zou eens op de site van Den Hoek kunnen kijken, zij hebben een lijst van opgeleide mensen, misschien ook in Belgie. Want Eric gaat de hele wereld over.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:26

Wat fijn deze positieve berichten!

Focus hier ligt op de overgangen en ontspanning in de draf. De overgang gaat super en hij draaft lekker ontspannen rond! Dus vandaag de galop meegenomen. En dat ging zo goed!! Hij gaat heel mooi verzameld galoperen, buikspieren mooi aangespannen en zitten. Geweldig om in vrijheid dat te zien.

Ik ging ook ‘cross’ en ‘over’ oefenen, om daarna te gaan wijken. En na een rondje liep hij me zo wijkend voorbij _O- hij keek ook echt om van: joe, dit konden we toch al :evaw:

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:23

Klopt, niet vw. Heb de gewone longeercirkel gebruikt en ben begonnen met de oude vertrouwde stemhulp en longeerzweep. Dus van r- naar r+ toewerken. Dus eerst op de ouderwetse manier, dat hij de vraag begreep, maar dan afmaken met een click en een beloning. Om daarna af te gaan bouwen met r- en nu alleen nog met r+ te werken.
Dat ging heel snel, want iets doen voor een beloning is veel bevredigender dan voor druk die afneemt.

En het r+ ben ik nu aan het uitbouwen. Dus eerst is alleen de overgang belonen, daarna een paar passen, daarna een halve cirkel etc. Vervolgens beloon ik pas als hij mooi begint te ontspannen.
Dus hetzelfde als vroeger, maar dan in hele kleine positieve stapjes.

Grappig is ook dat ik dan soms click, maar hij zo enthousiast is dat hij gewoon door gaat naar voren. Of na de beloning uit zichzelf alvast begint met stappen. Zodoende komt het voorwaarts denken er steeds meer in en is de hulp (cue) steeds kleiner. Ik word er erg gelukkig van. Kan er ook erg om lachen dat in de galop bij de click hij prompt halt houdt :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers